https://tummennuskalvot.fi/

Värivalinnan vaikeus

P

pokkus

Vieras
Nyt kun on tullut konffailtua mahdollista seuraavaa autoa, niin on huomannut kuinka hankala on osata päättää se "paras ja oikea" väri autoon sekä sisälle, että ulos. Monesti on niin, että se oma lemppariväri löytyisi juurikin sieltä naapurimerkin leiristä ja se oman suosikkiauton värikartasta ei löydy kuin huonoja värivaihtoehtoja :)

Tämän asian kanssa olen itse nyt taistellut jo useamman päivän ja lopulta olen päässyt lopputulokseen parhaan ulkovärin kanssa, mutta sisustan valinta aiheuttaa vielä harmaita hiuksia todella niukan värimaailmavalikoiman takia. Lisäksi tietämys siitä, että parempia värejä olisi luvassa myöhemmin ei ainakaan helpota valinnan tekemistä ja tekisi mieli jopa lykätä koko kauppaa myöhemmälle tämä takia.

Ovatko muut painineet täällä värien kanssa ja mitkä muilla ovat olleet ne parhaat kikat oikeiden värien löytämiseksi? :) Googlen kuvahaku oikeilla kuvilla on ainakin itselle ollut suuri apu tässä.
 
Hankalaa oli valinta viimeksi, kun kyseessä oli uusi malli ja uudet värit. Ei ollut löydettävissä kunnon kuvia - autoista puhumattakaan eikä valikoimasta löytynyt selvää suosikkia. Hyvistä kuvista värin osaa valita paremmin kuin liikkeen värimalleista. Sisustusvärin onneksi pystyy todenmukaisesti näkemään mallipalasta. Epäonnistunut värivalinta voi pahimmillaan aiheuttaa nopean autonvaihtotarpeen.
 
Täällä kanssa painiskeltu värien kanssa (naapurin karpaasi on sen verran iso kokoinen ukko,ettei sen kanssa viiti painia,joten tyydyn väriin ;) )
Nykyisessä autossa (Exeo-12) ,joka menee vaihdossa, värivalinta oli jokseenkin helppo.Seatiin istuu toi "Nevada white" tosi hienosti. Uusi golfi,joka on autotallissakin esillä,siinä värivalinta ei ollutkaan enään ollenkaan helppoa.
Volkkarilla nyt on jonkinlainen sivunsa,jossa voi pyörittää autoa eri kulmista ja katsella värin istuvuutta. Noita variantteja ei nyt liiaksi asti ole esillä,joten värin hakeminen reaalimaalimasta on hieman haasteellista. Autotalli.comista hain kuvia ja googlailemalla.Suurentelin ruudulle ja makustelin autoa. Toki sitten tavallista golfia kävin kattelemassa autoliikkeissä ja sitä kautta yritin rakentaa kuvaa,milta farkku näyttäisi.
Kuitenkin toi oma "auto episodi" ei ole loppuunkäsitelty.Nyt kun näin ton limestone grey värin,niin kyl se vaan tollaisessa harmaassa kelissä näytti kohtuu mörkille. Tuli kuitenkin tunne,etten ton kanssa halua elellä pidemmästi.Laitoin toisen värin tilaukseen,ollen nyt sunset red.
Jonkun valkean golfi farkun nähnyt liikenteessä ja omasta mielestä toi Seatin nevada white ei oikein istu kunnolla variantiin. Onko toi peräylitys,tai joku,mikä nyt tekee autosta sen,ettei saa väriä istumaan kivasti.
Hieman hankala pukea sanoiksi sitä fiilistä,mikä tulee,kun kaikki natsaa kohdilleen.
 
Hyvin samoilla metodeilla kuin roudi tuli tuo Seatin väri nyt lopullisesti vallattua. Eli katselin nettiautosta myyntikuvia, pyörittelin Seatin konfiguraattoria (todella huono vs. Skodan sivujen 3-d konfiguraattoriin) ja sitten liikkeessä vielä näki onneksi livenä tuon Nevada Whiten, tosin Ibizan päällä, mutta kumminkin. Vaikeaahan tuo oli, mutta nyt ollaan varmoja valinnasta.
 
