https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua Toyota APIsta

Holkki

Sisäänajettu
Liittynyt
4.5.2020
Perustin tämän ketjun jatkona Rav4 Plugin -keskusteluun tekemääni ehdotukseen.

Holkki sanoi:
Itseäkin kiinnostaa tuo Calmin tekemä Python-koodi ja Toyotan API ja kokeilinkin niitä viime keväänä sen jälkeen, kun Calm oli ne julkaissut.

Tuli kuitenkin mieleeni, olisiko (Toyota) API-keskustelulle syytä avata oma keskustelunsa?
Asia voi hautautua tänne muun Rav4 plugarista keskustelun sekaan.

Ja Githubista löytynee muidenkin autovalmistajien kuin Toyotan API-koodia.
 
Kopioin yhden postauksen Rav4 Plugin -keskustelusta myös tänne.

sakke64 sanoi:
Sitten vielä sellainen epäjärkevyys, että kun alkuperäisillä tunnuksilla pääset sissän, niin jos testaat API funktioita, niin ensin pitää tehdä login, johon taas käytetään MyTin käyttistä / sp - osoitetta.
Login pitää tehdä backendissä ensin, että saa uuid:n, jota tarvitaan muissa API kutsuissa.
VINin saa vaikka MyTistä, jota myös tarvitaan.
Sitten voi kokeilla ("Try it out") backendissä noita muita API kutsuja (lähinnä noita GET) kun täyttää tarvittavat tiedot ja sitten "execute". Respose palauttaa kysytyt tiedot. Tai sitten virheen, jos tiedot ei olleet oikein täytetty.
Jotain varovaisuutta kannattaa käyttää, ettei tuhoa / muuta mitään (DELETE ja POST komennoilla).

Joo, kaikkea mielenkiintoista sieltä löytyy, ja jos aika riittää, niin taidan käyttää jotain kunnon API-työkalua noiden APIen kokeiluun, vaikka Postmania.

Selvästikin osa noista palveluista on tehty maahantuojan/diilerin käyttöön.
Vaikea uskoa, että auton omistajan omilla tunnuksilla kaikki toimisivat.
 
Tavallaan tätä on ihan mielenkiintoista seurata mitä kaikkea porukka repii irti tuolta ohjelman "taustarajapinnasta" autoiluun liittyen. Toisaalta taas "huvittavaa" koska sille joku syynsäkin on miksi valmistaja on ne datat piiloon sitten jättänyt. Eli onko jokin oikeampi syy vai vaan laiskuutta tai muuta "ei käyttäjät niitä tarvi...".

En tiedä onko laajamittaisempaa käyttöä vielä koestettu käyttöehtojen suhteen tai mikä näkemys tuon API-rajapinnan kautta tietojen ronkkimisessa on käyttöehdoissa, mutta vähän tässä varjojakin näen siinä miten syvälle tuonne dataan uppoutuu.
 
ConD sanoi:
Tavallaan tätä on ihan mielenkiintoista seurata mitä kaikkea porukka repii irti tuolta ohjelman "taustarajapinnasta" autoiluun liittyen. Toisaalta taas "huvittavaa" koska sille joku syynsäkin on miksi valmistaja on ne datat piiloon sitten jättänyt. Eli onko jokin oikeampi syy vai vaan laiskuutta tai muuta "ei käyttäjät niitä tarvi...".

En tiedä onko laajamittaisempaa käyttöä vielä koestettu käyttöehtojen suhteen tai mikä näkemys tuon API-rajapinnan kautta tietojen ronkkimisessa on käyttöehdoissa, mutta vähän tässä varjojakin näen siinä miten syvälle tuonne dataan uppoutuu.

Ominaisuuksia yleensä puuttuu siksi, koska tekijällä ei ole (ollut) aikaa toteuttaa niitä tuotteistettavalla tavalla. Arvaisin, että plugarin sähköajodata puuttuu kokonaan esiltä, koska Toyota ei vielä ole saanut keksittyä miten esittäisi hybridiajotapavalmentajan jutut isomman akun autoille. Henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa ne ominaisuudet, vaan haluaisin esille raakadatan mistä voin itse päätellä mitä haluan, ilman suodatusta. Miksi se APIstakin sovelluksen lisäksi piilotettiin on sitten parempi kysymys.

