https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Moottoriurheilun suuria suomalaisnimiä ja floppeja

M

Makkis

Vieras
Moottoriurheilun saralla on varmasti monia suuria nimiä suomalaistenkin joukossa, kansainvälisestikin tunnettuja. Toki myös floppeja, kirjoittakaapa näistä.

Aiheen kirvoitti eilen postilaatikkoon spämmin sijaan putkahtanut Mobilisti 2000 ja sen valoittava kirjoitus Robert Lappalaisesta. Moni ei edes saada muistaa koko jannua, itsekin olin käytännössä unohtanut vaikka nuorempana hänen edesottamuksiaan Amerikan mantereella tulikin seurattua.

Suureksi nimeksi välttämättä en Roopea nostaisi mutta en flopiksikaan. Paras menestyshän tuli silloisessa jenkkien Trans-Am sarjassa jota nyt ehkä euroopan sarjoista kai lähimmäksi vastaa DTM? Roopehan ajoi, jos ei nyt ihan parhaassa, mutta erittäin hyvässä Fordin tehtaan tukemassa Roushin tallissa eli kalusto oli kyllä relevanttia jos vaan kuskilla kykyjä riitti. Ajeli kuitenkin kahden kautensa aikana loppusijoilla Top 5 loppupisteissä vaikka osakilpailuvoittoja ei tainnut tulla kuin yksi vai ehkä kaksi, en nyt ala tarkastamaan. Mutta, minun mittareilla tuossa sarjassa noilla ajoilla ei kyllä flopatakaan, vaikka suomalainen media tuolloin kaikkensa teki että koko ukko vaan hymypoika josta ei ole miesten joukossa mihinkään.

Mobilisti 2000 artikkelin mukaan kova myyntimies Roope oli, joka taas oli minulle uusi asia mutta jälkikäteen mietittynä niin muuten oli. Harkitut istumapaikat mm. Paul Newmanin (ajoi samaa sarjaa tuohon aikaan) takasi TV-aikaa ja mediaräiskettä jne.

En tiedä, miehen todellinen potentiaali jäi varmasti näkemättä, mutta tosiaan minun mielestä ei floppi, vaikka kansan mielestä floppi. Minun mielestä floppi on esimerkiksi JJ Lehto, vaikka kansan mielestä EI floppi.
 
Mielestäni myös Mika Salo on floppi, pari kertaa pallilla ja on niin vormulaa niin vormulaa edelleen.
 
Timo Mäkinen, Hannu Mikkola, Ari Vatanen, Markku Alen, Mika Häkkinen näitähän ei kukaan kyseenalaista.
Muut suuret joista aina riittää "jurinaa" Keke Rosberg, Kimi Räikkönen, Sami Seiliö jne.
JJ ja Salo olivat vaan väärään aikaan väärässä paikassa F1 puolella.
Floppeja jos oikeasti haetaan joutuu siirtymään SM-sarja osastolle...
 
Heppoisin perustein tunnutaan annettavan floppititteleitä.
Taustoihin perehtymällä kummankaan urassa ei ole floppia.
Nyt siis puhutaan kilpa-autoilijan urasta, ei yksityiselämästä.
Kuka tallikaveri ei olisi jäänyt Schumacherin jalkoihin?
Tai kukapa olisi sen kummemmin pärjännyt Lotuksella tai Toyotalla, tai keikkakuskina Ferrarilla?
Kumpikaan ei ehkä ollut aivan terävintä kärkeä, mutta maallikon voipi olla vaikeaa tuota arvioida.
Minä olen sen verran maallikko, että yhtään suomalaista ykkösiin yltänyttä en lähde flopiksi esittämään.
Flopin määritelmä on mielestäni suurin puhein ja lupauksin, kohinan ja palvonnan saattelema epäonnistuminen.
Tästä tulee mieleen aivan ensiksi Alonson Ferrarikaudet, mutta edes niitä en pidä floppina,
kuin korkeintaan sen kohun osalta.
Inhoan sitä tyyppiä, mutta en voi olla arvostamatta ajotaitoja, tai saavutuksia.


Piaf. Alku siis koskee Saloa ja Järvilehtoa. skodamig ehti julkaista tuotoksensa ennen omaani.
 
