https://yliteippaus.fi/

Hondan perämoottori

jrinnes

Hallitusjäsen
Liittynyt
23.12.2013
Onko kenelläkään kokemuksia Hondan 4-tahti perämoottoreista, varsinkin kaasariversiosta. Lähinnä kiinnostaa, että onko kyseisille koneille todellakin tyypillistä se, että pienillä kierroksilla ei voi antaa reilummin kaasua, tai koko laitos sammuu. Lähinnä siis tukehtuu. Appiukolla on tuollainen -05 vuoden 50 heppainen kone Buster L:n perässä ja ainakin tuo yksilö kärsii juuri siitä vaivasta. Oli käyttänyt sitä keväällä huollossa ja huoltomies oli kuulemma kirkkain silmin vakuutellut tuon olevan tyyppivika/-ominaisuus noissa koneissa. 
Kyseisen huoltomiehen ammattitaito tosin herättää lievää suurempia epäilyksiä, koska vaiva tuntui huollossa vain pahenevan. Kävin äsken ajamassa veneellä ja ~3000 rpm:n kohdalla kun antoi kunnolla kaasua, niin en ehtinyt edes kissaa sanoa, kun kone jo sammui. Aikaisemmin vaiva ilmeni lähinnä tyhjäkäynnillä. Lisäksi samainen huoltomies oli saanut trimmitason mittarinkin näyttämään mitä sattuu.Kun koneen trimmaa mittarin mukaan suoraan, nousee potkuri ylös vedestä... :rolleyes:
En toki mikään varsinainen veneilyn harrastaja ole, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että tuollainen kuitenkin suhteellisen nykyaikainen perämoottori ei kestäisi reilumpaa kaasunantoa...
 
Mrk sanoi:
Ei todellakaan ole normaalia.

No näin vähän arvelinkin. Kyllä tuo sanoi vievänsä koneen uudelleen huoltoon syksyllä, kunhan ajokausi loppuu. Toivottavasti vie vaan sitten eri liikkeeseen tai ainakin eri miehen roplattavaksi. :)
 
Meillä on mökkiveneen persauksissa pikkuinen 5 heppainen 4-tahti Honda ja päivääkään kyseinen laitos ei ole pelannut (käy huonosti, ei ota kierroksia, ei lähde käyntiin)! Laite on ollut huollettavana takuun piikkiin pari kertaa, mutta nyt on jo takuu ummessa eikä mitään intoa ole tuota vispilää enää käyttää. Eli yksinkertaisesti laite ei enää lähde käyntiin ja viimekertainen selitys oli, että olemme säilyttäneet prutkua väärin. Tämä on paskapuhetta, kun samassa tilassa säilytetään myös isompaa Johnssonia. Huollon kaveri väitti, että kaasarissa oli ollut bensaa joka oli saostunut(!). Tuohan on paskapuhetta, sillä laitteella on ajettu aiempien ongelmien takia pienkonebensalla joka kestää säilytystä. Muutoinkaan bensa ei saostu, mutta Hondaa ei tunnu asian todellisen syyn etsiminen paljoa kiinnostavan. Mylly on ollut mökin varastossa nyt pari vuotta käyttämättömänä ja vakaasti olen kallistunut siihen etten koskaan osta mitään pienkonetta, jonka kyljessä lukee Honda.

PS. Voidaan myydä, ajettu noin 3-4 tuntia ja vuosimalli muistaakseni 2008. Hinta taisi olla joku 1300 uutena, tästä parilla sataa ti-miehelle.
 
Alkuperäiselle kysyjälle: onko koneella ajettu 95E10 bensalla? Jos on, niin veikkaan kaasariremonttia... :-[
 
JiiJii71 sanoi:
Alkuperäiselle kysyjälle: onko koneella ajettu 95E10 bensalla? Jos on, niin veikkaan kaasariremonttia... :-[

Kyllä tuossa on 98:a käytetty. Tuo on oireillut uudesta lähtien, mutta nyt tosiaan "huollon" jälkeen oireet ovat pahentuneet. Tutkiskelin illalla nettiä ja nuo Hondat ovat useammankin keskustelun perusteella varsin tarkkoja kaasareiden synkronoinnista. Säätöä ei pysty tekemään silmämääräisesti, vaan homma vaatii imusarjaan liitettävän mittarin, eli on siis huollon hommia. Oireiden paheneminen huollon jälkeen viittaisi mielestäni siihen, että huollon tehnyt kaveri ei ole ollut hommiensa tasalla. Huoltokuitin mukaan säätö on kyllä tehty, mutta ilmeisesti tuo on nyt mennyt vain entistä pahemmin pieleen.  :-[
 