Kaikki kivahan se aina kiellettyä on, mutta jos omaan käyttöönsä dataa hakee kuten virallinenkin sovellus, niin eipä siinä kamalasti ole palveluntarjoajalla mahdollisuuksia puuttua toimintaan. Toki tuolla MyT-käyttöehdoissa sanotaan, että palvelu voidaan ilmoittamatta ja korvauksetta milloin tahansa katkaista, joten oman riskitason mukaan jokainen etenee.

https://www.toyota.fi/mytoyota-kayttoehdot.json

Mielenkiintoista olisi myös esittää GDPR-tietopyyntö Toyotalle ja katsoa mitä sieltä tulee. Huollon puolelta lipsahti, että pilveen menisi 'koko datalistan tiedot', mitä kaikkea se sitten kattaneekaan.
 
Niin, enemmän olisin itsekin huolestunut omasta tietoturvastani kuin mitä MyToyota (= käyttöliittymä Toyota APIin) käyttöehdoissa sanotaan.

Kokeilu calmin softalla oli varsinainen silmien avaaja ainakin itselleni, kun näki mitä tietoa Toyota kerää jokaisesta ajokerrasta.
 
Holkki sanoi:
Kokeilu calmin softalla oli varsinainen silmien avaaja ainakin itselleni, kun näki mitä tietoa Toyota kerää jokaisesta ajokerrasta.

Tuon jos saisivat standardoitua valmistajien kesken, niin siinä olisi Ollilan painajainen - ei tarvitsisi kilometriveroa varten erikseen Nokialta mustaa laatikkoa ostaa. ;)

Mutta on näille rajapinnoille jo ihan mielenkiintoisia käyttömahdollisuuksia pohdiskeltu. Lueskelin taannoin jotain Fordin prujua omasta API-virityksestään. En ole vielä ehtinyt siihen tarkemmin tutustua, mutta jossain välissä on tarkoitus. Niistä esitysmatksuista muistan esim. yhden käyttötarkoituksen - tavaran tilaaminen suoraan autoon. Fordin API:lla voi (tai pitäisi ainakin tulevaisuudessa voida) generoida vaikka verkkokaupalle oman pääsyavaimen, jolla auton saa kerran avattua lukosta ja lukittua uudelleen. Lähetti voi toimittaa tilatut tavarat auton paksiin, avaamalla omalla kännykällä lukot tuon kertakäyttöisen avaimen avulla.
 
tet sanoi:
Tuon jos saisivat standardoitua valmistajien kesken, niin siinä olisi Ollilan painajainen - ei tarvitsisi kilometriveroa varten erikseen Nokialta mustaa laatikkoa ostaa. ;)

Mutta on näille rajapinnoille jo ihan mielenkiintoisia käyttömahdollisuuksia pohdiskeltu. Lueskelin taannoin jotain Fordin prujua omasta API-virityksestään. En ole vielä ehtinyt siihen tarkemmin tutustua, mutta jossain välissä on tarkoitus. Niistä esitysmatksuista muistan esim. yhden käyttötarkoituksen - tavaran tilaaminen suoraan autoon. Fordin API:lla voi (tai pitäisi ainakin tulevaisuudessa voida) generoida vaikka verkkokaupalle oman pääsyavaimen, jolla auton saa kerran avattua lukosta ja lukittua uudelleen. Lähetti voi toimittaa tilatut tavarat auton paksiin, avaamalla omalla kännykällä lukot tuon kertakäyttöisen avaimen avulla.


Tämä verkkokaupan toimitusmahdollisuus asiakkaan auton takakonttiin on ollut jonkin aikaa kansainvälisten logistiikkayhtiöiden työlistalla. Monella terminaalista terminaaliin tyyppisellä yhtiöllä on tavoitteena laajentua "urban area deliveryyn", jossa käytännössä paketti toimitetaan joko kiinteään jakelupisteeseen tai sitten muuttuviin "drop pointeihin", eli esimerkiksi asiakkaan kotiin tai auton takakonttiin.
 
Onkos selaimessa pyöritää "appia" millä voisi PC:llä tehdä samat asiat kuin kännykällä?
VOi toki olla että olen puolisokea kun en MyToyota:sta löytä tietoja mikä on auton lataustilanne enkä saa sielä lämmitystä päälle.