https://tummennuskalvot.fi/

Veneiden telakointi ja siirtäminen

traktori

Sisäänajettu
Liittynyt
3.10.2014
Nosturikäyttöön kyllä. Ja climalla ainakin voisi harrastuksensa kautta olla joku aavistus, mitä tällä nostetaan.
 
Kyllä. Veneiden nostoon tämän hankin.

Ensimmäistä kertaa nostopaikalla. Olisikohan noilla kourillakin saanut veneen ehjänä ylös?
20170915_140402648_iOS.jpg


Fairline 47 nosturissa
20170927_105816200_iOS.jpg


Syksy mentiin pikaisella ristikkolevittäjä-muutoksella, mutta talven aikana nosturiin on tehty kiinteästi asennetut levittäjäkehikot, ja pian pääsee taas laskemaan veneitä.
20180117_081557684_iOS.jpg


Pahoittelut tästä aika offtopicista, mutta olen edelleen erittäin innostunut tästä nosturista  ;D
 
traktori sanoi:
Kyllä. Veneiden nostoon tämän hankin.

Ensimmäistä kertaa nostopaikalla. Olisikohan noilla kourillakin saanut veneen ehjänä ylös?
20170915_140402648_iOS.jpg


Fairline 47 nosturissa
20170927_105816200_iOS.jpg


Syksy mentiin pikaisella ristikkolevittäjä-muutoksella, mutta talven aikana nosturiin on tehty kiinteästi asennetut levittäjäkehikot, ja pian pääsee taas laskemaan veneitä.
20180117_081557684_iOS.jpg


Pahoittelut tästä aika offtopicista, mutta olen edelleen erittäin innostunut tästä nosturista  ;D

Tämähän on aivan mahtava oivallus hyötykäyttää tälläista raskasta kalustoa!

Onko aikaisemmin tilattu nosturi satamaan tietyksi päiväksi vai mitenkä veneet on saatu ylös? Tämä kalusto ilmeisesti tuo joustavuutta nostopäiviin ja ilmeisesti puomin nokassa veneen voi viedä säilytyskohtaankin sataman sisällä ilman lavettia?
 
ePa sanoi:
Tämähän on aivan mahtava oivallus hyötykäyttää tälläista raskasta kalustoa!

Onko aikaisemmin tilattu nosturi satamaan tietyksi päiväksi vai mitenkä veneet on saatu ylös? Tämä kalusto ilmeisesti tuo joustavuutta nostopäiviin ja ilmeisesti puomin nokassa veneen voi viedä säilytyskohtaankin sataman sisällä ilman lavettia?
Tuossa edellisen postauksen ekassa kuvassa näkyy kiinteä nosturi, jolla nostetaan veneet n. 7 tn saakka, ja käsitellään mastot. Painavammat veneet on tosiaan aiemmin nostettu tilatulla autonosturilla, mutta sitä varten on pitänyt järjestellä monia asioita, joten oma nosturi tuo paljon joustavuutta toimintaan. Kyllähän tuollaisen investoinnin kuoletusaika on melko pitkä, mutta joustavuus on jo iso lisäarvo tuolle. Lisäksi nyt pystytään tekemään isoillekin veneille vaurioarvio- ja huoltonostoja pitkin kautta, eikä tarvitse odottaa autonosturia.
 
Quality sanoi:
Eiköhän tuosta veneiden nostamisesta / maalla siirtämisestä / telakoinnista saisi helposti aiheen, kun jaettaisiin sitä koskevat viestit täältä pohjiksi?

Aihe-ehdotukset ovat tervetulleita.

Omien veneiden telakoinnista ja muista siirtämisestä löytyisi kyllä ainakin kuvia, mutta minun kirjoitamisen taito kun on mitä on, niin ei niistä mitään oikeen tuu...  :)
 
Pekka T sanoi:
Omien veneiden telakoinnista ja muista siirtämisestä löytyisi kyllä ainakin kuvia, mutta minun kirjoitamisen taito kun on mitä on, niin ei niistä mitään oikeen tuu...  :)

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;). Ja eiköhän Pekkakin kykene nuo kuvatekstit raapustamaan?
 
