https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kokemuksia ilmajousituksesta

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Avataan tälle siis oma topiikki.

Alla huomioita ilmajousitetusta Discosta:

JiiJii71 sanoi:
Aika tapauskohtaista. Discoveryn rennon letkeään olemukseen ilmajousitus sopii nakutettuna. Lisäksi se tuo monia ominaisuuksia, joita ei muuten löydy:
- auton laskeutuminen uloskäyntiä ja sisäänmenoa varten
- lisääntynyt maavara
- lisääntynyt kahluusyvyys
- vetokoukun aisapainon mittaus
- säädettävissä oleva ajokorkeus
- säädettävissä oleva perän korkeus esim kärryä kiinnitettäessä/irrotettaessa
- säädettävissä oleva dynaamisuus ajossa
- pienenevä kulutus (auto laskeutuu moottoriteinopeuksissa) - heh , ehkä teorian tasolla

Joku renkaanvaihtomoodi olisi vielä tähän hyvä lisä. Eli auto nostaisi yhtä tassua renkaanvaihtoa varten. ;D
 
Omat kokemukset perustuu vain yhteen Audi A6 avant -07 maliiin.

Paras ominaisuus oli tuo säädettävä maavara. Vaikkakin vain 30mm (ei siis Allroad), niin lumisina talvina joskus yläasentoa tuli käytettyä ja motarilla automaatilla laski kai 15mm alemmas.
hiljasella nopeudella pitäis saada +50mm niin pohjalevyt säästyis huonosti auratuilla pihakaduilla.

Ajomukavuudessa/pehmeydessä en huomannut mitään eroa normijousiin (vastaava A6 rautajousilla oli ennen tuota), ja tuo olikin hieman pettymys aikoinaan.

Kerran tuli joku häiriö että joku nurkka alempana tms, mutta kuittaantui muistaakseni itsestään pois.
vähän päälle 200tkm tuli tuolla ajettua ilman muita ongelmia, mutta en kyllä ilma-alustaa enää ottaisi.

 
Nää, tuollainen ilmajousitus ole kuin kalpea halpis-kopio siitä ihka oikeasta kaasunestejousituksesta ;D Tosin tuoltakin valmistajalta loppui sitten lopulta omakin usko systeemiinsä ja nyt poistuva C5 on vimonen moisella mukavuus-jousituksella varustettu malli :-\ Tiedä sitten mikä tuo samaisen valmistajan tekemä, "korvaava" sähkövieteri sitten oikein on, sellaista kun en ole vielä päässyt kokeilemaan ???
 
Äsken oli noita uusia GLS mersuja useampi tuolla Prisman parkkihallissa. Yhdessä oli oikea etunurkka tipahtanut lähes rengasta vasten. Onko tuo ns. normaalia, vaiko hajonnut?
 
^ todnäk kaput.

Naapurin puolella on aika huonokuntoisiakin teitä. Terävään kuoppaan kun täräyttää tuollaisella GLS:n kokoisella tankkerilla niin pahaa jälkeä tulee.


Tuossa pieni video kevennykseksi:


 
Vajaa kaksi vuotta olen ajellut C-Mersulla, jossa on ilmajousitus ja pohjapanssari. Parasta siinä on mahdollisuus korottaa maavaraa pari senttiä. Hommasin nämä lisävarusteet mökkitietä varten, jossa ne toimivatkin hyvin - ei tarvitse murehtia pohjan raapimisesta soraa vasten, niin kuin aikaisemmissa autoissa. Mutta kuitenkaan ei tarvitse ajella korkealla autolla, jotka eivät ole minun makuuni. Kaikkein hauskinta ajaminen on silloin, kun on satanut paljon lunta eikä aura-auto ole vielä ehtinyt käydä pilaamassa iloa. Silloin nelivedolla ja korotetulla alustalla on lystiä päästellä varsinkin, kun auto näyttää ulospäin tavalliselta C-sedanilta :) Mukavuudesta voi sanoa sen verran, että nykyinen auto on ainakin vaimon mielestä maantiellä mukavampi kuin edellinen teräsjousitettu Mersuni.
 
