https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volvo S80

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kas tälläinen puuttui Volvo kategorista - S80

Saa nähdä millaisia kokemuksia ehtii kertyä kun alla VOLVO S80 D2 Classic Automaatti vm.2015 62tkm ajettuna muutaman kuukauden ajan.

On se ainakin V90:seen verrattuna rouheempi laitos, ohjaus varsin tanakkaa Volvo tyyliä.

Ja D2 automaatilla - niin on kait se moottori mikä pellin alla oleilee, mutta satasen vauhdista kun painaa lapun lattiaan, niin mitään muuta ei tapahdu kuin moottrorin äänien nousi ja tietty kuskille hikikarpalot otsalle...

Mutta kun sen vauhtiin saa, niin meneehän se ja ihan kelvollisesti maantiellä/motarilla, kaupunkiin en ole vielä uskaltautunut - hiljainen ja jämäkkä kulkine.

Yksi ISO pluissa V90:seen verrattuna siinä on kunnollisen kokoinen tankki, 60L meni heittämällä ja vielä mittari näytti kahta palkkia ennen tankkausta.
 
Aitoa kunnon vanhanajan patarautaa. Tosiaan moottori unohtunut ostaa ja liikenteen mukana pysyminen on haastavaa, mutta jos ei ole kiire ja lähtee aiemmin niin ehtiihän sitä tuollaisellakin. Ja kun vielä tankki on suurempi niin sallii pitemmät stintit varikkopysähdysten välillä. Ämpärimuoviahan ei onneksi tuolloin ollut vielä olemassakaan. Kiireettömäm heritage-herrasmiehen peli!

Mutta pari asia askarruttaa... Onko kumit 215/55 vai 225/50? Entä haineväantenni vai piiska? Kuuluuko Vetelin ohi isoa kovaa lasketellessa Ratio Suomi moitteettomasti vai olisiko takuukäynnin paikka Pörhöllä?
 
Muistelin hiljaittain c-mersun koeajollani että mainitsit c-mersun ajon keveyden / helppouden ja että V90 oli samaa helppoutta ajossa vaikka iso auto olikin.
Täytyy sanoa että tätä korimallia oleva S80 mikä sinulla on nyt alla ja minulla siis myös, mutta vanhempana versiona on tosiaan aivan erityylinen auto.

Hallintalaitteet ohjauksesta lähtien on melko raskaita, kääntösäde reilu jne. Hieman työkonefiilis jopa pikkuvauhdeissa. Tässä on sellaista fiilistä maantiellä että kestää ajella vaikka miljoonan tauluun, mutta arkisessa ajossa tuo raskaus tuntuu oikeastaan hieman epämiellyttävältä kun välillä ajellut noilla moderneilla autoilla :)

Sinun ajoprofiiliin auto voi sinänsä soveltua, kun ajelet isoja teitä / nopeuksia. Moottori tokisi olisi plussaa tuossa yhtälössä. Näissä on 70-litrainen tankki ja jos tuo nyt litrankin vähemmän veisi kuin oma D5, niin varmaan sinun tankkausvälit menee tuonne 1200km luokkaan, riippuen miten tyhjäksi ajelee  :)
 
JS88 sanoi:
.... sinun tankkausvälit menee tuonne 1200km luokkaan riippuen miten tyhjäksi ajelee  :)

1450km näyttää vielä ajomatkaksi vaikka 70 km on tankkauksen jälkeen jo ajoa takana - kiva juttu.

Juu kovasti on kehitys kehittynyt - ja niinhän se autojenkin kohdalla pitääkin olla.
Eniten kaipaisi kevyempää ohjausta ja automaattijarruja - en sellaista ainakaan valikoista löytänyt - liikennevaloihin pysähtyessä.

Ja korkealla istuminen on kuin olisi näyteikkunassa - penkkiä ei saa enää alemmas ja tietty vaalea sisusta korostaa avaruutta entisestään.

Pikku motti ei kaupungissa juurikaan haittaa - hyvin entii vihreillä valoista risteyksen yli.

