https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
  • 12.6.2018 klo 17:49
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Aloitetaampas tämmönen vähän teknisempi juttu vaihteeksi.

Tuon oman auton kulmamittauslappua olen tässä nyt hetken ihmetellyt ja miettinyt kun pirssi meinaa urissa vähän hakea ja tuulella suunta muuttuu jokseenkin helposti. Tasaisella ja urattomalla tiellä mennään kuitenkin varsin mukavasti. Käytin tosiaan mitattavana kulmat, mutta nuita ei nyt säädetty:

8UQEmjL.jpg


Mikäs tuossa nyt eniten voisi tuollaista aiheuttaa? Raapustelin oikeaan reunaan valmistajan kertomia speksiarvoja, eli ihan nuo koneen antamat arvot "oikeassa" ovat.

Etupäässä minun autossa Casteria ei voi säätää - se on spekseissään ja on käytännössä pyöräntuennan yläpään ja navan tekemän geometrisen viivan ja pystyakselin erotuskulma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle

Edessä Camber on toispuoleinen, johtuen siitä että koittavat saada autot täällä menemään suoraan kun tiet on kallistettu. Takana ns. väärä puoli on "pystyssä" ja sen tuossa lapussa ympyröinkin vasemman takafillarin Camberin. Edestä Camberia voisi isolla vaivalla tasata, mutta takana säätö onnistuu jotenkuten kun monilinkkituennassa on epäkeskopultteja. Camber on siis renkaan poikkeama pystysuunnasta auton pituussuunnassa katsottuna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle

Sitten tuo minua eniten päästä raavituttava eli Toe, elikkä varsinainen auraus/harituskulma. Siellä nyt ei ole asentaja ehkä osannut rattia ihan keskelle pistää, joten etupään varsinaisten arvojen sijaan katsoisin kokonaisaurausta kuten takanakin. Paljonkohan nuissa voisi ihannearvot olla? En nimittäin löytänyt  Atecan speksiarvoja mistään ja tuossa arvot on annettu milleinä suoraan tuolta säätötietokoneen muistin syövereistä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Toe_(automotive)

Kokonaiskulkukulma on pikkuisen pielessä, mutta voi johtua taas siitä että ratti ei ole justiinsa keskellä. Kulkukulma tulee siis auraskulmien perusteella.




Mutta kertokaapa nyt viisaammat minulle mikä tuohon tuuliherkkyyteen ja urissa hakemiseen voisi vaikuttaa? Onko kulmissa nyt paljoa säädettävää vai onko jotain muita kikkoja? Mittarissa on nyt jo liki 46tkm, mutta en oikeen jaksa uskoa että puslat ihan vielä olisivat antautuneet. Kuten tuolla autotallissa kirjoittelin niin renkaissa toki kulumaa on jo. Paineet on valmistajan spekseissä, mutta tietty voisi testata joko "mukavuuspaineita" tai sitten ihan oikeasti ylipainettakin jos tarpeen. Säätö olisi tehtävä merkkarilla ja varovaisesti veikkaan että ns. ajettavusspesialistia en säätäjäksi löydä, joten jotain omaa taustatutkimusta on tehtävä.

Miten yleisesti ottaen kun kulmia olette säätäneet olette mahdollisesti pyytäneet säätöjä toteutettavaksi? Eli niitä arvokkaita perimätietoja olisi nyt kiva kaivella tähän jos sellaista tietämystä on päässyt kertymään. :)

 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Voi olka renkaatkin syynä?
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
jni sanoi:
Voi olka renkaatkin syynä?
Ihan alkuun, vuosisitten kevättalvella mietin asiaa jo talvirenkailla. Viime kesä ja nyt tänä kesänä olen asiaa pohtinut enempikin kesäkumeilla. Kulunut talvi oli sellainen että ehkä asia ei talvikkailla niin vaivannut.

