https://yliteippaus.fi/

Hyundai i30 kokemuksia

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Laitetaan i30:lle oma topikki pystyyn. Kokemuksien jakamista siis, mutta aloitetaan uutisella:

"Styrningen på Hyundai i30 dör – livsfara!

Vid vårt stora kombitest fann vi en rad märkliga beteenden hos testbilarna i älgtestet, men inget var lika märkligt som för Hyundai i30. Styrningen dog mitt i undanmanövern!"

http://www.teknikensvarld.se/2014/05/23/48465/styrningen-pa-hyundai-i30-dor--livsfara/

Juttu on ruotsiksi, mutta lyhykäisyydessään väistökokeessa testatun i30-farkun ohjaustehostin lakkasi toimimasta ensimmäisen väistöliikkeen jälkeen. Tämä luonnollisesti tekee turvallisesta paluusta kaistalle hieman hankalaa. Jos kuski ei osaa tätä odottaa, on ulosajon mahdollisuus hyvinkin todellinen.

Kukaan ei varmaan ole tätä käytännössä päässyt toteamaan, mutta muistaako joku lukeneensa tästä muualta? Kyseinen vika huomattiin isommassa farkkutestissä, jossa oli mukana myös i40. Isoveljen ohjaustehostimessa ei tätä ongelmaa kuitenkaan ollut.


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Uusimman Teknikens Världin mukaan Ruotsissa on meneillään takaisinkutsu vuosimallin 2014 eli syksystä 2013 lähtien valmistettuihin i30-malleihin. Ohjaukseen laitetaan uusi ohjelma, jolla kipsaantumisongelman uskotaan poistuvan. Mikähän on tilanne Suomessa?
 
Sattuipa tuossa 15päivän etelän loman ajaksi ajoon I30 100heppaisella bensakoneella.
Olin kyllä varausta tehdessäni varannut pykälää arvokkaamman dieselin mutta autovuokraamo yritti kirkkain silmin antaa samaan rahaan ko Hyundain.. Ei mennyt läpi minulle mutta se onkin kokonaan toinen tarina se.

Mutta itse autoon; uuden karhea 5-ovinen I30 100hv bensiini, 6vaihteinen manuaali classic varustetasolla, mittarissa minulle tullessa 5000km ja palautushetkellä 6300km joten ajettua tuli vaikka mieli ei juuri tehnyt.

Ensi puraisu, vuorenrinteelle kohoava moottoritie, autossa neli henkinen perhe tavaroineen. Mäki noustiin nelosella kaasupohjassa, auto ei saanut useamman kilometrin nousun aikana vauhtia kuin 120km/h ja jos koitti vitos- tai kutosvaihdetta niin vauhti lähti hyytymään. Ei kulkenut, ei kiihtynyt. Kun sitten tasamaalla sai normaalin moottoritie vauhdin oli 6-vaihteellakin 4000rpm kierroksia ja melu sen mukainen, samoin rengasmelu oli yllättävän suuri huomioiden se, että tiet oli sileitä kuin vauvan pylly. Samalla lomalla kavereilla oli käytössä B8 A4 joka meni lähes äänettömästi samalla tiellä, samalla mittarinopeudella.

Pienemmillä teillä polkupyöräilijänkin ohittaminen vaati pienemmän vaihteen käyttöä jotta ohitus oli turvallinen. Vääntöä ei käytännössä ollut ja kaistanvaihto 80km/h rajoituksella vaati myös pienemmän vaihteen jotta vauhti nousi vaadittavan 5-10km/h edes kohtuullisessa ajassa. Auto oli kaupunki pyörityksessä ok, vaihteet meni erittäin kevyesti päälle. Auto oli ketterä pysäköidä, kulmien arviointi helppoa ja parkkipaikkapyörityksessä kevyt ohjaus oli helppo, muualla ohjaus olikin tunnoton eikä kuskilla ollut oikein mitään tuntumaa tiehen.

Ajoasennon sai ihan kelvolliseksi, penkki ei kuitenkaan saa kiitosta mutta etäisyyden yms sai hyväksi. Keskikonsolin lokeroon mahtui kevyesti järjestelmäkamera ja ohjaamossa oli muutenkin ihan kivasti tilaa, takapenkillä ainakin pituus suunnassa taisi olla enemmän kuin Leonissa.

Jos sattui saamaan vauhtia mittariin ei mutkiin/ramppiin uskaltanut ajaa kuin hissunkissun. Tavallinen kurvi 50-60km/h vauhdilla oli liikaa, hyundai ei enää mahtunut omalle kaistallensa.

