Kuutiotuuma
Sisäänajettu
- Liittynyt
- 20.7.2017
- 1.6.2019 klo 22:48 / Voimalinjat
Ketjuja löytyy kaikista voimalinjan komponenteista erikseen, muttei kokonaisuudesta. Se on kuitenkin kaikkein merkittävin asia, koska se määrittää auton luonteen. Sopivilla välityksillä pienitehoisestakin moottorista saadaan sopivan pirteä ainakin kaupunkipyörittelyyn, tai päinvastoin. Myös vaihteiston tyyppi vaikuttaa paljon, samoin kuin moottorin ominaisuudet.
Minulla on esittää kaksi esimerkkiä:
1. Jeep Cherokee 2,4 l, 2002
Siinä on 150 hv @ 5600 rpm, 224 Nm @ 4000 rpm ja omamassaa on 1,8 tonnia.
Moottori siis on numeroiltaan tyypillinen aikansa vaparibensa, ja voimavarat vaikuttavat olevan sopivassa suhteessa autoon. Ei sen numeroiden perusteella mikään raketti pitäisi olla, mutta normaalin ajon pitäisi sujua vaivatta.
Totuus: Auto on aivan järkyttävän hidas pääasiassa pitkän perävälityksen vuoksi. Tottumattomana auto on todella helppo sammuttaa liikkeellelähdössä. Ei tule kysymykseenkään lähteä liikkeelle painamatta kaasua, vaikka kytkintä nostaisi kuinka varovasti.
Viitosvaihteella auto jaksaa juuri ja juuri liikkua tasaisella maantiellä. Kun 80 km/h vauhdissa painaa tallan pohjaan, kestää tasaisella tiellä vaihdetta vaihtamatta melkein puoli minuuttia, että vauhtia on 100 km/h.
Nelosvaihdetta tarvitaan ylämäessä. Sen kanssa onnistuu myös ohittaminen alamäessä tai todella pitkän näkyvyyden kohdissa.
Kolmosvaihteella jotain tapahtuukin, mutta se on niin lyhyt, että moottori on punarajalla n. 100 km/h vauhdissa. Lisäksi sille on käytännössä mahdotonta vaihtaa nätisti suuresta välityserosta johtuen.
Syynä tähän kaikkeen on se, että kyseinen moottorivaihtoehto on säästömalli Euroopan markkinoille. Pienin bensakone, jonka insinöörit ovat kehdanneet autoon asentaa, ja aavikkoperä toki saavat kulutuksen alle 10 litran sadalla, mutta muuta ilonaihetta ko. voimalinjassa ei ole. Muina vaihtoehtoina olisivat olleet 210 hv V6 bensa ja 160 hv diesel, jotka varmaankin sopisivat autoon paljon paremmin.
2. Opel Corsa, 1,2 l, 2003
75 hv @ 5600 rpm, 110 Nm @ 4000 rpm, 900 kg.
Auto on siis käytännössä ylemmän puolikas, mutta ihan eri maailmasta. Sen suorituskyky on juuri sellainen, että vaivaton ajo on mahdollista. Kaupunkiajo sujuu mukavasti, ja auto on pirteä eikä voima lopu koskaan kesken.
Maantiellä voimaa voisi olla enemmän, mutta siitä huolimatta esimerkiksi ohitukset onnistuvat usein kokonaan vaihdetta vaihtamatta, ja jos vaihdekeppiin täytyy koskea, niin nelosta alemmas ei tarvitse mennä.
Syykin on selvä. Opelissa on samassa vauhdissa viitosvaihteella 1,5-kertaiset kierrokset moottorissa Jeeppiin verrattuna.
Onko muita vastaavia kokemuksia yllättävän hyvistä tai huonoista voimalinjoista?
Minulla on esittää kaksi esimerkkiä:
1. Jeep Cherokee 2,4 l, 2002
Siinä on 150 hv @ 5600 rpm, 224 Nm @ 4000 rpm ja omamassaa on 1,8 tonnia.
Moottori siis on numeroiltaan tyypillinen aikansa vaparibensa, ja voimavarat vaikuttavat olevan sopivassa suhteessa autoon. Ei sen numeroiden perusteella mikään raketti pitäisi olla, mutta normaalin ajon pitäisi sujua vaivatta.
Totuus: Auto on aivan järkyttävän hidas pääasiassa pitkän perävälityksen vuoksi. Tottumattomana auto on todella helppo sammuttaa liikkeellelähdössä. Ei tule kysymykseenkään lähteä liikkeelle painamatta kaasua, vaikka kytkintä nostaisi kuinka varovasti.
Viitosvaihteella auto jaksaa juuri ja juuri liikkua tasaisella maantiellä. Kun 80 km/h vauhdissa painaa tallan pohjaan, kestää tasaisella tiellä vaihdetta vaihtamatta melkein puoli minuuttia, että vauhtia on 100 km/h.
Nelosvaihdetta tarvitaan ylämäessä. Sen kanssa onnistuu myös ohittaminen alamäessä tai todella pitkän näkyvyyden kohdissa.
Kolmosvaihteella jotain tapahtuukin, mutta se on niin lyhyt, että moottori on punarajalla n. 100 km/h vauhdissa. Lisäksi sille on käytännössä mahdotonta vaihtaa nätisti suuresta välityserosta johtuen.
Syynä tähän kaikkeen on se, että kyseinen moottorivaihtoehto on säästömalli Euroopan markkinoille. Pienin bensakone, jonka insinöörit ovat kehdanneet autoon asentaa, ja aavikkoperä toki saavat kulutuksen alle 10 litran sadalla, mutta muuta ilonaihetta ko. voimalinjassa ei ole. Muina vaihtoehtoina olisivat olleet 210 hv V6 bensa ja 160 hv diesel, jotka varmaankin sopisivat autoon paljon paremmin.
2. Opel Corsa, 1,2 l, 2003
75 hv @ 5600 rpm, 110 Nm @ 4000 rpm, 900 kg.
Auto on siis käytännössä ylemmän puolikas, mutta ihan eri maailmasta. Sen suorituskyky on juuri sellainen, että vaivaton ajo on mahdollista. Kaupunkiajo sujuu mukavasti, ja auto on pirteä eikä voima lopu koskaan kesken.
Maantiellä voimaa voisi olla enemmän, mutta siitä huolimatta esimerkiksi ohitukset onnistuvat usein kokonaan vaihdetta vaihtamatta, ja jos vaihdekeppiin täytyy koskea, niin nelosta alemmas ei tarvitse mennä.
Syykin on selvä. Opelissa on samassa vauhdissa viitosvaihteella 1,5-kertaiset kierrokset moottorissa Jeeppiin verrattuna.
Onko muita vastaavia kokemuksia yllättävän hyvistä tai huonoista voimalinjoista?