https://tummennuskalvot.fi/

Volvo S90 ajomelu

P

Pete66

Vieras
Tuli hommattua vähän aikaa sitten vm -17 S90 D3. Lumisilla teillä ajellessa asiat olivat vielä kutakuinkin kunnossa, mutta näin kevään koittaessa ja asfaltin paljastuttua lumen ja jään alta matkakumppaniksi on tullut suorastaan infernaalinen ajomelu. Varsinaiset rengasäänet 225- levyisillä nastarenkailla (17" Continental IceContact 2) tuntuvat olevan hyvinkin miellyttävän matalalla tasolla, mutta tuon normaalin vaimean rengaskohinan seuraksi ilmestyy jostakin todella ärsyttävä ja todella korviin ottava kumiseva melu. Kyseinen jylinä alkaa olla selvästi häiritsevällä tasolla jo jopa kaupunkinopeuksissa! Laakeriviasta ei ole kyse, sillä joillakin harvoilla asfalttiosuuksilla melu pysyy poissa ja auto on suorastaan nautittavan hiljainen suuremmillakin nopeuksilla.

On tullut joskus itsekin hymähdeltyä keskustelupalstojen trollikirjoituksille Peltorit päässä ajamiselle, vaan eipä enää naurata yhtään. Kaikenlaisilla autoilla on tullut vuosien ja vuosikymmenten aikana ajettua, mutta tämä S90 vie kyllä kirkkaasti voiton meluisuudessa. No, takuu on voimassa joten saavatpa selvittää että onko tuo todellakin tälle mallille "normaalia" rengasääntä vai onko autossa kenties jokin vikana... 
 
Minulla ei ole näistä uusista Volvoista kokemusta, mutta kiinnostaa kuulla, mihin vertaat. Onko aiemmat autot olleet samaa kokoluokkaa.
Jos nyt ajattelee, niin tuossa varmaan alkuperäiset renkaat, mitkä lie jo vähän kuluneet ja kovettuneet. Tilanne saattaa muuttua pelkästään töppösiä vaihtamalla.
Omat kokemukseni vähän vanhemmista Volvoista eivät vahvista mielikuvaa meluisista autoista. Ehkä kohta kuullaan muiden kokemuksia asiasta.
 
Ei tuon tasoinen meluisuus voi olla normaalia. Minulla oli S90 D4 FWD vm 2017 ja se oli ihan siedettävä melutasoltaan. Ehkä aavistuksen meluisampi kuin meidän BMW 530e. Volvossa oli laminoidut sivulasit, joiden ansiosta sen kanssa ohiajavan liikenteen melu jäi selvästi Bemaria vaimeammaksi. Kokonaisuutena aika tasaväkiset autot melun suhteen.
 
Tuolla mun Volvolla oli ostohetkellä ajettu n. 30 tkm, ja nuo nastarenkaat ovat olleet alla yhden kokonaisen talven. Kun tuohon ajomäärään sisältyy myös kesärengasajoa niin nuo nastarenkaat olivat vielä todella hyvässä iskussa. Odotan mielenkiinnolla sitä että pääsee vaihtamaan kesärenkaat alle ja nähdä, tai paremminkin kuulla, että muuttuuko tilanne.

Viimeisimpinä kulkupeleinä on ollut Audi A4 sekä pari 3-sarjan Bemaria. Se on sanottava, että esim. moottoriäänien suhteen S90 on todella paljon hiljaisempi kuin nuo pienemmät Audit ja Bemarit. Muutenkin tuo Volvo on noihin verrattuna mielestäni laadukkaamman ja "ylellisemmän" oloinen, mutta tuo rengasmelu on ollut kyllä suuri (ja ainoa) pettymys muuten hienossa autossa.
 
Mulla sama auto ja sama rengaskoko,kumi tosin hakkapeliitta 8.
Rengasmelu  järkyttävä.Vaihdoin kitkat alle ja nyt on hiljainen.
 
Kyllä esim. XC90 on kans aika meluisa nastoilla, just semmoista vmäistä korostunutta kuminataajuutta eikä niinkään vaan kovaa melua.
 
Meillä oli molemmissa (S90 ja 530e) saman kokoiset 18" Nokian Hkpl 9:t. En pitänyt niiden melua pahana sisäänajovaiheen jälkeen (noin 1000 km jälkeen nastojen melu tasoittuu).
 
Ajelin la S90 taksin kyydissä ja olihan tuo kieltämättä aika meluinen peli.

Kaikenlaiset töyssyt ja lumen / jään epätasaisuudet kumisivat todella omituisesti ainakin takapenkille.



