https://tummennuskalvot.fi/

Siimaleikkurit

vincent

Klassikkoainesta
Liittynyt
28.12.2013
Näistä ei tainnut vielä olla omaa tarinaansa niin avataan nyt, siirrettäköön toiseen lokeroon jos parempi löytyy.

Kysymys liittyy itse siimoihin, minulla on ollut käytössä tällaista :
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388877/Oregon-Duoline-Plus-siima-30mm-x-15m

Mutta tuo tuppaa katkeamaan turhan herkästi jos jotain vähänkin vahvempaa vartta osuu tielle - olisiko suositella kestävämpää siimaa?
 
Eilen siivosin kartanon tontin rinteen leikkurilla, jossa oli "yhdistelmäpää", eli muoviset lipareet ja siima. Edellisen kerran vedin pelkällä siimalla ja se ei oikein tuntunut purevan kaikkeen jota eteen sattui.

Ei katkennut siimat tällä kertaa, mutta tuntui jättävän osan ruohosta katkasematta. Täytyy katsoa josko loppuviikkoa kohti tuppoja nousee pystyyn, niin osaa kommentoida lisää. Nyt vähän kaksijakoiset fviivikset.
 
Joskus muutama vuosi sitten satuin ostamaan jotain siimaa, jonka halkileikkaus oli viisisakaraisen tähden muotoinen. Siitä jäi mielikuva, että leikkasi ruohoa kuin... öäöööäööh kuin siimaa vain.

Nyt viimeaikoina on ottanut pattiin kun tuo nelarihonda ei ole lähtenyt käyntiin. Ei ole lähtenyt kyllä käyntiin ainakaan kolmeen - neljään vuoteen. Olen kai tuhonnut bensaletkut laittamalla jostain syystä 95E10:ä tankkiin... :(
 
Quality sanoi:
Pahoittelen, että en vastaa itse kysymykseen. Oma ratkaisuni on Boschin viimeistelyleikkuri, joka käyttää tällaisia: http://www.motonet.fi/fi/tuote/8500364/BOSCH-ART-26-CLEAN-CUT-terat-260-mm-24-kpl . Niitä on aina varastossa, eikä yhden vaurioituminen tunnu missään. Asennuskaan tuskin vie minuuttia kauemmin.
Mulla sama juttu, mutta Stihlin kanssa. Pelasin siimoilla kunnes kokeilin näitä polykarbonaattiteriä:
stihlpolycutterat_27225.jpg

Kestää ja leikkaa, eikä maksa paljoa.
 
^Minulla kanssa Stihlin vehje, mutta minkälainen pää tuossa tarvitaan?
Itsellä siis tavallaan sellainen pieni raivaussaha jossa siimapää kiinni, nuo terät vaatii jonkin toisen ratkaisun.
 
tuRboman sanoi:
Mulla sama juttu, mutta Stihlin kanssa. Pelasin siimoilla kunnes kokeilin näitä polykarbonaattiteriä:
stihlpolycutterat_27225.jpg

Kestää ja leikkaa, eikä maksa paljoa.

Onko noi terät sellaiseen halkaisijaltaan noin 20cm mustaan muovikiekkoon jossa normi raivurin kierre?
Paikallinen tillikauppias sanoi noin viisi vuotta sitten että ei oo enään myynnissä noita, ovat kuulemma vaarallisia ja myi mulle onnettoman siimapään.
 
Ne tulee sellaiseen mustaan pyöreään mutikkaan joka tosiaan täytyy ostaa erikseen siimapään tilalle. Keväällä ostin teriä 20kpl pakkauksen. Ei ollut puhetta, että toimitus tai valmistus olisi lopetettu?
 
tuRboman sanoi:
Ne tulee sellaiseen mustaan pyöreään mutikkaan joka tosiaan täytyy ostaa erikseen siimapään tilalle. Keväällä ostin teriä 20kpl pakkauksen. Ei ollut puhetta, että toimitus tai valmistus olisi lopetettu?

Juu, parikin niitä keskiosia on, terät vaan on loppu.  Kiitoksia vinkistä, huomenna  stilhl kauppaan kyselemään.
 