 
Taky sanoi:
1450km näyttää vielä ajomatkaksi vaikka 70 km on tankkauksen jälkeen jo ajoa takana - kiva juttu.

Juu kovasti on kehitys kehittynyt - ja niinhän se autojenkin kohdalla pitääkin olla.
Eniten kaipaisi kevyempää ohjausta ja automaattijarruja - en sellaista ainakaan valikoista löytänyt - liikennevaloihin pysähtyessä.

Ja korkealla istuminen on kuin olisi näyteikkunassa - penkkiä ei saa enää alemmas ja tietty vaalea sisusta korostaa avaruutta entisestään.

Pikku motti ei kaupungissa juurikaan haittaa - hyvin entii vihreillä valoista risteyksen yli.

Noita ei kyllä tule ikävä... Millianen alusta tässä on? Onko kuinka mukavaa menoa? Millaisella kulutuksella olet ajellut? Mielenkiintoinen auto olisi kakkoskäyttikseksi. Mielikuvani on että auto olisi mukava matkavaunu nahkoilla ja pitkällä rangella yms.
 
googleismyfriend sanoi:
Millianen alusta tässä on? Onko kuinka mukavaa menoa? Millaisella kulutuksella olet ajellut?

Alustasta ei tietoa mikä on - varmaan ihan vakkari Classic, mutta juostavampi on kuin V90 RD:n alusta ja kun jakkaraa saisi alemmas niin ihan mukavaa matkaa tekee.

Kulutuksesta ei havaintoa 1. tankkaus tehty, mutta tuossa allekirjoituksessa rupeaa näkymään lukemia jatko tankkausten myötä.
 
Jonkun verran olen vanhempien S80:llä ajanut, ja samanlaisia havaintoja kuin Takyllakin. Ohjaus on erittäin jämäkkä, taajamassa jopa raskas. Vakioalusta on melko pehmeä ja joustava. Kyyti on laivamaisen pehmeää. Vanhempien autossa on Volvon oma kakslitrainen, viisisylinterinen diesel, joka tarjoaa ihan hyvän suorituskyvyn ja kulutus pysyy 5l/100km paikkeilla.
Ainut mitä tuohon kaipaisi, on automaattiaski. Volvon manuaalissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta kepin liikeradat ovat turhan pitkät. Ja auton muuhun olemukseen sopisi paremmin automaatti.

Kaksikymppä on todellakin mukava ajopeli pitkälle matkalle.
 
Itsellä ollut kaksi S80 Volvoa. Ensimmäisen vm-05 ostin puolitoistavuotta käytettynä ja se oli metviininpunainen 2.5t summum (ei muistaakseni classic vielä) vaaleilla nahoilla. Pidin autossa löytynyttä four-c alustan säätöä turhana- jopa miinuksena, mutta kokemus osoitti parhaaksi jutuksi mm motariajossa. Rauhoitti paljon lullaamista kovissa nopeuksissa. Tuon auton bongaan miltei jokaisella Sysmä reisullani.

Noihin aikoihin valtio alkoi suosimaan dieseleitä niin tuo vaihtui uuden korimallin summumiksi 08. Oli jotenkin vähemmän Volvomainen ja nahkatkin huonommat eikä tarvinnut four-c juttua. Koneessa vaivasi DPFn myötä dieselin ajautuminen moottoriöljyn sekaan ja kun maahantuoja nosti kädet pystyyn niin en kauaa takuun jälkeen tällä ajellut.

Hienoja autoja olivat ja vieläkin joskus haikailee noiden perään, vaikkakin itsellä vielä paremmat muistot 9-5 Saabista.
 
Jysky sanoi:
Itsellä ollut kaksi S80 Volvoa. Ensimmäisen vm-05 ostin puolitoistavuotta käytettynä ja se oli metviininpunainen 2.5t summum (ei muistaakseni classic vielä) vaaleilla nahoilla. Pidin autossa löytynyttä four-c alustan säätöä turhana- jopa miinuksena, mutta kokemus osoitti parhaaksi jutuksi mm motariajossa. Rauhoitti paljon lullaamista kovissa nopeuksissa. Tuon auton bongaan miltei jokaisella Sysmä reisullani.