 
Pete66 sanoi:
Tuli hommattua vähän aikaa sitten vm -17 S90 D3. Lumisilla teillä ajellessa asiat olivat vielä kutakuinkin kunnossa, mutta näin kevään koittaessa ja asfaltin paljastuttua lumen ja jään alta matkakumppaniksi on tullut suorastaan infernaalinen ajomelu. Varsinaiset rengasäänet 225- levyisillä nastarenkailla (17" Continental IceContact 2) tuntuvat olevan hyvinkin miellyttävän matalalla tasolla, mutta tuon normaalin vaimean rengaskohinan seuraksi ilmestyy jostakin todella ärsyttävä ja todella korviin ottava kumiseva melu. Kyseinen jylinä alkaa olla selvästi häiritsevällä tasolla jo jopa kaupunkinopeuksissa! Laakeriviasta ei ole kyse, sillä joillakin harvoilla asfalttiosuuksilla melu pysyy poissa ja auto on suorastaan nautittavan hiljainen suuremmillakin nopeuksilla.

On tullut joskus itsekin hymähdeltyä keskustelupalstojen trollikirjoituksille Peltorit päässä ajamiselle, vaan eipä enää naurata yhtään. Kaikenlaisilla autoilla on tullut vuosien ja vuosikymmenten aikana ajettua, mutta tämä S90 vie kyllä kirkkaasti voiton meluisuudessa. No, takuu on voimassa joten saavatpa selvittää että onko tuo todellakin tälle mallille "normaalia" rengasääntä vai onko autossa kenties jokin vikana...

Kävin tämä aihe mielessä tänään ajamassa yhtä S90:ia. Alla tosin 245 leveät Hakkapeliitta R3 kitkarenkaat ja rengasmelu on varsin matala aslfattipinnalla mutta voin 100% allekirjoittaa tuon kuminan. Tulee joillain tieosuuksilla/nopeuksilla esille yllättävän paljon ja kiinnittää kyllä huomion kabiinissa. En ole vielä muissa autoissa ainakaan huomannut samanlaista ääntä.
 
Pakkohan se oli käydä testaamassa, varsinkin tällaista itselleni harkitsevansa. Michelinin nastoilla oli esittelyauto varustettu ja D4 Inscription kyseessä. Oli kyllä yllättävän kova meteli motarivauhdissa tosiaan, yllätyin. Ajoin myös V90:n, jossa oli kitkat. Se oli muuten hiljainen, mutta siinäkin sellainen ärsyttävä kumina kuului.

Ei minusta tuon hintaluokan autoon kuulu noin kova melu. Toisaalta vähän samaa ongelmaa taitaa nykyään olla kaikissa autoissa Suomen teillä. Mutta lähdetään nyt siitä, että oma Octavia RS ei samalla reitillä tuntunut yhtään meluisammalta, pikemminkin päinvastoin. Olisin etukäteen odottanut merkittävää eroa toisinpäin..

 
Janus75 sanoi:
Mutta lähdetään nyt siitä, että oma Octavia RS ei samalla reitillä tuntunut yhtään meluisammalta, pikemminkin päinvastoin. Olisin etukäteen odottanut merkittävää eroa toisinpäin..

Tämä onkin jännä juttu miten melu tuntuu erilaiselta eri autoissa, pinnalla ja jopa tilanteen mukaan. Edellinen autoni oli juurikin Ocu III RS, joka vaihtui Subaru Outbackkiin. OB tuntui joka kerta (3 krt) koeajettaessa Ocua hiljaisemmalta samalla tiellä ja samankaltaisilta renkailla.

Nyt kun OB on vaihtumassa Volvoon, joka on ollut yön yli koeajossa ja sen lisäksi yhdellä puolen tunnin lenkillä, on Volvo tuntunut OB:ta hiljaisemmalta - tai ainakin äänen sävy on matalampi ja ehkä siksi omaan korvaan hiljaisempi. Toisaalta korva valehtelee tuon OB:nkin kanssa säännöllisesti: joinain päivinä tuntuu menevän kuin sukkasillaan, joskus taas rengasmelut ja suhinat pistää kunnolla korvaan.

Octaviassa auttoi aikanaan kumuääniin takakontin eristäminen eli kontin pohjan kauttaaltaan paljaiden metallipintojen vuokraus eristematolla + 2 kpl raskasta, pehmeämpää irtomattoa kontin kumimaton alle. Aikaa meni reilu tunti, rahaa 50 € ja mitään verhoiluja ei tarvinnut varsinaisesti purkaa. Ehkä sama toimii myös Volvossa jos tarvis on. Siihen päälle vaikka lokareihin eristemattoa niin luulisi hiljenevän. Mitään ovipahvien tai lattiaverhoilujen irroitteluja en sen sijaan enää jaksaisi.

Edit: ja näissä jorinoissa siis farkkumallisista autoista kyse. Sedanissa tuo konttikumu ei liene ensisijainen melun lähde.
 
