https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Sähkösopimus

Sähkösopimuksesi pääasiallisessa käyttöpaikassa?

  • Määräaikainen alle 5snt/kWh

    Ääniä: 45 9,0%
  • Määräaikainen 5-10snt/kWh

    Ääniä: 165 32,9%
  • Määräaikainen 10-15snt/kWh

    Ääniä: 75 15,0%
  • Määräaikainen 15-20snt/kWh

    Ääniä: 6 1,2%
  • Määräaikainen yli 20snt/kWh

    Ääniä: 5 1,0%
  • Toistaiseksi voimassaoleva

    Ääniä: 9 1,8%
  • Pörssisähkö

    Ääniä: 196 39,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    501

antti

Vakiokalustoa
Liittynyt
9.7.2014
Marraskuussa on nykyinen kahden vuoden soppari loppumassa. Ja mitä tänään äkkiä kurkkasin niin hinnat näyttää olevan ilahduttavan alhaalla. Nykyiseen hintaan verrattuna n. 180 e säästöä vuositasolla kahden vuoden sopimuksissa.

Alun perin strategiana oli siirtyä ostamaan spot-hinnalla sähköt mikä olisi kannattanutkin nyt loppuvan sopimuksen aikana. Mutta nyt on maailmantilassa sen tapaisia uhkakuvia että voi tulevan talven aikana hinnat pompsahdella varsinkin jos Venäjä alkaa pelaamaan kaasun ja sähkön myynnillä.

Eli ehkä päädyn taas uuteen kahden vuoden sopimukseen ja harmittelen sitten vuoden päästä kun olen siinä nalkissa ja muut ostaa halpaa pörssisähköä :)

Kulutushan meillä on huimat n. 6MWh:ta vuodessa. Tämä voi tulevaisuudessa vähän nousta jos/kun hankin myös taloon ilpin, tallissa semmoinen pöriseekin.
 
Sähkösopparin kilpailutus menossa ja halvinta sähköä näyttäisi tarjoavan Nordic Green Energy, firma on aivan outo minulle mutta onko kellään tuosta kokemuksia?
 
Tuo on ollut työpaikkani sähkön toimittaja n. 160:een toimipisteeseen, ja ainakin kaikki sopimusten muutosasiat ovat sujuneet heidän kanssaan joustavasti (toimistojemme muutot). Hiljattain sähkömeklarimme sai paremman hinnan Elkraftilta. Minä olen nyt sillä kannalla, että pitkäaikaisista kiinnityksistä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä, ja olisin taipuvainen siirtymään 3 kk välein tehtävään hinnantarkistukseen.
 
Markku J sanoi:
Minä olen nyt sillä kannalla, että pitkäaikaisista kiinnityksistä on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä, ja olisin taipuvainen siirtymään 3 kk välein tehtävään hinnantarkistukseen.

Minusta sähkön hinta on nyt sen verran alhaalla, että ainakin kotitalouden kannattaisi tehdä mahdollisimman pitkä kiinteähintainen soppari. Voin toki olla väärässäkin, mutta sellainen tuntuma nyt on...
 
Itse tein vuoden sopparin lahti energialle kesällä siinä uskossa, että hinta pysyy alhaalla vielä ainakin vuoden. ;D
 
Karvis sanoi:
Minusta sähkön hinta on nyt sen verran alhaalla, että ainakin kotitalouden kannattaisi tehdä mahdollisimman pitkä kiinteähintainen soppari. Voin toki olla väärässäkin, mutta sellainen tuntuma nyt on...

Olen samaa mieltä tuosta. Tuo oma kommenttini koski kokemusta pitemmistä kiinnityksistä, joita meklari on meidän firmalle tehnyt jo vuosi - pari sitten. Ne menivät metsään ennusteen suhteen ja maksamme kovaa ylihintaa sähköstä vielä pitkään. Siksi ajattelin jatkossa siirtyä 3 kk Flex -sopimukseen.
 
Markku J sanoi:
Olen samaa mieltä tuosta. Tuo oma kommenttini koski kokemusta pitemmistä kiinnityksistä, joita meklari on meidän firmalle tehnyt jo vuosi - pari sitten. Ne menivät metsään ennusteen suhteen ja maksamme kovaa ylihintaa sähköstä vielä pitkään. Siksi ajattelin jatkossa siirtyä 3 kk Flex -sopimukseen.
Uskaltaako kysyä että kuinka kovaa kw hintaa?
 
Markku J sanoi:
Olen samaa mieltä tuosta. Tuo oma kommenttini koski kokemusta pitemmistä kiinnityksistä, joita meklari on meidän firmalle tehnyt jo vuosi - pari sitten. Ne menivät metsään ennusteen suhteen ja maksamme kovaa ylihintaa sähköstä vielä pitkään. Siksi ajattelin jatkossa siirtyä 3 kk Flex -sopimukseen.