Autossa oli varmasti jotain muutakin hyvää mutta minä en sitä osaa tässä kertoa.
Lapsianikin nauratti kovasti kun hyundain kaasussa oli kaksi asentoa, päällä ja pois.

Hyvää siinä oli se, että Leon istuu taas kuin nahkahanska käteen ja 140hv Tsi on ihanan pirteä arki moottori.

Oman kokemuksen perusteella en voi suositella 1.4 100hv hyundai I30 kenellekään joka ajaa autolla maantiellä, kuormattuna, pidempää siivua tai jos arvostaa vähänkään moottoria autossa. Kuten aiemmin jo kerroin, on ko. auton moottori täysin hengetön tekele ja lähes kaikki nopeuden nostot vaati 1-3 vaihdetta pienemmän pykälän silmään. Kaupunkiajossa kevyt ja helppo auto hallita.
 
Uusimmassa tekkarissa oli parivertailussa i30 1,6 t ja nissanin pulsar. Hyundain moottori oli kuulemma uusi ja heppoja 186, etuveto ja manuaali - päästöt 169 g! Pitäisi kohta vaihtaa isompaan autoon ja yksi vaihtoehto olisi uusi superbin 280, mutta on vähän mietityttänyt viitsiikö niin korkean päästön kärryä enää hankkia. Se on kuitenkin valtavan paljon isompi ja n 500 kg painavampi kärry, lähes sata heppaa enemmän, neliveto ja automaatti - ja kuluttaa vähemmän kuin tuo korean kirppu! Koreahan on esim langattoman viestintäteknologian maailman ykkönen, mutta moottoreita siellä ei näemmä ainakaan autoihin osata tehdä.... :p
 
Uusi ehkä Suomessa. Käsittääkseni tuo on sama motti, jonka saattoi löytää Euroopassa Veloster Turbon keulalta. Jenkeissä Veloster Turboa myytiin samalla 204 (?) hevosvoiman motilla, mikä löytyy meidän markkinoillamme Kia Cee'D GT:stä, mutta Euroopassa tehoista kuristettiin pois parikymmentä heppaa. Ei tekniikka varmasti yhtä hiottua ole kuin Volkswagen Groupin tuotteissa, mutta eipä se Superbkaan pääse labrakulutuksiin kuin tasaisella suoralla, mikä vähän tasoittaa. ;) Verotus kyllä rankaisee korealaisia, siitä ei pääse mihinkään.
 
Sinällään muuten hupaisaa, että i30 Turboa tuodaan nyt Suomeen. Kun olin hankkimassa Velosteria, utelin maahantuojalta Veloster Turbon tilanteesta. Ei kuulemma kannattanut tuoda maahan, koska hinta karkaisisi niin korkeaksi. Kia kuitenkin toi Cee'd GT:n maahan ja sai alimman hinnan puskettua juuri alle kolmen kympin. Nyt kun kilpailijat ovat vain kasvattaneet moottoritekniikan saralla etumatkaansa, Hyundai päättää tuoda kuristetulla moottorilla varustetun i30 Turbon Suomen markkinoille ja hinnoittelee sen hiukan Kian vastinetta kalliimmaksi. En ole Hyundain ja Kian varuste-eroja tarkistanut, mutta vähän hassulta ratkaisulta tuntuu. Ei niin, että olisin valinnanvaraa vastaan.
 
RoccoScientist sanoi:
Kia kuitenkin toi Cee'd GT:n maahan
Ihan totaalinen offtopic mutta eilen juuri katselin kaupan parkkiksella tuollaista Ceed GT:tä. Minusta se on ulkoisesti oikein hienon näköinen peli. Sisällä näyttää olevan hyvän näköiset (onko oikein Recaron?) penkit mutta muuten tunnelma ihan ikkunasta vilaisemalla oli kyllä aika perus-Gorolla tasolla.
 
Etupenkit taitavat tosiaan olla Recaron. Kokeilemaan en ole päässyt, mutta lukemani perusteella hoikkakroppaisilla tuki jää vajaaksi. Etuna on tällöin toki se, että isompaakaan tuskin alkaa heti ahdistaa. Auto ei tietenkään ole muutenkaan mikään urheiluauto, joten pelkästään urheilulliset penkit sopivat kuvaan. Esimerkiksi Mégane RS:stä löytyy sitten sellaiset penkit, jotka enemmän vastaavat Recaron brandiin liittyviä mielikuvia.

