https://yliteippaus.fi/

Toyota Yaris

I

Iero

Vieras
Olisi aika vaihtaa uusi akku 2012 malliseen Yarikseen. Onko vehkeessä jotakin koodeja, jotka voivat nollaantua (pitää syöttää uudelleen) akun irroituksen yhteydessä? Eli tarvitaanko varavirtaa vaihdon yhteydessä?
 
Ainakaan saman ikäisessä Auriksessa ei tarvinnu muuta kun vanha pois ja uus tilalle. Ajotietokoneesta nollaantu lukemat, mutta muuten ei mitään tapahtunut.
 
jarnose sanoi:
Ainakaan saman ikäisessä Auriksessa ei tarvinnu muuta kun vanha pois ja uus tilalle. Ajotietokoneesta nollaantu lukemat, mutta muuten ei mitään tapahtunut.
Vaihdoin akun ilman mitään varmistuksia ja kaikki pelitti kuin ennen. Kello piti muistaakseni laittaa oikeaan aikaa.
 
Miten on CVT-vaihteiston öljynvaihdon laita? Kuinka usein pitäisi vaihtaa? Varmuuden vuoksi vaihdatin öljyt 90 tkm huollon yhteydessä. Vuosimalli on 2012.
 
Yaris 1.5 Dual VVT-i Y20 Edition 5ov Multidrive S on tilauksessa (MyToyota sanoo "Odottaa tuotantoa"), luovutusta on lupailtu jonnekin kesäkuulle. Koeajolla tykkäsin auton fiiliksestä, ja auton luotettavuuden odotusarvo oli merkittävä tekijä ostopäätöksessä. Ainoa asia joka oikeastaan enää jännittää on, olikohan auton kokoluokka lopulta oikein valittu – mutta vaihtamalla siitäkin lopulta selviää jos oikeaksi ongelmaksi ilmenee.

Sitä minä olen ihmetellyt, miksi Yarisista on niin vähän keskustelua missään siitä huolimatta, että niitä on tien päällä paljon. Ehkä se vaan on niin toimiva auto ettei ole valittamista ja keskustelunaihetta? :D Asiaa ei yhtään auta, että Euroopan ulkopuolella Yaris-nimellä on ihan eri autoja, osa ei edes Toyotan valmistamia.
 
Pienet tavalliset autot ei herätä intohimoja puolin ja toisin. Toki tuolla yhdessä poistoputki24ssä haukutaan kaikki.
Ranskan tehtaalta autot tulevat tänne nopeasti yhdellä laivakyydillä Zeebruggesta alle viikossa Hankoon, joten sen toimituksen odottelu ei ota niin koville.
 
AJK sanoi:
Sitä minä olen ihmetellyt, miksi Yarisista on niin vähän keskustelua missään siitä huolimatta, että niitä on tien päällä paljon. Ehkä se vaan on niin toimiva auto ettei ole valittamista ja keskustelunaihetta? :D 
Oman kokemukseni mukaan Yaris on luotettava ja hyvä työkalu. Meillä on perheessä ja pojilla 3 Yarista vm. -06, -12 ja -18. Erityisesti minua miellyttää automaatilla olevat mallit oli se tavallinen tai hybridi. Mukava liikkua kaupungissa ja ajaa maantielläkin. Lähden vaimoni kanssa käymään ensi viikolla Yariksella Tartossa, kun RAV menee kynnyksessä olevan naarmun poistomaalaukseen.
Ajoin viime kesänä/syksynä noin 9 tkm Hybridi Yariksella lyhempiä ja pitempiä matkoja vaivattomasti.


 
Meille tuli joulukuun alussa hybridi Yaris ja nyt 11 tkm mittarissa. Perushyvä ja äärimmäisen toimintavarma peli se on.

Nykyisen mallin korkea malli-ikä näkyy mm. kojetaulun sijoittelussa kun kaistavahdit, automaattiset pitkät ym. namikat on sijoitettu kojetaulun päähän.

Yksi erittäin ärsyttävä varustepuute autossa on eli huomiovaloilta ei vaihda automaattisesti ajovaloille. Hämäräkytkin autossa kyllä on ja se ohjaa vain mittarivaloja!!

Kokonaan uusi Yaris on seuraavaksi esiteltävä Toyotan uutuus eli viimeisiä kohta viedään näiden nykyisten osalta.
 
Urlaub sanoi:
Yksi erittäin ärsyttävä varustepuute autossa on eli huomiovaloilta ei vaihda automaattisesti ajovaloille. Hämäräkytkin autossa kyllä on ja se ohjaa vain mittarivaloja!!
Samaa minäkin harmittelin. Mutta kun ajelin jatkuvasti, niin käsi käänsi automaattisesti valot oikeaan asentoon ;D
 
Tilauksessa oleva Yaris on näköjään lähtenyt tehtaalta. Kauankohan matkalla mahtaa kestää? :)

Näkyy myös VIN tuolla tilausseurannassa.  Wikipedian väittämää vuosikoodia siinä ei ole. Eikö nää sitä käytä täällä Euroopassa?
 