JJ on myös menetystä urallaan, mestaruuksia. Lainauksia wikistä JJ:n saavutuksista. F1 uran tuhosi testionnetomuus Benetton tallissa.

Järvilehto ajoi kartingia vuosina 1974–1986 ja voitti viisi Suomen mestaruutta. Vuonna 1986 hän osallistui Formula Ford 1600 -sarjaan ja voitti sen mestaruuden niin Suomen kuin Britanniankin sarjoissa. Hän siirtyi Britannian FF2000-sarjaan kaudeksi 1987 ja voitti sarjan mestaruuden. Samalla kaudella hän ajoi myös Euroopan Formula Ford -sarjassa, jossa hän niin ikään ajoi mestariksi.
Seuraavaksi hän siirtyi kaudeksi 1988 Britannian Formula 3 -sarjaan Pacific Racing -tallin kuljettajaksi. Hän voitti mestaruuden heti ensimmäisellä kaudellaan sarjassa.
Menestys Le Mansin 24 tunnin ajossa.  Hänestä tuli ensimmäinen suomalainen kilpailun voittaja. Järvilehdon ajopareina olivat Yannick Dalmas ja Masanori Sekiya, ja heidän autokuntansa ajoi GT1-luokassa McLaren F1 GTR -autoa.Vuoden 2005 kilpailussa Järvilehto teki taas suomalaista moottoriurheiluhistoriaa: hän voitti kilpailun toistamiseen. Hänen ajopareinaan olivat Tom Kristensen ja Marco Werner
 
Kettu sanoi:
Heppoisin perustein tunnutaan annettavan floppititteleitä.
Taustoihin perehtymällä kummankaan urassa ei ole floppia.

Niinpä, liian usein unohdetaan Salon rattijuopumustuomio jonka jälkimainingeissa siirtyi jaappaniin kurvailemaan, ilman tätä toilailua siviilissä moottoriurheilun historia voisi olla täysin toisenlainen.
 
Sinänsä voisi kyllä sanoa, että moottoriurheilija ja rattijuoppo samassa persoonassa antaa jo varsin kovat edellytykset flopin titteliin. Ei sillä ettei Salo ajaa osaisi. Ennen kuin Saloa tai Järvilehtoa flopeiksi nimittäisin, muuten kuin siviilipuolen toilailuiden perusteella, niin Kovalainen ansaitsisi tuon tittelin. Hänellä oli menestysautokin alla, toisin kuin kahdella edellä mainitulla, mutta tulosta ei tullut silti. Loppu F1-ura olikin sitten kurvailua kilpailukyvyttömällä autolla.

Rallista löytyy suomalaisia ikuisia kakkosia ja niitä joiden kisoista puolet tai enemmän on päätynyt keskeytykseen. Vauhtia on kyllä piisannut, niin että on tehdastalliin asti päästy, mutta jäänyt sitten kakkoskuskin osa parhaimmillaan. Pahimpia varmaan ikuisen kakkoskuskit Fordilla samanaikaisesti ja Fordin menestyskin oli sitten sen mukaista, kun ykköskuskia ei ollut lainkaan. Jätetään nimet sanomatta, lajia seuraavat kyllä arvaavat ketä tarkoitan. Flopiksi en näistä ketään kuitenkaan nimittäisi, ei siinä liian huono voi olla, jos rallissa MM-tehdastalliin pääsee ajamaan ja joskus joku voittokin napsahtanut kohdalle.
 
AAV racing edesmennyt kuljettaja Hans Laine oli mielestäni kovan luokan kuljettaja, ei ehkä monille tuttu nimi mutta pärjäsi myös rallissa.
 
Penguin sanoi:
Sinänsä voisi kyllä sanoa, että moottoriurheilija ja rattijuoppo samassa persoonassa antaa jo varsin kovat edellytykset flopin titteliin. Ei sillä ettei Salo ajaa osaisi. Ennen kuin Saloa tai Järvilehtoa flopeiksi nimittäisin, muuten kuin siviilipuolen toilailuiden perusteella, niin Kovalainen ansaitsisi tuon tittelin. Hänellä oli menestysautokin alla, toisin kuin kahdella edellä mainitulla, mutta tulosta ei tullut silti. Loppu F1-ura olikin sitten kurvailua kilpailukyvyttömällä autolla.