Onko vastaavia sovelluksia käytössä muualla?

Tämän hankinta ei varmaan ollut ilmainen, mutta käytettyjenkin markkinat taitavat olla rajatut. Tämä kyllä varmasti helpottaa suuresti operointia, kun perinteistä nosturia ei tarvitse tilailla. Senkään kulut ei varmaan ole pienet ja käyttö rajoittunutta.

Nouseeko tällä käytännössä kaikki veneet vai onko isoimmat niin isoja, että joutuu silti miettimään muita ratkaisuja? Vai onko isoimmat talvehtimassa jossain missä meret ei mene jäähän?

 
ePa sanoi:
Onko vastaavia sovelluksia käytössä muualla?

Tämän hankinta ei varmaan ollut ilmainen, mutta käytettyjenkin markkinat taitavat olla rajatut. Tämä kyllä varmasti helpottaa suuresti operointia, kun perinteistä nosturia ei tarvitse tilailla. Senkään kulut ei varmaan ole pienet ja käyttö rajoittunutta.

Nouseeko tällä käytännössä kaikki veneet vai onko isoimmat niin isoja, että joutuu silti miettimään muita ratkaisuja? Vai onko isoimmat talvehtimassa jossain missä meret ei mene jäähän?
Kiva kun tämäkin aihe kiinnostaa :) Mulla on tosiaan oma satama, telakka ja venekorjaamo, joten mielelläni jaan tietoa näistä asioista. Olemme pääasiassa tekemisissä matkaveneiden kanssa, joten parempi tietotaito löytyy niistä. Avo-/perämoottoriveneistä ei niinkään.

Meidän "Tuksun" tyylisiä on parillakin telakalla käytössä, tosin vain Suomessa, jossa näitä puukurottajia tehdään ja käytetään. Pienempiä trukkeja sitten onkin tosi monessa paikassa, ja noilla voidaan vedestä nostamisen lisäksi hyllyttää avoveneitä useampaan kerrokseen, jolloin lattiatilaa menee vähemmän per vene.

Toki "Tuksulla" voidaan myös kuljettaa veneitä telakointiin, mutta vain kentälle, halliin tuon kanssa ei pysty veneitä viemään. Meillä kuljetetaan veneet telakointiin pääosin traktorivetoisilla hydraulisilla vaunuilla.

Paljon veneitä nostetaan luiskalta trailerilla tai muulla koneella, jolla saadaan vene vietyä telakointipaikalle suoraan. Yksi uudempi vaihtoehto tähän luiskanostamiseen on muutamalla kollegallakin käytössä oleva Sublift, josta kuva alla:
hopeasalmi-sublift-big.jpg


Tällöin säästetään yksi työvaihe, mutta luiska vaatii sopivat vesistön, ja meidän tapauksessa liika syvyys esti tuon vaihtoehdon.

Tässä vene on nostettu, pohja pesty, ja tuo vaunu ajetaan seuraavaksi alle.
20170926_125546000_iOS.jpg


Tässä näkyy paremmin tuo vaunu
20170621_105639462_iOS.jpg


Meillä suurimmat veneet ovat n. 25 tn painavia tai 16 m pitkiä. Onhan Suomessa selvästi isompiakin veneitä, meilläkin on rannassa 80-jalkainen purjevene, joka painaa n. 70 tn. Mutta tuo vene on jo sellainen, että se käy n. viiden vuoden välein huollossa esimerkiksi Turun Korjaustelakalla, missä korjataan siis jo risteilijöitäkin. Suomessa käytännössä suurimmat vielä huvikäytössä olevat veneet ovat n. 40-50 tn painoisia. Ainakaan tuota isompia veneitä ei enää ole siinä määrin, että nostokalustoa kannattaisi niitä varten hankkia.
 
Pienempien veneiden telakointi hyllyssä on kiinnostanut mua ajatuksena jo pidempään. Mutta Suomessa sitä ei ole juurikaan menestyksellisesti tehty. Englannissa ja jenkeissä tuo on hyvin paljon yleisempää, mutta siellä se palvelee samalla laituripaikkaa, koska laituripaikat maksaisivat noissa paikoissa aivan järjettömiä summia. Olin kuitenkin viime vuoden puolella Miamin alueella tutustumassa sikäläiseen venealaan, ja sieltä jäi jotain ajatuksia takaraivoon. Tässä joku kuva sikäläisestä hiukan isommasta venehyllyköstä.

