https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Patja/Vuode topic

GTA1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
15.1.2014
Ajatuksissa on ollut päivittää kohta 15v vanha sängynrunko ja patja.
Viikonloppuna tuli pikaisesti koemaattua muutama vaihtoehto.
Tempurista 3 vaihtoehtoa Original, Sensation ja Cloud.
-Original tuntui äkkiseltään kovalta ja varmaan vaatisi pisimmän totuttelujakson
-Sensation oli enemmän perinteisen tuntuisen oloinen.
-Cloud oli äkkiseltään todella mukava ja jopa liiankin upottava ja tuli mieleen että siitä ylösnouseminenkin ja kääntyminen saattaa olla välillä työlästä ;D . Mutta siitä väittivät että se on vähän sen jujukin että kun se on niin hyvä ja asento muodostuu mukavaksi niin ei tarvitse niin paljoa kääntyilläkkään?

Toinen merkki jota tuli kokeiltua oli Jensen mutta valitettavasti en laittanut ylös mikä oli kyseisen patjamallin nimi?
Mutta tuntui kyllä todella hyvältä.
Onko foorumilaisilla antaa hyviä vinkkejä ja omakohtaisia käyttökokemuksia hyvistä vaihtoehdoista? Ja jonkinmoiset arkumentit omille valinnoilleen.
Budjettia en ole vielä hirveästi miettinyt. Kyllähän noihin tietty saa uppoamaan useita k€. :-[
Niin ja itse sängyn runko olisi hakusessa sellainen jossa olisi sivulle vedettävät vetolaatikot alla.
 
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/50244449/
Tuollaiset tuli ostettua meille muutama kk sitten. Petari tosin puuttuu, mutta aivan pirun hyvät on nukkua.
Netistä kun etti kommentteja noista kalliimmista patjoista niin yllättävän paljon niitä oli haukuttu.

Tuollaisia runkojakin on Ikeassa. Jossain mallissa taisi olla kunnon puu runkokin. Itse ostin 2v vanhan Vepsäläisen rungon tori.fistä Ikean hintaa halvemmalla.
 
Itse pidän perinteisista joustinpatjoista, nuo muotoutuvat vaahtomuovipatjat eivät minulle sovi. Niihin tulee pahimmillaan semmoinen kuoppa josta ei meinaa päästä ylös, eikä kääntyileminen oikein tahdo luonnistua. Nyt on käytössä noin 10v vanha Askon Bonnell mikä on ollut mainio ostos. Näyttäis vaan siltä, että jos tämän haluaa jossain vaiheessa uusia, niin pitää ostaa muualta. Ei näköjään saa enää 160cm leveää yksiosaista patjaa, vaan pitäisi ostaa 2x80cm. Se ei kanssa oikein maistu meikäläiselle.

Ja perinteinen sänky, en tajua näitä jenkkisänkyjä, jossa runkopatjan päälle on heitetty vielä pari kolme paksua patjaa lisää.
 
Me päädyttiin muutama vuosi takaperin kotimaiseen Rosbed ilmakennopatjaan jonka kovuutta voi säätää kaukosäätimellä, ilmakennojen päällä on samantapaista materiaalia kuin Tempurissa ja lisäksi petariksi olisi kuulunut samaa materiaalia mutta otettiin sen tilalle luonnonkumipetari. Jos säätää patjat oikein pehmeäksi niin fiilis on samanlainen kuin vanhoissa vesisängyissä :p
Kovasti tyytyväisiä on patjoihin oltu, emäntä toisinaan russuttaa kun sängyn alla oleva kompura&letkut haittaa siivoamista mutta tuo nyt on pieni murhe. http://www.rosbed.fi/
 
Nykyiset on Isku Unigold joustinpatjat ja n 5cm petari siinä päällä (tarkempaa mallimerkintää en muista.olisko ollu Continental?)patjassaon pieni kovuusero riippuen kumminpäin sen laittaa.
Luulen että jousitetuilla/pussijousitetuilla mennään jatkossakin?
Max leveys pitää pysyä samana 160cm. 2x80 on nyt patjat ja 160cm leveä petari
 
Me ollaan ajateltu tämä tilanne vähän eri tavalla kuin suuret massat. Tai ainakin luulen niin. Meidän patjat eivät ole mitään törkeän kalliita, vaan ihan peruspussijousipatjoja. Mutta panostamme hyvään petariin sitten vähän enemmän ja ostamme uuden petarin noin viiden vuoden välein.

Petarin päällä sitten ohut patjansuoja, niin pysyy petari hyvässä hapessa koko käyttöajan.
 
