https://yliteippaus.fi/

Hyundai i30 2017-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Uusi i30 on esitelty tänään. Ihan hyvältä näyttää, joskaan ei mitään tajunnan räjäyttävää muotoilua. 140 heppainen bensaturbo tulee myös saataville.

new-generation-hyundai-i30-3--y1wzrrhhtd_s1200x0_q80_noupscale.jpg


new-generation-hyundai-i30-8--zscqpwpgn7_s1200x0_q80_noupscale.jpg
 
Hyundailla tunnutaan panostavan ihan tosissaan siihen, että autot alkavat näyttämään harkitun tyylikkäältä. Tuo uusi i30 näyttää ainakin omaan silmään oikein hyvältä.
 
Sisustus näyttää hyvältä. Ulkonäöstä tämänpäiväisten kuvien perusteella vielä vaikea sanoa mitään lopullista, mutta lupaavalta vaikuttaisi sekin. Vielä kun saisivat ajettavuudenkin kilpailijoiden tasolle.
 
Mielestäni vahvoja vaikutteita Pösöltä, ihan perustyylikäs C-sekmentin HB.
 
Näyttää sisältä tyylikäältä, mutta ulkonäköä ihmettelen. Tämän hetkinen on mielestäni huomattavasti kauniimpi, persoonallisempi ja erottuvampi. Nyt tuosta on tehty ruma, ainakin tämän kuvan perusteella.
 
Perässä on vaikutteita Pösön 308:sta ja 1-sarjan BMW:stä. Korkealla puskurilla luodaan visuaalinen vaikutelma matalammasta takaosasta kuin se itseasiassa onkaan. "Pakettiautomaisuutta" saadaan häivytettyä.
 
MMV sanoi:
Mielestäni vahvoja vaikutteita Pösöltä,

Sama itsellekin tuli mieleen, piti oikein katsoa sisäkuvia että mikä on mittariston ja ratin suhde toisiinsa, ettei vain olisi ylikatsottava ratti.
 
Tämän i30:n muotoilu jatkaa Hyundai-Kian strategiaa, jossa Hyundai on se konservatiivisempi vaihtoehto ja Kia puolestaan urheilullisempi. i30 mallisto laajenee luonnollisesti farmarilla ja coupéekin on tulossa. GTI-malli puolestaan tarjoilee mukavat n.270 heppaa.

Mielenkiinnolla odotan Kian versiota, jonka muotoilusta ja sisätiloista olen yleensä enemmän pitänyt. Saa nähdä kauanko sitä joutuu odottamaan. Kertoo kyllä paljon kilpailun kovuudesta tässä segmentissä, että Hyundai pistä mallin kokonaan uusiksi viidessä vuodessa.
 
Tämähän on oikein hieno! Varsinkin, kun muistaa, että missä hintaluokassa liikutaan. Paljon tyylikkäämpi kuin vaikkapa Golf, Ocu tai Auris.

Myös 120 kaakkinen 1.0 bensaturbo kuulostaa hyvältä motilta Alkaen -hinnoitteluun.
 
Foxit sanoi:
Tämän hetkinen on mielestäni huomattavasti kauniimpi, persoonallisempi ja erottuvampi.

Olen samaa mieltä erityisesti perän osalta. Tosin nykymallia ei juuri HB:nä liikenteessä näekään, farmareita (tai Kioja) kaikki.

Offtopic: Mielestäni sama edeltävän mallin rohkean muotoilun tylsistyttäminen 2010-luvun puolivälin malliuudistuksessa vaivaa tosi monia autouutuuksia, ihan Mustangia ja BMW X6:a myöten.
 
Kuvien perusteella ulkopuoli ei omasta mielestä ole yhtä onnistunut kuin i20:ssä tai Ioniq:ssa. Sisätilat ovat ihan ok, mutta laatuvaikutelmasta uskaltanee sanoa jotain vasta kun näkee livenä (esim. Tucson näyttää kuvissa ok:lta, mutta on livenä pirun muovinen). Tuo uusi 1,4-litrainen T-GDI on kyllä kiinnostava motti ja se toivottavasti paritetaan DCT:n kanssa, litrainen turbo ei niinkään nyt kun sen on kerran päässyt kokemaan. Tietysti jos senkin saisi DCT:n parina, saattaisi paketti olla ihan toimiva.

