https://tummennuskalvot.fi/

Auton pesu huollossa luvatta, dilemma

dahakon

Uudenkarhea
Liittynyt
29.7.2016
Mulla on nyt mielenkiintonen ongelma kyl. Käytin eilen auton huollossa, ja hakiessa ne sano, että "..ja se käytettii harjakoneessa pesussa". Mun naama veny ja ihmettelin että hetkinen seis ei sallittua, sit se kävi takahuonees ja tuli sielt ja sano että eiku vaan painepesuril. Ongelma: ei sitä saa noin puhtaaks sillä ja se on nyt ihan pesunaarmulla.
Soitin illasta perään ja ne oli vieläki et kyllä se varmaa painepesuril vedettiin - mitä tehdä?. Pinnoitettu auto jota ei harjakonees pestä vaan yksinkertaisesti. Viedessä ei kysytty pesusta mitään. Mullei kyllä siitäkään ole lapussa merkintää, pitäskö soittaa ja pyytää skannia työmääräimestä?

Edit: en siis edelleenkään ole satavarma asiasta, auto on toki ollu pesunaarmuilla ennen vientiäkin. En varmaan edes tietäis välttämättä asiasta jos eivät olis sanoneet epähuomiossa harjakoneesta..
 
Olisiko menneet sanat sekaisin ja sanottu harjakone, kun tarkoitettiin ylipäänsä autonpesukonetta? Tosin jos auto oli oikeasti puhdas, niin se ei oikein tue harjatonta pesua.

Mulle on aina huollossa sanottu, että auto ajetaan pesukoneeseen mutta nimenomaan harjattomaan pesuun. No ei se sillä puhtaaksi kyllä tule ja olenkin sen aina kieltänyt kun ei ole mitään takeita kuinka vahaturvallisia pesuaineita niissä käytetään...
 
Tähän ongelmaan törmäsin itsekin, aikaa siitä on vain jo jonkin verran. Soittelin siitä kuluttajaneuvojalle asti ja olikohan heidän kanta, että kyllä voi pestä kysymättä. Ja sehän on täysin väärin. Suurimmalle osalle, heitetään hatusta 99% pesu on tervetullut lisä autohuoltoon ja ovat iloisia, että autohan on jopa pesty - tänne tuon autoni uudelleen, mutta sitten on meitä tarkkoja autoilijoita, jotka eivät pese koneessa autoa.

Silloin omalla kohdalla huoltoliike olisi myllyttänyt tulleet naarmut piiloon, mutta koska autoni oli menossa fiksarille, sanoin ettei tarvitse, mutta ottavat opiksi. Tästä oppineena jos ja kun seuraavan kerran autoni menee liikkeeseen huoltoon, laitan pesukieltolapun rattiin teipillä. Kannattaa kiihkottomasti kysellä myllytyksen ja pinnoituksen kustannuksia liikkeestä, vielä parempi jos sinulta löytyisi kuva ennen ja jälkeen, vaikka tuskin sellaista kenelläkään on. Sekin pitänee itse joskus sitten tehdä.. Olisi hyvä jos huoltoliikkeissä otettaisiin jatkossa asia huomioon paremmin eikä tehtäisi karhunpalvelusta asiakkaalle. Huollon pitää muistaa, että siinä käsitellään asiakkaan mahdollisesti kymmenien tuhansien eurojen arvoista esinettä. Usein tuntuu, että kohtelussa sitä ei näe.
 
Etukäteen on kysytty pestäänkö vai ei, aina yritän viedä autoni vastapestynä ja puhtaana huoltoon joskin kurakeleillä hankalaa, huomaa toheloinnit sitten ehkä helpommin.
 
dahakon sanoi:
en siis edelleenkään ole satavarma asiasta, auto on toki ollu pesunaarmuilla ennen vientiäkin. En varmaan edes tietäis välttämättä asiasta jos eivät olis sanoneet epähuomiossa harjakoneesta..