Eipä siinä... pointti sinulla tuossa on, enkä täysin kyllä voi renkaita poissulkea kuviosta ja näyttääkin että syksyllä asia selvinnee kun renkaat pitää uusia viimeistään. Mutta tämä pyöränkulma-asia pitänee selvittää ennen sitä, sillä uusiakaan ei kannattaisi alle "sulattaa". Tätä mukamaastureiden rengasasiaa pitää miettiä vähän tarkemmin että onko se henkilöautorengas oikea näihin kapineisiin vai pitääkö mennä ns. "oikeisiin" maasturikumeihin ja nostaa vähän profiilia.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
En nyt muista miten omat arvot oli, mutta vasen takanurkka oli säädetty merkkihuollossa päin persettä hammastangon vaihdon jälkeen ja samat ongelmat esiintyi ajossa. Tosin oli sitä etupäässäkin hieman korjattavaa. Talvellahan tuo vasta kauhea ajettava olikin.

Jos merkkihuoltoon auto pitää saada, niin vaadi semmonen kaveri tekemään työ, joka osaa hommansa.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Lukkomutter1 sanoi:
En nyt muista miten omat arvot oli, mutta vasen takanurkka oli säädetty merkkihuollossa päin persettä hammastangon vaihdon jälkeen ja samat ongelmat esiintyi ajossa. Tosin oli sitä etupäässäkin hieman korjattavaa. Talvellahan tuo vasta kauhea ajettava olikin.

Jos merkkihuoltoon auto pitää saada, niin vaadi semmonen kaveri tekemään työ, joka osaa hommansa.
Se on just nimenomaa niistä arvoista kiinni että onko ne aurauksia vai cambereita vai mitä mitkä ovat olleet poskellaan. Tuossa minulla on nyt eniten ehkä cambereissa ihmeteltävää, mutta aurauksistakin - niiden suuruuksista kaipaan vähän ajatuksia.

Tuo "jos" viimeisessä kappaleessa on muotoa "kun", koska autossa on nuo kaista-assarit ja ACC. Ne ei liity pyöränkulmiin suoraan, mutta niiden säätö pitää tehdä merkkarin vermein sitten kun säädöt on ajettu kohdalleen. Vaatii siis samalta luukulta käynnin.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Mulla oli jäykkäalustaisessa Mustangissa 20" renkaat, edessä 235/35 ja takana 275/30.
Auto oli käytetty nelipyöräsuuntauksessa ja kaikki arvot säädetty sopiviin arvoihin.
Aivan kauhea kimpoilu uraisilla teillä, kun sopivasti sattui uraan, niin ei oikein tiennyt että mihin se lähtee.
Kun vaihdoin alle alkuperäiset 17" vanteet 215/235 45 sarjan renkailla, niin oli kuin eri autolla ajaisi. Ei minkäänlaista tempomista urissa.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
ConD sanoi:
Mutta kertokaapa nyt viisaammat minulle mikä tuohon tuuliherkkyyteen ja urissa hakemiseen voisi vaikuttaa? Onko kulmissa nyt paljoa säädettävää vai onko jotain muita kikkoja?

Minulla oli Sorenossa lievästi samaa, ennen kaikkea tuota tuuliherkkyyttä. Käytin auton takuuseen säädättämässä kun oli mittarissa reilu 9000 km. Taka-akselilta löytyi säädettävää ja on kyllä rauhoittunut sen jälkeen ja nyt voisi jo sanoa että menee kuin juna...
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Sande sanoi:
Minulla oli Sorenossa lievästi samaa, ennen kaikkea tuota tuuliherkkyyttä. Käytin auton takuuseen säädättämässä kun oli mittarissa reilu 9000 km. Taka-akselilta löytyi säädettävää ja on kyllä rauhoittunut sen jälkeen ja nyt voisi jo sanoa että menee kuin juna...
Muistatko yhtään mitä siellä säädettiin?

Kurkkasin tuossa paineet ja nostin niitä nyt naksun kolmeen baariin. Mutta samalla sitten katsoin, että renkaat on oikealla puolella kuluneet ulkoreunastaan ja vasemmalla sisäreunastaan. Siis molemmat renkaat samalla sivulla. Tässä alkaa loppua kyllä omat ajatukset mikä ja ihme tässä nyt voisi olla...
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
ePa sanoi:
Taka-akseli vinossa? Ja sitä varte ratti pielessä?
Juu, tai kulmathan saadaan säädettyä fillari kerrallaan takaaki - monivarsituenta kun on.. Eli kulkukulma säätyy aurauksien mukaan ym ja ne voidaan oikaista kaiketi kuntoonkin.

