https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renkaiden hiljaisuus/äänekkyys

jussi101

Sisäänajettu
Liittynyt
8.1.2014
Näyttäisi siltä, että tälläistä aihetta ei vielä ole. Olisi hienoa, jos tähän ketjuun syntyisi ikäänkuin tietokanta eri merkkisten ja kokoisten renkaiden subjektiivisista melukokemuksista Suomen karkeilla teillä.

Itsellä alla Bridgestone Turanza ER300 205/55 16". Ääntä riittää liiaksikin. Jos ei olisi työsuhdeauto, myisin nämä käytettynä pois jollain palstalla ja ostaisin uudet toisen merkkiset.
 
Toyo Proxes r888r
245/40-18

Lennättää pölyhiukkasetkin pyöränkoteloihin niin lujalla nopeudella että kolinalta on mahdoton arvioida renkaiden äänekkyyttä, varsinkaan Peltorit päässä.

En kuitenkaan vaihtaisi tällä hetkellä muihin vaikka auto olisikin jonkin muunlainen.
 
Goodyearin effiicient grip 275/60-20. Hyvät kiekot ja hiljaiset on mielestäni. Pientä ylikokoa on kun 50 profiili on alkuperäinen. Mittari näyttää 81 ja todellinen gps 80. Paremmat kiekot on kyllä, kuin Michelin lattitudet, jotka kulu todella vauhdikkaasti alta.
 
jussi101 sanoi:
Näyttäisi siltä, että tälläistä aihetta ei vielä ole. Olisi hienoa, jos tähän ketjuun syntyisi ikäänkuin tietokanta eri merkkisten ja kokoisten renkaiden subjektiivisista melukokemuksista Suomen karkeilla teillä.

Myin 195/65/15 Contin PremiumContact 5:t pois ennen aikojaan, kun oli niin kova ulvous ja vollotus rouhealla asvaltilla. EcoContactit oli varsin hiljaiset aiemmin, en ainakaan premiumiin enää sorru. Laitoin Landsailit tilalle ja johan oli hiljaista. Misukan kitkatkin ovat kovaäänisemmät kuin nuo... :p

Toiset renkaat 245/40/18 kokoiset Linglongit. Tulivat auton mukana: kokeillaanpa nyt, kun pintaakin oli lähes täydet. Ei ne missään nimessä kovin meluisat ole, joskaan eivät erityisen hiljaisetkaan. Selvästi hiljaisemmat kuin monet "merkkirenkaat".

GY:n EfficientGripistä olen kuullut vain hyvää. Pitää kokeilla seuraavaksi.

Vähän vaivalloistahan se hiljaisen kyydin etsiminen tässä maassa on, kun hyvää asvalttia on keskimäärin 1-3 kuukautta vuodesta. Kiireisimmät aloittavat nastajyrytykset jo syyskuussa, ja siinäpä ne kesällä laitetut piet rouhiintuvatkin taas. Nastoilla sitten toukokuulle ja tietyöt käyntiin seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi.

jussi101 sanoi:
Itsellä alla Bridgestone Turanza ER300 205/55 16". Ääntä riittää liiaksikin. Jos ei olisi työsuhdeauto, myisin nämä käytettynä pois jollain palstalla ja ostaisin uudet toisen merkkiset.

Eikös niihinkin voi pistää omat kumit, ajaa rengasliikkeeseen ja alle? Tiettykään ei just silloin kannata investoida, jos liisinkisoppari on päättymässä kohtapuoliin... Muuten sitten, kun hyvät kumit loppuvat, laitat vaikka turanzat loppuajaksi alle, jos esimerkiksi seuraavana vuonna vaihtuu auto.
 
Kai niihin liisareihinkin saa uutta kumia, kun vanhoista loppuu pinta ja sehän loppuu, jos vaan niin halutaan.
 
Tänään pääsin ajamaan 260km hyvillä tanskalaisilla teillä. Surukseni voin todeta että oli rengas minkälainen tahansa niin se riippuu asfaltista se meteli. Ja Suomessa ei hyvää asfalttia ole missään.
Renkaat on Gislaved UltraSpeedit koossa 225/40/18. Ne ei ole mitenkään hiljaiset numeroiden mukaan.
 