Noihin aikoihin valtio alkoi suosimaan dieseleitä niin tuo vaihtui uuden korimallin summumiksi 08. Oli jotenkin vähemmän Volvomainen ja nahkatkin huonommat eikä tarvinnut four-c juttua. Koneessa vaivasi DPFn myötä dieselin ajautuminen moottoriöljyn sekaan ja kun maahantuoja nosti kädet pystyyn niin en kauaa takuun jälkeen tällä ajellut.

Hienoja autoja olivat ja vieläkin joskus haikailee noiden perään, vaikkakin itsellä vielä paremmat muistot 9-5 Saabista.

Ostit ilmeisesti sillä 2-litraisella dieselillä? En oo kuulut että Volvon omissa koneissa olis DPF:n takia noussut dieselit öljyn sekaan, mutta noissa PSA:n koneissa ei ole mitenkään harvinainen vika.
 
mtr1 sanoi:
Ostit ilmeisesti sillä 2-litraisella dieselillä? En oo kuulut että Volvon omissa koneissa olis DPF:n takia noussut dieselit öljyn sekaan, mutta noissa PSA:n koneissa ei ole mitenkään harvinainen vika.

Ei, kyllä oli ihan Volvon oma 5-pyttynen. Oli aika monella tuota vaivaa ja kun eivät keksineet konstia niin kehottivat vain tarkkailemaan öljytasoa ja lupasivat imee ilmaisiksi ylimääräset pois. Lisäksi huolloille tuli ohje täyttää öljynvaihdossa pinta puoleen väliin tikkua. Kun urputin lisää ja kyseenalaistin moisella öljyllä ajamisen ja korvauksia lyhentyneistä huoltoväleistä, niin ehdottivat suuttimien vaihtoa mun piikkiin eivätkä itsekään uskoneet sen auttavan. Ja ko hommaanhan minä oli syyllinen kun oli liian lyhyttä matkaa ajettu, että poltto jäi kesken liian usein.
 
Jysky sanoi:
Ei, kyllä oli ihan Volvon oma 5-pyttynen. Oli aika monella tuota vaivaa ja kun eivät keksineet konstia niin kehottivat vain tarkkailemaan öljytasoa ja lupasivat imee ilmaisiksi ylimääräset pois. Lisäksi huolloille tuli ohje täyttää öljynvaihdossa pinta puoleen väliin tikkua. Kun urputin lisää ja kyseenalaistin moisella öljyllä ajamisen ja korvauksia lyhentyneistä huoltoväleistä, niin ehdottivat suuttimien vaihtoa mun piikkiin eivätkä itsekään uskoneet sen auttavan. Ja ko hommaanhan minä oli syyllinen kun oli liian lyhyttä matkaa ajettu, että poltto jäi kesken liian usein.

Ok. Aika omituista, kun ei tuosta ongelmasta saa oikein mistään lukea mutta nimenomaan siitä PSA:n versiosta tota ongelmaa on löytynyt paljonkin.

Tuo on kivaa että DPF on ollut varusteena kohta 15 vuotta ja silti autonvalmistajat ei ole saaneet varoitusvaloa että näkisit polton olevan käynnissä jollon voit ajella huruajoa sen aikaa että poltto on valmis.
 
Oli varmaan volvlandia josta löytyi kohtalotovereita, mutta nuo keskustelut jo bittienhautuumaalla.

Kaveri osti tollasen 2 l V70 samaan aikaan eikä ongelmia- paitsi että sammutti konettaan vähänväliä, vaikka ei ollut startstoppia. Eikä mun Mondeossakaan -13 ollut ongelmia.

Nykyinen Seat ei tarvii näyttöä,kyllä puhinasta kuulee jos lisäkilometrejä tarvis.
 
