https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sisustan "laatu"

Kuutiotuuma

Sisäänajettu
Liittynyt
20.7.2017
Yllättävän vähän ollut puhetta otsikon mukaisesta aiheesta. Se tuntuu kuitenkin olevan monille varsin tärkeä osa autoa. Alla on hieman minun mietteitäni asiasta.

Lainausmerkit ovat siksi, että laadun määrittelyssä on hyvin monta koulukuntaa. Minulle on koulussa opetettu laadun merkitsevän tuotteen sopivuutta asiakkaan vaatimuksiin. Puhekielessä laatu mielletään usein luotettavuuden synonyymiksi, mikä on tietenkin vähän ontuvaa, kun useimmilla on muitakin vaatimuksia. Toisaalta voidaan puhua laadukkaista materiaaleista. Sekin on vähän epämääräinen ilmaisu, koska yhtälailla "ämpärimuovikin" voi olla laadukasta, jos asiakkaan vaatimuksena on edullinen hinta. Paremmin tähän sopiva ilmaisu voisikin olla laatuvaikutelma.

Mielestäni hyvään sisustukseen kuuluu hiljaisuus. Tämä tarkoittaa sekä äänieristystä auton tekniikan ja ulkopuolen ääniä vastaan, mutta myös sisustan omaa hiljaisuutta. Hyvä sisusta ei nitise eikä natise.

Materiaalien vaatimuksiin vaikuttaa paljon pinnan sijainti. Usein kosketeltavien pintojen tulisi olla pehmeitä. Tähän sisältyvät ainakin ohjauspyörän kehä ja käsinojat. Minulle on aivan sama, jos kojelaudan päälystä tai hansikaslokeron kansi ovat kovaa muovia.

Sitten on tietysti tekninen laatuvaikutelma. Tähän liittyy asioita, kuten ovien sulkeutuessaan pitämä ääni, katkaisimien ja muiden hallintalaitteiden tuntuma, mahdollisen kosketusnäytön käyttöliittymä, sisustan osien sopivuus toisiinsa ilman irvistäviä saumoja ym.

Mikä siis tekee sisustasta hyvän? Missä autonvalmistajat menevät mönkään ja mikä onnistuu hyvin?
 
Mä en näistä mitään ummarra mutta ex-vaimolla oli mielestäni aika hyvä kriteeri valita auto, millään muulla ei ollut merkitystä mutta ensimmöisenä kun istui autoon kokeili millainen stereoiden volumenappi oli liikkeeltään...silloin audissa oli paras ja sellainen ostettiin. No kyllä audi muutenkin oli laadultaan erinomainen, ei nitissyt eikä nahissut edes 10vuotiaana ja 350tkm ajettuna, oli meillä perheessä uudesta ja meni vuosi sitten lapsuuden kaverini pojalle vielä jatkojalostukseen.
 
Laadukas sisusta =

- Ei paljoa kovamuovia
- Ei nitise
- Painikkeet ja materiaalit ei kulu helpolla
- Osat ja listat ei ala repsottamaan helpolla

 
Tämä "muovin kovuus" on aina naurattanut minua näiden laatutietoisten autoilijoiden puheissa. Tarkastatteko aina autoliikkeessä sormella kuinka monta % sisustan "muovipinnoista" on pehmeää? ;D Jos jokin raja ylittyy ei sisusta ole enää laadukas? Onko jotain tiettyjä osia jotka saavat olla kovamuovia? ??? Koomisinta tässä on mielestäni, että kojelaudan pitää olla pehmeää muovia, vaikka eihän sitä missään tilanteessa edes käpistellä! Tuskin tuo merkittävästi kolariturvallisuuteenkaan vaikuttaa?

Ennen turvatyynyjähän autossa saattoi olla "turvaratti", ts. ratin kehä ei ollut metallirunkoinen vaan jopa rungoltaan pehmeää muovia. Jousti mukavasti kun pää iskeytyi ratin kehään 100 km/h vauhdista törmäyksessä kallioleikkaukseen. ;)
 
JarnoF sanoi:
Tämä "muovin kovuus" on aina naurattanut minua näiden laatutietoisten autoilijoiden puheissa. Tarkastatteko aina autoliikkeessä sormella kuinka monta % sisustan "muovipinnoista" on pehmeää? ;D Jos jokin raja ylittyy ei sisusta ole enää laadukas? Onko jotain tiettyjä osia jotka saavat olla kovamuovia? ??? Koomisinta tässä on mielestäni, että kojelaudan pitää olla pehmeää muovia, vaikka eihän sitä missään tilanteessa edes käpistellä! Tuskin tuo merkittävästi kolariturvallisuuteenkaan vaikuttaa?