Mutta silti.. vaikuttaako nuin pieni "kulkukulmavirhe" muka nuin paljon?
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Mäpäs pengon papereita, ihankuin olisin jonkun lapun saanut - silloin ihan uutena korjattiin ratin vinous, vaikka ajettavuusongelmia ei ollut.
Hetki vaan...
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
ConD sanoi:
Muistatko yhtään mitä siellä säädettiin?

En saanut koskaan tietoon, mutta kuin säädettävää löytyi nimenomaan taka-akselista. Juttelin huoltoneuvojan kanssa ja kerroin että paikallisessa Skoda-liikkeessä kertoivat että jos on raskaampi auto, niin ottaa vähän aikaa että se "asettuu" ja vasta sitten voi/kannattaa tehdä nelipyöräsuuntaus. Huoltoneuvoja komppasi tätä juttua. No, mulla oli nyt 9 tonnia ajettu ja varmasti asettunut. Mikset vaan veisi merkkihuoltoon? Eiköhän ne siellä oikeilla laitteilla saa sen kuntoon. Jos renkaissa on toispuoleista kulumaa, niin virhettä löytynee merkittävästi jostain.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Aikavaraus on lähtenyt jo marmorille, eli homma kyllä on menossa kuntoon.

Topikin idea on just kaivella asiaa tarkoituksella "pintaa syvemmältä". Minua kiinnostaa vaan se tausta mikä tuota juttua minulla tekisi, vaikka sen kuntoon saisikin. :) Joku pöljä insinöörisluonteenpiirre.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
-TimoS- sanoi:
Tuossa nuo säädetyt, on siellä tähtiä ettei olisi spekseissä.

https://drive.google.com/drive/folders/0B--C0ujAqJfyd2tFTTBWeTlfVXM
Kiitti!

Pikkusen kun kalkuloi asteminuutit vs. millit, niin meillä on edessä esim kokonaisauraus ollut aika liki justiinsa samat. Toki sulla on säädetty rattia edestä suoraan.

Camberissa edessä taas sinulla on tasaisemmat arvot, minulla selvästi oikea enempi kenollaan.

Takana camber on sinulla ok. Minulla on ero isompi. Auraus takana taas sinulla "ok" mielestäni, joskin jonkin verran enemmän kuin minulla.  Minulla taas ollaan tehtaan speksiin verrattuna taka-aurauksessa ihan alarajalla. 3mm:ssä kun tehtaan mukaan 5mm tuossa lapussasi pitäisi olla speksiarvo.

Eli... säätöön menee ja minun Pointsin speksiarvoilla saa pyyhkäistä... no... :D
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Ja kulmathan säätyi tänään:

7w9aY1Z.jpg


Eli kyllähän siellä säädettävää oli. Takapäässä auraukset olivat tuon korotussarjan myötät "loiventuneet" hieman, mutta edessä oli ihan reilusti haritusta "aurauskulmissa".

Tuossa kuitenkin voi aika hyvin nähdä senkin kuinka helppo on kaksi eri mittausta saada erinäköisiksi lapuiksi. Pikkuisen tuo ensimmäisen mittauksen suoritus jättää epäiltävää - etenkin koska nyt peilit laitettiin kunnolla vanteisiin kiinni mittausta varten, aiemmin varovaisesti hipistellen. No... jokainen auto on yksilö sikäli. Lisäksi auton korkeus myös oikeasti mitattiin, eikä vaan lätkitty arvoja tehtaan spekseistä kuten aiemmin.

Kulmat siis säädettiin ja mekaanikkokin kävi auton tyyppäämässä, eikä tuumannut siinä nyt mitään outoa.

