https://tummennuskalvot.fi/

Renault Twingo (3. mallisukupolvi 2014-)

K

Kobbetop

Vieras
Aloitetaanpa uudesta Twingosta keskustelua. Itsellä kun ei nykyään ole juuri minkäänlaista merkkiuskollisuutta niin kaikenlaiset kipottimet kiinnostaa isoista autoista pikkuruisiin kuten tämä uutukainen.

Uuden Twingon konsepti on kyllä harvinaisen erilainen, takaveto ja takamoottori  ;D Tämä tietysti johtuu Smart-yhteydestä mutta on tämä aika epätavallinen kombinaatio. Kääntöympyrä on todella pieni.

Aluksi ei tuon ulkomuoto oikein innostanut mutta nyt siihen alkaa tottua. Luulisi, että jos moottori on takana, niin edessä olisi tavaratila mutta "konepellin" alla onkin vain akku ja pissapojan säiliö, vieläpä harvinaisen epäkäytännöllisesti toteutettuna.

Video siitä kuinka käytännöllinen pissapojan täyttö on  8)


Mutta ranskiksissa kuuluukin olla näitä omituisuuksia, voihan se olla että tuo operaatio voi ottaa pattiin kun on 30 astetta pakkasta ja konepeltimuovi on jäässä...

Jeremy Clarkson joskus veisteli tylsistä nykysitikoista että ne lähtee käyntiinkin ilman ohjauspyörän nuolemista tai vastaavaa, persoonallisuus on kadonnut...

Valmistajan video:

 
Uusimmassa pari päivää sitten ilmestyneessa Autobildissä oli positiivinen juttu ja koeajo uudesta Twingosta. Auto oli ajettu Saksassa mutta suomalaisten toimittajien toimesta. Aika jännä ja mielenkiintoinen uutuus on minunkin mielestäni kyseessä, ja jos auton hankinta tuossa kokoluokassa olisi ajankohtainen niin Twingoa olisi ihan pakko käydä koeajamassa. Ulkonäkö on persoonallinen ja hauska, ja personoimalla siitä varmasti saisi itselle mukavan ja sopivan yksilön.

renault-twingo-iii.jpg


Renault-Twingo-2014-gelekt.jpg


Avautuva kangaskatto olisi tällaiseen autoon lähes pakollinen varuste:
19flpfuxwb90qjpg.jpg


Takamoottori on hauskasti tavaratilan pohjan alla:
Renault-Twingo-2014-3.jpg


image_gallery


Suurin kiinnostus kuitenkin lopahtaa Rellun maahantuojan jo niin tutuksi tulleeseen perseilyyn ja näkemyksen puutteeseen maahantuontimalliston kanssa. Suomeen tuodaan vain Expression-mallia, jossa on litrainen 70hp/91Nm kolmisylinterinen bensavapari, ja vaikka sekin tarjoaa autolle AB:n testin mukaan yllättävää suorituskykyä, niin desiä pienempi 90hp/136Nm bensaturbo olisi toki paaaljon hauskempi ja mielenkiintoisempi. Tietenkään tätä ei tuoda maahan. Lisävarustelistaakin on jostain syystä karsittu rajusti, ja mm. ainakin minulle pakollinen ja välttämätön automaattinen ilmastointi ei ole edes listalla.

Hinnasto ja varusteet: http://www.renault.fi/documents/10331/4c0bc35b-29f2-48c4-b0b9-722983b910e2

Vertailun vuoksi Saksan hinnasto: http://www.renault-preislisten.de/fileadmin/user_upload/Preisliste_Twingo.pdf

Saksan hinnastossa turbokone on tonnin tasan kalliimpi joten ei tuo Suomessakaan liian kalliiksi tulisi, vaikka AB:n artikkelissa tätä veikkailtiinkin syyksi koneen Suomen mallistosta puuttumiseen.

Mielenkiintoinen auto kuitenkin kaiken kaikkiaan.
 
Kävin koeistumassa ja kyllä Renu on nyt sellainen paketti, että Aygon tai Upin ostajan kannattaa käydä ehdottomasti katsomassa ja kokeilemassa.