Ex-cayennessä oli ilmajousitus. Mukava kyllä oli niin kärry perässä kuin muutenkin. Perusasetuksia oli muistaakseni kolme. Normaali, offroad ja sport.. motarilla tippui muistaakseni 120 kmh vauhdissa alaspäin. Hyvin toimi koko ajan lukuunottamatta yhtä -20 asteen pakkasaamua jolloin takapää ei noussut ylös. Päivän myötä sekin normalisoitui.
Autoa on edelleen välillä ikävä paitsi tankkimittarilla.
 
Vajaat pari vuotta olen myös ajellut ilmajousitetulla C-mersulla. Minulla tuo maavara ja sitä kautta huonon tien/päämärän saavutettavuus ei ollut iso juttu koska sitä varten tallissa on GLK. Sen sijaan ajomukavuus oli se the juttu.

Ja siinä Airmatic on paikkansa ansainnut. Ajotilanmuutos vaikuttaa tässä todella suuresti. Olen käynyt myös radalla kokeilemassa ja perhefarkku muuttuu todella hyväksi ajettavaksi ajoasetusäädöillä sportimmaksi.

Mutta jottei pelkästään positiivista, ekassa katsastuksessa toinen etukulma antoi huonot arvot iskaritestissä. Leima tuli mutta halusin saada auton kuntoon, hintalappu noin 1500 euroa. MB Saksa ilmoitti että asiakkaan korvausvasttuu on 100 %. Aika erikoista alle 3 v. autossa jossa olin reklamoinut jo reilun vuoden jälkeen etupään lonksunnasta / kolinasta. No hiukan sain hyvitystä mutta huono maku jäi tehtaan ja jälleenmyyjän toiminnasta. Auto oli huollettu pari viikkoa ennen katsastusta viimeksi, Huollon hinta oli tonnin luokkaa (!) ja vikaa ei havaittu. Vuosi aikaisemmin olin jo viasta informoinnut...
 
Omassa Q5:ssa ilmat ja jotenkin odotin sen olevan erityisen hyvä röykkyisillä kaduilla, mutta olin yllättynyt ettei mukavuuseroa rautajousiin oikeastaan ollut. Toki tuossa on monia hienoja ominaisuuksia, mutta en kuitenkaan näkisi lähes 4 tonnin arvoiseksi.
 
Itsellä jonkun verran kokemuksia Audi A6 Allroadista jossa ilmajousitus on. On todella mukava ja pehmeä ajettava, mutta osaa myös olla jämäkkä jos laittaa ''dynamic'' asentoon. Toki ison auton paino yms. tulevat vastaan.

Ajoin myös lyhyen lenkin tavallisella A6 Sedanilla jossa oli ilmajouset, ja siinä ei ollut ollenkaan samanlaista fiilistä kuin Allroadissa.

Varsinkin näihin Allroad/Volvo CC yms. tyyppisiin autoihin ilmajousitus sopii mielestäni hyvin.
 
Aikoinaan oli käytössä Touareg sekä kierrejousilla ja ilmajousilla ja olihan se pussitettu paljon mukavampi ajaa.

Nykyisessä Mersussa on Airmatic ja eilen oli hetken aikaa sellainen fiilis, että sen saa kirota syvimpään paikkaan johon aurinko ei paista. Nyt se on kumminkin taas kunnossa ja kyyti on loistavaa. Aikoinaan kun tuota hankkiessa palstoilla on kirjoiteltu noiden ilmajousituksien huoltojen tyyriydestä ja kuten tuossa ylempänä on todettukin, että marmorilla se on kohtuu arvokasta. Ei näissä kumminkaan mitään rakettitiedehommia ole enkä enää kyllä pelkää näitä järjestelmiä. Loppuviimein melko yksinkertaisia joita pystyy työstämään normityökaluilla. Jos olisi kaksi samanlaista autoa niin ehdottomasti ottaisin ilmajousitetun. Harva kumminkaan näitä itse roplaa/korjaa.

Itse en "maastoon" mennessä nosta alustaa ylöspäin, koska jos sattuu jäämään pohjan varasta kiinni, niin sitten ei enää olekaan varaa ja yleensä silloin ollaan sellaisessa paikassa, että apu on kaukana.  ;D Pohjaa ei tule juuri varottuoa kun siellä on kunnon plootu alla.

Tuossa uudessa Discossa on kyllä hienoja ominaisuuksia!
 
ePa sanoi:
Itse en "maastoon" mennessä nosta alustaa ylöspäin, koska jos sattuu jäämään pohjan varasta kiinni, niin sitten ei enää olekaan varaa ja yleensä silloin ollaan sellaisessa paikassa, että apu on kaukana.  ;D Pohjaa ei tule juuri varottuoa kun siellä on kunnon plootu alla.

