https://yliteippaus.fi/

Endoskooppi

AarneA

Sisäänajettu
Liittynyt
25.11.2019
Löytyykö kokemuksia oikeasti hyvästä endoskoopista? Tarkoitus olisi tutkia ilmanvaihtokanavia ja muita pimeitä röörejä! Äkkiähän nuo on käyty läpi, eli eihän tuolle loppujen lopuksi ole paljon käyttöä. Jos tuollaisen laittaa, olisi hyvä, että sillä näkisi jotain!
 
Itsellä Lidlistä ostettu endoskooppi, kyllä sillä jotain näkee, jos kameran ja kohteen välissä on 10-20 cm väliä, jos hyvin lähellä niin yleensä tulkinta niin ja näin.
Edellisessä "elämässä" oli erilaisia endoskooppeja ja boroskooppeja, mutta hintalaputkin sitten omaa luokkaansa.
 
Minulla on 5m kaapelilla oleva kiinan endoskooppi valolla. Tuolla pystyy auttavasti tutkimaan hankalia paikkoja, mutta aika surkea laite kuitenkin. Hintaa taisi olla alle kympin ja liitetään Android-puhelimeen/tablettiin.
 
Verkkokaupasta ostettu halpa endoskooppi mulla, vga resoluutio ja suostuu toimimaan vain läppärillä. Puhelimella tarjolla on vain mustaa ruutua tai virheilmoitusta vaikka kokeiltu monella eri sovelluksella.
Endoskooppi vaatii OTG toiminnon mikä ainakin teknisten tietojen mukaan puhelimessani pitäisi olla mutta toisaalta teknisissä tiedoissa väitettiin puhelimessa olevan myös fullHD resoluutio kamerassa mikä ei pidä paikkaansa. En sitten tiedä onko vika endoskoopissa vai puhelimessa.
 
Taky sanoi:
Rakennuskonevuokraamo?

Kallistuisin tälle kannalle.
Varmasti halvoilla  laitteilla jotakin näkee jos on kunnon valolla varustettu.
Vaikka meillä suht säännöllisesti laitetta käytetään, niin kuvan tulkinta ja mahdollinen operointi kuvan avulla on erittäin haastavaa. Näissä vuokraamon ammattimalleissa  on kaikki reilusti paremmin.
 
Autoilija92 sanoi:
Verkkokaupasta ostettu halpa endoskooppi mulla, vga resoluutio ja suostuu toimimaan vain läppärillä. Puhelimella tarjolla on vain mustaa ruutua tai virheilmoitusta vaikka kokeiltu monella eri sovelluksella.
Endoskooppi vaatii OTG toiminnon mikä ainakin teknisten tietojen mukaan puhelimessani pitäisi olla mutta toisaalta teknisissä tiedoissa väitettiin puhelimessa olevan myös fullHD resoluutio kamerassa mikä ei pidä paikkaansa. En sitten tiedä onko vika endoskoopissa vai puhelimessa.

Tuo OTG-toimimto pitää yleensä erikseen kytkeä asetuksista päälle. Vaikka tämän varmaan tiesitkin. :)
 
AarneA sanoi:
Löytyykö kokemuksia oikeasti hyvästä endoskoopista? Tarkoitus olisi tutkia ilmanvaihtokanavia ja muita pimeitä röörejä! Äkkiähän nuo on käyty läpi, eli eihän tuolle loppujen lopuksi ole paljon käyttöä. Jos tuollaisen laittaa, olisi hyvä, että sillä näkisi jotain!

Minä tein tuohon tarkoitukseen itse kameran. Ebaysta saa ihan muutamalla eurolla auton peruutuskameroita, joissa on IR-ledit. Valoa noissa on sen verran reilusti että kanavistoissa näkee hyvin. Sellaisista pienistä Android-endoskoopeista minulla on huonoja kokemuksia, niissä ei ole omaan käyttöön riittänyt piuhan pituus eikä oikein valovoimakaan.

Tarvitset:

PEX-suojaputkea 20m
Ebay Peruutuskameran
20m piuhoja (+12v ja maa, sekä videosignaali)
Ebay Easy-CAP usb-video-capture dongle
Silikonia kameran kiinnitykseen, jos työnnät tuon salaojaan. Ilmanvaihtokanavissa riittänee joku sinitarramälli kameran kiinnitykseksi putkeen

Kustannuksia tulee alle viitonen kamerasta, pikkuisen piuhoista, alle kymppi usbdongelista, jotain pex-suojaputkesta. Oletan että joku läppäri löytyy jo. 12v virtalähteen tarvitsee myös, joku bilteman halpa malli kelpaa varmasti. Tuollaisen avulla olen kuvannut sekä salaojat että IV-kanavat menestyksellä.

Salaojiin kameran syöttöön suosittelen alle 120 millistä viemäriputkea johon on laitettu 90-asteinen mutka. kamera työnnetään viemäriputken mutkaan valmiiksi ja lasketaan tarkastuskaivoon viemäriputkella, ja mutka tökätään salaojan alkuun. Sitten työnnetään pex-suojaputkea eteenpäin ja ihaillaan näkymää läppäriltä.
 
Kiitos kaikista vinkeistä! Eräs tuttava aikoi lainata endoskooppia, kunhan arki koittaa. Laadusta ei vielä ole tieto, mutta eiköhän sillä jotain näe!
 
Ilmanvaihtokanavat voi tutkia parhaiten kännykän kameralla, päätelaite pois-salama päälle-kamera sisään kanavaan-valokuva tai vaikka videota.

Kuvat on salamalla kirkkaita ja niistä näkee että tuloilmakanavistossa ei ole pölyhiukkastakaan ja poistopuolella keittiön kanavassa on hieman rasvaa mutta saunan jälkeen koneelle päin olevassa kanavassa on pölyä reilummin....