Varmasti isossa kiinteistömassassa on parempi tuollainen lyhyt hinnoittelu, minäkin olen hiukan töissä yrittänyt avata kriittistä keskustelua pitkistä sopimuksista ja sähkön ostosta "paikalliselta" mutta aika ohuin tuloksin toistaiseksi :rolleyes:
 
Markku J sanoi:
Jossain 43-44 euron tienoilla se huitelee per MW - muistaakseni. Kun nyt saisi 41 paikeilla.

On tuo silti edullisempaa sähköä kuin kotitaloudelle tarjottavat halvimmat sopimukset, hinta liikkuu nyt viiden kympin kahta puolta yleissähkölle.
 
Karvis sanoi:
On tuo silti edullisempaa sähköä kuin kotitaloudelle tarjottavat halvimmat sopimukset, hinta liikkuu nyt viiden kympin kahta puolta yleissähkölle.

Toki näin on, mutta itse petyin seurattuani meklarin toimintaa. Tuokin ero 44 => 41 olisi ihan tervetullut säästö yritykselle.
 
Nordic Green Energy on Tromssan kaupungin ja Tromssan läänin omistama norjalainen yhtiö, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Suomessa. Omistaa kymmenkunta vesivoimalaa Norjassa.

Joskus aikoinaan, vuosia sitten, seurasin Nordpoolin spotsähkön hintaa verrattuna tehtyyn kiinteään sähkösopimukseen, jossa oli isohko kulutus. Totuushan on se, että ei sähkönvälitysyhtiö tee "huonoa" sopimusta kuin vahingossa. Yleensä se tekee sopimukset niin varman päälle, että aina saa sitä myyntivoittoa. Olisi ollut spotsähkö jo silloin nappiratkaisu. Mutta tietenkin silloin pitää varautua siihen, että jossain kuussa voi sähkön hinta vaikkapa kolminkertaistua, kun taas puolen vuotta se on vain puolet normikuukausista.

Itse taidan siirtyä spot-tuntisähkön ostoon. Mutta niissäkin näyttää olevan suuria eroja. Yksi ottaa "välityspalkkiota" 0,76 c/kWh ja toinen 0,3. Nyt melkein kaikilla kotitalouksilla on jo tuntisähkömittarit, jolloin siirtyminen on helppoa. Tuntisähköä käyttäessä kannattaa kulutus "siirtää" yöajaksi, jolloin tuntisähkö on halpaa. Kesämökille tällainen sopii talviaikaan oikein hyvin ja omassa kaukolämpötalossakin on jotain mahdollisuuksia halpojen tuntien hyödyntämiseen, kuten esim auton lämmitykseen.
 
kt sanoi:
Nordic Green Energy on Tromssan kaupungin ja Tromssan läänin omistama norjalainen yhtiö, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Suomessa. Omistaa kymmenkunta vesivoimalaa Norjassa.

Seuraavat 2v meidän sähkö tulee sitten NGE:ltä, kyllä tuo sähkösopparin kilpailutus on nykyään helppoa :) Edelliset 6v sähkö on tullut Helsingin Energialta, nyt eivät jostain syystä edes tarjonneet jatkoa vuodenvaihteessa päättyneelle sopimukselle.
 
Olkaa onnellisia, että voitte kilpailuttaa sähkönhintanne Suomessa. Itse kun on ostettava sähkö siltä kaupungin ainoalta tarjoajalta eikä valinnanvaraa ole. Hinnoittelu on sitten sen mukaista kun kilpailua ei ole.
 
pokkus sanoi:
Olkaa onnellisia, että voitte kilpailuttaa sähkönhintanne Suomessa. Itse kun on ostettava sähkö siltä kaupungin ainoalta tarjoajalta eikä valinnanvaraa ole. Hinnoittelu on sitten sen mukaista kun kilpailua ei ole.

Tämä sama tilannehan se oli ennen täälläkin, sähkön kilpailutus on loppupeleissä aika uusi asia eikä kaikki ole sitä mahdollisuutta tajunnut vieläkään. Paljonko siellä lätäkön takana sähkö maksaa?
 
Tämä sama tilannehan se oli ennen täälläkin, sähkön kilpailutus on loppupeleissä aika uusi asia eikä kaikki ole sitä mahdollisuutta tajunnut vieläkään.