Itse kylläkin odottaisin muutaman viikon sisarmallia eli neliovista Smartia. Smartin omistaja saisi asioida Mersu-tiskillä, eikä tarvitsisi kuunnella viisauksia rapeista ranskalaisista..  :rolleyes:
 
Hmm , oikeasti aikas mielenkiintoinen laite,
tosiaan harmi ettei turbollista tarjota  :(
 
Japoff sanoi:
Hmm , oikeasti aikas mielenkiintoinen laite,
tosiaan harmi ettei turbollista tarjota  :(

Ei kai se mikään ongelma ole ostaa sellaista Saksasta tai vaikka Ruotsista? Uuden auton ostaminen on helppoa kuin heinänteko ja haluttaessa välittäjä toimittaa sen kotiovellesi.

Takuut, huollot ym. hoituvat myös suomalaisessa Renault-liikkeessä. Ainut ongelma on rahoitus eli pätkällä ei voi ostaa..
 
Lisäisin vielä tähän sen verran että ulkomailta tosiaan kannattaa ostaa jos haluttua mallia ei ole suomen valikoimissa. Joissakin tapauksissa takuukin on paljon pidempi autolle!!!
 
rosso sanoi:
Lisäisin vielä tähän sen verran että ulkomailta tosiaan kannattaa ostaa jos haluttua mallia ei ole suomen valikoimissa. Joissakin tapauksissa takuukin on paljon pidempi autolle!!!

Eikä kyseessä ole edes paljon pelätty tuontiauto, koska auto ensirekisteröidään Suomeen. Ei ole saksanturkkilaiset k**seet tankkiin eikä väärentäneet huoltokirjaa, kuten osa suomalaisista uskottelee.
 
Automaatti-ilmastoinnin puute on kyllä pitkä miinus, siitä en kyllä hevillä lähde luopumaan. Harvinaisen hyvin maahantuoja pystyy valinnoillaan torppaamaan tämän mallin menestyksen jos tarjolla on vain yhtä vaihtoehtoa ja sitäkin riisutulla tyylillä...Tuskin on siitä kiinni, että autoja ei tänne saataisi kaikilla mahdollisilla kombinaatioilla? Näköjään uudet autotkin pitää nykyään hakea ulkomailta.

Nettiautosta kun katselee nyt myyntiin tulleita esittelyautoja niin värinä on keltainen, rengastuksena peltivanteet ja rumat kapselit, mitähän ihmettä maahantuoja on oikein ajatellut...ja sitten valitetaan autokaupan kurjuutta kun ei edes osata perusasioita...

Tuo kylkiteippaus on harvinaisen sopiva tähän autoon, ilman sitä näyttää vähän oudolta. Yleensä en alfatyylisestä takaoven kahvasta tykkää mutta teippauksilla sekään ei pistä silmään.

Omaan autontarpeeseen tämä malli kävisi aivan hyvin, jarruttavana tekijänä on tämä karuakin karumpi varustelupolitiikka. Pitää jossain välissä käydä testaamassa minkälainen koirankoppi on kyseessä.
 
Keltainen Twingo tuli äskettäin vastaani lentokentän tienoilla Vantaalla. Hauskan näköinen laite - luulin ensin kauempaa katsoen mopoautoksi. Moottorin sijoitus tekee tuosta omaperäisen ja mielenkiintoisen pikkuauton. Mutta tuollainen "karkki" olisi parhaimmillaan jo aiemmin ketjussa mainituilla lisäherkuilla.
 
Twingo vaikuttaa juuri sellaiselta persoonalliselta mallilta, jota tässä luokassa kaivataan. Takaistuin- ja tavaratilat vain ovat paljon pienemmät kuin vaikkapa i10:ssä tai Upissa. Mikään järkiperuste ei puolla Twingon ostamista verrattuna 800 euroa kalliimpaan Clioon, jossa on mm. vakionopeussäädin vakiona. Silti Twingon toivoisi löytävän ostajia. Merkin myynti ja maahantuojan mallipolitiikka vain ovat pielessä. Täällä Vaasassa Renault-kyltit liikkeen katolla tarkoittivat tänään yhtä Dacia Dusteria liikkeen nurkassa ja pihalla koeajoa varten yksi Twingo. Hyllyssä pölyttyneitä esitteitä, mm. 2-3 vuotta sitten tuontiohjelmasta poistunutta Lagunaa oikein kahdessa nipussa.