Jysky sanoi:
Oli varmaan volvlandia josta löytyi kohtalotovereita, mutta nuo keskustelut jo bittienhautuumaalla.

Kaveri osti tollasen 2 l V70 samaan aikaan eikä ongelmia- paitsi että sammutti konettaan vähänväliä, vaikka ei ollut startstoppia. Eikä mun Mondeossakaan -13 ollut ongelmia.

Nykyinen Seat ei tarvii näyttöä,kyllä puhinasta kuulee jos lisäkilometrejä tarvis.

Omassa autossa ei huomaa mistään että DPF polttelee. Ainoastaan jos satut ajamaan ikkuna auki vaikka valoihin, niin käry paljastaa. Sekös itseä harmittaakin, kun tuntuu että polttoja ei tapahdu moottoritiellä vaan vasta kun tulee motarilta pois. Usein työpaikan pihaan kaartaessa poltto kesken. En minä sitä nyt päällekään aio jättää...
 
mtr1 sanoi:
Tuo on kivaa että DPF on ollut varusteena kohta 15 vuotta ja silti autonvalmistajat ei ole saaneet varoitusvaloa että näkisit polton olevan käynnissä jollon voit ajella huruajoa sen aikaa että poltto on valmis.

VW Transportteissa on - hieno juttu, kerran viikossa turhaa ajoa HKI-Järvenpää-HKI lenkki että saa valon sammumaan.

Seuraavassa vaihdossa katsellaan kaupunkiajoon muita kuin Transporttereita.
 
Taky sanoi:
VW Transportteissa on - hieno juttu, kerran viikossa turhaa ajoa HKI-Järvenpää-HKI lenkki että saa valon sammumaan.

Seuraavassa vaihdossa katsellaan kaupunkiajoon muita kuin Transporttereita.

Parempi kun maksaa tukkeutuneesta loukusta.
 
mtr1 sanoi:
Parempi kun maksaa tukkeutuneesta loukusta.

Toki, mutta kalliiksi se tulee työryhmää (4 (3)kpl:tta - onneksi yhdellä on Mersun Vito että pikakeikat saadaan hoidettua.) viikoittain jouten ajeluttaa pitkin poikin auton vuoksi ja kun hommaa ei voi mitenkään ennnkoida.
 
Taky sanoi:
Toki, mutta kalliiksi se tulee työryhmää (4 (3)kpl:tta - onneksi yhdellä on Mersun Vito että pikakeikat saadaan hoidettua.) viikoittain jouten ajeluttaa pitkin poikin auton vuoksi ja kun hommaa ei voi mitenkään ennnkoida.

No millähän sä nyt sitten ton tilanteen korjaisit? Aivan samalla tavalla se DPF tukkeutuu jokaisesta muustakin autosta jossa se on, jos ajat pätkäajoa ja poltot on kesken. Erona se että se "volkkarin paska" osaa kertoa että poltto on kesken, toisinkun muut...

Ostakaan bensa-auto noihin nurkka-ajoihin niin ei tarvii ihmetellä. Onhan toi nyt aika user error loppujen lopuksi.
 
mtr1 sanoi:
Ostakaan bensa-auto noihin nurkka-ajoihin niin ei tarvii ihmetellä.

Näin tullaan mitä todennäköisemmin tekemään - Transitin bensa-ladattava hybrid kiinnostaa kovasti about 50-70km/pv kaupunkia ajoihin - kun noiden nykyisten sopparit päättyy.
 
Minä ainakin tykkään ajaa tuolla volvo s80 5d vm-08  manuaali ei ennään koskaan automaattia varsinki geotronig nyt mittarissa 231 tuhatta noin vuoden aikana ajanut 21 tuhatta...edellinen oli 07 v70 ...vesipumppu ei kestänyt noin 65 tuhatta....
 
rippe53 sanoi:
Minä ainakin tykkään ajaa tuolla volvo s80 5d vm-08  manuaali ei ennään koskaan automaattia varsinki geotronig

Mikä 6-speed PowerShift semi-automatic tms tuo 1,6L dieselin perässä onkin on kyllä sellainen viritys että manuaali voisi olla fiksumpi.

