https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renault Megane IV 2016

Erittäin hyvältä näyttää, sivuprofiili muistuttaa A-sarjan Mersua. Potentiaalinen vaihtoehto seuraavan autonvaihdon aikoihin.
 
Toivoa sopii, että myös tuo GT-malli tulisi Suomeen. Huonon menekin takia kylmien olosuhteiden varusteluja ei taideta Rellun koko mallistoon yleensä tehdä, mutta jospa tuohon nyt sitten kuitenkin.

Paljon on kyllä A-Mersun linjoja tuossa.
 

Liitteet

  • chr3560_0.jpg
    chr3560_0.jpg
    81,1 KB · Katsottu: 431
Mitähän erityisiä kylmien olosuhteiden varusteluja noihin tarvitsee tehdä? Penkinlämmittimet löytyy Ranskassakin varusteista, jos ei muuten niin lisävarusteeta tai tietystä varustetasosta ylöspäin ja Alpeilla on kylmää siinä kuin Suomessakin. Minä en ainakaan usko, että Renaultitkaan enää tulee mistään Suomi-autolinjalta tänne.
 
Ruotsissa Rellu on myynnissä täydellä mallistolla kaikkine erikoismalleineen, eli kyllä niitä voisi Suomessakin myydä. Maahantuojalta vaan puuttu usko, uskallus, näkemys ja osaaminen.
 
Penguin sanoi:
Mitähän erityisiä kylmien olosuhteiden varusteluja noihin tarvitsee tehdä? Penkinlämmittimet löytyy Ranskassakin varusteista, jos ei muuten niin lisävarusteeta tai tietystä varustetasosta ylöspäin ja Alpeilla on kylmää siinä kuin Suomessakin. Minä en ainakaan usko, että Renaultitkaan enää tulee mistään Suomi-autolinjalta tänne.
En tiedä tarkemmin. Voisihan se periaatteessa liittyä alle -25 celsiusta ominaisuuksiin, kuten lämmitettäviin EGR-ventiileihin, huohotinputkiin tai johonkin sellaiseen. Jos ei niitä siis ole älytty perusmallin suunnitellussa ottaa huomioon. Näin kuitenkin Rellun sivuilla uuden Renault Sport Clion osalta joskus kerrottiin ja sillä siis ikään kuin seliteltiin miksi se ei Suomeen rantautunut.

Kumma kyllä samaa Clioa näyttää saavan Ruotsissa, eli taitaa olla aika puuta heinää koko kommentti. Siispä, jos ei tuo malli tule, niin se johtuu sitten vain siitä, että maahantuoja ei usko niitä juuri esittelyautoja enempää myytävän.
 
Marty McFly sanoi:
Ruotsissa Rellu on myynnissä täydellä mallistolla kaikkine erikoismalleineen, eli kyllä niitä voisi Suomessakin myydä. Maahantuojalta vaan puuttu usko, uskallus, näkemys ja osaaminen.
Tässäpä olikin jo samaa asiaa, mitä juuri postasin. Näin se valitettavasti varmastikin on.
 
Cyclic Stig sanoi:
Mainos TV:n internetsivut tietävät kertoa, että uuden Meganen Suomihinnat on julkaistu.

Lähtötaso tonnin alle Astran, mutta varusteiden ja tehokkaamman moottorin ottamalla kohoaa suunnilleen Astran tasolle. 8,7" näyttö olisi kyllä tuossa se juttu, mutta se on vasta kalliissa Bose-mallissa.
 
nemos sanoi:
Lähtötaso tonnin alle Astran, mutta varusteiden ja tehokkaamman moottorin ottamalla kohoaa suunnilleen Astran tasolle.
Eli aika hyvin hinnoiteltu siis..?

Kalleimman "mopo" dieselin ja GT:n hintaero neljä tonnia. Eipä tarvitsisi paljon miettiä kumman valitsisi ellei nyt sataa tonnia vuodessa aja.

Toivottavasti Rellun maahantuonti- ja jälleenmyynti organisaatio vihdoinkin Suomessa ryhdistäytyy ja rupeaa myymään tuotteitaan. On ollut viime vuodet vähän surullista katsottavaa. :(
 
Aika hyvin asettuu kilpailijoihn nähden tuo GT:n hinta. Samalla tontilla ovat Hyundai i30 Turbo ja Kia cee'd/Pro_cee'd GT. Näistä toki puuttuu nelipyöräohjaus ja automaattivaihteisto, joten rahalle tuntuisi saavan hyvin vastinetta. Vaihteistoa on tosin jo nyt keretty moittimaan auton heikoksi kohdaksi. Täyskaasulla toimii hyvin, mutta rauhallisemmassa ajossa saattaa olla haluton vaihtamaan pienemmälle ja toisaalta välillä taas ei halua vaihtaa isommalle, vaan huudattaa moottoria kierroalueen keskellä. Vaihtoläpyskätkin ovat vähän turhan kaukana, eikä niiden käyttö juuri tarjoa ylimääräistä iloa. Nelipyöräohjauksen tuntumaan pitää ilmeisesti niin ikään vähän totutella, kun käytös riippuu nopeudesta. Paljon on toki löytynyt kehuttavaakin ja uutta Méganea on pidetty selvänä edistysaskeleena vanhaan verrattuna.
 
