https://yliteippaus.fi/

TM Talvirengasvertailu 2020

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Avataanpa tämä keskustelu, kun vuotuinen talvirengasvertailu julkaistaan huomenna ilmestyvässä TM:ssä. Keskustelua saattanee taas herätä :)

TM on julkaissut hiukan ennakkotietoja vertailusta:

Vertailussamme oli mukana 11 kitkarengasta ja 6 nastarengasta.

Ikuisuuskysymys siitä, ovatko kitkat parempi valinta autoilijalle kuin nastat, ei tälläkään kertaa saa lopullista vastausta. Luvassa on kuitenkin mitattua tietoa siitä, mikä on paras valinta, valitsit sitten nasta- tai kitkarenkaat. Sellainenkin yllätys testissä paljastui, että eräs testaamistamme nastarenkaista oli jopa kaikkia kitkarenkaita huonompi.


Kitkojen lukumäärä suhteessa nastoihin on kasvanut joka vuosi. Nyt nastat alkavat olemaan lukumääräisesti jo selkeitä altavastaajia. Ja nyt tuli sekin ensimmäinen kerta vastaan, kun yksi nastarenkaista on huonompi vaihtoehto kuin vertailun huonoin kitkarengas.
 
Ote naapurimaan TM:stä, Nokian R3 oli myös kärjen tuntumassa, mutta...
 

Liitteet

  • Kitkarengastesti 2020 TV Ruotsi.JPG
    Kitkarengastesti 2020 TV Ruotsi.JPG
    55 KB · Katsottu: 683
Nastoissa parhaat Conti ja Missukka molemmile 8.9. Huonoin Sunny 6,3.

Kitkoissa paras Nokia 8,3 ja huonoimmat Nexen, Petlas ja Toyo kaikille 7,0.
 
JPL sanoi:
Ote naapurimaan TM:stä, Nokian R3 oli myös kärjen tuntumassa, mutta...

Vaihdoin pari vuotta sitten Nokian R2 kitkoista Goodyear Ultragrip Ice2 kitkoihin. GY:t mielestäni paremmat, ovat hiljaisemmat ja pitoa riittää kitkoiksi kaikille pinnoille  ja olosuhteille riittävästi. R2:t olivat äkkijyrkät joissain ajotilanteissa ja erityisesti sivuttaispito saattoi kadota yhtäkkiä, valitettavasti juurikin maantienopeuksissa kaarteissa ja mutkissa. R2 välitti myös paljaan asvalttipinnan (nastojen syömän) epätasaisuuden auton koriin pienenä värinänä. Toki Nokia uudistanut rengasta ja myy tällä hetkellä R3:sta.

Joidenkin rengasmerkkien kohdalla katoaa kokonaan ajatus kitkarenkaista, jotka usein valitaan hiljaisuuteensa takia verrattuna nastarenkaisiin. Jos kitkarenkaan ohiajomelu (joka korreloinee myös sisämeluun) alkaa olemaan 69-70db tasoa tai yli, niin oma valinta kääntyisi nastarenkaisiin samoilla melutasoilla. Siksi GY UG Ice2, joka on 66db tasolla oikeasti hiljainen.
 
Sunny Wintergripin loppuarvostelu ;D

Sunny on jäällä onneton rengas ja osoitus siitä, ettei nastoista ole apua, jos rengas ei muuten toimi. Sunnylla ajaminen on liukkaalla kelillä lähes mahdotonta, kun rengas luistaa jatkuvasti eri suuntiin. Lumella tilanne ei ole juuri parempi. Sunny menettää ohjattavuutensa, jos rattia kääntää vähänkään liikaa.

Ei muuta kuin isoa alua alle ja tästä hyvää kiinagummia päälle!