Boschin muoviläpyskät eivät ole hinnalla pilattu (24 kpl Motonetissä 7,90 e), joskin ne ovat aika heppoisia. Taipuvat, vioittuvat ja myös irtoavat suht. helposti. Mutta kun tietää, mitä tekee ja missä laitetta liikuttaa, pidän tuota varsin onnistuneena. Ja varressa on oikein pidike läpysköjä varten, jotta niitä voi vaihtaa "lennossa".
 
Meillä kanssa tuo Boschin versio. Oli hyvä ostos- vaimokin "raivaa" nykyään. Eihän tuolla mitään vahvempaa saa poikki ja teräkulutus aikamoinen, mutta nurkkia joihin robotti ei ruohoa pääse leikkaamaan.

On sitten myös johtokäyttöinen siimaleikkuri ja pieni polttis  "raivuri", mutta harvoin noita viitsii kaivaa esiin- menee kumminkin siiman vatvomiseksi kohta. Polttikseen saa kyllä sellasen kolmiteränkin kiinni, mutta aika hakkaavaa on tekeminen.
Jos joskus ei boschin teriä löydy niin Einhelilla samanmoisia, mutta yhtä pehmeitä- varmaan jotain ämpärimuovia. Jos nuo Stihlit kovempia niin tekis mieli testata, mutta kuvan perusteella en usko boschiin istuvan. Täytyy käydä tänään paikallisessa kyselemässä.

Ja löytyy myös Raiva! (vehjettä on mutta silti puskat voimissaan  :(  )

https://www.youtube.com/watch?v=5twbef8cLmI&feature=youtu.be
 
Niin, minulla on 'raivauksen' kohteena tuollaista varvikkoa jonka seassa isompiakin kiviä. Noiden kivien vuoksi en oikein kolmioterää kehtaa käyttää ja huonosti käynee noille muoviläpysköillekin, siksi mahdollisimman vahva siima on hakusessa.
Uskon että parempaakin löytyy kuin tuo nyt käyttämäni Oregonin versio.
 
JiiJii71 sanoi:
Nyt viimeaikoina on ottanut pattiin kun tuo nelarihonda ei ole lähtenyt käyntiin. Ei ole lähtenyt kyllä käyntiin ainakaan kolmeen - neljään vuoteen. Olen kai tuhonnut bensaletkut laittamalla jostain syystä 95E10:ä tankkiin... :(

Mullakin nelarihonda (moottori GX25) kenkkuilee. Sain kaverilta ilmaiseksi kun ei jaksanut korjata, laite seisonut mooonta vuotta käyttämättä varastossa. Kaasariin kalvot ja primeripumppu uusiksi kun kaikki ihan happamia koppuroita. Sama bensaletkussa, mureni aivan osiin. Mutta ei se vieläkään pelaa kunnolla, ei kestä täyttä kaasua vaan bensan kulku ahdistaa, pienemmillä kierroksilla kyllä pelaa.

Pitänee kokeilla vielä vaihtaa suodatin tankkiin, josko se(kin) on niin tukkoinen ettei jaksa bensa kulkea. Jos ei se auta niin sitten käy konstit vähiin.
 
vakio sanoi:
Stihl FS 460 C-EM K raivaussaha. Ei jaksa enää leikkiä aikaisempien käytössä olleiden rimpuloiden kanssa, niin toivottavasti tästä olisi vähän pidemmäksi aikaa iloa.

vakio sanoi:
Unohtui lisätä, että otin tuohon samalla Stihlin oman ns. ruohosetin. Paketissa tulee ruohonleikkaamiseen paremmin soveltuva kulmavaihde, siimapää ja suoja. Tuo setti pidetään valmiiksi koottuna, eli kun haluaa vaihtaa raivaussahaterän siimapääksi, vaihdetaan koko kulmavaihde samalla. Pitäisi vaihdon sujua puolessa minuutissa.

Oheiset kommenttini Viimeisimmät hankintasi" -ketjusta.

