https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moposkootterit

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Onko jotain merkkiä tai mallia mitä kannattaa suosia tai karttaa?

Toivotaan myös mahdollisia kokemuksia laitteista..
 
Lyhyesti kaikki kiinan ihmeet, on ne sitten vaikka kuinka perinteikkään kotimaisen Helkaman logonkin alla, sitä tasan samaa kertakäyttö-kiinapas...aa ne on nekin nykyisin - ja tämä tuli nyt ihan omasta kokemuksesta :mad:

Mutta aasiasta esim. Taiwan onkin sitten jo kokonaan toinen juttu ja mm. Kymco erittäinkin laadukkaaksi osottautunut vaihtoehto. Tuollaisella itsekin päästelin 2000-luvun alkuvuosina yli 40tkm ilman minkäänlaisia ongelmia :)

Toki sitten kun hintaa laitetaan lisää Yamaha, Honda, Aprilia... Kaikki perinteisiä tekijöitä myös mopo-luokassa 8)
 
Meillä on ollut perheessä uutena ostettu Yamaha Jog R 3 vuotta, ajettu reilu 10 tuhatta. Todella laadukas peli. Mennyt pelkillä vuosihuolloilla ilman ylimääräisiä korjauksia. Takarengas ja variaattorin rullat uusittiin 8 tkm:n kohdalla. Kaikin puolin laadukas ja toimintavarma. Kulkeekin mukavasti kun variaattorin rajoitin poistettiin.
 
Tytölle ostin Honda Vision. Saanee kortin ensiviikolla, joten itse olen joutunut ajelemaan. Jaksaa kulkea melko hyvin 2 päällä. Tuntuu napakalta entiseen Apriliaani verrattuna.

Isot pyörät, tasainen lattia. Joissain on se pomppu jalkatilassa, meidän likka kun on lyhyt, ei oikein jalka nouse satulan yli. Ja Hondassa taitaa olla ainoana 4 vuoden takuu.


 
Kuten HiTec totesikin niin ihan halvimpia kiinanvehkeitä en suosittelisi.

Mutta esimerkiksi Kymcojakin tehdään myös Manner-Kiinan puolella ja ihan toimivia pelejä.

Laittaisin tällaista suositusta:

Hintaluokassa 1100-1500 euroa hyviä vaihtoehtoja ovat CPI ja Keeway. Eurooppalaista suunnittelua, melkein samoja laitteita. Kiinassa toki koottuja, mutta "parempaa" Kiina-laatua. Ei noista juurikaan huonoa kuulu.

Seuraava hintaluokka 1500-2000 euroa, tässä hyviä vaihtoehtoja olisivat jo mainittu Kymco sekä muut taiwanilaiset SYM ja TGB. Halvimpia Peugeoteja alkaa löytyä myös, mutta ne ovat sitten kanssa Kiina-valmisteita.

Tuosta hintaluokasta ylöspäin alkaa sitten tulla perinteisiä, hyviksi todettuja merkkejä: Peugeot, Yamaha, Honda, Piaggio jne...
 
Toimintavarmuuden lisäksi Yamaha / Honda / Piaggio on ajomukavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan huomattavasti edellä Kiina-Taiwan vehkeitä. Jarrut ja iskunvaimennuskomponentit ovat laatuvalmistajilta, Yamahassa mm. Brembon jarrut. Sym ja Kymco minun mielestäni melko karkeatekoisia, mutta ovat kuitenkin Kiinalaisia toimivampia. Ja senkin vuoksi noista Kaukoidän halpismerkeistä kannatta pysyä erossa että niiden varaosien saanti takkuaa.
 
J64:n suosituksesta poiketen itse en suosittelisi CPI:tä, ovat kyllä melko huonolaatuisia ja meillä oli täällä oikein epävirallinen CPI-korjauskerho jossa yhdessä ihmeteltiin CPI:n kummallisuuksia - sinänsä ihan mielenkiintoista tuokin tiettyyn pisteeseen asti.

Apriliaa voin suositella omasta kokemuksesta. Tuollainen moposkootteri meillä oli useamman vuoden eikä mitään vikoja oikeastaan ilmennyt paitsi ryypyn vaijeri jumittui kerran voitelun puutteessa, mutta sekin saatiin helposti kuntoon.

Nämä kokemukset ovat tämän vuosikymmenen puolelta, mutta ei ihan tuoreimmista malleista.
 
Omat kokemukset CPI:stä jää tuonne 2000-luvun alkuvuosiin kun tyttärillä niitä olisi kaksinkin kappalein.

Toki niillä ei ajettu kuin muutama tuhat kilometriä/laite, joten voihan olla että niitä vikojakin olisi alkanut ilmaantua.

Toki onhan se laatukin voinut heiketä, taikka kävi vaan hyvä tuuri, kun sai kaksi ongelmatonta yksilöä.
 
Niin, vaikea sanoa, mutta kyllähän kymmenessä vuodessa ehtii paljon tapahtua laadun suhteen ja voihan se olla niinkin, että CPI taas tänä päivänä on parantanut laatuaan.
Tuo meidän CPI oli muistaakseni vm 2012 ja tarkennuksena, että kyse oli moposta ei moposkootterista.
 