Ennen turvatyynyjähän autossa saattoi olla "turvaratti", ts. ratin kehä ei ollut metallirunkoinen vaan jopa rungoltaan pehmeää muovia. Jousti mukavasti kun pää iskeytyi ratin kehään 100 km/h vauhdista törmäyksessä kallioleikkaukseen. ;)

Päivän paras !!! 😀👍
 
Mutta miksi nykyään nahkaa pidetään laadukkuuden merkkinä ja siitä maksetaan isoja summia ?. Aikoinaan hevoskärryjen kuski istui nahkapenkillä  ja herrat kärryissä matkasivat perseet plyyssiä vasten. Mielikuvia, mielikuvia. Niitä meille myydään
 
Bawuka sanoi:
Mutta miksi nykyään nahkaa pidetään laadukkuuden merkkinä ja siitä maksetaan isoja summia ?. Aikoinaan hevoskärryjen kuski istui nahkapenkillä  ja herrat kärryissä matkasivat perseet plyyssiä vasten. Mielikuvia, mielikuvia. Niitä meille myydään

Jep. Joku Japanissa käynyt voisi kommentoida. Ilmeisesti siellä kalliimmissa autoissa ei suinkaan ole nahkapenkit, vaan nuo pehmeät plyysipenkit? Kulttuurin eroja. :)
 
Cuore Sportivo sanoi:
Laadukas sisusta =

- Ei paljoa kovamuovia
- Ei nitise
- Painikkeet ja materiaalit ei kulu helpolla
- Osat ja listat ei ala repsottamaan helpolla
Juuri näin. Lisätään vielä että istuinten materiaali ei ole mitään säkkikangasta, vaan vähintään miellyttävän pehmeää, sanalla sanoen laadukkaan tuntuista kangasta tai muuta materiaalia.
 
JarnoF sanoi:
Tämä "muovin kovuus" on aina naurattanut minua näiden laatutietoisten autoilijoiden puheissa. Tarkastatteko aina autoliikkeessä sormella kuinka monta % sisustan "muovipinnoista" on pehmeää?

No miksi halvoissa markkinakattiloissa sitten on lähes aina ovipanelit ylhäältä alas kovaa ja rumaa ämpärimuovia jos se on kerta laadukkaampi materiaali kuin pehmeämmät muovit tai nahat? Vastavuorosesti taas kalliimmissa autoissa käytettäisiin epälaadukkaampia materiaaleja? Kyllä tuo vaan on yksi hyvä mittari sisustaa tarkastellessa.

E: lisään yhden; käyttökytkimet ja säätimet pitää toimia laadukkaasti, eli ei rahise tai pidä muita vastaavia ääniä. Sekä jos ei sähkösäätöisiä istuimia niin penkin pitää laadukkaassa sisustassa liikkua helposti eikä niin että joutuu itteänsä riuhtomaan siinä.
 
Olihan aika kun auton sisustuksessa saattoi olla vielä peltiäkin näkyvissä. Vielä -01 Micrassa oli takamatkustajien sivuikkunan alapuolella ja C-pilarissa näkyvissä peltiä, ainakin tuossa halvimmassa kolmiovisessa 1,0 Hit mallissa. Etuovissa sen sijaan oli kauttaaltaan muoviverhoilu ja jopa kangaskaistale.
Nykyään taitaa korinväriset kaistaleet sisustuksessa olla joissain autoissa pikemminkin tyyliseikkoja, designia, tosin en tiedä onko ne peltiä vai värjättyjä muovipaneeleita.
 
Tuosta kovamuovista, tuntuu että nyt uusissa autoissa sitä on enemmän ja halvemman tuntuista mitä esim 90-lukulaisissa vastaavan kokoluokan autoissa.
 
