https://yliteippaus.fi/

37tkm ajettu ja takaiskarissa häikkää

mushinico

Vakiokalustoa
Liittynyt
12.9.2016
Oli Mersu huollossa 31.7. Siellä huomattiin, että toisessa takaiskarissa oli liikaa eroa (en tarkemmin muista kuinka paljon ja mitä) toiseen verrattuna. Autolla ajettu 37tkm ja siis tehdastakuu voimassa koska auto alle 2v.

Toki lupasivat vaihtaa takuuseen, MUTTA vain toisen puolen! Mainitsin, että eikös nuo pitäisi molemmat vaihtaa. Ei kuulemma löydy maksajaa mersulta (liike Olarin veho).

Mitä mieltä,kuuluisiko mennä molemmat takuuseen? Vai kuuluuko minun maksaa toinen?
Entä pitäisikö vain antaa sen toisen olla originaali? Hehän toki kokeilevat vaihdon jälkeen testit että ei ole liikaa eroja.
 
Hankalahko kysymys. Mutta jos oletetaan että vaimennin muuttuu koko elinkaarensa ajan jotakuinkin tasaisesti niin silloin teoriassa sinulla on aina hieman erilaiset vaimentimet, kyllähän ne samanlaiset pitäisi olla.
Epäilen että käytännössä olisi ihan ok vaihtaa vain toinen, siis ihan oma kuvitelma näin.
 
Iskunvaimentajat ovat kulutustavaraa kuten jarrupalat eikä niiden tarvitse välttämättä kestää takuuaikaa. Kuluneet kyllä vaihdetaan pareittain, rikkoutuneet näemmä sitten yksitellen - jospa kuitenkin vielä yrittäisi keskustella liikkeen kanssa asiasta...
 
Aikanaan esitettiin, että ei ne iskarit kestä kuin sen 40 tuhatta ja pitäisi laittaa vaihtoon. Ette arvaa kuka moista esitti. Tuskin iskarien valmistajat.  :)

Mielestäni jos on liikaa eroa, pitää asia korjata takuuseen siten että eroa ei ole. Se on sitten sama, miten, mutta ei kuulu omistajalle edes osaa takuukorjauksesta.
Tämä mielipide perustuu siihen, että iskarienkin tulisi kulua tasaisesti, tai muuten on vikaa.
 
Ei tarvii vaihtaa pareittain. Toinen voidaan mitata iskaripenkissä ja jos se on tehtaan arvoissa niin se on tehtaan arvoissa. Me ollaan mitattu sellasta semirankkaa käyttöä osakseen 2,5 vuoden ajan saaneet iskarit verraten niitä uuden iskarin vaimennuskäyrään eikä niissä mitään eroa ollut. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö eroa voisi olla mutta ikä ei automaattisesti heikennä iskarin vaimennuskykyä.
 
Mutta jos menet ostamaan iskareita niin puolipakolla ne myydään pareittain, aivan varmasti mersun tiskilläkin myytäisiin molemmat jos itse olisi mennyt niitä ostamaan.
 
Iskarin kohdalla ei ole isoa vaikutusta vaihtaa vain toinen, jousen kanssa onkin sitten eri asia.

Ei takuuseen kuulu vaihtaa kuin se hajallinen.
 
Kaverini autosta katkesi etujousi 1½ vuotiaana eli takuun ollessa voimassa. Takuuseen vaihdettiin vain se katkennut, toinen puoli olisi ollut asiakasveloitus. Silloin kun vaihtotarve iskee takuun ollessa jo ummessa annetaan merkkihuollossa ainoaksi vaihtoehdoksi vaihtaa molemmat puolet samalla kerralla..
 
Jubilee sanoi:
Silloin kun vaihtotarve iskee takuun ollessa jo ummessa annetaan merkkihuollossa ainoaksi vaihtoehdoksi vaihtaa molemmat puolet samalla kerralla..

En tiedä mitä merkkiä tarkoitat mutta mb, audi, bmw, wv, jne ainakin vaihtaa tasan sen puolen minkä asiakas haluaa vaihdettavan. Ei siellä mitään ehtoa ole. Noissa saksalaisissa jousten kanssa pitää olla tarkkana että tulee oikean ”värin” omavaat jouset...
 
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909497865.html "Kuluttajariitalautakunnalle esitetyissä takuuehdoissa ei iskunvaimentajia ole nimenomaisesti määritelty takuun ulkopuolelle. Takuuehtojen mukaan takuun ulkopuolelle on rajattu "normaali kuluminen, kuten värin muutos, haalistuminen, muodonmuutos, kytkimen/jarrujen ym. kitkapintojen kuluminen jne." Vaikka ehtokohdan perusteella takuun sisältö jää jossakin määrin epäselväksi, siitä on kuitenkin selvästi luettavissa, ettei luetteloa ole tarkoitettu tyhjentäväksi. Lautakunta toteaa iskunvaimentajan olevan normaali käytössä kuluva osa ja siinä suhteessa rinnastettavissa esimerkkinä mainittuihin kytkimen ja jarrujen kitkapintoihin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Näin ollen lautakunta hyväksyy myyjäliikkeen näkemyksen, jonka mukaan iskunvaimentajat eivät kuulu puheena olevan takuun piiriin."
 
dingdongpingpong sanoi:
En tiedä mitä merkkiä tarkoitat mutta mb, audi, bmw, wv, jne ainakin vaihtaa tasan sen puolen minkä asiakas haluaa vaihdettavan. Ei siellä mitään ehtoa ole. Noissa saksalaisissa jousten kanssa pitää olla tarkkana että tulee oikean ”värin” omavaat jouset...