Pienimpien autojen luokassa on nyt Suomen myyntimääriä ajatellen hieman ylitarjontaa, kun hinnat ovat usein kovin lähellä monessa suhteessa kehittyneempiä luokkaa isompia autoja. Up/Citigo myyvät kalliista hinnasta huolimatta ja Aygo löytää taatusti ostajia, vaikka auto onkin aika heikko esitys 2010-luvun tuotteeksi. Hyundai i10 vaikuttaa hyvin pätevältä uutuudelta ja tilat ovat mainiot. Mitsubishi Space Staria oli aivan turha alkaa tuomaan Suomeen, kun hintaa ei saatu oikeasti halvaksi toisin kuin esim. Norjassa. Tuollainen aasialaisia halpamarkkinoita varten tehty autonkuvatus vaatisi 2000-3000 euroa kilpailijoita halvemman hintalapun myydäkseen.
 
Uudessa Autobildissä uusi Hyundai i10 muuten voitti VW Upin kaksikon välisessä testissä. Tuloksesta tekee häkellyttävän se(kin) tosiseikka, että testi oli saksalaisten Saksassa suorittama. Yleensä AB:ssä ei muunmaalaiset autot juhli jos kotimaisenkin voi voittajaksi valita.

nemos sanoi:
Twingo vaikuttaa juuri sellaiselta persoonalliselta mallilta, jota tässä luokassa kaivataan....
Onhan noita personoitavia ja muutenkin valtavirrasta muotoilullisesti poikkeavia autoja tähän luokkaan jo ehtinyt tullakin. Fiat 500:han tuon taisi aloittaa vuonna 2007, ja nyt uusimpina esim. Opel Adam ja 107/C1/Aygo, sekä nyt vielä Twingo jatkavat samalla ja tervetulleella linjalla. Kai noita Upeja/Miitä vai mitänenyton voi myös personoida, mutta kun noissa korimuotoilun lähtökohta on kahden erkikokoisen postilaatikon yhteenhitsattu ristisiitos, niin ei lopputulemakaan ainakaan ulkonäöllisesti ole häävi.
 
107/C1/Aygo sukupolvi on historiaa, uudet 108/C1/Aygo on jo kaupoissa ja personointimahdollisuuksia riittää.

Onhan tässä Twingossa yksi etu verrattuna tylsään Clioon. Tämä on takavetoinen.
 
Markku J sanoi:
Keltainen Twingo tuli äskettäin vastaani lentokentän tienoilla Vantaalla. Hauskan näköinen laite - luulin ensin kauempaa katsoen mopoautoksi. Moottorin sijoitus tekee tuosta omaperäisen ja mielenkiintoisen pikkuauton. Mutta tuollainen "karkki" olisi parhaimmillaan jo aiemmin ketjussa mainituilla lisäherkuilla.

Minä myös nähnyt lentokentän läheisyydessä yhden venäjän sinisen. Ja lisäksi olen bongannut jo kaksi muutakin yksilöä, taitaa tulla suosituksi peliksi.

Onhan tuo mahdottoman mielenkiintoinen kirppu takavetoineen, takamoottoreineen ja mikäli ymmärsin oikein, sen maavara on myös aika korkea olikohan peräti 17 cm? Varmaan hyvä lumessa etenijä.
 
Persoonallinen ja sympaattinen olemus, aivan kuten ensimmäisen sukupolven Twingolla. Kakkosmallista en nyt googlaamatta edes muista että minkä näköinen se oli  :-[

Jään mielenkiinnolla odottamaan kotimaisen lehdistön koeajokokemuksia, myös talviolosuhteissa. Viimeisen viidentoista vuoden aikana pikkuautojen alustakehitys on lehtijuttujen perusteella vaikuttanut jääneen jälkeen isommista autoista. Tähän kun lisätään takamoottorisen perinteisesti (60-lukulaisten konstruktioiden perusteella...) hieman vaillinainen ajettavuus, voisi olettaa valmistajalla olleen kovasti ratkottavaa. Etutavaratilan puute ja elektroniset ajonhillintäjärjestelmät toki helpottavat verrattuna entisaikoihin.
 
tai sanoi:
... ja elektroniset ajonhillintäjärjestelmät toki helpottavat verrattuna entisaikoihin.

