https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Proace

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tuli tehtyä jonkinlaisen tojo-ranskisväännön jälkeen kaupat Proacesta. Asiaa puin tuolla Peugeot osastolla kun kyse siis samasta autosta kuin Expert tai Citroen Jumpy.

Jos oisin käteisellä ostanut niin valinta olisi ollut toinen, mutta tojon 0 rahotuskorko&-kulu puri.
Jäi kyl vieläkin kalliimmaks, mutta alv korjaa asian aika lähelle ja sai sit pari ylimäärästä varustettakin.  Jotenkin uteliaan luottavainen huollon asiallisuuteen (joka perustuu mutuun ja kokemuksien puutteeseen) ja toivottavasti sais paremman hyvityshinnan tulevaisuudessa. Ainakin liisausyhtiöt uskaltaa jättää tähän 3-5 te enemmän jäännösarvoa kun ranskis merkkeihin- siis enemmän kuin uusissa hintaero. Ja Aygokin kuulema muihin merkkeihin nähden käytettynä helpommin myytävä- tosin tää "tieto" tuli Toyota palatsin tiskiltä. Tuo voi kyllä tulevaisuudessa sulaa- en laske tän varaan tulevaisuutta.
Liekö tuosta alhaisemmasta leasing vuokrasta johtuen tojoja myydään näistä reilut neljä kertaa enemmän kuin muita yhteensä.

Mukavuus vähenee Vitoon verrattuna, mutta 163 hevosessa 13 enemmän, jos se lohduttais sitä että koyhän pitää vilkuilla pussiin.

Ei muuten myyjistä kukaan myöntänyt auton tarvitsevan noita litkuja hiukkasloukkuun?!

Onhan täs Toyota historiaa kahden auton verran- -76 mallin isoCorolla ja -91 Hiace.

Tässä nyt topic perustettu innokkaan odotuksen ajaksi- kai näistä jollakin on työpaikaltaan tuntumaa.
Mulle on tulossa  163 hp automaatti Active varustein, lisättynä Webaston kellolla. Vaneroinnin teetätän itse kun se oli poskettoman hintanen tääl kaupassa. Aluvanteet kesäks myös haussa.

Lopullinen kauppa tehtiin puhelimessa torstai aamuna kun keskiviikkona jäi kauppa viel vajaasta tonnista kiinni. Väri valinnassa hosuin ja nyt tiedän et valittu väri ihan liian tumma. Maanantaina mentävä testaan liikkeen palvelukykyä ja muuttamaan ko sävy oikeaksi.


Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Proace on kyllä iso harppaus eteenpäin Haisulista, kiitos vaan Ranskalaisille! Mutta toivotaan tälle Jyskyn Proacelle mukavia kilometrejä. Itselle on tuosta Tampereen Toijotan myynnistä jäänyt vähän negatiiviset kokemukset, palvelu ei vaan nuorempaa asiakasta kohtaan pelaa, mutta kuten jo aiemmin totesin, huolto toimii mielestäni hyvin.
 
Jysky sanoi:
Liekö tuosta alhaisemmasta leasing vuokrasta johtuen tojoja myydään näistä reilut neljä kertaa enemmän kuin muita yhteensä.

Proacea myydään enemmän, koska Toyota on Toyota. Maine on laadukas ja jälleenmyyntikuviot ovat selvät. Kauppaa tehdään koko maassa ja monella pienellä paikkakunnallakin on yksi ainoa autoliike, joka myy - yllätys - Toyotaa.

Fiatilla ei ole edes maahantuojaa, eikä kenellekään kauppiaalla ole ollut enää vuosiin halua panostaa koko merkkiin.

Peugeot on sekin menettänyt leijonanosan markkinaosuuksistaan. Osittain vika lienee tuotteessa, mutta kyllä myyntiorganisaatiokin on lyönyt hanskat naulaan. Osuuskauppa eli Automaa lopetti jälleenmyynnin ja nyt Pösö löytyy jostakin monimerkkitalojen takanurkasta.

Jysky sanoi:
Ei muuten myyjistä kukaan myöntänyt auton tarvitsevan noita litkuja hiukkasloukkuun?!

Mistä litkuista puhut? AdBluesta vaiko jostakin tv-shopissa myytävistä käsittelyaineista?

Jos on euro6-luokan "kusikone", niin AdBlueta tarvitaan, mutta siitä ei kai ollut kyse? Kaikki muut lisäaineet kannattaa unohtaa, kunhan ajaa säännöllisesti myös maantieajoa.
 