Meillä ne oli skootterimalleja, toisella Hussar ja toisella Oliver (samoja vehkeitä, erilaiset katteet vain). Käyttövuodet olivat jotakin 2003-2007 tjsp. Nuo tosiaan toimi ilman mitään vikoja, mutta oliko sattumaa, vai onko mopot sitten huonompia vai onko laadulle tapahtunut jotakin...

Mutta se CPI:stä, jollakin muulla voi olla Skulalle arvokkaampaa kerrottavaa.

...Johon jatkan itse aiheesta: Piaggio Fly voisi olla hyvä valinta. Mutta tuleeko tytölle, vai pojalle vai ihan Skulalle itselleen ;-). Tuo Fly kun on hieman "tyttömäinen", ainakin osan poikia mielestä. Taitaa sekin kyllä olla Kiinassa koottu, mutta jonkinlaisella Piaggion laadunvarmistuksella.
 
Olenko nyt ihan oikein ymmärtänyt ettei valtamerkit tarjoa skoottereita lainkaan sähkömoottorilla? Ainakin oman ja työkaverin järjen mukaan sähköllä kulkeva skootteri olisi paljon järkevämpi ratkaisu kuin sähköllä kulkeva auto. Päivässä ajoa ei välttämättä tule paljoa joten yön yli latauksella ajaisi helposti päivän ajot.
 
Sähköskode ei juuri koskaan ole täällä lyönyt itseään läpi mm. lyhyehkön toimintamatkansa ja muutenkin heikohkon moottoritehonsa vuoksi - ja vastaavasti nyt sieltä kevyemmästä päästä sähköpolkupyörät ovat syömässä tuota markkinaa, niistäkin kun nykyisin saa jo noita 45km/h kulkevia versioita 8)
 
Kale sanoi:
Tuollaisia katseltiin ja ainakin meille tuo 50-60km riittäisi enemmän kuin hyvin.
http://www.ttgreen.fi/skootterit.php

Kuinka pahasti nuo moottorit sitten ovat alitehoisia? Eikö ne tosiaan jaksa tuollaista 50 kiloista lasta jaksa raahata mäkeä ylös?

Kyllähän tuo 500W on aikamoisen vähän, kun vanhassa Pappatunturissakin on 1100W ja sekin hyytyy ylämäkeen aika reippaasti. Tasamaalla tuolla voisi myötätuulessa päästä se 45 km/h, vastatuleen tai ylämäkeen vauhti voi tehon perusteella hiipua ihan kävelyvauhtiin.
 
Tuossa voisi olla myös yksi vaihtoehto liikkumistarpeen tyydyttäjäksi, ei korttia, ei rekisteröintiä ja saa ajaa siellä missä polkupyörälläkin, jopa 50km yhdellä latauksella 8)

https://www.scogo.fi/
5081ae_7487bf4c93744aa28788c76e7ffc0f30~mv2_d_5760_3840_s_4_2.webp
 
Menin ostamaan Hyosung SF50 rally skootterin kun halvalla sain.  :p
 

Liitteet

  • VASEN SIVU.jpg
    VASEN SIVU.jpg
    38,1 KB · Katsottu: 347
Alkukesän projektina on mopon hankinta 15v tytölle. Löysin mallin jonka tekniikka on suoraan omalta mopedikaudelta: on rumpujarrut edessä ja takana, 2-t ilmajäähdytyksellä, ketjuveto ja hinta uutena alle 2000 eur

https://www.nettimoto.com/rieju/bye-bike/2222305

Onko Riejussa liian alkeellisia ratkaisuja? Onko muita hyviä skootterimerkkejä? Aidot japanilaiset on mielestäni liian kalliita. Pituutta kuljettajalla on 170cm, joten myös isompi mopo kävisi
 
^ tuosta en tiedä, mutta itse ottaisin tytölleni perinteisen skootterin, jossa jalat saa sateelta suojaan.
Kalliimpi hinta tulee varmasti jälleenmyynnissä takaisin ja voishan sillä itsekkin jonkun "koeajon" heittää

Lisäksi kysyisin kyllä häneltä omaa mielipidettä / ja väritoivetta...  ;)
(Jopo ostoksilla jo tämä joskus koettu...)
 
jaberg sanoi:
Alkukesän projektina on mopon hankinta 15v tytölle. Löysin mallin jonka tekniikka on suoraan omalta mopedikaudelta: on rumpujarrut edessä ja takana, 2-t ilmajäähdytyksellä, ketjuveto ja hinta uutena alle 2000 eur

https://www.nettimoto.com/rieju/bye-bike/2222305

Onko Riejussa liian alkeellisia ratkaisuja? Onko muita hyviä skootterimerkkejä? Aidot japanilaiset on mielestäni liian kalliita. Pituutta kuljettajalla on 170cm, joten myös isompi mopo kävisi
Meillä pojalla oli vesijäähdytteinen pösö ja sitä ei paljoa säälitty 11 tkm oli mittarissa kun meni myyntiin, en olisi käytettynä ostanut. Nyt tytöllä on 4-t Vespa ja nämä pitää paremmin arvonsa, kaadetut huomaa heti kun kyljet on peltiä ja yleensä uudet kaadetut menee lunastukseen. Eikä näitä samallatavoin viritellä verrattuna vaihteellisiin tai pösön vehkeisiin joten käytetyn uskaltaa hyvinkin ostaa.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
pituudesta en tiiä
Mut kokemuksesta skoottereista pointsit tehokkaammalle Pösö kolmoselle
 