Veikkaan, että täytyy olla aika voimakaskin hillintä ettei tuo mene vasarana metsikköön kokemattoman käsissä.
 
Takaovet ja takapenkki pois ja rellun varastoista kunnon V6-kone taakse. Tästä pitäisi tehdä sellainen aivan järjetön 300 hv pikkukirppu kuljettajan takana olevalla keskimoottorilla ja takavedolla.
 
^Historian valossa ja "retron" ollessa muodissa en yhtään ihmettelisi vaikka tuollainen megaversio tulisikin. Tosin ikävä kyllä tuskin V6:lla, vaan nelarilla jossa on 200-250hp.
 
Eilen näin ensi kertaa luonnossa. Aivan samoin kuin Markku J, luulin ensin mopoautoksi. Väri oli sellainen jäätävän sininen (mentholin sininen?) ettei ilmastointia tarvita kun paleltaa automaattisesti kun autoa katselee.

Jaa-a, symppislaite mutta en kyllä omalle kohdalle käyttöä keksisi.

Heti vaan tuli mieleen että miksi ihmeessä mopoautoja ei kiellettäisi laissa ja ne korvattaisiin näillä tällaisilla ajopeleillä. Rajoitin vaan ja huippunopeus esimerkiksi 60 km/h ja kolmio ahteriin ja 15-kesäisenä puikkoihin. Kun sitten ikää tulee 18 vuotta ja kortti taskuun, niin rajoitin pois. Ymmärtääkseni nämä ovat halvempia kuin mopoautot ja kuitenkin turvallisia ja vakaita ajettavia ja kestävyys lienee ihan eri planeetalta verrattuna mopoautoon.
 
Makkis sanoi:
Heti vaan tuli mieleen että miksi ihmeessä mopoautoja ei kiellettäisi laissa ja ne korvattaisiin näillä tällaisilla ajopeleillä. Rajoitin vaan ja huippunopeus esimerkiksi 60 km/h ja kolmio ahteriin ja 15-kesäisenä puikkoihin. Kun sitten ikää tulee 18 vuotta ja kortti taskuun, niin rajoitin pois. Ymmärtääkseni nämä ovat halvempia kuin mopoautot ja kuitenkin turvallisia ja vakaita ajettavia ja kestävyys lienee ihan eri planeetalta verrattuna mopoautoon.

Sveitsissä noin onkin. Audi A3 on siellä suosittu mopoautoksi kuristettuna.
 
Makkis sanoi:
Heti vaan tuli mieleen että miksi ihmeessä mopoautoja ei kiellettäisi laissa ja ne korvattaisiin näillä tällaisilla ajopeleillä.

Tuo onkin niin hyvä kysymys, että epäilen kaiken takana olevan suhmurointia. Ts mutuna sanon että ranskalaiset mopoauto valmistajat lyövät kulisseissa kapuloita rattaisiin EU määräyksien osalta.

Topikkiin liittyen, kumman ottaisitte: tämän vai sisarauto uuden neliovisen Smartin?
 
Arcca sanoi:
Topikkiin liittyen, kumman ottaisitte: tämän vai sisarauto uuden neliovisen Smartin?

Varusteluihin ja hinnastoihin tarkemmin tutustumatta vastaan, että Smart olisi minulle fiksumpi valinta.
 
Arcca sanoi:
Topikkiin liittyen, kumman ottaisitte: tämän vai sisarauto uuden neliovisen Smartin?

Autonahan nuo ei ole toistaan kummempia, kojetaulukin on suunnilleen sama. Twingo on paljon paremman näköinen, mutta tällä hetkellä ratkaisisi mallitarjonta: Smartiin saa alle 1000 euron lisähinnalla turbokoneen, joka testien mukaan on valovuoden verran pirteämpi kuin 70-heppainen perusmoottori.