Urlaub sanoi:
Mistä litkuista puhut? AdBluesta vaiko jostakin tv-shopissa myytävistä käsittelyaineista?

Jos on euro6-luokan "kusikone", niin AdBlueta tarvitaan, mutta siitä ei kai ollut kyse? Kaikki muut lisäaineet kannattaa unohtaa, kunhan ajaa säännöllisesti myös maantieajoa.

Joo sorry, siirsin tekstin copypastena tuolla Peugeot osastolta jossa käsiteltiin hiukkasloukun nestetarpeita.
 
P.Alikka sanoi:
.... Itselle on tuosta Tampereen Toijotan myynnistä jäänyt vähän negatiiviset kokemukset, palvelu ei vaan nuorempaa asiakasta kohtaan pelaa, mutta kuten jo aiemmin totesin, huolto toimii mielestäni hyvin.

Mulle sattui tuolla ihan ok myyjä, joka viel halusi tehdä kaupan mun kanssa ja vääntökin tehtiin ihan asiallisesti puolin ja toisin- ainakin mun mielestä. Yritysmyyjillä tietenkin hiukan vaikeuksia käsitellä tällasta pikkuyrittäjää kun kyse läheisemmästä ja tärkeämmästä hankinnasta kuin ison firman kimpputilaukset. Ja möhän jo ikämiehiä, en pysty pitään itseäni nuorena....
Pakettiautot tullu ostettua mansesta, henkilöautokaupat menny muille maille viimeset 10 vuotta.
 
Urlaub sanoi:
Mistä litkuista puhut? AdBluesta vaiko jostakin tv-shopissa myytävistä käsittelyaineista?

Jos on euro6-luokan "kusikone", niin AdBlueta tarvitaan, mutta siitä ei kai ollut kyse? Kaikki muut lisäaineet kannattaa unohtaa, kunhan ajaa säännöllisesti myös maantieajoa.

Näihin ranskalaisiinhan on aiemmin tarvinnut hiukkasloukulle omaa Eolys lientä, mikä lienee nykytilanne? Ainakin siihen proacen kanssa samaan näköiseen pösön tilataksiin näyttivät kerran huollossa kyseistä litkua läträävän, mutta en tiedä joko kehitys on kehittynyt ja litkusta on päästy eroon, ehkäpä loukun vaihtovälikin on kasvanut siitä reilusta sadasta tonnista? ???
 
FAPin vaihtoväli ole koskaan ollut 100 tkm. Elyos-säiliön täyttö pitää tehdä 80-160 tkm:n välein mallista ja käytöstä riippuen ja FAP kaipaa puhdistusta käytöstä riippuen vasta lähempänä 300 tkm. Voihan sen toki vaihtaa jos on rahamies, mutta pelkkä puhdistus riittää ja parhaimmillaan yhdellä puhdustuskerralla selvitään paaliin asti.
 
Karvis sanoi:
Näihin ranskalaisiinhan on aiemmin tarvinnut hiukkasloukulle omaa Eolys lientä, mikä lienee nykytilanne? Ainakin siihen proacen kanssa samaan näköiseen pösön tilataksiin näyttivät kerran huollossa kyseistä litkua läträävän.

Aivan! Puhuin itse vain kuljettajan huolehdittavista lisäaineista. Siitä en osaa sanoa mitään mitä huollossa tekevät - tai jättävät tekemättä.
 
Proacella en ole koskaan ajanut mutta olen ilman kokemustakin 100% varma että ainakin ajettavuus on haisulista hypännyt eri "planeetalle" ja voisin kuvitella melutason pudonneen radikaalisti... Haisulilla olen näet ajanut paljon, jopa liikaa  ;D

Haisulia pahempi vanhaan hyvään aikaan oli vain Datsun Nissan Urvana Kuningas! Joka auton sisämelusta jotain puhuu, niin Urvana Kuninkaassa jää puhumatta. Siinä laitteessa ei todellakaan kuule edes omia ajatuksia.

Saas nähdä, kelpaako nämä Proacet Afrikkaan 30 vuoden päästä kuten Haisulit, Hailuksit, Urvana Kuninkaat ja vastaavat. Onko tekniikka yhtä pomminvarmaa ja savimajassa korjattavaa?
 
Eiköhän sinne afrikkaan mene noi vanhat toyotat jatkossakin.
Kyllähän siellä afrikassa ne paikalliset taksikuskit oppii korjaamaan nämä proacet siinä missä oppi korjaamaan vanhat hiacet.