Suunnan muutokset on parempi jättää kääntöpaikalle ettei tarvitse peruutella, meinaan periaate on odota - vaihda - hyppupomppu - odota - liikku tyyppinen.

Maantiellä menee kun mennään vain yhteen suuntaan ja vaihtoja ei juurikaan tule, mutta taajamassa melkoinen
nykyttäjä vaihtaessaan.

 
Jysky sanoi:
Ei, kyllä oli ihan Volvon oma 5-pyttynen. Oli aika monella tuota vaivaa ja kun eivät keksineet konstia niin kehottivat vain tarkkailemaan öljytasoa ja lupasivat imee ilmaisiksi ylimääräset pois. Lisäksi huolloille tuli ohje täyttää öljynvaihdossa pinta puoleen väliin tikkua. Kun urputin lisää ja kyseenalaistin moisella öljyllä ajamisen ja korvauksia lyhentyneistä huoltoväleistä, niin ehdottivat suuttimien vaihtoa mun piikkiin eivätkä itsekään uskoneet sen auttavan. Ja ko hommaanhan minä oli syyllinen kun oli liian lyhyttä matkaa ajettu, että poltto jäi kesken liian usein.

Tämähän näissä oli pitkäänkin ilmeisesti ongelmana, dieselin joutuminen öljyn sekaan. Olen ymmärtänyt että vielä tässä omassakin -10 mallissa on ongelmaa ollut uutena, mutta se on lopulta ratkaistu softalla. Näin jostain luin kun tyyppivikoja tutkin ostaessa, siitä on tosin jo niin kauan etten muista lähdettä enään. Nykyään öljyt pysyy kyllä tasossaan eikä lisäänny.

Toinen tyyppivikahan näissä on ollut apulaitehihnan katkeaminen. Milloin mistäkin syystä, mutta käsittääkseni vaihtoväliä näissä on tihennetty aikoinaan kun on ollut ongelmia. Nythän se taitaa olla 90tkm eli puolet jakohihnasta.
Omassakin näin on aikoinaan käynyt juuri ennen ostoani ja autoliike tuon oli rempannut. Onneksi ei ollut vaurioittanut jakohihnaa, mikä sekin mahdollista kun hihnat kulkevat vierekkäin ilman kunnon suojaa.

Muutenhan näissä ei liene isompia ollut, oma 352tkm rullattu toimii vaihteiston ja moottorin osalta käytännössä uudenveroisesti.
 
Hyvä että nyt on ketju S80:sellekin, ihmettelin itsekin sen puuttumista vaikka XC60 ja S/V90-malleista on satoja sivuja tarinointia.

Olen itsekin ajellut jonkun aikaa 2015 S80 D5 AWD:llä, eka Volvo itselle ja halusin nimenomaan 5-pyttyisen version.
Se sentään kuulostaa moottorilta vs. tuoreemmat VEA 4-pyttyiset ja onhan tuossa 215 hv versiossa tehoakin ihan mukavasti vaikka painoa korissa on melkein 1800 kg.

Tykkään kyllä tanakasta ajotuntumasta, Volvo menee maantiellä suoraan kuin juna ja on hiljainen. Talvikokemusta ei vielä ole mutta jotenkin sellainen tunne tulee että talviautona tuo on omimmillaan.
Lisäksi elektroniikkavarusteet ovat onneksi tämän päivän tasolla vaikka auton peruskonstruktio onkin jo iäkäs.

Saa nähdä onko tuoreimmissa D5:sissa saatu jo öljymäärän lisääntymistä kuriin. Näköjään huollossa täyttivät öljyt 3/4 tasoon ja ainakin 20 tkm vaihtovälillä taso on pysynyt ennallaan.


 
Laitoin vasta s 80 t4:sen, vm 2012 manuaali. Onko kellään minkälaisia käyttäjäkokemuksia vastaavasta?