https://tummennuskalvot.fi/

Suomen kilpailukykyä heikentävien hankkeiden esittely

M

Mörkö

Vieras
1. Kruunuvuoren sillat
2. Puistobulevardit
3. Lisäraide Helsinki-Vantaa lentoasema (tietääkseni kaksi linjaa menee jo, kehärata itään ja länteen)

Em. Hankkeilla syödään verorahoja reilusti yli miljardilla eurolla, siis lähes tonnilla jokaista työtä tekevää kohden.
 
Kaikki ”kehitysapurahat” vois lopettaa...niistä ei hyödy kansalainen hevonhumppaa...kourallinen ihmisiä suomessa saa niistä kyllä ”hyväveli” korvauksen....

Kyllä noillakin rahoilla ois enemmän käyttöö suomessa...

 
Ile sanoi:
Kaikki ”kehitysapurahat” vois lopettaa...niistä ei hyödy kansalainen hevonhumppaa...kourallinen ihmisiä suomessa saa niistä kyllä ”hyväveli” korvauksen....

Kyllä noillakin rahoilla ois enemmän käyttöö suomessa...

Kun rahasumma käytetään pakolaisleirillä sen sijaan että maksetaan se täällä sosiaaliturvana turvapaikanhakijalle saadaan sillä moninkertainen hyöty.

Vielä parempi olisi jos se kohdistetaan niin että ei tarvi lähteä ollenkaan siirtolaiseksi tai pakolaiseksi.
 
Mörkö sanoi:
3. Lisäraide Helsinki-Vantaa lentoasema (tietääkseni kaksi linjaa menee jo, kehärata itään ja länteen)
Tämä on kyllä mielestäni virheellinen väittämä. Nopea yhteys lentokentälle on tärkeä. Nykyinen kehärata ei sitä ole.
 
Mörkö sanoi:
3. Lisäraide Helsinki-Vantaa lentoasema (tietääkseni kaksi linjaa menee jo, kehärata itään ja länteen)

Tästä olen eri mieltä ainakin, nopea raideyhteys lentokentälle on tärkeä. Juuri käytin jälleen kerran Arlanda Expressiä Tukholmasta Arlandan kentälle ja on se hieman toisenlainen yhteys kuin kehärata joka pysähtyy joka laiturille matkalla lentokentälle.

Ongelmahan kehäradassa on että nuo yhdet kiskot suuntaansa eivät mahdollista tehokkaasti eri nopeuksisten junien käyttöä eli "pikayhteys" lentokentälle ja toisaalta joka asemalla pysähtyvät hitaammat junat.
 
Mikä ihmeen hoppu on sinne lentokentälle pääsyn kanssa? Lähtee hieman aikaisemmin liikkeelle, jos mielii olla ajoissa perillä.  :)
 
Mörkö sanoi:
3. Lisäraide Helsinki-Vantaa lentoasema (tietääkseni kaksi linjaa menee jo, kehärata itään ja länteen)

Tuota jos nyt lähdetään starttaamaan, niin valmista tullee vasta luokkaa 10v säteellä, joten miksei tässä voisi hyödyntää jo "valmiita" suunnitelmiakin esim. yhdistämällä tämän tuohon Tallinnan tunnelihankkeeseen. Eli tehdään jo tuota tunnelia varten alkupätkä Hki-Vantaa <> Pasila, kuten tuossa tunnelihankkeessa tarkoitus asemapaikoiksi oli ja näin molemmat hankkeet hyötyisivät siitä, tuo alkupätkä olisi jo ihan aktiivisessa liikennekäytössä kauan ennen kuin varsinainen yhteys Tallinnaan olisi auki. Vähän siis kuten Hki metrokin, pätkä kerrallaan laajennetaan 8)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki%E2%80%93Tallinna-rautatietunneli
 
Vaarivanhus sanoi:
Mikä ihmeen hoppu on sinne lentokentälle pääsyn kanssa? Lähtee hieman aikaisemmin liikkeelle, jos mielii olla ajoissa perillä.  :)
Kun matkustaa työkseen niin siinä säästää työaikaa...

Minäkin käyn säännöllisesti työasioissa Helsingissä niin se, että kulkyhteyksissä säästäisi se 30min reissu tarkoittaa sitä, että vuodessa tulisi 10-12h lisää työaikaa. Samassa koneessa Ouluun kun istuu usein 100 kunta samanlaista niin se tarkoittaa 1000-1200h lisää ja moni käy paljon tiheämpään kuin minä.
 