JarnoF sanoi:
Jep. Joku Japanissa käynyt voisi kommentoida. Ilmeisesti siellä kalliimmissa autoissa ei suinkaan ole nahkapenkit, vaan nuo pehmeät plyysipenkit? Kulttuurin eroja. :)
Enemmänkin käytännön tarpeesta nuo plyyshit on kuumassa ilmastossa.
Takseissakin valkoinen "lakanaverhous" ettei hikinen ihi takerru vinyyliin / "nahkaan".
 
Suunnittelussa ja toteutuksessa on menty yleisesti "rauhattomampaan" suuntaan, varsinkin kojelaudan ym osalta. Moni vanhempi malli onnistuneempi.
 
Ainakin Miissä näykyy peltiä ja paljon laadukasta ämpärimuovia..

Ei rämise, ei metelöi (ehkä omaosuus) ja eipä ole ollut korjattavaakaan.. LAATUA ?
 
Justiin ajelin XC60:llä ja siinähän oli keskikonsolin kulmat ehtaa ämpärimuovia! On erikoista, että omassa riisikupissa eli Nissan Leafissä samat paneelit ovat laadukkaan oloista pehmeää muovia, joita hiplaa ihan mielikseen.

Ei ehkä muutoin haittaisi, mutta kun käytän vaihteiston B-asentoa aktiivisesti niin tulee pidetty keskikonsolilla kättä.
 
Urlaub sanoi:
Justiin ajelin XC60:llä ja siinähän oli keskikonsolin kulmat ehtaa ämpärimuovia! On erikoista, että omassa riisikupissa eli Nissan Leafissä samat paneelit ovat laadukkaan oloista pehmeää muovia, joita hiplaa ihan mielikseen.

Ei ehkä muutoin haittaisi, mutta kun käytän vaihteiston B-asentoa aktiivisesti niin tulee pidetty keskikonsolilla kättä.
Mutta T8:ssa vaihdekeppi on kristallia  ;D
Omasta mielestä vaalea nahkasisusta tuo ”laadun” tuntua. Esim. täällä(kin) parjattu B8 Passat on mielestäni hieno vaaleilla nahoilla.
 
Autoilija92 sanoi:
Olihan aika kun auton sisustuksessa saattoi olla vielä peltiäkin näkyvissä. Vielä -01 Micrassa oli takamatkustajien sivuikkunan alapuolella ja C-pilarissa näkyvissä peltiä, ainakin tuossa halvimmassa kolmiovisessa 1,0 Hit mallissa. Etuovissa sen sijaan oli kauttaaltaan muoviverhoilu ja jopa kangaskaistale.
Nykyään taitaa korinväriset kaistaleet sisustuksessa olla joissain autoissa pikemminkin tyyliseikkoja, designia, tosin en tiedä onko ne peltiä vai värjättyjä muovipaneeleita.

Olikohan meidän emännän 2015 Upissa peltiä näkyvillä useampi neliö...
 
AnttiH sanoi:
Mutta T8:ssa vaihdekeppi on kristallia  ;D

Niin on, mutta ihmeen muoviselta on sekin saatu tuntumaan. Ettei olisi samaa alkuperää kuin Volvon "ekopuu" eli muovi 90-luvulla. Silloinhan markkinaoikeus kielsi Volvoa käyttämästä muovista termiä puu.

AnttiH sanoi:
Omasta mielestä vaalea nahkasisusta tuo ”laadun” tuntua.

Kyllä!
 
Urlaub sanoi:
Niin on, mutta ihmeen muoviselta on sekin saatu tuntumaan. Ettei olisi samaa alkuperää kuin Volvon "ekopuu" eli muovi 90-luvulla. Silloinhan markkinaoikeus kielsi Volvoa käyttämästä muovista termiä puu.
Sanoisin sen ihan oikeaa tavaraa olevan. Sen verran se pakkasella on huurteessa ja kylmä kädessä, mitä muovi ei ole...
 
Urlaub sanoi:
Justiin ajelin XC60:llä ja siinähän oli keskikonsolin kulmat ehtaa ämpärimuovia! On erikoista, että omassa riisikupissa eli Nissan Leafissä samat paneelit ovat laadukkaan oloista pehmeää muovia, joita hiplaa ihan mielikseen.

Ei ehkä muutoin haittaisi, mutta kun käytän vaihteiston B-asentoa aktiivisesti niin tulee pidetty keskikonsolilla kättä.