Tuli tehtyä sellainen "empiirinen" havainto, että kun ajaessa taivuttaa ylävartaloa eteenpäin niin että pää on ihan ohjauspyörän yläpuolella ja lähellä tuulilasia niin siihen se kabiinin kumina ei jostakin syystä kantaudu lainkaan. Siinä asennossa ollessa kuuluu ainoastaan normaali rengaskohina. Sitten kun palaa takaisin normaaliin ajoasentoon niin kumiseva ääni on jälleen kuultavissa. Eli jotenkin tuo kumina valitettavasti resonoi juuri tuohon kuskin kohdalle...

Eli näin ainakin minun autossani. Testatkaahan että onko muilla sama ilmiö havaittavissa....
 
Matalien taajuuksien aallonpituus sattuu vähän väärään kohtaan.
Sama kun himassa kantelee subbaria ympäri olohuonetta, jossain kohti toimii tai ei ollenkaan. 
 
Ajoin tutun uutta S90 D5 RD versiota. Autossa oli Nokia 20” nastat. Meteli oli infernaalinen jollotus, joka tuli vain ja ainoastaan nastarenkaista. Verrokkina hänen edellinen S90 D4 RD Nokian 20” nastarenkailla. Vanha oli todella paljon hiljaisempi.

Mulla on V90 CC ssä Bridgen kitkat ja auto on kohtuullisen hiljainen, kevään tuomissa urissa ajaminen tuo kabiiniin karkeasta päällysteestä johtuvaa kohinaa.
 
Simorna sanoi:
Ajoin tutun uutta S90 D5 RD versiota. Autossa oli Nokia 20” nastat. Meteli oli infernaalinen jollotus, joka tuli vain ja ainoastaan nastarenkaista. Verrokkina hänen edellinen S90 D4 RD Nokian 20” nastarenkailla. Vanha oli todella paljon hiljaisempi.

Mulla on V90 CC ssä Bridgen kitkat ja auto on kohtuullisen hiljainen, kevään tuomissa urissa ajaminen tuo kabiiniin karkeasta päällysteestä johtuvaa kohinaa.

Onko oikeasti mikään auto ja rengaskoko niin hiljainen ettei siitä voisi antaa palautetta?  Itse olen tottunut ääneen ja etenkin jos on isommat vanteet alla. Nyt 19" kitkat ja maantiellä melu on toki isohko mutta volumea musiikista sen verran isolle ettei kuule mitään muuta kuin musiikkia.
20" nastat on kyllä jotain mitä en voisi laittaa autoon.  ;D  20" kesärenkaat on ihan kivan näköiset mutta onhan se aika meluisa ja hiukan epämukavakin töyssyissä. Mutta niihin ajetaankin varovaisemmin kuin pullarenkailla.

Tänä talvena nelikolla sai sen verran kaikenlaista kokemusta eri keleistä kitkoilla ettei kovin helposti enää nastoihin mennä. Ei ollut missään vaiheessa minkäänlaista haastetta.
 
Muke sanoi:
Onko oikeasti mikään auto ja rengaskoko niin hiljainen ettei siitä voisi antaa palautetta?  Itse olen tottunut ääneen ja etenkin jos on isommat vanteet alla. Nyt 19" kitkat ja maantiellä melu on toki isohko mutta volumea musiikista sen verran isolle ettei kuule mitään muuta kuin musiikkia.
20" nastat on kyllä jotain mitä en voisi laittaa autoon.  ;D  20" kesärenkaat on ihan kivan näköiset mutta onhan se aika meluisa ja hiukan epämukavakin töyssyissä. Mutta niihin ajetaankin varovaisemmin kuin pullarenkailla.

Tänä talvena nelikolla sai sen verran kaikenlaista kokemusta eri keleistä kitkoilla ettei kovin helposti enää nastoihin mennä. Ei ollut missään vaiheessa minkäänlaista haastetta.

Joo, kaiksesta voi kommentoida ja olla jotain mieltä.

Tuossa mun jutussa on pointtina se että verrattavat autot on samanlaiset ja niissä on samankokoiset renkaat. Erotuksena on se, että uudempi on huomattavasti meluisampi. Nokian nastarenkaista lähtee uutena todella kova meteli.

En itsellään laittaisi 20’ nastoja alle, mutta kukin tyylillään.
 
Pete66 sanoi:
Tuli tehtyä sellainen "empiirinen" havainto, että kun ajaessa taivuttaa ylävartaloa eteenpäin niin että pää on ihan ohjauspyörän yläpuolella ja lähellä tuulilasia niin siihen se kabiinin kumina ei jostakin syystä kantaudu lainkaan. Siinä asennossa ollessa kuuluu ainoastaan normaali rengaskohina. Sitten kun palaa takaisin normaaliin ajoasentoon niin kumiseva ääni on jälleen kuultavissa. Eli jotenkin tuo kumina valitettavasti resonoi juuri tuohon kuskin kohdalle...