Odotin GT:lle vielä hieman rohkeampaa hinnoittelua. 308 GT Peugeot THP 205 -koneisena on farkkuna 34 369 euroa. Se on tosin manuaalivaihteinen, mutta olisi viisiovisena, jos sitä sellaisena saisi, käytännössä hieman Meganea edullisempi. Seat Leonista saisi suunnilleen vastaavasti varustellun 180-heppaisen DSG-version noin 30 k€:lla ja 265-hevosvoimaisen noin 37 k€. Periaatteessa tuo Renault asemoituu ihan ok noihin Seatteihin nähden.

Pitääpä käydä koeajamassa, jos se jollakin ihmeellä jossain vaiheessa järjestyy. GT:tä tuskin kovin moneen kauppaan tulee, mutta jospa maahantuoja antaisi edes jonkin kiertopalkinnon potkittavaksi vuorollaan eri liikkeisiin.
 
Tuli tänään otettua kylmätyypit tästä uudesta Meganesta. Uusi TFT-mittaristo eri teemoineen näyttää kivalta ja laatuvaikutelmassa on muutenkin otettu iso harppaus eteenpäin. On tunnelmavaloa, on sopivasti muotoa, on isoa kosketusnäyttöä (Bose-varustelutasossa ainakin), on ilmastoinnin suulakkeet takapenkkiläisille ja on pehmeitä pintoja. Ison kosketusnäytön ympäristö tosin näyttää vähän siltä, että muotoilijalta on jäänyt homma vähän kesken, mutta rumaksi en tuota kutsuisi. Äkkiseltään vaikutti kaikin puolin varsin pätevältä paketilta, mutta miinuksiakin löytyi. Ajoasennosta ei manuaaliversiossa saanut kuin siedettävän kompromissin, kun pitkä kytkinpolkimen liike ja ratin säätövarat pakottivat siirtämään penkin niin eteen, että reisituki jäi vasen jalka lepuutustuella aika olemattomaksi. Penkki ei myöskään tuntunut tukevan kroppaa juurikaan ja lisäksi olisin halunnut säätää penkkiä selvästi alemmaksi. Suoranaisesti epämukavaksi en penkkiä kokenut ja plussaa tulee ristiseläntuen säädöstä, joka ilmeisesti oli vieläpä kaksialueinen. Verhoilu oli kankaan ja keinonahan tai nahan yhdistelmä ja tuntui sinällään ihan laadukkaalta. Penkkien hierontatoiminto napsahti mittariston comfort-teemalla automaattisesti käyntiin, eikä se juuri ihastuttanut, mutta ehkä tuota pitkän ajomatkan yhteydessä osaisi arvostaa enempi. Takapennki tuntui ihan asialliselta, mutta alimpaan asentoon asetetun etupenkin alle ei juuri jäänyt varpaille tilaa, joten runsaasta polvitilasta huolimatta jaloilla ei tuntunut olevan suoranaisesti väljät oltavat.

Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. GT-mallin hinta karkaa lähelle neljää kymppiä kun mukaan laskee talvirenkaat, lämppärin ja muutaman mieluisan lisävarusteen. Perusversiolla pääsisi toki myös eteenpäin, mutta automaattien hinta on vielä kysymysmerkki.
 
Kävinhän minä eilen tämmöisessäkin istumassa. Halliauto oli Bose.

- Bosen penkkien ulkonäkö lupaa paljon, mutta ei anna mitään. Ei tue kroppaa oikeastaan yhtään.
- Tuo keskikonsolin näyttö antaa kyllä todella halvan ja viimeistelemättömän vaikutuksen ympärillä olevan kovan ja tasaisen muovin takia, joka yltää myös lämmönsäätimien alueelle. Tulee mieleen semmoinen 70 euron kiinatabletti joka on liimattu kojelautaan. Sama halpislinja jatkuu lämmösäätimien kohdalla.