Saivat ratin etäisyyssäädön pois jättämisellä säästettyä sen veran, että jäi rahaa parempiin muoveihin.
 
AnttiH sanoi:
Mutta T8:ssa vaihdekeppi on kristallia  ;D
mun mielestä se on ihan kamala kepakko..
parempi ois ollut luopua kepistä kokonaan. ei sovi sisustukseen sitten ollenkaan.
 
Cuore Sportivo sanoi:
E: lisään yhden; käyttökytkimet ja säätimet pitää toimia laadukkaasti, eli ei rahise tai pidä muita vastaavia ääniä. ..

Käyttökytkimet todellakin kertoo paljon. Huonona esimerkkinä käy uusi A4. Siinä ne pikavalintakytkimet vaihdekepin edessä. Ne on jotain halvimpia mahdollisia kalvokytkimiä ja aivan kuin ne olisi hätäpäissä lisätty jälkikäteen kun on huomattu että Bemarillahan on pätevät pikavalinnat mihin voi ohjemoida melkein mitä tahansa.
Nuo Audin rits-rats kytkimet kuuluu johonkin max.10e lasten leluun. Vastaavia kalvokytkimiä on tullut tilatua Aliexpressistä muutaman centin kipalehintaan.
Muutenkin Audin kytkimet on enempi sellaisia rips-räps tyyppisia verratuna Bemarin kytkimiin tai ihan jopa verrattuna Aasialaisiin perheuautomerkkeihin.

Avagareenan puolella A4 keskustelu on täynnä viestejä ovien helinästä mikä kai sekin kuuluu tähän sisustan laatuasiaan. Omassakin on ovine helinöitä korjailta neljä-viisi kertaa eikä ne sieltä vieläkään ole lähteneet kokonaan. Kun talvi tulee niin konsertti alkaa taas.

Audin vaihdekepakko ja samaten Bemarin on aika onnettomia. Bemari kepakolla useimmiten asiat toimi luontevasti vaikka en kyllä ymmärrä miksi automaatti tarvii ylipäänsä ison kepakon. Audin versio teemasta haikailee 3-4 vaihteisten perinnetomaattien perään onnistumatta silti toimimaan yhtä sulavasti. Mittaristosta pitää joka kerta varmistaa että onhan se pakki päällä eikä eteenmenovaihde. Sen verran epävarmaa tuo on tuntumaltaan.

Näissä premium autoissa etupenkin selkänojien tausta on juuri sitä ämpärimuovia mistä perusautoja aina morkataan. Sinänsä hyvä jos on pieniä kurakenkiä tenuamassa mutta ei tuo silti kovin laadukasta kuvaa anna.


Sisustojen värit on myös yksi mielenkiintoinen aihe. Oi miksi Saksan premiumit tarjoilee vain sitä mustaa tai harmaata. Jos ne ei kiinosta niin sellainen tipunkeltainen on vaihtoehtona 3ke lisähintaan. Ei mitään tyyliä  :eek:

 
Tietäjä sanoi:
Avagareenan puolella A4 keskustelu on täynnä viestejä ovien helinästä mikä kai sekin kuuluu tähän sisustan laatuasiaan. Omassakin on ovine helinöitä korjailta neljä-viisi kertaa eikä ne sieltä vieläkään ole lähteneet kokonaan. Kun talvi tulee niin konsertti alkaa taas.

Tästä tulikin mieleeni oma ex-Volvo S40, ja vanhempieni S80. Omassa nelikympissessä ei ovet eikä mikään muukaan rämissyt, vaikka takana oli 10 vuotta ja likimain 250tkm. Sen sijaan vanhempien kasikympän ovet ovat rämisseet likimain uudesta saakka (5v ja 90tkm).

Nykyisessä Polossakaan mikään ei rämise tai narise. Kalliimpi "premium" ei ole aina laadukkaampi.
 
Sisusta näyttää vähän keskeneräiseltä kun ulkoväri paistaa ovissa... melkonen no go...
 

Liitteet

  • 92559C7E-7796-44C5-8F5C-FFC0E23D982F.jpeg
    92559C7E-7796-44C5-8F5C-FFC0E23D982F.jpeg
    22,9 KB · Katsottu: 251