https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Drifting

T

TeBsu

Vieras
Drifting:ille oma aihe myös? Onko muita lajista kiinnostuneita? Itteä alkanu laji kiinnostaa nytten vasta enempi, kun on katsellut videoita Youtubesta. Lajihan rantautui suomeen 2005 suurin pirtein. Aikasemmin laji ei oo ihteeni hirmusesti kiinnostanu, mut nyt on kiinnostus kasvanu. Ensi kesänä oiskin tarkotus käydä kahtelemassa useempi Drfitingin kilpailu. Harmittaa kun ei sillon 3-4vuotta takaperin ollut lajista enempää kiinnostunut, kun oman kylän mies oli muitten suomalaisten kanssa jenkeissä driftaamassa...  :mad: Mutta jospa oisi ensi kaudella kivempi mennä kahtomaan kilpailuja, kun on edes vähän tietonen touhusta  ;D
 
Muutaman kerran olen käynyt kisoja katsomassa ja viime yönä naapuri pyysi mukaan katsomaan. Mikäs siinä, joten käytiin sitten kisa katsomassa, tosin sade pilasi sitten finaaleiden osalta koko homman.

Näissä radalle.com tapahtumien yhteydessä ajettavissa kisoissa ei taida se ihan huippukaarti edes ajaa koska SM-arvoa tietääkseni ei ole. Mutta, ei meikäläiseltä sujuisi kyseinen laji. Näyttää ainakin vaativalta. Jyvät erottui akanoista nopeasti nyttenkin, minulla ei ole oikein käryä kuinka iso vaikutus kalustolla on tässä touhussa mutta ilmeisen iso. Kyllä nuo näyttävimmät suoritteet tehtiin näyttävimmillä autoilla joiden varikkotiimit oli myös ammattitasoisia.

Motoparkin rata on kai haastellinen noille laitteille mutta ammattimies on ammattimies ja laitteet laulaa, tulokset sen mukaisia. Pari mieleen jäänyttä asiaa:

- street luokassa ajoi mielestäni aivan vakio Datsun joku uusi avo...350? En tunne noita malleja. Miksi? Toki jos ajajalleen iloa tuottaa, hyväksyn syyn mutta driftauksen kanssa tuolla ei ollut mitään tekemistä. Parempi kuitenkin kun harjoittelee tuolla eikä kaduilla ja toreilla.

- jossain muussa luokassa ajoi pieni Compact BMW E36 sukupolvesta. Koneen lähtökohtana näytti olleen M:n suoran kuutonen. Kyllähän poijaat lauloi nätisti korkealta ja kovaa ja puikoissa ammattimies, niin olihan hienoa katsottavaa. Klipsit nuoltiin "just" ja nopeuspisteellä käsittämätön vauhti. Lisäksi erittäin näyttävää koska se kaasu oli pohjassa eikä pumppailtu yhtään missään. Ja, tulihan siitä sitten toki sitä savua aivan helevetisti.

- aika vähissä oli japanian pienet moottorit joissa on paistinpannun kokoinen ahdin. Vallitseva tekniikka näyttäisi olevan jenkkiperäinen V8 remmiahtimella tai vaparina tai M-Bemarin kuutonen remmiahtimella. Nuo paistinpannuturbt, mitä niitä nyt muutama oli, ei menny mihkään.
 
Ei ole hirveästi aiheuttanut innostusta foorumilla. Minäkään en aiemmin ole ollut kauhean innostunut driftingistä lajina, mutta muutaman youtube-kanavan kautta jotenkin puolivahingossa päätynyt vähän seurailemaan, ainakin DMEC:iä. Alkaa myös olla aika harvinaisuus lajina, jota pystyy seuraamaan ilmaiseksi.

Tänä viikonloppuna DMEC Ruotsi ja seuraavana Suomi (jonne ei tosin lippuja tainnut enää saada). Juuri nyt youtubesta karsinnat ja RedBull TV:stä huomenna varsinaiset kilpailut.
 
Youtuben kautta minäkin olen alkanut tätä seurailemaan. Hienosti alkanut DMEC kausi, Irlannissa Heinoselle 2. sija ja Ruotsissa Rintaselle voitto!
 
Kohtuullisen hyvin menee myös DMEC:in kokonaistilanteessa, jossa Heinonen toisena (oli Ruotsissa viides ja lajittelun ykkönen) ja Rintanen kolmantena.

Jotenkin sellainen kiva fiilis lajissa, vaikka osa tiimeistä pyörii selvästi isolla rahalla (mm. Rovanperän tiimi) niin silti tuntuu, että noi on enemmän sellaisia kaveriporukoita ja kaikki kuskit puhaltaa yhteen hiileen. Muiden epäonnea pahoitellaan, varaosia lainaillaan ja hankitaan pahimmille kilpailijoille. Hyvä esimerkki kun Ørjan Nilsen kaatoi autonsa niin ruotsalaiset hommasi kontakteillaan siihen jostain maan ainoan sopivan tuulilasin.

Black Smoke Racingia mä olen jo pitkään youtubesta seuraillut, mutta ei ole tosiaan näitä kisoja tullut kuin tänä vuonna katseltua. Melkoisessa kulttimaineessa noi Black Smoken ukot ja hienon auton ja (diesel) moottorin ovat tuonne täksi vuodeksi rakentaneet.
 