Tuossa uudessa Discossa on kyllä hienoja ominaisuuksia!

Uudessa Discossa on myös maastoajoa varten ”extended mode”. Tuota ei saa kytkettyä päälle itse mistään namiskasta päälle. Jos auto päättelee jääneensä kiinni (renkaiden pyörimistieto/gps/jousituksen paineet) nostaa auto itseään väliaikaisesti vielä extra 60 mm mahdollistaen irtipääsemisen. Irtipääsyn jälkeen laskee itsensä takaisin maastoajoasentoon. :)
 
JiiJii71 sanoi:
Uudessa Discossa on myös maastoajoa varten ”extended mode”. Tuota ei saa kytkettyä päälle itse mistään namiskasta päälle. Jos auto päättelee jääneensä kiinni (renkaiden pyörimistieto/gps/jousituksen paineet) nostaa auto itseään väliaikaisesti vielä extra 60 mm mahdollistaen irtipääsemisen. Irtipääsyn jälkeen laskee itsensä takaisin maastoajoasentoon. :)

Kehitys kehittyy!

Hieno vehje. Aika kertoo miten kestää ja toimii.
 
Ensimmäistä kertaa pääsin ulosmittaamaan todellista hyötyä eemelin ilmajousituksesta. Mökkitien liittymää ei ollut aurattu viimeisimmän tuiskun jäljiltä ja auraus oli aiemmin muutenkin tehty vain 90 asteen kulmassa päätiehen nähden. Koppikärry perässä tuikkasin tielle ja kärryhän ei mahtunut kunnolla tulemaan auratulla osalla ja liittymässä oli pehmyttä 10-15 cm. Kärryhän tietysti haukkasi reilun puolen metrin hankeen (onneksi oli pehmeää sekin) ja auto mahaa myöten liittymään. No, napista muutamat lisäsentit korkeutta alustaan ja lusikkaa syvemmälle. Sinnehän se 4-vetonsa turvin kaivoi tiensä ja kärrykin tuli mukisematta perässä.

Ehdottomasti paras puoli tuossa minulle on se, että edes sen muutaman lisäsentin saa tarvittaessa ilman että sitä tarvitsee jatkuvasti kuskata mukana (sittarit).

Mitä mukavuuteen tulee, niin rengasmelusta on paha mennä sanomaan. Rengasmelu nyt muutenkin on niin subjektiivinen asia, että jokainen kokee sen eri tavalla. Kyllä tuo ainakin eemelin alla on minun korviini hiukan hiljaisempi kuin rautajousinen, mutta se voi johtua puhtaasti siitä, että se vaimentaa jotain sellaista, joka minua häiritsee melussa. Kyllä se myös on selkeästi pehmeämpi comfort-moodissa, kuin rautajousinen ja tämän huomaa jokaisessa töyssyssä ja poikittaissaumassa. W212 eemelin alusta noin muuten ei ehkä ole sitä mersun hienointa antia alustan osalta, mutta ottaisin kyllä jatkossakin ehdottomasti ilmajousilla.
 
Kuinka ilmajousituksissa on hoidettu pakkasella ilmankosteuden jäätymisenesto? Joku ratkaisu niissä kai on kun ongelmia ei näytä olevan. Kuivain? Onko ilmajousitus suljettu systeemi vai hengittääkö se ulkoilmaan?

Edit: TM:ssa mainittiin Volvo XC60:ssa olevan tavaratilan välikannen alla ilmajousituksen pulloja. Onko sellaisia kaikissa, ja mitä ne ovat, jotain painevaraajia?
 
tai sanoi:
Kuinka ilmajousituksissa on hoidettu pakkasella ilmankosteuden jäätymisenesto? Joku ratkaisu niissä kai on kun ongelmia ei näytä olevan. Kuivain? Onko ilmajousitus suljettu systeemi vai hengittääkö se ulkoilmaan?

Edit: TM:ssa mainittiin Volvo XC60:ssa olevan tavaratilan välikannen alla ilmajousituksen pulloja. Onko sellaisia kaikissa, ja mitä ne ovat, jotain painevaraajia?