Ei tullut fiilistä, että pitäisi päästä tienpäälle kokeilemaan, vaikka varmaan ihan asiallinen peli.
 
Onko kukaan käynyt Porvoon Autosalvassa kattomassa Meganea. Nettiautossa näyttää yhden auton olevan Autosalvassa ja varustetaso muka Bose, vaikka on kuitenkin Zen.
 
Tuli sitten käytyä tänään ihan koeajolla. Alle eksyi TCe 130 Zen eli bensamanuaali, jonka lähtöhinta on 22 900 e. Ei ollut rakkautta ensisilmäyksellä, muttei auto nyt ihan kelvotonkaan ole. Ulkonäkönsä puolesta tuollainen 16" vanteilla varustettu hopeanharmaa yksilö tulee varmaan olemaan se yleisin Suomen teillä - ainakin alkuun, sillä nettiauton perusteella vain tuota yhtä väriä on näihin ensimmäisen erän autoihin ruksittu (pl. GT-malli) - eikä se kyllä ainakaan omaan silmään istu. Mittasuhteet ovat vähän oudot ja vaativat minusta vähintään 18":n vanteet toimiakseen, eikä silloinkaan keulan design näytä ihan onnistuneelta. Kokonaisuus on kuitenkin ehkä aavistuksen nätimpi kuin edellisen kopan vastaava malli (harmaa, perus-hb ja pienet vanteet).

Ajettavuuden puolesta löytyi niin risuja kuin ruusujakin. Profiilin 55 kitkan päästivät yllättävän paljon tien karheutta läpi sisätiloihin, mutta muuten epätasaisuudet ja töyssyt tuntuivat talttuvat varsin eleettömästi. Suoralla alusta ei tuntunut kamalalta lullalla ja mukulakivillä alusta tuntui olevan ihan passeli mukavuuden ja jämäkkyyden kompromissi, mutta etenkin tiukemmissa mutkissa meno oli muljuvaa ja auto kallisteli selvästi. Nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus tuntui tottumattoman käsissä oudolta ja tuntuma oli parhaimmillaankin aika keinotekoisen oloinen. En oikein osaa sanoa onko ohjaus luokassaan tyypillinen vaiko ei, mutta muistelisin ainakin Mazdan ohjauksen herättäneen vähän samansuuntaisia fiiliksiä. Toimeen tuolla kyllä varmasti tulee. Bosen ja GT:n säädettävät ajoprofiilit mahdollistavat ilmeisesti ohjauksen raskauden säädön ja tätä ominaisuutta olisi ollut kokeilla. Vaikka kytkinpolkimen ja vaihdekepin liikkeet voisivat olla lyhyemmätkin, pääsin nopeasti vaihteiston kanssa sinuiksi. Kytkin oli helppokäyttöinen ja vaihteet loksahtelivat ihan mukavasti paikoilleen. Kerran tosin erehdyin lähdössä heittämään vaihteen kolmoselle ykkösen sijaan, mutta laskettakoon se käyttäjän viaksi.

Auton äänimaailma olisi voinut olla rauhallisempikin, etenkin rengastus huomioiden. Kahdeksan kympin nopeuksista ylöspäin alkoi kuulua suhinoita mm. kuskin sivupeilistä ja lisäksi kuului muutamia outoha hälyääniä, joista yksi tuntui tulevan moottoritilasta. Moottori ei noin muuten kuulostanut mitenkään häiritsevältä: jaksoi vetää auton suurempia jurisematta liikkeelle kakkosellakin, eikä kierrättäminen aiheuttanut sietämätöntä rääkyä. Rengasmeluakin oli, mutta sävy oli karvan verran miellyttävämpi kuin Velosterissa.

Moottorista sanottakoon, että se on ihan kiva. Tuo 130-heppainen kone tarjoaa riittävän suorituskyvyn ja vääntöä riittää arkiajoon, jos nyt mitenkään erityisen pirteältä auto ei täyskiihdytyksissä tuntunut. Kulutus oli koeajon päätteeksi 6,4 litraa satasella, mikä tuntui ihan sopivalta. Samantapaisiin lukemiin olisin vastaavassa ajossa luullakseni päässyt entisellä Sciroccollani. Veloster vuorostaan imee mutu-arviona vastaavassa ajossa n. puolitoista litraa enemmän. Moottorin sammutettuani auto ilmoitti ECO-pisteiksi 67/100, joten vähemmälläkin varmasti pääsisi ja kaksoiskytkinvaihteisto varmaan helpottaisi ainakin tuoreen kuskin urakkaa.