Jääpito vaikuttaa tosi hienolta. Paras nasta ottaa 37,8 metriä, paras kitka 42,5 ja Sunny on aivan omaa luokkaa: 54,6 metriä 8)

Ihmettelin heti aluksi, että miksi mukana ei ole enempää keskihintaisia vaihtoehtoja tai uusia tulokkaita, kuten Kontiota tai Nankangia. Asiaan puitiikin sitten erikseen artikkelin yhteydessä. Lyhyt lainaus sieltä:

Siksi meillä on yksi ehto: testitulostamme saa käyttää markkinoinnissa korkeintaan vuoden ajan testin jälkeen.

Yleensä ehtomme ei ole ongelma valmistajille ja myyjille, mutta Kontion, Linglongin ja Nankangin edustaja on sitä toistuvasti rikkonut.

Me voimme estää logomme ja tähtikuvion käytön, mutta meillä ei ole keinoa estää testituloksen sanallista siteeraamista, vaikka tulos olisi ikivanhakin.

Pitkään harkittuamme päätimme jättää Kontion, Linglongin ja Nankangin vertailusta pois. Me emme halua, että yleisölle markkinoidaan tuotetta vanhoilla testituloksilla, jotka eivät ehkä enää vastaa myytävän tuotteen ominaisuuksia.
 
Harmi että Linglongin nastat eivät olleet mukana. Kakkosauton mukana tuli aivan uuden näköiset sellaiset ja olisi ollut mielenkiintoista nähdä niiden testitulos. 😬 Vähän pahoin pelkään jo valmiiksi, että tästä joutuu vielä rengaskaupoille... :rolleyes:
 
Mulla itseasiassa on ollut sunnyn nastarenkaat autossa, 2007-2012.
Ihan hyvin niillä pärjäsi, ei kaivannut parempia ja koko oli 175 leveät sirkkelinterät, joten kapeus varmaan auttoi.

Tai sitten ne oli kuitenkin senverran kehnot että tuon jälkeen on kitkatkin tuntunut hyviltä. :p
 
Avasin väännön tuonne viralliseen kissatappelutopikkiin, joten siellä on hyvä jatkaa.
 
Otetaanpa uusi yritys. Tästä on nyt siivottu läjäpäin viestejä, jotka eivät millään tavalla liity TM talvirengasvertailuun. Jokainen varmasti ymmärsi vallan hyvin, mitä aiemmalla siivouksella haettiin takaa, mutta nähtävästi silti on pakko päästä tinkaamaan päivän selvästä asiasta. Sitä tyhjänpäivästä nasta-/kitkavääntöä on jauhettu vuositolkulla omissa aiheissaan:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=44.0

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6430

Jos välttämättä kokee sen tinkaamisen aiheelliseksi, voi jatkaa sitä em. topiceissa. Tässä aiheessa voisi koittaa keskittyä otsikon mukaiseen aiheeseen.
 
Jos on etsimässä kitkarengasta hinnastojen edullisemmasta päästä ja haluaa painottaa jääpitoa, niin Sava Eskimo voisi olla hyvä valinta. Ainakin tässä TM:n testissä Sava Eskimot laittavat hämmästyttävän hyvin kampoihin jääpidossa Premium-merkeille.

Toki häviävät sitten märällä asvaltilla, mutta siellä erot ovat aina pienempiä ja oikeassa elämässä pidon menetykset märällä asvaltilla ovat hallitumpia kuin märällä jäällä.
 
Mielenkiintoinen testitulos, jossa kuitenkin erot kärkirinkuloiden osalta jokapäiväisessä käytössä tn. kovin pienet. Itsellä on ollut niin Nokian, Michelinin, GY:n ja Continentalin kitkoja viimeiset kymmenen vuotta erilaisissa kulkineissa. Omaan käyttöön (n. 10 tkm/talvi/) ainoat jotka olen ajanut omasta mielestä loppuun olivat Nokian R:t jotka alkoivat neljäntenä talvena olemaan jääkelillä, sanotaanko haastavat.