Tuo lienee ratkaisevaa tässä casessa, eli jos ei käytännössä huomaa eroa, niin ei ole vahinkoakaan tapahtunut -  objektiivisesti tarkasteltuna, jos alat esittämään vaatimuksia liikettä kohtaan
 
Kyllä lupa pitää kysyä auton maksajalta, esim harjakonetta ei kaikki käytä.
 
234 sanoi:
Kyllä lupa pitää kysyä auton maksajalta, esim harjakonetta ei kaikki käytä.

Ei aina auta - auto oli takuukorjauksessa, ei siis laskua - ja hyvityksenä vaivan näöstä oli auto pesetetty, en tiedä millä, mutta meinasi käpy mennä ihan kokonaan.

Omiani itse en ole painepesuria roisimpaan pesuun vienyt vuosi kymmeniin.
 
Kyllä mun mielestä pitää erikseen kieltää jos ei autoa pestä saa. Sehän on vaan kädenojennus firmalta ja täytyy ymmärtää että on joitain promillen osia autoilijoista joiden mielestä se on negatiivinen asia.
 
Samaa mieltä että erikseen kielto. Se on ihan itsestäänselvää että kunnolla paskanen auto pestään ettei sitten hierota sitä likaa kylkiin ja paljon pahempia naarmuja.

Itse en harjakoneessa pese mutta huolto saa pestä... tulee sen verran paljon kilsoja että toi nyt ei jaksa huolestuttaa. Jollain nurkka-ajossa olevalla autolla eri homma kun kunto pysyy muutenkin hyvänä.
 
Itse pitäisin sitä negatiivisena asiana jos pestäisiin kysymättä, varsinkin jos koneellinen pesu. Ensinnäkin ei tiedä mitä vahoja syöviä liuottimia käytetään, itse pesen ainoastaan vahaturvallisilla. Toiseksi konepesu helposti hajottaa polttimoita, ainakin meidän autoissa (Volvo, Mazda) meinaa aina olla joku takavalo rikki koneellisen pesun jälkeen. Ja vielä ne mahdolliset naarmut harjallisesta pesusta.
 
Ale sanoi:
Kyllä mun mielestä pitää erikseen kieltää jos ei autoa pestä saa. Sehän on vaan kädenojennus firmalta ja täytyy ymmärtää että on joitain promillen osia autoilijoista joiden mielestä se on negatiivinen asia.

Tätä mieltä itsekin olen. Harvassa on autoilijat, jotka niin huolellisesti autojaan pitävät, että tuolla on väliä.
Kuitenkin, mikäli täällä tehdään asiasta kysely, niin varmasti täältä sellaisia löytyy enemmän, kuin autoilijoista keskimäärin.
Se mikä on ikävää, että kaikki täytyisi niin tarkasti tietää ja osata kieltää.
 
Nykyään sentään kysyvät täytetäänkö pissapoika 10€/l liemellä. Takavuosina siitä oli vastaavaa rähinää.
 
Pitäisi huolloissakin olla sen verran järkeä ja ymmärrystä, että kysyvät asiakkaalta saako auton pestä vai ei. Etenkin jos aikovat viedä harjapesuun. Sellaisen jälkeenhän auto on laakista myllytyskunnossa. Harjattomassakin voidaan käyttää sellaisia aineita, joista pinnoitteet tai vaha kärsivät. Itse en ainakaan missään nimessä halua, että auto pestään huollossa. Eikä siihen ole kyllä tarvettakaan, koska huoltoon mennessä auto on yleensä puhdas.

Kettu sanoi:
...
Kuitenkin, mikäli täällä tehdään asiasta kysely, niin varmasti täältä sellaisia löytyy enemmän, kuin autoilijoista keskimäärin.
Tältä palstalta löytyy keskimääräistä enemmän ja sitten Pesukinnas.com:sta varmaan yli 100% ;D
 
Minulla oli kerran pari vuotta vanha c-sarjan mersu Veholla huollossa. Kysyivät, että voiko käyttää pesussa.
Pohdiskelin siinä ääneen, että miten tuo nyt olis, huolto sanoi, että pesemme uuden karheat koeajoautotkin, jolloin sanoin, että peskää vain.
Naarmujahan oli jo valmiiksi, mutta pienen ajon jälkeen peittyvät pölyn alle. . .
 