Kovis on kuitenkin kolmikon ainoa joka seisoi ykkösten korkeimmallakin korokkeella kertaalleen... Salo olisi toki ferkulla aikoinaan voittanut mutta joutui antamaan paikan tallikaverille. Toki Kovalaisen McSamakkara-ura olisi voinut paremminkin mennä, mutta en häntä sentään flopiksi kutsuisi.
 
MacVolsu sanoi:
Niinpä, liian usein unohdetaan Salon rattijuopumustuomio jonka jälkimainingeissa siirtyi jaappaniin kurvailemaan, ilman tätä toilailua siviilissä moottoriurheilun historia voisi olla täysin toisenlainen.

Niin, kuten kirjoitin, puhuttiin urasta, ei yksityselämästä.
 
Ei pidä unohtaa moottoriurheilijoita kahdella pyörällä. Vaikkapa Heikki Mikkola on nelinkertainen motogrossin maailmanmestari. Laji, jota voi täydellä syyllä nimittää urheiluksi.
 
Kettu sanoi:
Niin, kuten kirjoitin, puhuttiin urasta, ei yksityselämästä.

Kyllä, mutta Salon kohdalla kilparatojen ulkopuolella ajettu rattijuopumus on ehdottomasti kilpa-ajajan uraan vaikuttava tekijä. Siitä tuli niin pahasti damagea hyvässä nousukiidossa olleelle uralle, että sen jälkeen F1:iin nousu oli jo kovanluokan suoritus ja osoitti miten kovasta ajomiehestä oli kyse. Ilman tuota rikosta ura F1:ssä olisi luultavasti ollut moninverroin korkeampi.

JJ:n toilailut voi tosiaankin jättää ketjun ulkopuolelle, koska ne ovat kilpauran jälkeisiä tapahtumia.
 
Tero Palmroth, siinä on nimi mitä voisi sanoa flopiksi.  12 starttia indycar:ssä muistaakseni 6v aikana.

Leo Kinnunen olisi vieläkin suurempi nimi jos, olisi saanut joskus saanut alleen ehjän F1 auton ja tallipaikan.
 
Kettu sanoi:
Niin, kuten kirjoitin, puhuttiin urasta, ei yksityselämästä.

Mutta yksityiselämän ratti vaikutti ratkaisevasti lopputulokseen.
 
Mika Häkkisen itkeminen pusikossa oli aika säälittävää.

Iltalehdissä neuvominen nykyisiä formulakuskeja kuinka pitäis toimia jne...
Tähdenlento.
 
Luppis sanoi:
Mika Häkkisen itkeminen pusikossa oli aika säälittävää.

Iltalehdissä neuvominen nykyisiä formulakuskeja kuinka pitäis toimia jne...
Tähdenlento.

Helposti huomaa kuka ei tajua moottoriurheilusta mitään... :rolleyes:
 
Luppis sanoi:
Mika Häkkisen itkeminen pusikossa oli aika säälittävää.

Iltalehdissä neuvominen nykyisiä formulakuskeja kuinka pitäis toimia jne...
Tähdenlento.
:eek: Kaksinkertainen  F1 mailmanmestari vakavan onnettomuuden jälkeen ei ole tähdenlento. Bannia pitäisi antaa....
 
Joo, kyllähän Häkkisellä jos kellä on substanssia neuvoakin. Ainoa jannu joka Skumille kykeni lyömään kampoihin ja Sennan ympärillä kierteli kahdeksikkoa joten ei millään oikein tuonne floppipuolelle kyllä mene.

En laita sinne myöskään sinne Saloa. Itse asiassa ainoa anti maikkarin lähetyksissä tänä päivänä, ihan oikeasti tuntee noita jannuja tuolla ja nauttii selkeästi tänäkin päivänä sisäpiiriläisen statuksesta toisin kuin Lehto. Se on aivan totta ettei kaiken maailman arrowseilla, tyrreleillä sun muilla toiboateilla noina aikoina olisi skumikaan pärjännyt, jos kohta Lehtoakin pitää puolustaa, ei toki onyxeillä tai dallaroillakaan hänen aikoihin.

Kenestäkään F1 kuskista on vaarallista sanoa floppi mutta kyllä minä jj:n ja kuhan siellä vaan pidän. Nimenomaan siksi, että hirveä mediavöyhötys toisen kohdalla nollatuloksella, toinen sentään tsägävoiton ajoi.