Tässä rakennuksessa oli paikat n. 500 veneelle, viidessä kerroksessa.
IMG_1053.JPG


Ja kuten näkyy, niin eivät veneet kuitenkaan olleet ihan pieniä, neljä moottoria on ihan normi setti :)
IMG_1054.JPG


Tässä trukki ottaa juuri veneen hyllyltä. Tuossa veneessä on muuten 4 x Seven-moottori á 527 hv, yht 2108 hv. AVOVENEESSÄ  8)
IMG_1064.JPG


Tässä ko. vene tuodaan ulos hallista ja lasketaan veteen. Telakalla on kaksi tuollaista isoa trukkia, ja yksi pienempi. Asiakas kun haluaa lähteä veneilemään, niin telakka lupaa laskea veneen 20 min varoitusajalla 24/7 ympäri vuoden. Hallipaikkaan kuuluu rajaton määrä nostoja ja laskuja...
IMG_1068.JPG


Tässä vielä kuva n. 2100 hv perämoottoriveneestä:
IMG_1070.JPG


Ja kun ollaan autopalstalla, niin laitetaan kuva yhden sataman parkkipaikalta:
McLaren.jpg
 
traktori sanoi:
Pienempien veneiden telakointi hyllyssä on kiinnostanut mua ajatuksena jo pidempään. Mutta Suomessa sitä ei ole juurikaan menestyksellisesti tehty.
Inkoossahan tuollainen on olemassa (varmaan tiesitkin). Toki lähinnä talvisäilytykseen. Laiturit eivät ole edes Helsingin suunnilla vielä loppuneet kesken. Samoin tonttitilaa riittää hyvin lähellä isoja kaupunkejakin, ei ole tarvetta kasvattaa hallia ylöspäin.

Noin yleisesti uskon veneiden telakoinnin ja huoltopalveluiden käytön yleistyvän tulevina vuosina. Tekniikka monimutkaistuu veneissä ja huoltaminen itse käy vaikeaksi. Tämä toisaalta tarkoittaa myös harrastuksen kallistumista. Toisaalta perämoottoreissa on huoltovälit kasvaneet ja osa osaa jopa huoltaa itse itsensä talvi kuntoon.

Meillä huolletaan veneet vielä itse, käyttäen tarvittaessa ammattilaista. Tulevaisuudessa voi olla, että siirtyy enemmän huoltoliikkeiden vastuulle, riippuen toki veneen ja moottorin iästä. Tällä hetkellä kun molemmat on vanhoja veneitä niin huolletaan itse. Mutta näin se on duunareiden tehtävä mikäli, vesillä haluaa aikaa viettää.
 
Flinkki sanoi:
Inkoossahan tuollainen on olemassa (varmaan tiesitkin). Toki lähinnä talvisäilytykseen. Laiturit eivät ole edes Helsingin suunnilla vielä loppuneet kesken. Samoin tonttitilaa riittää hyvin lähellä isoja kaupunkejakin, ei ole tarvetta kasvattaa hallia ylöspäin.

Noin yleisesti uskon veneiden telakoinnin ja huoltopalveluiden käytön yleistyvän tulevina vuosina. Tekniikka monimutkaistuu veneissä ja huoltaminen itse käy vaikeaksi. Tämä toisaalta tarkoittaa myös harrastuksen kallistumista. Toisaalta perämoottoreissa on huoltovälit kasvaneet ja osa osaa jopa huoltaa itse itsensä talvi kuntoon.