Sisätiloista ja näkyvyydestä vielä muutama kommentti. Ajoasennosta sai lopulta ihan toimivan, vaikka jäinkin vielä kaipaamaan lisää säätövaraa penkkiin ja rattiin. Vasemman jalan lepuutustuki saisi olla edempänä ja yleisesti ottaen jaloilla tuntui olevan vähän ahtaat oltavan. Velosterin hypätessä tuntui ensiksi, että penkki on ihan liian takana kun jaloilla on niin paljon tilaa, mutta niin vain Velosterissa sekä lepuutustuki että polkimet osuvat paremmin kohdilleen. Ratti tuntui ihan kivalta kädessä, eikä eri säätönamiskojen kanssa tullut ongelmia. Zen-varustetasossa ei ole sähköistä käsijarrua ja vaakatasossa oleva käsijarrun kahva toimikin kyynärnojan korvikkeena. Itse keskikyynärnoja jäi itsellä saavuttamattoman taakse. Näkyvyys autosta ulos oli kohtalainen. Peilit tuntuivat pienemmiltä kuin Velosterissa ja takanäkyvyys ei ollut oikeastaan parempi. Viisioviselle tyypillisesti B-pilari haittasi kuolleen kulman tarkistusta, mutta A-pilarin katvetta en ainakaan koeajolla tuntenut häiritseväksi. Pissapojat tuntuivat ruippivan vettä tuulilasille varsin tehottomasti, mutta säädöt saattoivat olla pielessä. Multimediasysteemin pienempi kosketusnäyttö tuntui ihan toimivalta, mutta jostain syystä asetuksissa mustavalkoisen ja värillisen teeman asetukset olivat päin vastoin (ts. värillisen teeman valitsemalla sai mustavalkoisen). Bose-varustelutason halliautossa taisi muuten olla sama "ominaisuus". Lisäksi ensimainittu teema on käsittämättömän ruma, ihan kuin käyttäisi jotain vanhaa Applea mustavalkonäytöllä ja leiska olisi jäänyt suunnittelijalta kesken. Värillinen teema sen sijaan on ihan nätti, eikä käytön suhteen jäänyt ikäviä puolia mieleen. Mittaristo on tässäkin mallissa TFT-pohjainen ja on riittävän selkeä sekä kivan modernin näköinen. Liikennemerkkien tunnistus toimi koeajolla käytännössä moitteetta ja ainoa kömmähdys menee tienpitäjän piikkiin, kun nopesrajoituksen muuttumisesta kertova merkki oli vain vasemmalla puolella tietä.

Eli palataan lopuksi alun tiivistykseen: ei ollut rakkautta ensisilmäyksellä, mutta auto ei myöskään ole ihan kelvoton. Päin vastoin, kyseessä on ihan hyvä perusauto ja tarjoaa varmasti pätevän vastuksen kilpailijoilleen. Uskon siis, että näitä tullaan näkemään liikenteessä ihan kivasti. Itse koen tuon GT-mallin mielenkiintoisimmaksi, mutta en tiedä haluaisinko laittaa pelimerkkejä ihan noin paljon kiinni uuteen autoon. Pääkaupunkiseudulle tuollainen on tulossa kuulemma koeajoautoksi sitten kun kesärengaskelit alkavat, joten ehkä pääsen kuitenkin vielä ottamaan siihen tuntumaa.
 
Trollsten sanoi:
- Tuo keskikonsolin näyttö antaa kyllä todella halvan ja viimeistelemättömän vaikutuksen ympärillä olevan kovan ja tasaisen muovin takia, joka yltää myös lämmönsäätimien alueelle. Tulee mieleen semmoinen 70 euron kiinatabletti joka on liimattu kojelautaan. Sama halpislinja jatkuu lämmösäätimien kohdalla.

Talismanissahan on tismalleen sama tilanne. Tuli käytyä sitäkin livenä ihmettelemässä.  Mielestäni juuri tuo näytön ympärys tekee hallaa muuten ihan hienolle ja asialliselle ohjaamolle. Muovi on vielä sellaista että rasvaiset sormenjäljet jäävät välittömästi loistamaan.
Ainakin Talismanissa myös räikeän violetit, räikeän vihreät yms. kirkkaana mustalla pohjalla neliskanttisissa laatikoissa loistavat väriteemat antavat jotenkin halvan jälkiasennusvaikutelman.
 
Anzander sanoi:
Ainakin Talismanissa myös räikeän violetit, räikeän vihreät yms. kirkkaana mustalla pohjalla neliskanttisissa laatikoissa loistavat väriteemat antavat jotenkin halvan jälkiasennusvaikutelman.

Noita värivalojahan tulee nyt jokaiseen uuteen autoon E-Mersua myöten.