469819783_b18efdc51d.jpg
 
Jospa ne siihen mennessä keksivät laivausreitit Itä-Aasiasta tms. Siellähän nokattomia ja tekniikattomia Haiceja myydään edelleen?
 
Mun normaalia tuuria
- auton toimitusaika venyy 5 kuukauteen. Sitikan olis saanu parissa viikossa. Toyotalla myyntikamppis varastoon tilatuista pienempitehoisista Proaceista- mun tilaus taidettu siirtää altapois. Eipä tässä kiire, kunhan tulee ennen marraskuuta ilman pakollista rengaspainevahtia. Autossa se kyllä on, mutta ajattelin jättää toiset pyörät ilman kun säästäis 400,-  jos ei ole pakko hankkia antureita.
Toinen huolta aiheuttava seikka on kun ennakoituja pidempi odotus ja reilut 5 000 kilometriä alkaa viemään kesärenkaita lähelle hylkyrajaa. Ei millään toisen autoon viitsis renkaita ostaa...
 
Jysky sanoi:
Toinen huolta aiheuttava seikka on kun ennakoituja pidempi odotus ja reilut 5 000 kilometriä alkaa viemään kesärenkaita lähelle hylkyrajaa. Ei millään toisen autoon viitsis renkaita ostaa...

Talvirenkaat vaan alle parin viikon päästä. Yöpakkaset alkavat viimeistään silloin.
 
Nyt on tojo kuulema matkannut jo Malmöhön saakka. Kuinkahan  monessa satamassa tuokin auto on matkallaan lohmittavana?
 
Kuulostaa siltä, että Toyotana sama auto tulee eri reittiä kuin Peugeotit ja Citroënit. Eipä tuo oikeastaan yllätä, tosin tuo vähän yllättää että sitä pitää Ruotsissa välissä käyttää.
 
Penguin sanoi:
Kuulostaa siltä, että Toyotana sama auto tulee eri reittiä kuin Peugeotit ja Citroënit. Eipä tuo oikeastaan yllätä, tosin tuo vähän yllättää että sitä pitää Ruotsissa välissä käyttää.

Toyotalla on varasto Ruotsissa, maassa olevia autoja on ainoastaan jälleenmyyjien tontilla.
 
Onko sit niin, ettei näitä varustella "hangossa" -tuo selittäis aivan poskettoman kalliin vaneroinnin kun Ruotsissa tehtynähän se olis autoveron alainen?
 
Kai se liike osaa teettää sen jossain paikallisessa varustelufirmassa vai meneekö Toyotasta takuu. Niin ne monet pösöihinkin teettää, kun maahantuojan kautta vanerointi on kalliimpi. Ymmärrettävää, kun jää yksi välikäsi pois.
 
Joo, siis otin auton ilman vanerointia kun tojoon ois ollu reilun tonnin lattia ja seinät. Muilla oli n 600,- ja itse saan jonkun verran halvemmalla teetettyä.
 
Sulla jää kaksi välikättä pois ja autovero. ;) En osaa noista hinnoista sanoa, kun on yli 10 vuotta viimeisestä vaneroinnista. Taisi hintakin olla vielä markkoina. Olisko ollut siinä tonnin pintaan tai vähän alle :) Sen jälkeen Hiacessa oli vanerit valmiiksi, hinnasta ei ollut puhetta ja nykyisessä firman pakussa on ihan muut verhoilut sisällä. Kyseessä Freelander 2.
 
Transportteriin tein itse 1991 pistosahalla vaneroinnit. Pahvista mallit ja tulos melko ok. Ei mielestäni mahdoton homma, jos ei näyttelyyn halua viedä. Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin.
 
Toki yrittäjän pitää laskea sille ajallekin hinta ja materiaalit maksaa silti. Jos alle 500 €:n saa valmiiksi tehtynä, niin voi olla ettei itse kannata hommaan ryhtyä. Riippuu tietty lopputuloksesta ja siitä millaista on vailla.
 
Proace haettu tontille torstaina. Vielä on vähäiset ajokokemukset kun pe-la meni ihan muissa hommissa. Toki to iltana piti tehdä tikusta asiaa ja käydä alihankkijan oven taakse viemässä pikku nyssäkkä.