Trollsten sanoi:
Kun matkustaa työkseen niin siinä säästää työaikaa...
Varmaan näinkin - toisaalta lentoliikenteen turvatarkastukset ym. häsläys, ruuhkat ja aikataulumuutokset sekä talviongelmat vievät aivan tolkuttomasti aikaa...
 
Mutta se häsläys ja turvatakastukset jne. on siellä siitä huolimatta, oli lisäraiteita tai ei.
 
-P- sanoi:
Mutta se häsläys ja turvatakastukset jne. on siellä siitä huolimatta, oli lisäraiteita tai ei.
Pääsee nopeammin häsläämään ja tappamaan kentälle aikaa ;D Eilen viimeksi oli pitkä työpäivä huolimatta lyhyistä lentoajoista...
 
Mitä nyt viime aikoina Hki-Vantaallakin kulkenut niin turvatarkastuksesta pääsee keskimäärin viidessä minuutissa läpi. Viivästyksille ei toki voi mitään, mutta kyse ei ole muutenkaan siitä, että pääsee sinne kentälle aikaisemmin vaan siitä, että sieltä pääsee saapuessa aikaisemmin pois ja poistuessa sinne voi lähteä myöhemmin.
 
Joko olen pöljä tai sitten en vaan yksinkertaisena ymmärrä tuota ketjun otsikkoa; eikös hankkeiden, joihin rahaa laitetaan, tarkoitus yleensä ole parantaa (Suomenkin) kilpailukykyä eikä heikentää sitä?

Minusta pitäisi panostaa hankkeisiin, jotka ovat tuottoisia. Onko jokin kehärata, jolla muutamat harvat yksilöt pääsevät ripauksen nopeammin lentokentälle, yhteiskunnan hyvinvoinnin kokonaisuuden kannalta hintansa väärttejä? 
 
Trollsten sanoi:
Kun matkustaa työkseen niin siinä säästää työaikaa...

Ja onhan se vähän koomista kun isolla rahalla rakennetaan raiteet kentälle ja sitten bussikyyti on ~yhtä nopea, menee idea koko junasta kun pysähdytään jokaiselle maitolaiturille ihmettelemään.
 
Karvis sanoi:
Ja onhan se vähän koomista kun isolla rahalla rakennetaan raiteet kentälle ja sitten bussikyyti on ~yhtä nopea, menee idea koko junasta kun pysähdytään jokaiselle maitolaiturille ihmettelemään.
Sama juttu se on Länsimetron kanssa, miljarditolkulla poltetaan putkeen rahaa ja töihin kulkijoiden matka-aika pitenee. Hölmöläisten touhua.
 
Vaarivanhus sanoi:
Joko olen pöljä tai sitten en vaan yksinkertaisena ymmärrä tuota ketjun otsikkoa; eikös hankkeiden, joihin rahaa laitetaan, tarkoitus yleensä ole parantaa (Suomenkin) kilpailukykyä eikä heikentää sitä?
Onneks meitä on kaksi  ;D
Minäkään en ymmärrä otsikkoa.

Miten hankkeisiin laitettava eurot heikentää Suomen kilpailukykyä? Eikö niiden ole tarkoitus ole parantaa kilpailukykyä?
Esim. Kruunuvuoren sillat. Eikö tarkoitus ole helpottaa liikkumista, joka vapauttaa aikaa esim työntekoon? 
Eli lisää kilpailukykyä???
 
Trollsten sanoi:
Tämä on kyllä mielestäni virheellinen väittämä. Nopea yhteys lentokentälle on tärkeä. Nykyinen kehärata ei sitä ole.

Mutta mistä sen yhteyden pitäisi olla?

HKi:n keskustastako?
Miksi kun muu pääkaupunkiseutu ja varsinkan muu maa ei siitä juurikaan hyödy.
 
Vaarivanhus sanoi:
Minusta pitäisi panostaa hankkeisiin, jotka ovat tuottoisia. Onko jokin kehärata, jolla muutamat harvat yksilöt pääsevät ripauksen nopeammin lentokentälle, yhteiskunnan hyvinvoinnin kokonaisuuden kannalta hintansa väärttejä?

On, mutta silloin ei kannata miettiä meitä tavallisia sukankuluttajia joiden elämässä ei se ylimääräinen puolituntinen suuntaansa merkkaa yhtään mitään. Suuren maailman investoijat ja muut kirstunvartijat kun kiertävät maailmaa, niin aika monelle on iso merkitys miten sujuvasti onnistuu pikainen piipahdus ja muutaman tunnin palaveri. Kahden yön visiitti yhdelle palaverille on monelle iso kynnyskysymys.

