https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Maamoottorit

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Huomasin, että termiä ´Maamoottori´ käytetään muussakin merkityksessä, mutta itse olen mieltänyt sen muinoiseksi maatöissä, kuten puimakoneen voimanlähteenä käytetyksi koneeksi. Merkeistä yleisimmät taisivat olla Porilainen (kuvassa) ja Wikström.

Maamoottori käynnistettiin lämmittämällä moottoria aluksi puhalluslampulla ja sen jälkeen pyöräyttämällä vauhtipyörää oikean käyntisuunnan vastakkaiseen suuntaan. Video kuvaa tapahtumaa hyvin.

Tänään näin erään puutarhan pihalla moisen, ja lapsuuden nostalgiset muistot tulvahtivat mieleen. Pikkupoikana koko tapahtumaa sai katsella vain monen metrin päästä, sillä hommaa pidettiin vaarallisena.

Wikipedia tietää kertoa laitteesta enemmän: https://fi.wikipedia.org/wiki/Maamoottori .
 

Liitteet

  • 20200609_142316.jpg
    20200609_142316.jpg
    83,3 KB · Katsottu: 252
Me osuttiin, joitakin vuosia sitten Soinissa paikalliseen kesätapahtumaan, jossa oli sellaisen vanhan maalaistalon pihapiirissä, kaikkenlaisia entisaikaan kuuluvia työkaluja ja mm. työnäytöksiä.
Tuolla oli useampia noita maamootoreita irrallaan käynnissä ja yksi oli laitettu pyörittämään pärehöylää.
En ihmettele yhtään jos pikkulapsia ei ennen vanhaan ole laskettu noiden lähelle, on ne niin huiman näköisiä laitteita.
Vetohihna oli ainakin tuossa pärehöylässä melko pitkä ja tietenkin ilman minkäänlaista suojaa. Juuri sitähä olisi ollut mukava kokeilla pienellä sormella. ;)
 
No BMW:hän se siinä.
Äidin kotipaikalla on tuollainen. Seissyt kymmeniä vuosia puimalan kulmalla ulkona.
Tutkin, että saisiko sitä pelastettua käyntikuntoiseksi.
Ei ollut enää tuon ulkosäilytyksen jäljiltä ihan kaikki osat kunnossa ja vesitilakin siinä on jo kertaalleen haljennut ja paikattu kuparilevyllä. Parin pullotunkin voimalla sain mäntää jonkin verran vedettyä ulospäin, mutta sitten jumahti täysin, olisikohan rikkoutuneen männänrenkaan reuna lähtenyt kaivamaan itseään sylinteriin?? 
 
Viisaampi antaa periksi.
Vaikka vaihdoin vielä vähän jäykempääkin rautaa tuohon, niin minä lopulta.  ;D
 

Liitteet

  • jumissa.JPG
    jumissa.JPG
    33,5 KB · Katsottu: 163
vespa68 sanoi:
No BMW:hän se siinä.
Wikipedia tietää kertoa, että kyseessä ei ole Bayerische Motoren Werke AG, vaan Porin Konepaja Oy (BMW = Björneborgs Mekaniska Werkstad), 1910 alkaen, insinööri Hugo Lindberg, saksalaisiin esikuviin perustuen.
 
Meillä oli isän kotipaikassa tällainen maamoottori pyörittämässä puimakonetta. Pikkupoikana pelkäsin sitä, eikä sen lähelle lapsia onneksi päästetty. Vetohihna oli pitkä, löysä ja lapsenkin silmin vaarallisen näköinen. Myös puukoteloinen, siniseksi maalattu puimakone oli pelottava laite.
 
Kuulamoottorin nimeä käytettiin myös. Kotipeltojen viljat puitiin tuolla Markku J:n mainitsemalla systeemillä vielä 60-luvun alkupuolella, olin pikkupoika silloin ja katseltiin veljen kanssa vain sivusta pahnojen lentämistä.