Kia Rion perusteella veikkaan, että uusi Kia Cee'd tulee olemaan enemmän omaan makuun kuin tämä i30.
 
1.4 turbo tulee DCT:n kanssa saataville, pienempi turbo vain manuualin kanssa. Hinnat alkaen motti on vapaasti hengittävä 1.4 bensakone.
 
RoccoScientist sanoi:
... (esim. Tucson näyttää kuvissa ok:lta, mutta on livenä pirun muovinen).

Betoniako vai tiiltä sen pitää pe*kele olla? Suoraan sanottuna v*tuttaa jatkuva ratkutus jonkun muovisuudesta, kun 99,999 % markkinoilla olevista autoista se ohjaamo vaan sattuu olemaan ainetta, joka on kemiallisesti muovia.
 
Trilisser sanoi:
kun 99,999 % markkinoilla olevista autoista se ohjaamo vaan sattuu olemaan ainetta, joka on kemiallisesti muovia.

Eiköhän tuossa yhteydessä tarkoiteta niitä pintamateriaaleja, joissa kyllä käytetään vauraammissa malleissa nahkaa ja puuta ja metallia ja ties mitä tekstiiliverhoiluita.
 
Hinnoista ei varmaan kukaan tiedä vielä mitään? Mitenköhän nuo korreloi edellisen mallin kanssa? Yleensä? Hyvän näköinen auto, edellisen mallin etulokarin pyöreän pokkauksen muutos tuollaiseksi suoraksi tekee jo pelkästään ihmeitä. Tuleekohan automaattilaatikkoon mitään uudistuksia, se vissiin ollut aika paljon persompi polttoaineelle vs. manuaali.
 
Trilisser sanoi:
Betoniako vai tiiltä sen pitää pe*kele olla? Suoraan sanottuna v*tuttaa jatkuva ratkutus jonkun muovisuudesta, kun 99,999 % markkinoilla olevista autoista se ohjaamo vaan sattuu olemaan ainetta, joka on kemiallisesti muovia.

Oikeassa olet, muoviahan käytännössä kaikkien autojen ohjaamot suurimmaksi osaksi ovat. Marko_K:n kommenttia laajentaisin sen verran, että tarkoitin muotoilun ja materiaalivalintojen yhteispelin toimineen luonnossa huonommin kuin kuvissa ja yleisen (toki subjektiivisen) laatuvaikutelman olleen pettymys. Toki tämä osaltaan tarkoittaa mainittujen pintamateriaalien puutetta, mutta myös sitä miten sitä itse muovia oli käytettä. Esimerkiksi Velosterissa ja i30:ssä ei ole yhtään vähempää muovia, mutta kokonaisuus on omaan makuun enemmän yritystä omaava. Sama koskee toki myös Santa Fe:tä, mutta sehän on lähtöhinnaltaan vähän eri hintaluokassakin.
 
Rengasmelua pelkääville suosittelen esim. avolavan hankintaa. Ajelin eilen uudella Hiluxilla, eikä voi kovin meluisaksi haukkua.
 
Jossain oli tuon 1.4 turbo DCT:n 0-100km/h arvoksi ilmoitettu 10.2s. Ihmeellisen hidas ilmoitettuihin tehoihin nähden. Joko auto on epämodernin painava tai toi laatikko hukkaa tehoja.
 
Vaikea uskoa, että noin hidas olisi kun tämä vapari 1.6 DCT Ceedinkin arvokin on muistaakseni 10.4. Sinänsä kyllä minulle yksi lysti kun eteenpäin on päässyt tälläkin ihan riittävästi.
 
Autoverokeskustelun lomassa on hyvä tuulettaa välillä aivojaan tutustumalla Hyundain uutukaiseen:


Jännä nähdä miten nämä perinteiset viistoperät pitävät jatkossa pintansa yhä kasvavan SUV-buumin jyllätessä.
 
Varmasti ihan asiallinen auto, ihmetyttää tässäkin sama kuin jossain ns. premiumeissa, että tuo kojelaudan näyttö on niinkuin joku erillinen irtonainen tabletti, joka on lätkäisty vähän kuin jälkikäteen mukaan. Ikään kuin ekaksi suunniteltaisiin kojelauta ja sitten huomataan,  "ei prkl, mihin se näyttö nyt lätkäistään". Homman kun voi hoitaa tyylikkäämmikin.