Tero Palmroth on ehdoton floppi, samoin nuo Foordin ikuiset kakkoskuskit joita tosiaan parhaillaan oli samassa tallissa kaksin kappalein. Näistä toki toisella on vielä mahdollisuus muuttaa statusta.

Kaksipyöräisiä en ole koskaan seurannut enkä montaa muutakaan lajia. Mutta, eikös tuolla venepuolella Patu Leppälä napannut sen korkeimman tittelin?

Ralliukoista yksi syvimmälle piirtynyt teko oli aikoinaan Vatasen (siinä oli muuten aikuisten oikeasti kaveri joka oikaisi jalan ihan aikuisten oikeasti ja käytti kaasupolkimesta sen viimeisenkin millimetrin  ;D) Pikes Peakin mäkikisassa ajama haamuaika. Tuo on helppo guuglettaa ketä kiinnostaa niin en jaksa edes linkata mutta ai taivas kun katsoo niitä teitä en ihmettele että oikeat asiantuntijatkin mielipuoleksi epäili...
 
Kovimmat suomalaiset vetomiehet löytyy 2-pyöräisten parista, vaikkapa endurosta, siellä on äijillä mm-titteleitä niin ettei takan reunalle mahdu. MM-ralli vai mikälie wrc ja erityisesti F1 on ajat sitten pilattu, evvk.
 
Makkis sanoi:
Kaksipyöräisiä en ole koskaan seurannut enkä montaa muutakaan lajia. Mutta, eikös tuolla venepuolella Patu Leppälä napannut sen korkeimman tittelin?

20 vuotta sitten kuorma-autojen EM-sarjaa suvereenisti hallinnut Jokke Kallio on aito rattimies hänkin. Eikä toisella Sisulla ajanut Minna Kuoppalakaan mikään turha rattimimmi ollut. Kuorma-autojen kilpa-ajo ei ollut Keski-Euroopassa todellakaan pientä toimintaa. Yleisöä satoja tuhansia, radalla kiersi autotehtaiden tehdastallit ja kilpailijatkin olivat oikeita kilpa-ajajia.
 
Pitää paikkaansa tuo Urlaubin kirjoitus. Itseasiassa hemmetin kova laji tuo truck racing, radat on ahtaita noille vehkeille joten röyhkeä oli vaan pakko olla ja todella itsekäs.

Jokke Kallio oli aikoinaan Motoparkin avajaisissa Sisuineen vetämässä varttimailin showjuttuna. Meni muuten rivakasti, jos en ihan pieleen muista niin vartilla about 12 sekkaa tuohon maailman aikaan. Siihen ei ihan hevin mene mikään tämän päivän tuotantoauto. Siis ei mikään.
 
Rallin puolella Mikko Hirvonen ja J-M Latvala. Hirveä vouhkaus tulevaisuuden suurista ralliässistä, mutta kummastakaan ei ollut/ole haastamaan patongin purijoita. Oikeastaan Bosse Grönholmin lopettamisen jälkeen kaikki suomalaiset rallisuharit on olleet floppeja.
 
Trollsten sanoi:
Rallin puolella Mikko Hirvonen ja J-M Latvala.
Meinasin juuri mainita Latvala(ho)n. Vauhdissa ei kait ole suurta vikaa mutta kun pää ei kestä kasassa millään. Virheitä tulee vuodesta toiseen aivan liikaa. Kaveri on saanut nyt jo vuosia yrittää kilpailukykyisellä, voittoihin pystyvällä kalustolla (ensin ford ja nykyään volkkari) ja aina sama homma. Toki ralli on virheherkkä laji mutta ei se Ogieeri, tai Mikkelsenkään sorru virheisiin edes likimain yhtä usein.

Hirvosella oli vähän toisinpäin. Virheiden määrä pysyi aika pienenä mutta se viimeinen ripaus vauhtia taisi sittenkin puuttua. Löppiin nähden ainakin.
 
Tässä lista kovista tt- kuskeista:Jarno saarinen,Teuvo Länsivuori,Pentti Korhonen,Matti Salonen,Martti Pesonen,Pentti Salonen,Tapio Virtanen,Eero Hyvärinen,Seppo Kangasniemi,Seppo Rossi,Hannu Kuparinen