Meillä huolletaan veneet vielä itse, käyttäen tarvittaessa ammattilaista. Tulevaisuudessa voi olla, että siirtyy enemmän huoltoliikkeiden vastuulle, riippuen toki veneen ja moottorin iästä. Tällä hetkellä kun molemmat on vanhoja veneitä niin huolletaan itse. Mutta näin se on duunareiden tehtävä mikäli, vesillä haluaa aikaa viettää.
Joo, toki noita on muutama, lähistön paikoista mm. Kustavissa on talvisäilytystä myös hyllyissä. Mutta aivan oikein analysoitu tuo markkinatilanne, eli vielä pystytään tarjoamaan ”perinteisillä” tavoin laituripaikkaa. Suomalaisille voisi olla myös aika iso henkinen vapaudenriisto, jos vene ei olekaan aina saatavilla laiturissa, vaan se pitäisi etukäteen tilata veteen, vaikka maailmalla tämä toimiikin hienosti monissa paikoissa max 30 min varoajalla.

Tuosta jokaisen veneilykerran jälkeen ylösnostamisesta voisi olla myös muita hyötyjä, kun venettä ei tarvitse ”myrkky”maalata ja sitä säilytettäisiin sateelta ja lialta suojassa katon alla. Samalla tulisi tarkastettua pohja ja vetolaite useita kertoja kaudessa. Aina kun omistajatkaan eivät ole huomanneet, jos ovat vahingossa ajaneet kiven yli tms...
 
Sataman ja telakan tunnistankin kuvista vaikka en ole asiakkaana. Muilta veneilijöiltä olen kyllä kuullut hyvää tästä traktorin telakasta. 👍
Kalusto näyttää myös pätevältä, tuo hydraulinen vaunu on itselle uusi tuttavuus ja kiinnitti kuvasta huomiota ettei purkkari olekaan kölin alta tuettu vaan muuten pohjasta. Miten vene siirretään tuosta pukille?
 
traktori sanoi:
Pienempien veneiden telakointi hyllyssä on kiinnostanut mua ajatuksena jo pidempään. Mutta Suomessa sitä ei ole juurikaan menestyksellisesti tehty. Englannissa ja jenkeissä tuo on hyvin paljon yleisempää, mutta siellä se palvelee samalla laituripaikkaa, koska laituripaikat maksaisivat noissa paikoissa aivan järjettömiä summia. Olin kuitenkin viime vuoden puolella Miamin alueella tutustumassa sikäläiseen venealaan, ja sieltä jäi jotain ajatuksia takaraivoon. Tässä joku kuva sikäläisestä hiukan isommasta venehyllyköstä.

Tässä rakennuksessa oli paikat n. 500 veneelle, viidessä kerroksessa.
IMG_1053.JPG


Ja kuten näkyy, niin eivät veneet kuitenkaan olleet ihan pieniä, neljä moottoria on ihan normi setti :)
IMG_1054.JPG


Tässä trukki ottaa juuri veneen hyllyltä. Tuossa veneessä on muuten 4 x Seven-moottori á 527 hv, yht 2108 hv. AVOVENEESSÄ  8)
IMG_1064.JPG


Tässä ko. vene tuodaan ulos hallista ja lasketaan veteen. Telakalla on kaksi tuollaista isoa trukkia, ja yksi pienempi. Asiakas kun haluaa lähteä veneilemään, niin telakka lupaa laskea veneen 20 min varoitusajalla 24/7 ympäri vuoden. Hallipaikkaan kuuluu rajaton määrä nostoja ja laskuja...
IMG_1068.JPG


Tässä vielä kuva n. 2100 hv perämoottoriveneestä:
IMG_1070.JPG


Ja kun ollaan autopalstalla, niin laitetaan kuva yhden sataman parkkipaikalta:
McLaren.jpg

Oliko tuossa hyllyssä ainuttakaa venettä yhdellä moottorilla?  :eek:
 
No eihän totuuden nimissä tuolla Floridassa kaikkialla ollut tuota Miamin glamouria, esimerkiksi hurrikaanien rannalle heittämiä veneitä ja tuhoamia venevarastoja oli lukemattomia. Ja vakuutusturva on tuolla monasti aika heikkoa.
20171203_202327437_iOS.jpg