Pääasiallinen kokemus kuitenkin ohjekirjasta. Eihän nää ole koskaan lukuelämyksiä, mutta nyt on käsissä umpisurkea teos. Mutta täytyy sen kans koittaa ainakin puhelimen paritus käydä läpi. Ko operaatio luettuna vaikutti paljon monimutkaisemmalle kun mihin olen tottunut. Sen sit näkee tuleeko auton bthia käytettyä, riippuu paljon vastapuolelle kantautuvasta laadusta.

Vaimo piti autoa hiljaisena, itse en osaa verrata Vitoon kun siinä oli aikas viimesilleen ajetut kesärenkaat. Moottoriäänet on aikalailla pienet. En kyllä sit oikein tiedä, missä ne 163 heppaa on laiduntamassa, kun auto tuntuu nihkeelle kulkeen- oisko ohjelmoitu ottaan aluks rauhallisemmin?

Nyt on myös käsissä auto, jossa on päiväajovalot ilman mitään automatiikkaa. Ko valot on puskurissa sumarien yhteydessä ja palaa kytkimen 0-asennossa. Mikään muu kuin mittarivalojen palamattomuus ei muistuta tuikuilla ajosta. Lienee parempi talvi pitää valot sytytettynä, kun ei nuo H4 polttimot niin paljoa maksa, kunhan nyt tutustuu niiden vaihtohankaluuteen. Sumari/päivävalojen polttimon vaihdosta käsis käski vain ottaa yhteyttä huoltoon!

Ohjauksesta tykkään tässä autossa, joku voi pitää tunnottomana, mutta on ainakin kevyt. Ajoasennon löysin jo aika kivan. Tuolta osin auto vaikuttaa paketti- ja tila-auton välimuodolle. Kynnykset pitää muovittaa kun autosta kulkeminen ei tunnu onnistuvan lyhytjalkaselta ilman kontaktia leveisiin kynnyksiin.

Muotoilu sisällä on OK, ärsyttivintä on katkaisimien viimeistelemättömyys- teräviä reunoja tuntuu löytyvän. Ulkopuolelta auto muistuttaa jotenkin muurahaiskarhua pitkine etu-ja peräylityksineen. Ihan kun auto olis rakennettu jollekin pikkuCitikan pohjalevylle. Mutta ei pitäs herättää ärsytystä asiakkaissa. Myös isot mustat puskurimuovit pistää silmään.

Auto varmaan ajaa asiansa raudan kuljettajana ja lisää kokemuksia kerron kun niitä kertyy.

Itse luovutus oli jotain karua. Nimet papereihin, "onks autosta kysyttävää", mutta eipä viel siinä vaiheessa ollut. Mutta onhan nyt myyjä omassa maakunnassa niin helppo palata asiaan. Sit auto hallista ulos ja menoks. Itse vein paremmat kaupantekijäisetkin kun mesen avaimissa omat "nahkaset" perät- tojon avaimet muovirenksulla toisiinsa sidottuna.... Oli olo, että myyjä ei ymmärtänyt kuinka  iso osa yrittäjän katteista tuli hukattua!
 
Meinasin sit tänään jo kolhasta Tojoo! Minusta pääsyy oli surkeat sivupeilit- pienet ja jaettu niin että alaosa näyttää kiinteänä vain takarenkaiden viereen. Ison kuolleenkulman takia aloin änkeemään rampilta ylinopeutta moottoriliikennetiellä etenevän kylkeen. Viimetipassa huomasin.

Tässä lienee sitten suositus 1-3 tkm huoltoon, kun autoliikkeeltä tuli lahjakortti ensiapulaukusta huollon yhteydessä. Ei ollu myyjän kanssa puhetta.
 
Nyt on testattu Toyota liikkeen korjaamokin. Vein aamulla auton webasto asennuksen korjaukseen. Johdotusvirheen takia ei esilämmityksessä puhaltanu ohjaamoon. Pyysin samalla poistamaan automaattisen lisälämmityksen, mutta soittivat perään että maksais 100,-. En sit maksanu kun ennen riittänyt yhden johdon poistaminen, pitää kysyä hommaa pienemmältä pajalta. Kaukosäätimen jos ostais niin varmaan tuonkin hoitaisivat samalla.

Lisäks pyysin tarkastamaan pyörien suuntaukset kun oli hiukan paimennettava isoissa nopeuksissa. Edessä oli ollut säädettävää aurauksissa. En viel testilenkkiä ajanut, mut kaupunkipyörityksessäkin olin huomaavinani parannusta ohjauksessa.