Muuten erot vakiomalleihin jäävät tosiaan sisätiloissa varsin pieniksi. GT-nappulalla saa mittariston ilmeen hiukan erilaiseksi, ratti ja polkimet eroavat vakiotavarasta samoin kuin jo mainitut Recaron istuimet sekä takapenkin verhoilu. Muuta ei äkkiseltään tule mieleen. Ja jottei mene viesti ihan OT:ksi, niin i30 Turbossakin suurimmat erot muihin malleihin taitavat olla ulkoisia.
 
Tuli tänään Sellon parkkihallissa bongattua tummanharmaa i30 Turbo. Alla oli jotkin kiiltävät tarvikevanteet, joista en osaa sanoa olivatko komeat vaiko eivät, mutta tuo tumma (ja puhdas) metalliväri tuntui sopivan autoon varsin hyvin ja kokonaisuus näytti ainakin sivulta ja takaa varsin komealta.
 
Minä sain tänään sijaisautoksi 700 km ajetun i30 Wagonin. Koneena on 1.6 vaparibensa ja vaihteistona kaksoiskytkinautomaatti 7DCT.

Muutama ranskalainen viiva ensihavainnoista:

Plussaa:
-aika kivan näköinen, voimakas keulamaski Audin tyyliin sopii minun makuuni
-kohtalainen varustetaso Comfortissa
-tiloiltaan luokassaan kohtuullinen ja pienelle perheelle riittävä
-kuskin paikan ergonomian saa kohtalaisen hyväksi
-selkeät perusmittarit
-kone käy tyhjäkäyntiä lähes äänettömästi eikä kierroksillakaan melua, käy paljon nätimmin kuin VAGin koneet
-perusajettavuus on kunnossa (pl. tunnoton ohjaus)


Miinusta:
-vaparikone on puhditon ja meno tahmeaa, pikkuturbojen vaivaton arkiajon voimantunne  puuttuu
-kick downilla kierrättäessä kestää aika kauan ennen kierrosten palautumista normitasoon
-vaihteisto vedättää kuutosella noin 1400 rpm alkaen ja meno on vaisua
-ohjaus on täysin tunnoton, kevein asento on tosi kevyt ja jopa vaarallisen tunnoton
-kojelauta on muotoilultaan levoton, hieman Fordien "Star Wars" -tyyliä, paljon erilaisia nappuloita
-siniset taustavalaistut, heikkoresoluutioiset näytöt häiritsevät kojelaudassa pimeällä
-rengasmelu on kohtalaisen kova, Skodan tasoa
-yleisvaikutelma ei mielestäni vastaa Golfin luomaa laatu- ja käytettävyysvaikutelmaa

Turbon puute ja tunnoton ohjaus jättäisi tämän minun kohdallani kauppaan.
 
Meikäläisestä tuli eilen vm 2013 1.6 CRD CW:n omistaja. Kyseistä merkkiä ja sisarmalli Kiaa on koeajettu ennenkin, mutta nyt lähinnä Toyotan kohdalla sopivan vaihtoehdon puute ajoi vaihtamaan merkkiä.

Ensimmäiset havainnot kun on ajettu 300 km, ja luonnollisesti vertailupohjana on pitkälti edellinen eli Auris:

+vakaampi maantiellä
+paremmat istuimet edessä, parempi ajoasento
+äänentoisto
+riittävän puhdikas ja silti taloudellinen moottori (ajotietokoneen mukaan...)
+Style-varustelu runsas

-rengasmelu nastarenkailla
-farmarikorissa voisi olla suurempikin tavaratila
-melkoinen nappulaviidakko kojetaulussa ja ratissa, nyt joutuu oikeasti lukemaan käyttöohjekirjaa

Mutta lisää näitä kunhan kokemukset karttuu. Takuuta on 2 vuotta jäljellä, joten ainakin sen aikaa on autoa tarkoitus pitää.
 
Ilmeisesti kyseessä ns. uusi malli? Siinä taitaa olla nappulaviidakko runsaampi, kuin vanhemmassa mallissa.
Turvallinen hankinta, kun on vielä kivasti tehtaan takuutakin jäljellä. Itsellä ollut kaksi i40:stä ja positiiviset ajatukset ko. merkin tuotteista on kyllä jäänyt.
 
Appiukolla on i30 farkku jollakin diesel-koneella. Vannoutunut Volkkarimies vaihtoi Golfinsa siihen, kun paloi käpy kahteen kertaan 100 tkm matkalla hajonneeseen DSG:hen. Siihen päälle vielä jotain pienempiä ongelmia, mutta monikossa niitäkin.

Hyundai on kuulemma ollut täysin viaton peli 120 tkm matkalla. Kyydissä tullut istuttua ja on kyllä harvinaisen väritön peli. Ei tule mitään mieleen mitä voisi kehua, mutta ei toisaalta haukkumistakaan ole.