Kirjamessuilla minäkin sain pienen sänkykuumeen Unikulman osastolla. En osaa lukea pää tyynyssä, vaan tarviin lisäkoroketta ainakin toisen tyynyn verran. Tästä ei niska oikeen ole enää tykännyt. Tuolla oli messutarjouksena säätösänky runkosängyn hinnalla. Ko firman hinnat on aikas hulppeet enkä tiedä onko nuo sen fiksumpia kuin muutkaan. Tuolla tarjous hinnalla ei kyl kilpailijatkaan pystyny mitään ihmettä tarjoomaan. 2 × 80 cm petareineen 5 300,-. Senverran paljon, että myyjäkin mieluummin puhu sängyn käyttöiällä jaetusta hinnasta /yö.

Eli haluaisin kuulla kokemuksia myös säätösängyistä. Tähän tarjousaikaan emme osta, mutta petarin uusintakin meni jäähylle.

Olen tykännyt kyllä  runkosängyistä, jo senkin vuoksi että ei natise eikä ryskä kun isomies kääntyy-  sitä muuta liikettä tapahtuukin harvoin jo tällä iällä  ;)

Nykyiset on Askon jo yli-ikäset (> 15 v), mutta kun hyvin toimii.
 
Ruotsissa testaavat patjoja: http://www.testfakta.se/node/140. Tuolta sivustolta löytyy muitakin testejä.

Itse olen ollut tyytyväinen Svane Zenitiin, joka on nyt ollut käytössä 2 vuotta. Sitä ennen oli n. 8 vuotta käytössä ollut samaisissa testeissä menestynyt Ikean versio, joka oli myös mukava, mutta veltostui nopeasti.
 
Liputan kyllä 90 cm leveän puolesta. Asko myy Kiteellä tehtävää moottorisänkyä, jonka muutama viikko sitten sai sijauspatjoineen 40% alennuksella. OVH taisi koko paketille, moottorisänky, runkopatja ja petari, olla noin 2000 e.

Liian pehmeää ei kannata ottaa ja sijauspatjan materiaaliksi ei kannata ottaa kumia. Kumi hiostaa kesäisin riittävästi.
 
Vempula sanoi:
Me ollaan ajateltu tämä tilanne vähän eri tavalla kuin suuret massat.

Sama homma, käytössä Askon kohtuullisen tavanomaista pussitettua bonneljousipatjaa ja päälle hyvä lämpömuovautuva petari.
 
Tempuri ei sopinut minulle yhtään, reilu puol vuotta siinä tuli kärsittyä ja sit meni myyntiin. Selkä oli kipeä joka aamu, eikä se vaimokaan oikein siitä tykänny.

Tilalle tuli joku normia laadukkaampi joustinpatja sänky, siinä saa hyvät unet, tuli otettua joku pehmeä malli vielä..

Niin ja siihen kokoonki kannattaa panostaa. 180 leveä ja 210 pitkä. vai mikä se oli se normaalia pitempi, ärsyttää niissä normimittasissa kun varpaat meinaa mennä yli, vaikka mittaa vain se 191cm
 
Minulla ei ole Tempurista muuta kokemusta kuin tyyny ja sen heitin roskiin muutaman viikon kokeilun jälkeen.
Tempur taitaa olla täysin ylimainostettua tavaraa...
 
kt sanoi:
Liian pehmeää ei kannata ottaa ja sijauspatjan materiaaliksi ei kannata ottaa kumia. Kumi hiostaa kesäisin riittävästi.

Meillä on tuo petari jotain luonnokumia ja ei kyllä ole hiostanut kesällä yhtään vaan on todella miellyttävä ympäri vuoden, aika painava se on liikutella.
Tuo pehmyt/kova pähkäily sai myyjän esittelemään meille tuon ilmakennopatjan, alunperin oli tarkoitus ostaa sellaiset perustasoa hiukan paremmat jousipatjat mutta päädyttiin sitten tuohon, hintaero oli muistaakseni ~300€ luokkaa.
 
GTA1 sanoi:
Tempurista 3 vaihtoehtoa Original, Sensation ja Cloud.
-Original tuntui äkkiseltään kovalta ja varmaan vaatisi pisimmän totuttelujakson

Sama fiilis tuli itselle Tempurin kanssa liikkeessä, mutta lopulta Originaliin päädyttiin ja nyt menty sillä vuoden verran ja pois ei vaihdettaisi.

Usean tonnin ostos on ISO, mutta tässä tapauksessa rva päässyt selkä vaivoista melko hyvin eroon joten kannatti.
 
meillä on wonderland jousipatjat, joiden päällä tempurin 7cm petauspatjat.
itsellä kesti pari viikkoa tottua noihin petareihin, enää en vaihda muunlaiseen yhdistelmään.
 