Kyllähän huolto tekee just sen mitä asiakas tilaa(ja mistä suostuu maksamaan) olipa merkki mikä hyvänsä. Ei ne siellä merkkihuollossa aseella uhaten ketään pakottanut molempia jousia kerralla vaihtamaan. Kuitenkin se miten molempien jousien vaihtotarve ilmaistiin oli lähes kuin asia olisi kirjattu perustuslakiin näin tehtäväksi.. ja kyseessä siis eri merkin autot, takuuseen katkennut oli Passat B6 / Laakkonen ja tämä "pakotettu" vaihto tilanne asiakkaan laskuun Alfa 159 / Autokeskus.
 
Pääasia tosiaan että ero saadaan poistumaan (tai ainakin hyvin rajojen sisälle). Takuusta eivät parjanneet lainkaan, vaan ilmoittivat heti että menee takuuseen. Vain toinen toki. Täytyy säästää liput ja laput, jotta näkee minkä verran eroa jää.
 
Muistakaa, että TAKUU ja VIRHEVASTUU ovat kaksi eri asia. Takuu on tehtaan vapaaehtoinen korotus virhevastuun jo kattamiin asioihin. Kuluttajariitalautakunta on saattanut ohjeistaa, että iskarit on kuluva osa eikä niitä siis tarvitse korvata virhevastuun piikkiin. Tehdas voi toki päättää, että "Meilläpä annetaan parempaa palvelua ja annamme iskareille xxx kilometrin takuun". Vaihdettiin sitten iskarit yksin tai pareittain.
 
Termeillä kikkailu virhevastuun ja takuun välillä on tyhjänpäiväistä jauhamista tässä tapauksessa, kun kyseessä ovat käytännössä kaksi samaa asiaa. EU-alueella tuo takuu/virhevastuu (englanniksi puhutaan vain termillä "guarantee") on oletuksena 2 vuotta, ja jäsenmaat voivat itse heikentää sitä vain vuoden mittaiseksi niin halutessaan.

Itse vaihdoin taannoin Boraan kulahtaneet takaiskarit uusiin. Näistä tarvikeiskareistahan toinen alkoi kolista heti viikon ajojen jälkeen. Koska takuuehdoissa lukee, että iskarit ovat vaihdettava pareittain, niin ruuvasin luonnollisestikin molemmat irti ja menin niiden kanssa Motonetin tiskille vaatimaan ehjää tilalle. Kovasti sielläkin yritettiin, että vain se rikkinäinen onnistuu vaihtaa takuuseen. Kuitenkin kun aloin vetoamaan heidän omiin takuuehtoihinsa niin kummasti "vain tämän kerran" sain vaihdettua molemmat iskarit uusiin...

Eli jos tosissaan valmistajan takuuehtoihin kuuluu, että iskarit vaihdetaan pareittain niin silloin myös takuutyönä tehtävä vaihto täytyy tapahtua valmistajan takuuehtojen mukaisesti. Tai sittenhän ne takuuehdot ovat pelkkää vedätystä, ja tähän keissiin voi jatkossa vedota varaosatiskin mutistessa jotain pareittain vaihtamisesta.
 
Mielestäni ihan hyvä juttu, että saat takuuseen vaihdatettua kuluvan osan minkä periaatteessa saat omalla käytöllä rikki. Ja mitäpä sitä turhaan toista ehjää vaihtamaan.
 
dingdongpingpong sanoi:
En tiedä mitä merkkiä tarkoitat mutta mb, audi, bmw, wv, jne ainakin vaihtaa tasan sen puolen minkä asiakas haluaa vaihdettavan. Ei siellä mitään ehtoa ole. Noissa saksalaisissa jousten kanssa pitää olla tarkkana että tulee oikean ”värin” omavaat jouset...
Juurikin näin ainakin meidän katsastuksessa hylsyn saaneen A1;sen kohdalla.
Takuuseen tämä ei mennyt koska ikää...mutta vartavasten kysyin että eikö vaihdeta kumpikin etujousi samalla? Niin vastaus oli että heillä on ”ominaisuuksiltaan” erilaisia jousia josta valitaan ”sopiva”. (Tämä siis merkkiliikkeen huoltoneuvojan kanta)
Jos oltais laitettu tarvikejouset niin sitten kuulemma vaihdetaan kumpikin.

Tosin en minä / me mistää ajo-ominaisuuksista edes huomattu että jousi edes poikki oli😂