Nyt tuosta Stihlistä on jo jonkin verran käyttökokemuksia ja yleisesti voi todeta, että hankintaa ei ole tarvinnut katua, vaikka hankintahinta olikin vähän suolainen. Aiemmin olen siimaleikkuri- ja raivaussahahommia tehnyt harrastajatason vehkeillä. Mutta taas on tullut todettua, että kyllä hommat vaan sujuvat mukavammin ja nopeammin, kun on kunnolliset työkalut käytössä. Kun koneessa on kunnolla voimaa, niin esimerkiksi ylipitkä heinikko leikkaantuu Stihlillä todella helposti. Lisäksi työn sujuvuutta lisää, että nyt ei ole tarvinnut koneen kanssa säätää mitään. Aiemmilla leluilla sai olla jatkuvasti jotain "säätämässä" ja huoltamassa, kun työ keskeytyi mitä ihmeellisimmistä syistä. Kestävyydestä nyt ei vielä toki voi mitään sanoa, mutta uskoisin että tuo tulee kuitenkin meidän käytössä kestämään pitkään, vaikka tuota hoidettavaa alaa on melko paljon.
 
vakio sanoi:
Oheiset kommenttini Viimeisimmät hankintasi" -ketjusta.

Nyt tuosta Stihlistä on jo jonkin verran käyttökokemuksia ja yleisesti voi todeta, että hankintaa ei ole tarvinnut katua, vaikka hankintahinta olikin vähän suolainen. Aiemmin olen siimaleikkuri- ja raivaussahahommia tehnyt harrastajatason vehkeillä. Mutta taas on tullut todettua, että kyllä hommat vaan sujuvat mukavammin ja nopeammin, kun on kunnolliset työkalut käytössä. Kun koneessa on kunnolla voimaa, niin esimerkiksi ylipitkä heinikko leikkaantuu Stihlillä todella helposti. Lisäksi työn sujuvuutta lisää, että nyt ei ole tarvinnut koneen kanssa säätää mitään. Aiemmilla leluilla sai olla jatkuvasti jotain "säätämässä" ja huoltamassa, kun työ keskeytyi mitä ihmeellisimmistä syistä. Kestävyydestä nyt ei vielä toki voi mitään sanoa, mutta uskoisin että tuo tulee kuitenkin meidän käytössä kestämään pitkään, vaikka tuota hoidettavaa alaa on melko paljon.

Helppo yhtyä kirjoittamaasi, itsellä tontilla raivaussahalle käyttöä kerran max kaksi vuodessa ja olenkin naapurin kanssa tehnyt oravannahkakaupat lainauksesta. Nämä kaupat on vaan olleet aina huono katteisia minulle kun olen joka kerta korjannut laitteen, hitsannut teräsuojan ja teroittanut terät sekä korjannut terän kiinnityksen. Lisäksi pari kertaa huoltanut moottorin ja kaasuttajan, kerran ainakin vaihtanut starttinarun.

Nyt ajattelin sitten panostaa omaan laitteeseen ja ostin stihlin ammattitason koneen. Vajaan 1000€ maksaa mutta on siinä eroa kun yöllä ja päivällä.

👍
 
Sopivasti aihe esillä. Kävin ojanpenkat ajeleen McCulloch polttomoottorileikkurilla. Neljästi lähti siimapää irti ja kiinnityspää kävi niin kuumana, että lopulta suli siimäpään pultti muovista osittain irti. Mikäs tuon kuumentaa, kun mitään likaa tai muuta siinä ei edes ole?
 
Tarkoitatko kuumenemisella varsinaista kulmavaihdetta? Milloin se on viimeksi voideltu? Ellei ole kestovoideltu. Kun koneen sammuttaa pyöriikö se siimapää vielä vapaana kuinka pitkään?
 
Tuossa ei ole kulmavaihdetta, vaan tulee moottorilta tanko tai vaijeri suoraan putkessa. Stoppaa pyörimen aika nopeaan. Kai se on vaan paska ja halpa ja huono toteutus, mutta onneksi ei maksanut mitään, kun edellinen asukas sen jätti ja varmaan systäkin.