Helsinki on suuressa mittakaavassa ihan kelpo kohde, johon on aika helppo houkutella päättäjiä yksittäisellekin yritysvierailulle. Finnair on saanut erittäin hyvin aikataulut sorvattua palvelemaan business matkustamista.

Huonot yhteydet vaikeuttavat huomattavasti ulkomaisia investointeja...
 
Taky sanoi:
Mutta mistä sen yhteyden pitäisi olla?

HKi:n keskustastako?
Miksi kun muu pääkaupunkiseutu ja varsinkan muu maa ei siitä juurikaan hyödy.

Tässä olisikin kehittämisen paikka, kuinka kaikki tehdyt kokonaistalouteen vaikuttavat asiat saataisiin vaikuttamaan kaikkiin ihmisiin maan alueella. Kyllä Länsiväylän linja-autokaistasta pitäisi olla jotain hyötyä poropaliskunnalle ja miksei Tallinnan laivat lähde Rovaniemeltä ?
 
dingdongpingpong sanoi:
Tässä olisikin kehittämisen paikka, kuinka kaikki tehdyt kokonaistalouteen vaikuttavat asiat saataisiin vaikuttamaan kaikkiin ihmisiin maan alueella.

Ei mikään voi vaikuttaa - positiivisesti - kaikkiin, mutta suhde hyödyn ja investoinnin osalta sen pitää hyödyttää?

Jos ole menossa HKI- Vantaan kentältä - vaikkapa Keilaniemeen business käynnille, niin mitä raideyhteys HKI:n keskusta - lentökentää hyödyttää?
Taksilla pääsee suoraan lyhyemmässä ajassa ko välin kuin kiertämällä Pasilan tai päärautatieaseman kautta.
 
No siellähän se tulikin jo mainittua:

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2018-01-11/lentorata-koko-maan-liikennejarjestelman-kannalta-kriittinen-investointi
Lentorata luo vaihdottoman ja 15–20 minuuttia nopeamman yhteyden lentoasemalle pääradan ja oikoradan suunnista – siis lähes koko maasta. Lentoradalla on myös kytkentä mahdolliseen Tallinnan tunneliin ja sen kautta eurooppalaiseen liikenneverkkoon. Lentorata on mielekäs, vaikka Tallinnan tunneli ei toteutuisi ja yhteydet Tallinnaan perustuisivat lauttaliikenteeseen.

Ja nyt rupeaa tuolla lentorata-hankkeellakin olemaan jo jotain järkeä :)
 
Omat "suosikit" on Kruunuvuoren silta ja Paloheinän 50meuron bussitunneli linjalle 560 ja sen rinnakkaisväylä Kuusimiehentiellä. Huoh.

Kriittiset paikat taas, kuten kehä 1/itäväylän risteys ja Kehä 2:sen rampit jätetään sitten 60-luvun tasolle
 
HiTec sanoi:
No siellähän se tulikin jo mainittua:

https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2018-01-11/lentorata-koko-maan-liikennejarjestelman-kannalta-kriittinen-investointi
Ja nyt rupeaa tuolla lentorata-hankkeellakin olemaan jo jotain järkeä :)

Mikä ihmeen järki siinä olisi? Virolaisetko tänne niin kovasti lentoasemalle nurkuavat?

Paljon enemmän olisi kansalle ja kansantaloudelle hyötyä siitä, että pohjoisesta tulevat kaukojunat pysähtyisivät Tikkurilan sijasta lentoasemalla. Vastaavasti Hesasta pääsisi nopeilla junilla lentoasemalle yhden pysähdyksen (Pasila) taktiikalla, eikä nykyisillä maitolaitureilla pysähtyvillä paikallisjunilla.
 
Aloin äsken miettiä topicin otsikkoa, miten hanke heikentää kilpailukykyä ja kenen kanssa kilpailemme taloutemme sisäisissä projekteissa ?

Minulle ei aukea miten maan sisäinen hanke voi heikentää kilpailukykyä kun hankkeesta saatava hyöty jää meidän rajojen sisälle, työllisyys ja verot sekä lähes kaikki palkatkin pyörittää sivutoimintoja.

Silläkö ollaan kikyssä vahvoilla että ei tehdä mitään, tai jos tehdään tehdään sutta ja sekundaa...

Lisätään vielä että jos ollaan fiksuja otetaan valtiolle niin paljon velkaa kuin sielusietää ja tehdään hankkeita pilvinpimein, luo meille vaurautta ja saamme hienon maan, se on yksi lysti pystytäänkö ikinä velkaa maksamaan eikä sillä ole väliäkään, maa ei voi mennä konkurssiin eikä sitä voi lunastaa velkojen panttina.