530e BMW:n renkaina itselle tuli GY:n kitkat, ja tuon kokemuksen perusteella hiljaisuuden ja hyvän ajettavuuden pystyn allekirjoittamaan. Voi olla että kyseinen auto oli renkaiden suhteen turhankin tarkka, mutta noiden kohdalla tasapainotettiin ja hierottiin vanteella uuteen asentoon moneen otteeseen. Silti pieni pystyheitto jäi, joka tuntui tietyssä nopeudessa...

Nyt otin ensi talveksi uuteen autoon nuo Michelinin uutuuskitkat. Nämä sen takia että tuntuivat jo edelliset mallit pitävän ominaisuudet parin vuoden jälkeenkin kelvollisina eikä näissä ole koskaan ollut renkaan vanteelle asemoinnin / tasapainotuksen suhteen sen kummempaa ohjelmaa. Näin ne mielikuvat ja omat kokemukset vaan vaikuttavat käytännön rengasvalintaan kuitenkin enemmän kuin testit (kunhan ei nyt ihan nolliksi haukuta ;))
 
Mitenkäs testissä oliko nokian R3 melusta mitään kommentteja? Sen kanssa olen nähnyt valitusta että nokialle tuttua vollotusta ja jollotusta ainakin isommassa leveydessä esiintyy.
 
lnaukkar sanoi:
Mitenkäs testissä oliko nokian R3 melusta mitään kommentteja?

Viisi rengasta sai ysin melusta ja R3 oli yksi näistä. Loppuarvostelusta lainaus:

Nokian on hiljainen, ja sen vierinvastus erityisen matala.

Toki rengaskoko oli hyvin kansanomainen, eli 205/55R16
 
Vempula sanoi:
Pitkään harkittuamme päätimme jättää Kontion, Linglongin ja Nankangin vertailusta pois. Me emme halua, että yleisölle markkinoidaan tuotetta vanhoilla testituloksilla, jotka eivät ehkä enää vastaa myytävän tuotteen ominaisuuksia.[/i]

Harmillista, että noita "täydet 3 tähteä" tuotteita ei ole mukana. Kuluttajilla olisi tarve tietää, millaisia nuo voimallisesti markkinoidut tuotteet ovat.
 
No saisko siitä testistä tulokset tänne kokonaisuudessaan meille jotka ei jaksa TeeÄmmää tilata :p
 
kaide sanoi:
No saisko siitä testistä tulokset tänne kokonaisuudessaan meille jotka ei jaksa TeeÄmmää tilata :p

Tuotahan, kuten monia muitakin lehtiä, voi lukea ilmaiseksi kirjaston sähköisten palveluiden kautta e-lehtenä esim. Hki:ssä 8)
 
HiTec sanoi:
Tuotahan, kuten monia muitakin lehtiä, voi lukea ilmaiseksi kirjaston sähköisten palveluiden kautta e-lehtenä esim. Hki:ssä 8)

Oikeasti ? Kiitos vinkistä !
 
HiTec sanoi:
Tuotahan, kuten monia muitakin lehtiä, voi lukea ilmaiseksi kirjaston sähköisten palveluiden kautta e-lehtenä esim. Hki:ssä 8)

Tarvitaanko kirjastokortti (numero) tai joku koodi sähköisiin palveluihin?

Erkka

Ps. pääsin omin neuvoin kirjastopalveluihin. Kiitti vinkistä HiTec.
 
HiTec sanoi:
Tuotahan, kuten monia muitakin lehtiä, voi lukea ilmaiseksi kirjaston sähköisten palveluiden kautta e-lehtenä esim. Hki:ssä 8)

Ei tuokaan ilmaista ole. Hyvinkään kirjasto.

Tekniikan Maailma DIGI
Tarjousjakso 5,00 € / 1 kk (norm. 14,90 € / 1 kk)
SUPERTARJOUS! Jatkuva tilaus


Erkka