Tilausseurantaan on tullut melko pian eilisen viestini jälkeen tilaksi matkalla Zeebrugge. Aiempien keskustelujen perusteella tulkitsen, että auto on tuolloin ollut jo laivassa. Auto oli ollut rakenteilla jo torstaina, joten vaikka tietoa siitä ei tullutkaan, lienee mahdollista että auto on ollut satamassa jo lauantaina, jolloin lähti Auto Eco. En muita Zeebrugge–Malmö-laivoja nyt löydä jotka olisivat lähteneet lauantain ja maanantain välillä.

Auto Eco olisi Hangossa jo ensi maanantaina.  Aika nopeaa. Onko kenelläkään kokemusta, kauanko Hangosta kestää tänne Jyväskylään?

Automyyjältä kyselin eikä hän muuta suostunut sanomaan kuin että tilauksen arvioituna toimitusaikana näkyy järjestelmässä 25.6.2019. Hämmentävän pitkään saisi olla Suomen teillä auto ennen toimitusta jos toteutuu arvion mukaisesti.
 
Auto Eco on todennäköisesti Hangossa jo perjantaina, jostain syystä Hangon listalla maanantai ja tulossa Malmöstä. Malmön lista kertoo laivan olevan tulossa normaalisti (nyt Bremerhavenista) ja lähtevän seuraavaksi Hankoon.
Eli näyttää ettei käy ensin Pietarissa, jolloin päivä vaihtuisi sunnuntaiksi tai maanantaiksi.

Zeebrugessa käy myös Japanista tulevat laivat, tässä tapauksessa voi olla myös sunnuntaina sieltä lähteneen Tranquil Acen kyydissä, joka on purussa Malmössä tai Grand Pearlin mikä odottaa laituriin pääsyä ja purkua. Näistä ehtisi periaatteessa tämän viikon Auto Econ kyytiin Hankoon.

Zeebrugge on Yaris tehtaan (Onnaing) lähin satama.
 
CorAveRav sanoi:
Auto Eco on todennäköisesti Hangossa jo perjantaina, jostain syystä Hangon listalla maanantai ja tulossa Malmöstä. Malmön lista kertoo laivan olevan tulossa normaalisti (nyt Bremerhavenista) ja lähtevän seuraavaksi Hankoon.
Eli näyttää ettei käy ensin Pietarissa, jolloin päivä vaihtuisi sunnuntaiksi tai maanantaiksi.

Varustamon aikataulussa lukee Pietari ennen Hankoa, saapumispäivä Hankoon maanantai. Tuo Hangon ja Malmön tieto on hämmentävä.
 
Varustamon sivuilla oleva reitti varmaan todenmukaisin, satamien sivuilla väärät tulo/lähtösatamat.
 
Bensa-Yaris automaatilla on ollut nyt ajossa pari päivää. Mittarissa 199 km ja auton itse ilmoittama keskikulutus luovutuksesta laskien 6,1 l/100km josta valtaosa Keski-Suomen maanteillä ajoa.

Tää Y20 Edition on yllättävän tyylikäs ihan perusvärillä valkoinen.

Itseäni tyydyttävä ajoasento on ollut helppo löytää ja itse mahdun kohtalaisesti myös istumaan oman ajoasentoni taakse. En ole kovin pieni mies vaikka en ennätysmittoja hätyyttelekään.

CVT-vaihteistossa ei ole juurikaan valittamista. Toki liikennevaloista voisi lähteä ärhäkämminkin mutta hyvin pärjää näinkin. Kiihdytyskaistallakaan ei ole tästä ongelmia vielä tullut. Käyttöä on myös manuaalimoodille löytynyt. Tosin en ole keksinyt miten muuten vaihteiston saa takaisin automaattimoodiin rattivaihdon jälkeen kuin heittämällä keppi hetkeksi manuaalin puolelle.

Liikennemerkkien tunnistus on yllättävän kätevä ominaisuus silloin kun se toimii. Vaan ei toimi tarpeeksi usein.

Sisäänajosyistä olen vakkaria vältellyt mutta nopeudenrajoitin on osoittautunut käteväksi.

Navi oli alkuun liian kovaääninen mutta siihen tottui nopeasti ja on itse asiassa hyväkin, että navi kuuluu myös meluisassa tilanteessa.

Tällä hetkellä olen varsin tyytyväinen ostokseen.
 
AJK sanoi:
Itseäni tyydyttävä ajoasento on ollut helppo löytää ja itse mahdun kohtalaisesti myös istumaan oman ajoasentoni taakse. En ole kovin pieni mies vaikka en ennätysmittoja hätyyttelekään.