20171203_220146798_iOS.jpg
 
clima sanoi:
Sataman ja telakan tunnistankin kuvista vaikka en ole asiakkaana. Muilta veneilijöiltä olen kyllä kuullut hyvää tästä traktorin telakasta. 👍
Kalusto näyttää myös pätevältä, tuo hydraulinen vaunu on itselle uusi tuttavuus ja kiinnitti kuvasta huomiota ettei purkkari olekaan kölin alta tuettu vaan muuten pohjasta. Miten vene siirretään tuosta pukille?
Tämä viesti olikin jäänyt huomaamatta. (Tai sitten alitajunta oli ohittanut tämän, kun eihän suomalainen osaa ottaa kehuja vastaan...) Mutta kiitokset kehuista!  :D

Tuossa alla on kuva, kun venettä siirretään. Kyllähän noi tassut pääosin kantavat veneen painon nätisti, mutta meillä kun joudutaan vene kuljettamaan nostopaikalta vähintään 200 m matkan, niin olemme laittaneet lisätuen kölin alta, jolloin runko ei rasitu. Varsinkin noissa moderneissa ranskalaisissa on niin "optimoitu rakenne", että niissä tekee mieli tukea runko mahdollisimman hyvin kuljetuksen ajaksi.

Tuo traileri on takaa avoin, jolloin venepukki mahtuu runkoaisojen väliin. Eli vene saadaan laskettua pukille tuon trailerin avulla suoraan. Toki meillä on noita kehtopukkejakin, jolloin vene nostetaan nosturilla suoraan pukille, ja siitä kuljetetaan sekä vene että pukki tuolla samalla trailerilla.

k%C3%B6lituenta.jpg
 
Kävin juuri rannassa venettä katsomassa.Se on vedetty telan päälle kuiville ja perässä oleva tyhjennystulppa irti että vesi menee pois.
Nyt siellä oli pohjalla parikymmentä senttiä vettä... koko venetela oli tuulen voimasta siirtynyt järvelle päin ja perän tyhjennysreikä oli muuttunut täyttöreiäksi.  :mad:
Tulppa paikoilleen, äyskäröintiä ja vene vesille. Vedin sen  telan viereen ja sidoin keulaköydellä ettei karkaa. Telan siirtämisessä olikin oma hommansa, siinä kun on vieressä isoja puita ja alkoi olla pimeää. Sain sen venevinssin avulla kiskottua tarpeeksi ylös. Sitten vene takaisin telalle ja tulppa pois. Vedin keulaköyden vielä ison puun ympärille, että ei enää karkaa vaikka puhaltaisikin.



Hihittelen tässä miettiessäni minkälaisen ilmaisun sanamuotojen mestari ja Iso Käsi-tason veneasiantuntija Pekka T kehittelisi 'perässä olevasta tyhjennysreiästä...'  :rolleyes:
 
Vene nostettu, kausi päättynyt.  :(

Järvi ei vielä ole jäässä, mutta tässä on muita asioita hoidettavana niin ei pääse enää vesille.
 
Huomenna vene kyydissä kohti mökkia. Lupaa rapsakkaa sadetta alkumatkaan. Näin uuvattina, onko tuossa jotain huomioon otettavaa jos vetää venettä ja sataa kovaa? Veneeseen ei ole kuljetukseen peitettä, kun tuo trailerilla käytettävä peite hieman löysä.
 
Huomenna vene kyydissä kohti mökkia. Lupaa rapsakkaa sadetta alkumatkaan. Näin uuvattina, onko tuossa jotain huomioon otettavaa jos vetää venettä ja sataa kovaa? Veneeseen ei ole kuljetukseen peitettä, kun tuo trailerilla käytettävä peite hieman löysä.
Eipä sadetta ole veneen traileroinnissa tarvinnut mitenkään huomioida. Ainut että jos on etuvetoinen vetoauto ja koukussa reilusti painoa, voi ylämäessä urissa sutaista tyhjää kovalla sateella jos renkaat jo elämänsä loppusuoralla.
 
Huomenna vene kyydissä kohti mökkia. Lupaa rapsakkaa sadetta alkumatkaan. Näin uuvattina, onko tuossa jotain huomioon otettavaa jos vetää venettä ja sataa kovaa? Veneeseen ei ole kuljetukseen peitettä, kun tuo trailerilla käytettävä peite hieman löysä.
Jättäisin ainakin perätulpan pois että veneeseen valuva sadevesi pääsee pois.