En ole nykyistä autoa harjakonepesussa käyttänyt kertaakaan, vain harjattomia konepesuja tai käsin mikrokuitukintaalla pesten.
Ikävä kyllä auto on säiden armoilla ulkona parkissa eikä tallissa, joten talvisin joutuu käyttämään lumiharjaa mikä kyllä on raadellut maalipinnan jo mikronaarmuiseksi.
Käyttöautohan tämä kyllä on eikä mikään näyttelyesine. Toisaalta en harjakonepesuilla halua naarmuttaa maalipintaa yhtään lisääkään. Jos nyt kuitenkin joku huolto pesisi tämän harjakoneessa niin tuskinpa voisin siitä meteliä nostaa, ei ole maalipinta nytkään säilynyt virheettömänä.
 
Itse kun menin edellistä Volvoani hakemaan luovutuksesta huomasin auton olevan vielä osittain "märkä". Pienen kiertelyn jälkeen huomasi selkeästi, että vedetty harjakoneen läpi viereisessä pesulassa. Myyjä tämän myönsi. Reklamaatiota sisään ja liike maksoi maalipinnan kiillotuksen ja pinnoituksen autoon.
 
Bawuka sanoi:
Itse kun menin edellistä Volvoani hakemaan luovutuksesta huomasin auton olevan vielä osittain "märkä".

Siksi olen sopinut jo hyvissä ajoin pinnoituksen autolle ja sen vuoksi pesutkin hoidettu pinnoittamon toimesta asiallisesti.
 
Ei ole kyllä koskaan huollossa kysytty pesuja kun auto on aina puhdas. Itse en anna autoani pestä kuin yhden kaverin.
Pitää olla "oma mies" joka hommaan ja asiaan.
Hassua, että pesevät toisten omaisuuutta kysymättä. Huoltoonhan se auto on tullut, ei pesuun. Ihme kun eivät tehneet sisäfiksausta.
 
Ne pestään siksi ettei ole kyljet naarmuilla kun paska hieroutuu maalia vasten.

Ei sitä autoa pyhällä hengellä pysty valitettavasti useinkaan huoltamaan tai korjaamaan.
 
mtr1 sanoi:
Ne pestään siksi ettei ole kyljet naarmuilla kun paska hieroutuu maalia vasten.

Mulla vaihdetaan vain öljyt autoon ja huoltomies hoitaa suuremmat tarpeensa wc-pyttyyn, ei autoni kylkeen. ;)
 
foorumilainen sanoi:
Ei ole kyllä koskaan huollossa kysytty pesuja kun auto on aina puhdas ...
Ajatko autolla ollenkaan? Vai miten se pysyy puhtaana jos peset sitä kahden vuoden aikana yhtä monta kertaa kuin naapurin ukko pesee omaansa kuuden päivän aikana.
Kerro vinkki miten se pysyy puhtaana.
 
foorumilainen sanoi:
Mulla vaihdetaan vain öljyt autoon ja huoltomies hoitaa suuremmat tarpeensa wc-pyttyyn, ei autoni kylkeen. ;)

Niihän sitä äkkiä luulis.
 
Valitettavasti ei ole pesty, kuluitta saavat pestä omasta halustaan. Nykyiset harjakoneet esipesuineen tuskin naarmuja jättävät.
 
Pesin edellisen autoni 1 kerran painepesurilla ja sienellä 6,5 vuoden aikana, muuten harjakoneessa. Ei vaikuttanut vaihtoarvoon.
 
Monelle autonhoito on varmaan enemmän harrastus ja mielenkiinnon kohde. Jos jälleenmyyntiarvoa varten hoitaisin omaa, pesisin 4 kertaa vuodessa halpis-shampoolla/liuottimella, kerran vuodessa joku nestemäinen helppovaha :) Mutta kun autonhoito menee enemmän harrastuksen puolelle ja käyttänyt hintavia aineita, ei välttämättä kiva jos huolto vie omin luvin vahvalla liuottimella kasteltuna harjojen raapimaksi.