Valinta tuli tehtyä ja melko pikaisesti vielä. Tänään oli viimeinen päivä saada tuohon hintaan koska oli myymälän avaisviikonloppu.
Tällainen tuli tilattua ja noutaa voi vaikka huomenna. Svane Ekornes Zenit runkopatjat x 2 plus 160x200 petari.
http://www.masku.com/tuotteet/c8-patjat/p917-svane-/
2kpl oli jäljellä joista tämä toinen oli tumman harmaalla verhoilulla. Se purple versio olisi jäänyt kauppaan. Alea siis melkein 50%.
 
Nyt on uusi sänky laitettu paikoilleen ja valmiina palvelukseen ;) ja vanha purettuna odottamassa loppusijoitusta. Koskahan pääsee koeponnistaa :rolleyes:
Kohta alkaakin jo väsyttäääää zzzzzz
 
Onkos tuo Zenit se Svane jossa on se jostain kasvisöljystä tehty "hunajakenno" yhtenä kerroksena?
Noissa aina miettii onko insinörtit miettiny aina kestoa- tällanen tonnikeiju kun siinä pyörii niin epäilyttää palautuuko aamulla viel vuosien jälkeen.
 
Jysky sanoi:
Onkos tuo Zenit se Svane jossa on se jostain kasvisöljystä tehty "hunajakenno" yhtenä kerroksena?
Noissa aina miettii onko insinörtit miettiny aina kestoa- tällanen tonnikeiju kun siinä pyörii niin epäilyttää palautuuko aamulla viel vuosien jälkeen.
Siellä on joku geelimäinen(silikoni?)kennosto jota käytetään kyllä muissakin heidän valmistamissa  tuotteissa.
http://www.masku.com/storage/masku/products/917/Ekornes-IntelliGel-patjat.pdf
 
Kohta 15 vuotta ollut futon enkä pois vaihtaisi. Ei ihan perinteinen, puuvillakerrosten välissä on pari luonnonkumikerrosta ja yksi synteettinen hieman tempur-tyyppinen kerros. Pahinta mun selälle on pehmeä patja, jollainen löytyy valitettavasti mm. melkein joka hotellista. Huonoa noissa on se, että eivät kovin montaa vuotta pysy ihan priimana. Kohta pitäisi taas uusi hommata.
 
Jysky sanoi:
Onkos tuo Zenit se Svane jossa on se jostain kasvisöljystä tehty "hunajakenno" yhtenä kerroksena?
Noissa aina miettii onko insinörtit miettiny aina kestoa- tällanen tonnikeiju kun siinä pyörii niin epäilyttää palautuuko aamulla viel vuosien jälkeen.

Hyvin on geelit pysyneet kuosissa ainakin ensimmäiset 2 vuotta
 
nemos sanoi:
Hyvin on geelit pysyneet kuosissa ainakin ensimmäiset 2 vuotta
No niinpäs näyttikin teillä olevan samanmoinen kun katselin noita aikaisempia viestejä, hyvä kuulla että olette tykänneet. Tuollehan luvataan 25v takuu tietyiltä osin. No silloin saatta jo kasvaa horsmaa😞
 
Sänkykuume taitaa olla vähän kuin autokuumekin- sai joksikin aikaa taka-alalle mutta sit syntyy päätös nopeasti kun "oikea"  osuu kohdalle.

Ostettiin tänään Unikeitaan Koitere moottorisängyt. En ole noin hyvän näkösiä sänkyjä usein nähnyt ja kun kumpikin saimme sopivan kovuiset patjat ja sopivat petarit todella asiansa osaavalta myyjältä,  itse asiassa tehtaan tuotekehittäjä., niin ihan hyvin mielin teimme investoinnin. Tarjouskin oli kyl hyvä.
 
Erehdyin ostamaan Joutsen untuvatyynyt. Täydellinen virheostos ja huonompia tyynyjä en ole koskaan kokeillut, se siitä myyjän asiantuntemuksesta. Nuo painuvat ihan littanaksi ja ovat vielä kovat, sinne meni melkein 200 euroa. :mad:
 
MMV sanoi:
Erehdyin ostamaan Joutsen untuvatyynyt. Täydellinen virheostos ja huonompia tyynyjä en ole koskaan kokeillut, se siitä myyjän asiantuntemuksesta. Nuo painuvat ihan littanaksi ja ovat vielä kovat, sinne meni melkein 200 euroa. :mad:

Mulla on kans tuollainen Joutsen untuvatyyny, tuo paranee käytössä mutta ei se silti mikään huipputyyny ole. Perinteinen höyhentyyny on paras.