Black Smoke Racingia mä olen jo pitkään youtubesta seuraillut, mutta ei ole tosiaan näitä kisoja tullut kuin tänä vuonna katseltua. Melkoisessa kulttimaineessa noi Black Smoken ukot ja hienon auton ja (diesel) moottorin ovat tuonne täksi vuodeksi rakentaneet.
Black Smoken touhuja tullut kanssa seurattua pitkään. Niiden tiimi on parantunut aivan älyttömästi lyhyen ajan sisällä kun Lasse ja muita nuoria kosseja liittyi mukaan. Siihen aikaan kun Kalle oli vielä ruuvaamassa niin touhu oli vähän räpeltämistä.

Ja Teemun (show)persoonasta ei varmaan tarvi sanoa mitään. Aika hulvatonta meininkiä videoissa, eikä kuskinakaan huono:)
 
Pitäisi varmaan joskus käydä katsomassa. Minulle drifting näyttäytyy lähinnä ylitehokkaiden autojen kuminpolttona, mutta en toki vähättele kuskien taitoja ajaa luistossa lähes kiinni toisissaan. Jotenkin on vaikea suhtauta moottoriurheiluun, jossa arvoidaan tyylipisteitä, ei suorituksen mitattavaa nopeutta, aikaa tai matkaa.
 
Redbull tv:stä ja juutuubista seurattuna, näytti suomen osakilpailu olevan melkoinen tapahtuma. Hieno homma!
Ikävästi Heinosen ohjaustehostin petti top4:ssa.

Samaa mieltä tyylipisteiden jakelusta, latistaa kilpailun seuraamista. Väistämättä arvosteluun vaikuttaa muutkin asiat kuin itse suoritus, vaikka mitä sanotaan.
 
Pitäisi varmaan joskus käydä katsomassa. Minulle drifting näyttäytyy lähinnä ylitehokkaiden autojen kuminpolttona, mutta en toki vähättele kuskien taitoja ajaa luistossa lähes kiinni toisissaan. Jotenkin on vaikea suhtauta moottoriurheiluun, jossa arvoidaan tyylipisteitä, ei suorituksen mitattavaa nopeutta, aikaa tai matkaa.
Voisi arvosteluperusteeltaan verrata balettiin, taitoluisteluun tai vaikka uimahyppyihin. Uimahypyissäkään ei välttämättä ole kovin jätkä se joka tulee nopeiten alas :D

Drifting lajina on itselläni kokenut vähän inflaatiota. Aiemmin oli enemmän näitä takapihalla rakennettuja voimakoneita ja suorittamisen taso oli sitten vaihtelevaa --> Katsojaystävällisempää. Nykyään lajista on vaarana tulla kovin neutraali kun kaikilla on viimeisen päälle vehkeet ja raha ratkaisee.
 
Komppaan @Taski :n mielipidettä. Joskus vielä muutama vuosi sitten driftingissä oli enemmän "tekemisen meininkiä", kun kalusto oli vähän mitä sattui olemaan, esimerkiksi Black Smokella niitä moneen kertaan kasattuja/rempattuja koneita jne. Toisaalta mukavaa, kun nykyään on paremmat vehkeet käytössä, mutta toisaalta tietty fiilis lajista on katoamassa.

Myös tuo rallitähti Rovanperän mukana olo hieman kismittää, sillä kun on muihin verrattuna moninkertainen määrä paalua laittaa lajiin ja tiimikin on ihan ammattitasoa.
 
Toi Redbull Tv on kyllä kiva tämän Dmecin seuraamisen kannalta. Toivottavasti saataisiin suomeen sarjan voitto. 😊
 
Eipä ollut tuomareilla pokkaa pudottaa Conoria pronssifinaaliin. Korpulinskin perässä ajaen 2krt selvä virhe kun meinasi liuku loppua.
No onhan tämä Heinosen ja Rintasen osalta ollut todella loistava kausi.
Vielä viimeinen veto ajamatta...
 
Mun mielestä se Conorin tuomarointi meni ihan oikein. Mutta vaikee sitä kaikkea täältä sohvalta huomata :D Oli kyllä siisti kattoa kun 50k+ katsojaa paikalla. Täytyy ensi kaudella itekkin yrittää mennä paikanpäälle johonkin kisaan
 
Parempi voitti. Mut Heinosen suuntaan hatunnosto. Oli myös kiva bongailla tuttuja/puolituttuja tv:n kautta. Jos sitä ens kesänä pääsisi powerparkkiin. Sama kyllä kun haaveilisi lottovoittoa 😅 Kovasti tuntuu laji olevan ihmisten suosiossa. Mut lehdissä ei juuri koskaan mitään mainita. Paitsi Waltterin sijoitus formuloissa 😆
 
Irlantiin meni mestaruus. Suomeen toinen sija Lauri Heinonen ja kolmas sija Juha rintanen. Eli hyvin meni. Ihmettelen siltikin, että Satakunnan kansa oli kai ainut, missä uutisoitiin... Kumminkin finaalissa 55000 katsojaa paikanpäällä...
 
Kyllä drifting on niin marginaalilaji vielä, että en jaksa ihmetellä ettei ole laajemmin uutisoitu. Pikkuhiljaa toki yleistyy jos ja kun Suomalaisia näkyy enempi riennoissa mukana.

Mutta tuskin tarvii rallin tai F1:n kaltaista uutisointia heti odotella. Toki jos Kalle olis pärjännyt niin sitten varmana olisi uutisoitu enempikin. :)
 
Eipä tuo rallin ja f1:sten uutisointikaan niin suurta ole. Turun Sanomat voi olla poikkeus. Se ainakin aiemmin oli Suomen ainoa päivittäin ilmestyvä urheilulehti, jossa julkaistiin myös kuolinilmoitukset ja sarjakuvat.