Kokemukset ilmajousituksesta rajoittuu vaan ajamiseen(kop kop), näyttäisi W212:sen kompurassa itsesään olevan ilmankuivain.
 
tai sanoi:
Kuinka ilmajousituksissa on hoidettu pakkasella ilmankosteuden jäätymisenesto? Joku ratkaisu niissä kai on kun ongelmia ei näytä olevan. Kuivain? Onko ilmajousitus suljettu systeemi vai hengittääkö se ulkoilmaan?

Kuivain niissä on.

tai sanoi:
Edit: TM:ssa mainittiin Volvo XC60:ssa olevan tavaratilan välikannen alla ilmajousituksen pulloja. Onko sellaisia kaikissa, ja mitä ne ovat, jotain painevaraajia?

Varmaan samanlaiset ilmasäiliöt kuin normaaleissa kompressoreissa, noissa siis varastoitaneen paineilmaa.

Kuva Ram 1500 Pickupin ilmajousituksesta:

iu
 
Kyllähän tuosta w212 ryynit löytyy kuivaimesta ja ulkoilmaan se hengittelee. Kontin vasemmassa kyljessä on painesäiliö. Autohan puhkuu ja puhisee välillä ovet lukittunakin itsekseen.
 
Ironic32 sanoi:
Kyllähän tuosta w212 ryynit löytyy kuivaimesta ja ulkoilmaan se hengittelee. Kontin vasemmassa kyljessä on painesäiliö. Autohan puhkuu ja puhisee välillä ovet lukittunakin itsekseen.

Näin on!

Sellanen ~0,3l tölkillinen on Mersuissa ryynejä. Nämäkin on vaihdettavissa omn avuin, jos vain sitä haluaa. Ilma puhistaan suodattimen läpi ryyneille. Eikä tuo kompurakaan mikään kummallinen kapistus ole. Melko pitkälti samankaltainen kuin se jolla renkaita joissain autoissa täytetään haaverin jälkeen.

Mersut kyllä puhkuu omiaan ovien aukaisuissa ja olen ollut huomaavinani, että konepellin aukasun jälkeen keula ”niiaa” hieman ainakin tuossa omassa möllissä. En tiedä onko matalammissa versioissa sama ominaisuus. Mutta jos lukittaessa jää surina Mersuissa kuulumaan on vikaa järjestelmässä ka syy todennäköisesti ergopenkkien ilmajärjestelmässä. Järjestelmä yrittää pumpata penkkeihin toivottuja asetuksia ja jos kompura ei vastaa tyhjenee tankit ajan saatossa.

Ai mistäkö tiedän? [emoji57]
 
Ei ole vielä noita ongelmia ollut (koputi kop) :D

Huvittavia tilanteita kuitenkin jonkun kerran sattunut matkustajien kanssa autolta poistuttaessa, kun parikin kertaa on kyselty, että "puhkesko rengas" ;D
 
Nuo on kyllä aina hauskaa katsottavaa kun suomalaisittain talon hintaista autoa paskotaan oikein olan takaa. Suomessa tuolla pääsisi suurin piirtein Iltapulun kanteen.
 
Oman GLS -Mersun ilmajousituksesta ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Se vain toimii joka tilanteessa niin hyvin.
Maavaraa ei ole tullut kuin muutaman kerran nostettua mutta onpahan sekin ominaisuus olemassa.
Saksan Autobahneilla taas kulku on mahdottoman vakaata vielä huippunopeudessakin.
Active Curve System estää kallistelut rajumminkin kantatessa, ei uskoisi miten hyvin noin iso auto pysyy näpeissä.  :)
 
JiiJii71 sanoi:
Uudessa Discossa on myös maastoajoa varten ”extended mode”. Tuota ei saa kytkettyä päälle itse mistään namiskasta päälle. Jos auto päättelee jääneensä kiinni (renkaiden pyörimistieto/gps/jousituksen paineet) nostaa auto itseään väliaikaisesti vielä extra 60 mm mahdollistaen irtipääsemisen. Irtipääsyn jälkeen laskee itsensä takaisin maastoajoasentoon. :)

 
Rajallisella kuukauden kokemuksella ilmajousista Allroadissa, en voi kuin kehua. Todella mukava ajella ja lisäksi omakotialueiden hidasteviidakossa mukava nostaa autoa vähän ylemmäs.