Jouluna kertoi tehneensä kaupat uudesta hybridi Auriksesta. Uskaltui ostamaan hybridin tyttärensä eli vaimoni innoittamana, kun meillä on jo ajettu viisi vuotta hybrideillä. Polttoainekulut yksi yhteen dieselin kanssa kun huomioi käyttövoimaveron.
 
Urlaub sanoi:
Appiukolla on i30 farkku jollakin diesel-koneella. Vannoutunut Volkkarimies vaihtoi Golfinsa siihen, kun paloi käpy kahteen kertaan 100 tkm matkalla hajonneeseen DSG:hen. Siihen päälle vielä jotain pienempiä ongelmia, mutta monikossa niitäkin.

Hyundai on kuulemma ollut täysin viaton peli 120 tkm matkalla. Kyydissä tullut istuttua ja on kyllä harvinaisen väritön peli. Ei tule mitään mieleen mitä voisi kehua, mutta ei toisaalta haukkumistakaan ole.

Jouluna kertoi tehneensä kaupat uudesta hybridi Auriksesta. Uskaltui ostamaan hybridin tyttärensä eli vaimoni innoittamana, kun meillä on jo ajettu viisi vuotta hybrideillä. Polttoainekulut yksi yhteen dieselin kanssa kun huomioi käyttövoimaveron.

Harvinaisen väritön peli sopii  mulle ja jatkaa tuota Mazda-Toyota linjaa :D

Hybridiä vähän mietin itsekin mutta ajan kuitenkin enimmäkseen maantieajoa joten ei paras vaihtoehto siihen.

Hyundai on kuitenkin saanut hyvää palautetta monesta suunnasta, joten oli helppo valinta. Aikahan sen sitten lopullisesti näyttää miten toimii, ajan kuitenkin sen 3-kymppiä/vuosi.

Ruostesuojausta katsastaja Hynyseen suositti, pohjan suojauksessa on vähän aukkoja. Ei taida olla kuitenkaan kovin harvinaista muissakaan merkeissä nykyään.

 
Riisikippo sanoi:
Ruostesuojausta katsastaja Hynyseen suositti, pohjan suojauksessa on vähän aukkoja. Ei taida olla kuitenkaan kovin harvinaista muissakaan merkeissä nykyään.

Valmistaja todennäköisesti suosittelee myös. Ainakin Velosterin manuaalissa tai huoltokirjassa käytännössä sanottiin, että Suomen olosuhteissa auto tulisi ruostesuojata (jotain tyyliin "jos ajetaan suolatuilla teillä...").
 
^Tuossa tapauksessa - eli jos oikein tehdaskin sitä suosittaa - mielestäni maahantuojan tulisi huolehtia suojauksesta automaattisesti. Laittakoot sitten vaikka muutaman huntin autolle lisähintaa.
 
^Samaa mieltä. Kaivoin tuon tekstinpätkän esiin omistajan käsikirjasta. Siellä siis ruostesuojausta käsittelevässä kohdassa sanotaan mm. näin:

"Kiinnitä erityistä huolta auton korroosiosuojaukseen, jos asut alueella, jossa on korroosiolle altistava ilmasto, kuten alueella, jossa käytetään tiesuolaa, rannikkoalueella tai alueella, jonka ilmanlaatu on huono ilmansaasteiden takia. Huuhtele auton alusta talvella vähintään kerran kuukaudessa ja puhdista se huolellisesti kevään alkaessa."

Ja näin:

"Korroosiolle erityisen alttiit alueet

Auto tulee ruostesuojakäsitellä, jos asut alueella, jossa auto altistuu korroosiota aiheuttaville aineille. Näitä ovat tiesuola, pölynsidonta-aineet, meri-ilma ja ilmansaasteet."

Ei tuo kuvaus nyt toki ihan koko Suomea kata, mutta aika monella paikkakunnalla asiasta olisi syytä mainita ostajaehdokkaille.
 
RoccoScientist sanoi:
Ja näin:

"Korroosiolle erityisen alttiit alueet

Auto tulee ruostesuojakäsitellä, jos asut alueella, jossa auto altistuu korroosiota aiheuttaville aineille. Näitä ovat tiesuola, pölynsidonta-aineet, meri-ilma ja ilmansaasteet."

Ei tuo kuvaus nyt toki ihan koko Suomea kata, mutta aika monella paikkakunnalla asiasta olisi syytä mainita ostajaehdokkaille.

No Satakunnan seudun varmasti kattaa, joten täytyy ottaa suunnitteluun jonkinlainen toimenpide asiaan liittyen.

