https://tummennuskalvot.fi/

Hormiliitos ja supistaminen

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Mites tällainen juttu kun mulla on mökillä Upo kamiina ( nykyään Kota kamiina ) ja tekis mieli laittaa uunilla varustettu kamiina Puuilosta. Mulla on piipussa 135mm halkaisijalla olevan hormiliitos ja tuossa kamiinassa on 150mm. Rautakaupassa nuori myyjäntekele kertoi, että supistusta saa ja voi käyttää. Onko täällä tietämystä asian tiimoilta. Eli onko luvallista käyttää tällaista liitosta, että laittaisin supparin väliin ja liitän tuohon hormiin. Onnistuu ja toimii, mutta mitä sanoo määräykset?
 
Anna mennä vaan. Ei minulla varsinaisesti ole tietoa, mutta en ole kuullut etteikö voisi sovitteen laittaa. En myöskään 28 vuoden takaa, jolloin normistoa tiukasti opiskelin, muista rajoitteita.
 
Ei ole faktaa täälläkään mutta jos nyt nopsaan selailee kiuastoimittajien sivustoja kaikilta löytyy supistuskappale myyntilistoiltaan...että eiköhän niitä sitten ainakin käytetä ja liekkö asiasta olemassakaan mitään säännöstöä ???
 
Noin se varmaankin on. Kuitenkin ilmoitettujen palokaasujen lämpötilakaan ei mikään yletön ole. Eli kuvittelisin vain ilmoitettujen teho arvojen poikkeavan jos hormi ei ole yhtä suuri kuin lähtö.

Kiitos kommenteista.
 
Äkkiseltään määräysten mukaan ei ongelmaa, kunhan liitos ei jää rakenteiden sisään. Varman vastauksen saanet, kun soitat paikalliselle palotarkastajalle.
 
Hormin supistuminen ainakin teoriassa lisää palokaasujen nopeutta kanavassa pienemmästä rööristä eteenpäin, mutta ei silläkään nyt ole mitään merkitystä tuossa.