Missäspäin Tanskaa löytyy hyviä teitä? Minä kun olen enimmäkseen vaan ajellut siitä maasta läpi ja/tai käynyt Legolandissa ja niillä reissuilla ei pahemmin ole hyväkuntoisia teitä näkynyt. Uria on ehkä vähän vähemmän, mutta muuten on kyllä ollut välillä sellaista asfaltti-/betoniloukikkoa, ettei pahemmasta väliä.
 
Skagenista ajeltiin Billundin lähelle. Tiet erinomaisessa kunnossa.
E45ta ajettiin Fredrikshavnista Aarhusiin ja siitä pienempää tietä Viborgiin ja sitten vielä pienenpiä Blåhöjhin.


 
Omalta kokemuspohjalta vajaan miljoonan km matkalta, yksinään rengasta ei voi lähteä sinällään rankkaamaan vaan auto+rengas -yhdistelmä ratkaisee. Ohiajomeluhan kertoo renkaan desibelit, mutta kun se alusta ja runko ratkaisee sisääntulevan paineen.. Oman kokemuksen myötä tärkää sisämelun kannalta on toki äänieristys, mutta oikein rakennettu pintapehmeä jousitus. Sitten on makuasia haluaako pintapehmeyden jälkeen progressiota tyyliin Bmw vain löysää loppuun asti tyyliin Citroen. Tuo pintapehmeä alusta nimittäin suodattaa tuota karkeaa asvalttia.

Tässä hyvä esimerkki on vaikkapa uudet Bmw 5-sarja ja E-mersu. Molemmat vakioalustalla, sedaneja, ilman mitään extravarusteita alustan tai äänieristyksen suhteen, täysin samalla renkaalla (Michelin Primacy 3, 245/45/18), Bmw on huomattavasti hiljaisempi ja mukavampi. Bemarin alustassa on pintapehmeyttä ja voi olla toppaakin enemmän. Eli jos arvioisin vaan laput silmillä rengasta, niin Mersun kohdalla sanoisin että paska rengas, mutta Bemarissa kehuisin?
 
Point-S. Voin suositella hiljaista rengasta etsivälle, on vielä suht edullinen. Peugeot 407:ssa talvirengas Winterstar, Edellisiin Hkpl 7:n verrattuna todella hiljainen. BMW E60 LCI, Summerstar 245/40/18, aiempiin ns. oikeisiin Conteihin verrattuna hiljainen ja urantunnistus poistui aika lailla kokonaan.
 
Skoda Octavia III: Talvirengas Conti IceContact 2: Ei huomaa äänen perusteella alla pyörivän nastarenkaiden, eli ok.
Kesärengas Bridgestone Potenza S001: aivan sysipaska melun suhteen, jossain hiljaisemmassa autossa voisi olla siedettävä, en tiedä.
 
Olen miettinyt noita testejä, TM, tuulilasi, autobild melun suhteen. Ilmeisesti kaikissa on eri automerkki/malli. Kuinkahan järjestys muuttuisi omassa autossa. Vai on ko kuitenkin ratkaiseva se rengas eikä auto?
 
makelja sanoi:
Tänään pääsin ajamaan 260km hyvillä tanskalaisilla teillä. Surukseni voin todeta että oli rengas minkälainen tahansa niin se riippuu asfaltista se meteli. Ja Suomessa ei hyvää asfalttia ole missään.

Allekirjoitan tämän täysin. Olin toukokuun lopulla kiertämässä Alppeja: Saksa, Itävalta, Italia, Sveitsi. Alla Golf R ja 19" keskieuroopan kitkarenkaat. Oli TODELLA hiljaista ajaa, rengasmelu täysin olematonta. Tietty toi rengas oli aika pehmeä mutta tiet oli isolta osaltaan sileitä kuin vauvan peppu.
 
Asia vahvistui vielä lisää kun ajoimme Billundista Lyypekkiin reilut 300km . Lisäksi vielä pohjois-Saksassa pari sataa kilsaa. Hiljaista oli vaikka nopeudet välillä 150n pintaan.
Melu lisääntyi sitten vähitellen kun Ruotsin läpi ajettiin kohti Tukholmaa. Mitä lähemmäksi tultiin sitä enemmän oli rengasmelua, kun asfaltti muuttui karkeammaksi nastarenkaiden käytön takia. Mielestäni Ruotsin eteläosassa on nastarengaskielto. Ollut ainakin aikaisemmin.
 
jussi101 sanoi:
Itsellä alla Bridgestone Turanza ER300 205/55 16". Ääntä riittää liiaksikin. Jos ei olisi työsuhdeauto, myisin nämä käytettynä pois jollain palstalla ja ostaisin uudet toisen merkkiset.