Kokemusta on kertynyt nyt erilaisista mopoista reilusti. Betan track. Drac pro. CPI sm. Peugeot speedfight 2-tahti. Kymco 4-tahti. Monkey,PV ym.
Nyt kävin hakemassa Peugeotin speedfght 4 4-tahtisena. Täytyy sanoa, että nyt hermot lepää. Ei pysty oikein sanoin kuvaamaan tuota 4-tahtisen suloista kehräystä verrattuna Betan ja Dracin tajuttomaan ujellukseen ja pörpötykseen. Ei tuossa niitä hevosia liikaa ole, mutta on kyllä laatuisen oloinen vehje. Väri iski kuulema suoraan oikeaan. R-cup 4-tahti ruiskulla ja pojat saa miettiä jonkunkin tovin virittämisen mahdollisuuksia. Ei taida enää 2-tahtisia tulla meidän huusholliin. Pojat saa leikkiä jotain muuta, kuin sitä virittelyä. Vaihtoehtona oli Yamahan aerox, mutta tämäkin on kyllä varsin hieno peli kohtuu hintaan. Ja mielestäni mainiolla ulkokuosilla.


https://www.nettimoto.com/peugeot/speedfight-4/2232708
 
Onhan kakstahdin ääni nyt paljon mukavampi kun se nelitahdin laiska papatus.
Ainakin täällä päin kun katselee nuorison ajoa niin ei nuo nelitahtimopot kulje kyllä yhtään mihinkään.

En tiedä ajeleeko kaupunkilaiset vakiomopoilla, mutta itse alunperin landelta kotoisin olevana en pidä alle 80km/h kulkevaa mopoa yhtään minään.

Itselle olisi kiva hommata kaupunkimopoksi joku vespa tms. kesäfiilistelyyn ja auton rinnalle. Varsinaista tarvetta nyt ei sinänsä olisi, mutta olisihan sellainenkin ihan kiva kokeilla. Omista mopoajoista kun on jo 16-17 vuotta aikaa niin 2t ylivoimaisuus kolkuttelee edelleen takaraivossa, mutta nämä tuoreemmat on kaikki nelitahteja... tuntuu ettei niitä oikein saa järjellisesti kulkemaan millään. Vai eikö näitä tosiaan nykyään enää oikeasti viritellä? Yleistä hommaa joku cdi boksin vaihto ja variaattorin prikka pois --> Siinä se sitten onkin. Eteläeuroopassa kun järjestäen vanhemmat Aeroxit yms kulkevat lähemmäs sataa.
 
^Kyllä minunkin mielestäni 2-tahtimoottorin pörinä aina nelitahtisen papatuksen päihittää.

Virittäminen on sitten oma tieteenhaaransa. Meilläpäin oli mopon virittämiseen kolme varmaa keinoa, kyllä lähti kuin rusakko makuulta:
1. Pitkät ketjut
2. Harva pinnoitus
3. Pitempi kaasuvaijeri.

ps: tervetuloa Taski foorumille.  :)
 
Kiitos vain, en tiedä lagaako foorumisofta jotain kun olen mielestäni ennenkin täällä avannut sanaisen arkkuni ( ainakin tunnaritkin on luotu ajat sitten), mutta voinen muistaa väärinkin.
 
Kuulunee tähän säikeeseen, vaikkaikin viimeinen kommentti vuodelta 2018...

Nyt kun vanhimmat tyttäreni on jo aikaa sitten ohittaneet mopoiän, tuli tänään mieleen koittaa miten 19v tyttäreni Honda NSC50 Vision skoppe käyttäytyy reilun 2.v tauon jälkeen. Se on tosiaan ollut pari vuotta tallissa akun miinusnapa irroitettuna.

No, akun kenkä kiinni ja vähemmän korkeilla odotuksilla käynnistysyritys. Parin sekunnin jälkeen ekalla käyntiin vanhoilla bensoilla.
Yllättikö oikeasti, no ei. On se aito Honda. Pitää vielä ensi viikolla koittaa vanhimman tyttöni reilun 5 vuotta seisoneen vastaavan skoppen käynnistys, se on toisen kämppäni tallissa joten en koittanut tänään. Siinä on kyllä li-ion akku, etten kyllä odota ongelmia. Vanha bensa voi kyllä kiukutella...

Mitä tästä opin... laatu maksaa ja köyhällä ei ole varaa huonoon laatuun.

Nuo skoppet oottelee seuraavia käyttäjiä 3-4 vuoden päästä. Sitten ovat täysin palvelleet kaikkia 4 tytärtäni.