Silloin kun tämä kilpailutus alkoi, aika moni oli sitä mieltä että nyt vaihdetaan, tehdään isot voitot ym. Mutta loppupelissä aika harva on vaihtanut yhtiötä. Ja mini ei vielä ole edes kilpailuttanut, siis katsonut saisiko halvemmalla mistään. Ja loppujen lopuksi, voi tehdä pientä voittoa mutta aika pieneksi se jää. Täytyy kumminkin muistaa että siirto on saman verran kuin energia, ja sitä ei voi kilpailuttaa. Jos on sähkölämmitteinen talo ja kokonaiskulutus luokkaa 20.000 -> vuodessa niin silloin voi jonkun satasen tehdä voittoa jos saa hyvän sopimuksen hyvään aikaan. Muuten ne säästöt ovat aika pienet, ja iso asia mitä tässä pitää muistaa ottaa huomioon on kuukausimaksut, joillakin se perusmaksu on aika iso. Itse olen kilpailuttanut näitä ja olen tilannut sähköni: Vantaan Energia, Vattenfall, Fortum, Mäntsälän sähkö,  Kraft & Kultur ja nyt taas on Fortumin määräaikainen menossa. Itse en ole ollut hakemassa niitä isoja voittoja kun kulutus on niin pientä. Kaukolömmöllä talo lämpiää ja oma sähkönkulutus on noin 5000kWh/vuodessa. Mutta ihan mielenkiinnolla ja alalla olevana olen näitä kilpailluttanut. Olen myös huomannut että asiakaspalvelu näillä firmoilla on hyvin erilaista. Yksi näistä mainitsemistani  firmoista oli viimeeksi halvin kun taas tein uuden sopparin, mutta en tehnyt niiden kanssa uutta sopparia, koska meni herne nenään niiden kanssa aikoinaan.
 
Eihän tällä meidänkään ~4500kwh vuosikulutuksella mitään suuria säästöjä tule vaikka kuinka kilpailuttaisi, mutta miksi maksaisin enemmän jos saan saman tuotteen toisaalta halvemmalla ??? Perusmaksussa on tosiaan isoja eroja, nytkin olisi energian saanut Fortumilta melkein samaan hintaan kuin nge:ltä mutta perusmaksu olisi ollut nelinkertainen.

Vanhempien talo lämpiää sähköllä ja heidän soppariaan joskus kilpailutin, oli varmaan aika alkuaikoja kun kilpailutus tuli mahdolliseksi, säästö oli vuositasolla 400€ luokkaa.
 
Nudde sanoi:
Muistaakseni ei ehkä kannata tehdä sopimusta tämän yrityksen kanssa......

Tähän ei kannata sekantua, eikä myöskään market energiaan vaikka kuinka halvalla sais. Googlesta kyllä löytyy syy.
 
Tästä topikista innostuneena tullu vertailtua kulutuksia siitä kun on muutettu tänne.
2013 vuosi oli sähkönkulutuksen juhlaa mutta viime syksynä tipahtanu kulutukset aika paljon johtuen luultavammin rempasta mitä tehtiin alakerrassa.
Kelit on ollu toki lämpösempiä mikä vaikuttaa sähkölämmitteisessä talossa mutta kun vertaa kuukausia vuoden takaista tammikuuta ja 2015 tammikuuta niin säästöä tullu reilu 1100 kwh säästöä.
Takkaa ollaan lämmitetty paljon enemmän ja oon jopa saanu reklamaatiota kotona että miksi takka pitää lämmittää noi kuumaksi.
Okei muutaman kerran on ollu kieltämättä vähän liiankin lämmintä mutta ilmasilla puilla jos saa lämpöä niin miksi sitä ei hyödyntäisi?
Vuosikulutus ollu ~21000kwh
 
Sähkölämmitteisessä talossa etenkin säännöllinen kilpailutus kannattaa. Itse olen kilpailuttanut parin vuoden välein ja vaihtanut aina jos satasenkin säästää. Suurin säästö kuitenkin syntyi kun laitoin ilmalämpöpumpun muutama v sitten. Vuosikulutus tippui n. 4000 kWh. Paria varaavaa uunia kun jaksaa ahkerasti hyödyntää etenkin pakkashuippujen aikana niin sähkölaskua maksaessa huomaa ettei tullut turhaan pilkettä kanniskeltua. Ja onhan se uunilämpö mukavan tuntuista, ruokaakin sillä saa aikaiseksi  :)
 
Minulla on mökillä 4 sähköpatteria pistorasiassa ja minimilämmöt päällä talvella. Talvisin ei juuri kuitenkaan mökillä käydä. Kulutus on kuitenkin noin 6000 kWh vuodessa. Nyt tein (jos yhtiö suostuu) tuntihintaisen sopimuksen ja laitan kaikkiin pattereihin vuorokausikellot talveksi ja sähkö päälle vain öisin halpaan aikaan. Eurojen pitäisi melkein puolittua.

Kotona on kaukolämpö. Järkevästi voi säätää vain pesutilojen lattialämmitystä manuaalisesti. Mutta kokeillaan nyt näin.

Kannattaa muuten mennä sen oman nykyisen yhtiön online-sivuille omilla tunnuksillaan ja katsoa mitä sieltä löytyy. Yllättäen minunkin yhtiön sivuilla oli niin napakka tuntisähkötarjous, ettei tullut mieleenkään vaihtaa yhtiötä. Ei muuten ole lehdissä ollut mainoksen mainosta eikä se tulut kilpailutus.fi-sivustolle ollenkaan vaihtoehdoksi. Taitavat yhtiöt pimittää näitä "edullisia" hintojaan, ettei kukaan ymmärtäisi vaihtaa sopimusta edes omassa yhtiössä.