Tämä varmaan ihan saman kokoinen kuin hyrbidi joka minulla kaupunkiautona. Ostotilanteessa olin 128kg ja 186cm...nyt 117 ja edelleen 186. Saan mainion ajoasennon yariksessa, saman lailla kuin aikanaan AR Mitossa ihmettelin että iso lihava saa hyvän ajoasennon ja ympärillä on väljyyttä.

Yaris on todella mainio ostos ja mukava ajettava.
 
Juuri noin. Tässä vanhassa peltipönttö-piippaus on silti liian hiljainen vaikka navin opastus olisi jo liian voimakas...
 
AJK sanoi:
....
CVT-vaihteistossa ei ole juurikaan valittamista. Toki liikennevaloista voisi lähteä ärhäkämminkin mutta hyvin pärjää näinkin. Kiihdytyskaistallakaan ei ole tästä ongelmia vielä tullut. Käyttöä on myös manuaalimoodille löytynyt. Tosin en ole keksinyt miten muuten vaihteiston saa takaisin automaattimoodiin rattivaihdon jälkeen kuin heittämällä keppi hetkeksi manuaalin puolelle.
Meidän 2012 Yaris menee takaisin automaattimoodiin, kun ajelee jonkin matkaa ”läpykkämoodissa” - tarkalleen en muista, mutta olikohan noin minuutin päästä tms. On nyt pojallani käytössä, joten en pääse tarkistamaan. Jos esim. ohituksessa pykältää läpyskällä pienemmälle ja vaihtaa takaisin isommalle, niin matkan jatkuessa vaihteisto siirtyy automoodiin itsestään.


Olemme olleet hyvin tyytyväinen noihin kolmeen Yarikseen, jotka pyörivät perhepiirissäni. Mitään vikoja autoissa ei ole ollut. Pariin autoon on pitänyt vaihtaa tuulilasi kiven iskemien vuoksi.
 
Urlaub sanoi:
Radion äänenvoimakkuussäätimellä silloin kun navin opastus pauhaa. Muulloin vaikuttaa vain mankan äänenvoimakkuuteen.

Kiitos. Pitää testata kun seuraavan kerran navia tarvitsee. Päivittäisessä ajossa sitä ei tule käytettyä.

Iero sanoi:
Meidän 2012 Yaris menee takaisin automaattimoodiin, kun ajelee jonkin matkaa ”läpykkämoodissa” - tarkalleen en muista, mutta olikohan noin minuutin päästä tms. On nyt pojallani käytössä, joten en pääse tarkistamaan. Jos esim. ohituksessa pykältää läpyskällä pienemmälle ja vaihtaa takaisin isommalle, niin matkan jatkuessa vaihteisto siirtyy automoodiin itsestään.

Lueskelin edellisen viestini jälkeen manuaalia:

Seuraavissa tilanteissa vaihteiden tilapäinen valitseminen D-asennossa kytkeytyy pois päältä:
  • Kun auto pysähtyy
  • Kun kaasupoljinta painetaan pidempään saman vaihteen ollessa valittuna
  • Kun vaihdekatkaisimen "+"-painiketta pidetään painettuna pidempään

Kokeilin tuota viimeistä nyt aamulla, ja se toimi.
 
Osaisiko joku kertoa tämmöisen uuden hybridi yariksen kulutusta ja rengasmelua? Olisi -15 mallineen hybrid yaris vaihtumassa hybrid Y20 malliin. Ja olisiko kannattavaa hankkia talveksi kitka renkaat?
 
Moksu sanoi:
Osaisiko joku kertoa tämmöisen uuden hybridi yariksen kulutusta ja rengasmelua? Olisi -15 mallineen hybrid yaris vaihtumassa hybrid Y20 malliin. Ja olisiko kannattavaa hankkia talveksi kitka renkaat?

Ei kai '15 ja '19 Yaris hybrideissä ole mitään köytännön eroa? Takavalot uudelleen muotoiltu ja jotain varustemuutoksia. Moottori ym. samoja.

Itse olen omistanut '14 ja '18 vuosimallit.

Kitkarenkaita suosittelen!
 
Moksu sanoi:
Osaisiko joku kertoa tämmöisen uuden hybridi yariksen kulutusta ja rengasmelua? Olisi -15 mallineen hybrid yaris vaihtumassa hybrid Y20 malliin. Ja olisiko kannattavaa hankkia talveksi kitka renkaat?
Meillä on -18 mallia oleva Hybridi Yaris kitkarenkailla. Vaimoni ajelee sillä työajoja ja on erittäin tyytyväinen Yariksen etenemisominaisuuksiin talvikelissä. Itsekin olen sillä ajellut talvella ja sähköavustus tekee lähdöistä pehmeitä eikä auto raavi tyhjää. Menee huonossakin kelissä mukavasti. Suosittelen kitkoja.