Eli näin ainakin minun autossani. Testatkaahan että onko muilla sama ilmiö havaittavissa....

120km/h nopeudessa taivuttelin päätä ratin luokse ja matalin kumina kyllä väheni täälläkin.

Autona S90 D4 awd r-design my18. Renkaat Pirelli Ice Zero fr 245/45r18
 
Simorna sanoi:
Joo, kaiksesta voi kommentoida ja olla jotain mieltä.

Tuossa mun jutussa on pointtina se että verrattavat autot on samanlaiset ja niissä on samankokoiset renkaat. Erotuksena on se, että uudempi on huomattavasti meluisampi. Nokian nastarenkaista lähtee uutena todella kova meteli.

En itsellään laittaisi 20’ nastoja alle, mutta kukin tyylillään.
Kumpi se sitten sen melun aiheuttaa? Uudet nastat vai uudempi auto?

Eilen laskettelin reipas pari vuotta vanhalla S90:llä sulaa asfalttia muutaman sata kilsaa. Alla 18" Contin nastat ja rengasmelua ei ole nimeksikään - ainakin minun korviin.
 
Näin hiukan aiheen vierestä, olen tehnyt melko rentomielistä rengasmelu vertailua eri autoilla tässä kun tiet on kuivunut.

Mittauslaite ei ehkä ole se kaikkein optimaalisin (Sonyn puhelin), mutta ainakin kaikki on mitattu samalla laitteella joten kai näiden kesken vertailukelpoisuus säilyy. Mittaan tietyn aikaa ja näyttää keskiarvon sitten. Ainakin mittaustulokset enimmäkseen tukee sitä mitä korvin kuulee.

a2ad33f6aa68d44efa4aa4fd04989e48.png


Reitti on aina sama (varsin karhea asfaltti 60km/h ja ehkä hiukan sileempi asfaltti 80km/h), tie aina kuiva, nopeudet aina samat, ilmastointi ja radio off.

Tulokset tällä hetkellä järjestettynä keskiarvojen keskiarvon mukaan pienimmästä suurimpaan. On se S90 toistaiseksi varsin hiljainen  :) Tosin vielä puuttuu kaikki kilpailijamallit..
0c369d8fb23f78613a5675ced0eeaed2.png

 
Sama kumina vaivannut täälläkin, tosin V90. Ajamassani S90:ssä oli täysin sama ääni.

Tuonne olen kirjoittanut kokemuksiani.

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4255.140

Huollossa kyllä tietävät ja myöntävät vian ja maahantuojalta vastaus, että ominaisuus. Joten mitään ei ole tehtävissä.
Itse vaihdoin kitkat tämän takia, mutta ei sillä ollut vaikutusta kuminaan. Kesärenkaillakin kuuluu.
Kuuluu jo hitaissa nopeuksissa ja kaikilla pinnoitteilla. Ihmettelen miten tästä ei ole isompaa haloota tullut. Todella ärsyttävä ominaisuus.
 
S90 rengasmeluun liittyen, auto on melkoisen hiljainen kokonaisuus 19" kitkoilla ja keski-euroopan asfalteilla. Itse en ole kokenut rengasmelua S90:ssä häiritsevän suuruisena tai suurempana, kuin vastaavissa muiden merkkien autoissa. Sen olen havainnut, että rengaspaineiden muutoksilla oli ylättävän suuri vaikutus renkaista lähtevään ääneen - pieni muutos paineissa teki kohtuullisen suuren eron. Rengaspaineiden nosto 19" kitkoilla 2,5 bar -> 2,7 bar lisäsi ainakin persekuulolla rengasmelua.

Omien kokemuksieni mukaan C-four alusta ja 20" kesärenkaat sekä 19" kitkat ovat toimiva yhdistelmä ja joillain vaivannutta jollotusta en ole havainnut.
 
jkvi sanoi:
Kumpi se sitten sen melun aiheuttaa? Uudet nastat vai uudempi auto?

Eilen laskettelin reipas pari vuotta vanhalla S90:llä sulaa asfalttia muutaman sata kilsaa. Alla 18" Contin nastat ja rengasmelua ei ole nimeksikään - ainakin minun korviin.

Omasta mielestäni olen tuohon kysymykseen vastannut muutama kommentti aikaisemmin.

Melu tulee nastarenkaista.
 
Olisiko Nokian Hakka Black hiljainen, koska kulutuspinnassa sekä runkorakenteessa on Nokian ilmoituksen mukaan erityinen ääntä vaimentava konstruktio.
Myös Good Yearilla vaahtomuovi renkaan sisällä, ns, SCT-rakenne.