Mulla Turanzat T001 alla uudessa Ocussa, koossa 225/45/18 ja olen oikein hämmästynyt miten hiljaiset ne ovat.

Vanhassa oli Michelin jotkut energy alla 225/45/17 ja pitivät paljon kovempaa ääntä.
 
Nyt noin 15tkm ajetut Bridgestonet (edessä S001 245/45-18, takana RE050A 275/40-18) on alkaneet jollottaa häiritsevästi.
 
Landsail 588 edessä 245-40-20 ja takana 275-35-20, mukavan hiljaiset ajaa.
Uniroyal rainsport 3 edessä 255-40-20 ja takana 295-35-20 Nankang sportnex AS-2+.
Myöskin mukavan hiljainen setti.
Kovin meteli mulla on tullut Nokian hakka black renkaista koossa 245-45-19.
Semmoinen ärsyttävä ujellus alkoi jo 50km/h jälkeen.
Kaikissa autona Bmw gt5 ja renkaat uusia.
 
yason sanoi:
Myin 195/65/15 Contin PremiumContact 5:t pois ennen aikojaan, kun oli niin kova ulvous ja vollotus rouhealla asvaltilla. EcoContactit oli varsin hiljaiset aiemmin, en ainakaan premiumiin enää sorru.
Minä vaihdatin viime kesänä uuden C-Mersun alta pois Contin Sport Contactit 225/50/17 samasta syystä. Jollotus ja ulvonta oli kevätasvaltilla sietämätön! Tilalle tuli EcoContactit jotka ovat selvästi hiljaisemmat, mutta eivät ajettavuudeltaan läheskään samaa tasoa. Kun nämä ovat vaihtokunnossa, taidan palata Nokialaisiin (Hakka Blue). Niiden äänimaailmaan olen aikaisemmissa autoissani ollut tyytyväinen.
 
Mitä mieltä olette, mikä näistä rengaskoosta olisi hiljaisin 205/50 , 215/45 vai 225/45, 17"x7" vanteella?
 
Itse vaihdoin Auris TS Hybridiin alkuperäisen kesärenkaan Dunlop xxx 225/45/17 tilalle Savan 205/50/17. Rengasmelu hiljeni korva-arviolla 30-40%? Myös ajettavuus herkistyi ja jousitusmukavuus parani.

Uti
 
Uti sanoi:
Itse vaihdoin Auris TS Hybridiin alkuperäisen kesärenkaan Dunlop xxx 225/45/17 tilalle Savan 205/50/17. Rengasmelu hiljeni korva-arviolla 30-40%? Myös ajettavuus herkistyi ja jousitusmukavuus parani.

Uti

Samat kokemukset - jollei aja rallia, niin ei kannata tahkolla istua.
 
Onko koon lisäksi nopeus- ja kantavuusluokissa eroa? Nekin periaatteessa vaikuttavat meluun jos saman rengasmallin variaatioita vertaillaan.
 
Uti sanoi:
Itse vaihdoin Auris TS Hybridiin alkuperäisen kesärenkaan Dunlop xxx 225/45/17 tilalle Savan 205/50/17. Rengasmelu hiljeni korva-arviolla 30-40%? Myös ajettavuus herkistyi ja jousitusmukavuus parani.

Uti
Kiitos hyvästä esimerkistä. Siitä nämä rengas asiat onkin juuri vaikeita vertailtavia että on aika monta muuttujaa (kantavuus, nopeusluokka, jne.). Käsittääkseni tuota Savan Intensa UHP :ta on kehuttu hiljaiseksi renkaaksi muutenkin. Olenkin tällä hetkellä katselemassa 17" vanteelle kesärenkaita ja hakusessa olisi hiljaiset, mukavat, kohtuu kestävät ja taloudelliset renkaat. Lexus CT 200h :ssa vakiokoko 17" -renkaalle on tuo 215/45, mutta minusta tuo näyttää ehkä aavistuksen liian pieneltä renkaalta auton kaarien sisään ja pelkään että tuo on myös huomattavasti äänekkäämpi kuin tämän hetkinen 205/55/R16. Olisi myös mielenkiintoista tietää että onko kokemuksia että onko 215/45 meluisampi kuin 225/45 R17?
 
Luulen, että jokainen millimetri lisää renkaan leveyttä lisää melua, jos kaikki muut muuttujat pysyvät vakioina.
Uti