1. huomio oli että ratti oli nyt suorassa. Muuten ajossa ehkä tietty huomaamattomuus loisti, että kyllä tuo ehkä enempi nyt 60-teitä kotia ajellessa suoraan tuntui menevän. Nyt loppuviikosta onkin jännä nähdä miten auto menee sitten maantietä uusine kulmineen.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Miten takapään camberi vaikuttaa ajettavuuteen suoralla/mutkassa/vedessä/talvella etuvetoisessa laitoksessa?

Tosiaan civicissä -0,25 -  -2,15 sallittu arvo.
Tällä hetkellä -1,5 kohdalla joka tuntuu vähän kovalle ja hieman huomaa jo renkaissa kulman. Meinasin jos sen säätäisi -0,5 tienoolle tai jopa tuolle -0,25 kohdalle.

Voiko siitä olla jotain negatiivista ajettavuudessa erityisesti huonoissa olosuhteissa jos takapäätä suoristaa. Tyyliin voiko rengas nousta helpommin veden/loskan/lumen päälle?

Etupäässä arvot on -0,3 - +0,3 ja nyt ovat hivenen miinuksella.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Onkohan tämä oikea ketju tälle kysymykselle?

Eli tuossa omassa Ibizassa olen huomannut, että ratti on melkein aina vähän vinossa vasemmalle vaikka tie menee täysin suoraan. Ajan yleensä urien vasemmalla puolella, mutta vaikka tien kaltevuus yleensä on ulospäin, niin on herännyt epäilys josko pyöränkulmissa on jotain häikkää. Onko muilla ratti täysin suorassa suoralla tiellä ajaessa?

Mistä tällaista ongelmaa kannattaa alkaa selvittämään? Rengasliikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen? Jos joku tietää Espoossa/ PK-seudulla hyvää tekijää saa vinkata.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Jos päästät suoralla ratista irti, meneekö auto suoraan vai lähteekö se kampeamaan johonkin?

Jos ratti suoristuu ja auto lähtee hakemaan tiellä oikealle yhtään, niin kulmissa lienee säädettävää. Jos kulmia ei ole koskaan ole tsekattu, niin kyllähän sitä kunnon 4-pyöräsuuntaamosta voi käydä asiaan varmistusta hakemassa. Säätöineen hinnat pyörii 60-80€ tietämillä.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Mazdassa ihan sama että hitusen oikealle päin menee jos päästää irti ratista ja ratti ihan vähän vasemmalle vaikka ajaa suoraan. Kuulemma ihan normaalia Mazdoissa eli enemmän auton ominaisuus. Niin pientä kuitenkin ettei häiritse mitenkään.

Renkaiden kulumisessa ei kuitenkaan mitään selvää epätasaisuutta joten siksi en ole viitsinyt maksaa suuntauksesta. Tehdään sitten kun tulee suurempi remppa, esim iskarit menee vaihtoon.
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
ConD sanoi:
Jos päästät suoralla ratista irti, meneekö auto suoraan vai lähteekö se kampeamaan johonkin?

Jos ratti suoristuu ja auto lähtee hakemaan tiellä oikealle yhtään, niin kulmissa lienee säädettävää. Jos kulmia ei ole koskaan ole tsekattu, niin kyllähän sitä kunnon 4-pyöräsuuntaamosta voi käydä asiaan varmistusta hakemassa. Säätöineen hinnat pyörii 60-80€ tietämillä.

Hmm joo, menee kyllä aika suoraan vaikka ratista päästää irti. Ratti kuitenkin hieman vinossa. Muistaakseni ainakaan Audeissa ei tällaista ole, joten onkohan tämä vain tällaisen ''Espanjan Audin'' ominaisuus  ;D
 
  • / Pyöränkulmat, aurauskulmat ym. Teknistä juttua, tietoja, kysymyksiä, vastauksia
Kyllä se ratti saadaan suuntaamalla suoraan, ei siinä... kunhan vaan hain kysymykselläni sitä onko itse ohjattavuudessa jotain puutteita.

Mutta jos ei ole, niin aurauskulmien säätö voi auttaa kierouteen kun kerrot mistä kiikastaa.