Meillä on mökillä 15 heppainen nelitahti-Honda ja ei huolettomampaa pienmoottoria voi kuvitella olevan. Laite käy ja kukkuu kuin kello ja vie vähän bensaa. Vuosimalli taitaa olla 2006.
 
jrinnes sanoi:
Kyllä tuossa on 98:a käytetty. Tuo on oireillut uudesta lähtien, mutta nyt tosiaan "huollon" jälkeen oireet ovat pahentuneet. Tutkiskelin illalla nettiä ja nuo Hondat ovat useammankin keskustelun perusteella varsin tarkkoja kaasareiden synkronoinnista. Säätöä ei pysty tekemään silmämääräisesti, vaan homma vaatii imusarjaan liitettävän mittarin, eli on siis huollon hommia. Oireiden paheneminen huollon jälkeen viittaisi mielestäni siihen, että huollon tehnyt kaveri ei ole ollut hommiensa tasalla. Huoltokuitin mukaan säätö on kyllä tehty, mutta ilmeisesti tuo on nyt mennyt vain entistä pahemmin pieleen.  :-[
On tätä samaa osaamattomuutta ollut Hondalla myös moottoripyöräpuolella. Meillä oli perheessä Hondan Varadero 125cc uudesta asti, ja kertaalleen eräällä huoltoreissulla oli saatu aikaan vähän isompaa episodia ja mm. kaasarista meni säädöt aivan persiilleen. Huvittavaa miten V2:sta saa aivan ompelukoneen kuuloisen :) Kestävä värkkihän tuo oli mutta eipä tosiaan senkään kanssa huollon osaaminen ihan aina vakuuttanut. Huoltoliike vaihtoon niin eiköhän se siitä.
 
MMV sanoi:
Meillä on mökkiveneen persauksissa pikkuinen 5 heppainen 4-tahti Honda ja päivääkään kyseinen laitos ei ole pelannut (käy huonosti, ei ota kierroksia, ei lähde käyntiin)! Laite on ollut huollettavana takuun piikkiin pari kertaa, mutta nyt on jo takuu ummessa eikä mitään intoa ole tuota vispilää enää käyttää. Eli yksinkertaisesti laite ei enää lähde käyntiin ja viimekertainen selitys oli, että olemme säilyttäneet prutkua väärin. Tämä on paskapuhetta, kun samassa tilassa säilytetään myös isompaa Johnssonia. Huollon kaveri väitti, että kaasarissa oli ollut bensaa joka oli saostunut(!). Tuohan on paskapuhetta, sillä laitteella on ajettu aiempien ongelmien takia pienkonebensalla joka kestää säilytystä. Muutoinkaan bensa ei saostu, mutta Hondaa ei tunnu asian todellisen syyn etsiminen paljoa kiinnostavan. Mylly on ollut mökin varastossa nyt pari vuotta käyttämättömänä ja vakaasti olen kallistunut siihen etten koskaan osta mitään pienkonetta, jonka kyljessä lukee Honda.

Pari reissua olen nyt ajanut 5 hp Hondalla enkä ihan tyytyväinen ole. Sitä pitää ajaa kuin 2-tahtista. Antaa välillä kaasua että ei tukehdu ja sammu. Jos kalan iskiessä laitat vaihteen vapaalle niin varmasti sammuu tyhjäkäyntiä pyöriessään. Alakierrosten vääntö on myös huonoa. Kun niemen takaa tulet vastatuuleen niin kierrokset laskee ja kone sammuu jos et nopeasti anna lisää kaasua. Eiköhän tuo vaihdu isompaan jahka sopiva diili löytyy.
 
Me ollaan nyt jokunen reissu heitetty kaverin Honda-moottorisella (90 hv jos en väärin muista) koneella kalassa ja tyhjäkäynnillä vedelty tuntikausia. Ei sitten niin mitään ongelmaa. Heti tuntuu vastaavan kaasun ja saa laittaa vapaalla kalan iskiessä.

Huomattavasi Hondaa isompi huoli on kalan iskemättömyys,