Miinuslistalle täytyy lisätä vielä ajovalot, varsinkin pitkät ovat heikko esitys vaikkapa niihin Auriksen vastaaviin verrattuna. Tätä eivät varustelukikkailutkaan ajovaloautomatiikkoineen ja kääntymisvaloineen pysty korvaamaan. Valosuunnittelijat eivät ilmeisesti käy pohjolan talvisissa kurakeleissä koskaan ajelemassa. No, positiivista on se että nyt voi unohtaa Toyotan kirotut H11-polttimot hetkeksi.
 
Eka tankillinen meni kulutuksella 6,77. Varsin paljon siis, mutta yli puolen tankkia paukkupakkasilla ja runsaalla Webaston käytöllä. Liki 30 pakkasilla tuli laitettua välillä ajossakin päälle kun moottorin lämpö ei näyttänyt pysyvän normaalilukemissa. Tuli myös ilmeisesti täytettyä piripintaan kun sain 53 litran tankkiin menemään 54,5 litraa, eikä sen nyt aivan typötyhjäkään pitänyt olla.
 
Tuo on
Riisikippo sanoi:
Eka tankillinen meni kulutuksella 6,77. Varsin paljon siis, mutta yli puolen tankkia paukkupakkasilla ja runsaalla Webaston käytöllä. Liki 30 pakkasilla tuli laitettua välillä ajossakin päälle kun moottorin lämpö ei näyttänyt pysyvän normaalilukemissa. Tuli myös ilmeisesti täytettyä piripintaan kun sain 53 litran tankkiin menemään 54,5 litraa, eikä sen nyt aivan typötyhjäkään pitänyt olla.
Varsin alhainen lukema näillä pakkasilla, varsinkin bensakoneisella. Tosin dieselille tuo on ehkä hieman isohko... Tosin, jos sisältää paljon pätkäajoa kylmällä moottorilla niin ei tuo pahalta kuulosta.
 
Hieman lauhemmilla pakkaslukemilla kulutus tipahti litran, eli 5,80 viimeinen laskettu lukema. Automaattisesti kääntyvät sivupeilit ovat lakanneet kääntyilemästä, liekö väsähtäneet pakkasella. Ei nyt maailman tärkein ominaisuus, joten jos eivät kelien lämmettyä herää henkiin niin säästän valitukset seuraavaan huoltoon.
 
Hauskat vehkeet noi automaattisesti kylkiä vasten kääntyvät sivupeilit. Nyt kun pakkasta on ollut 10-20 astetta niin kääntyvät joko molemmat, pelkästään kuskin puoli tai ei kumpikaan. Sitä ei ole vielä tapahtunut että vain matkustajan puoli kääntyisi. Ja jos kääntyvät sisään niin eivät välttämättä takaisin  :D  :rolleyes:
 
Lämpötilat nollan tuntumassa ja peilit toimivat niin kuin pitääkin. Siis pakkasesta vain eivät tykkää. Autosta ei muuten erityistä mainittavaa, matka on taittunut mukavasti.
 
Hynysen kattotelineen kiinnityksen suunnittelija ei kyllä kiitoksia ansaitse. Kattokiskoton  farkku vaatii tietysti oman ratkaisunsa, mutta vähän turhan monimutkaiseksi menee. Pienten muovikansien alla kiinnityspisteet, joissa kussakin 2 kierretappia pystyssä. Näihin ruuvataan ensin jatkopalat, sitten kumityynyt väliin ja jatkopalojen kierteisiin ruuvataan sitten kattotelineiden jalat. Ainakin ensimmäisellä kerralla meni tuhottomasti aikaa tumpuloidessa, niitä jatkopaloja kun oli kahta eri mittaa ja kantapään kautta piti opetella että kumpaa pituutta mihinkin kohtaan piti asentaa. Ohje oli tässä kohtaa hieman ylimalkainen, mutta kirkastui sekin sitten aikanaan. Jo jalkalaatikon sisällön olisi tietysti pitänyt varoittaa ruuvi- ja prikkapusseineen, että luepas poika ohjeet kunnolla.

Että tähänastisista autoista ylivoimaisesti hankalin systeemi, positiivisena puolena sitten ehkä parempi kiinnipysyvyys. Mutta ei näitä huvikseen poistele ja laittele takaisin, taitaa telineet ja suksiboksi roikkua katolla koko talven. Boxin poistaminen on tietysti helppoa, mutta kokemus muista merkeistä on osoittanut että pelkät taakkatelineet katolla metelöivät boxia enemmän.