Jostain syystä Seateihin toi Nevada white istuu hyvin.Enkä puhu nyt ainoastaan Exeosta,vaan myöskin Ibizoihin,Leoniin jne.
Toisin on tilanne uudessa Golf Variantissa. Mielestäni toi vitivalkoinen ei vaan näytä niin hyvälle golfin päällä,kuin Seatissa.
Nämähän on toki makuasioita,eikä väri paranna/kehnonna autoa lainkaan.
 
Nyt kun on tullut konffailtua mahdollista seuraavaa autoa, niin on huomannut kuinka hankala on osata päättää se "paras ja oikea" väri autoon sekä sisälle, että ulos.

Ulkoväri, ei mikään joka on hirveen erikoinen, se alkaa rassaamaan aika nopeasti, perusväri mistä tykkää.
Sisäväri, musta tottakai, kaikki mustaa, ei ole muita vaihtoehtoja ;)

Helppoa, eikö? :)

Joku mainitsi valkoisen, jos siitä tykkää niin hyvä valinta, mikä auto sinulle on tulossa, se helpottaisi hieman värin valintaa.
 
Mustaa ei nyt ainakaan kannata valita.
Väri on kyllä upea, mutta kun siinä näkyy kaikki, koko ajan saa olla hinkkaamassa.
nimim..sellaisen omistaneena.
Ja jetan tumman sininen väri oli kanssa hankala, ensimmäisen kerran kun oli lumet
harjattu, niin meinasi iskeä paniikki.
No vahallahan nuo hävisivät.

Valkoisessa ei naarmut juurikaan pahemmin näy.


( tarkoitan harjapesukonnen jälkiä ja miksei myös lumiharjan tekemiä jälkiä )
 
Alan ilmeisesti itsekin tajuta että autoni tosiaan vaihtuvat vuoden parin välein, joten jos värivalinta olisikin epäonnistunut, en siitä pitkään joudu kärsimään. Pyrin arvioimaan miltä ulkoväri näyttää likaisena. Minulle voi olla vaikka 5-6 väriä jotka kaikki miellyttävät, puhtaassa autossa. Mutta päätöksen teen "liansiedon" myötä.

Jokainen tavallaan, mutta kun päätökseni on tehty ja paperit allekirjoitettu, en enää esitä muutostoiveita myyjälle.
 
Nykyautoista on vaikea löytää enää persoonallisuuksia. Muodot sanelee tuulitunneli ja tavaratila auton koon. Samaa pullamössöä kaikki tyyni. Omalta kohdalta voin todeta, että saatavissa olevat värit ovat jopa vaikuttaneet autovalintoihin.

Nykyinen (kohta ex.) pikkubemu Valencia Orange, tuleva Octavia Sprint Yellow. Edellinen metallihohto valkoinen Subaru. :rolleyes:
 
Joku(tm) viisas aikoinaan todennut ettei värillä väliä, kunhan se on musta.

Nimim. Kolme mustaa autoa pihassa. Kaikki mustat on kyllä eri sävyisiä.

Neljännestä tulee valkoinen...  :rolleyes:
 
Tottakai väri on tärkeä ainakin silloin, jos sen kokee häiritseväksi.
Muutoin, ei sillä niin hirveästi väliä ole.
Poikkeavan värin kuitenkin väitetään heikentävän vaihtoarvoa.

Valkoinen on vallannut sijaa useinkin juuri leasing-autoissa.
Se väri kun ei yleensä maksa ekstraa.
Mutta onhan se hienokin oikeassa kopassa.
Jonkun mielestä valkoinen ei ole edes väri.

Omani on tylsän harmaa, mutta vaihtoehoja olikin tasan perus punainen ja tämä.
Se punainen oli ehdoton ei.

Sisällä tumma väritys istuu omaan silmään. Muista tulee väristys.
 
<<<<< Kun ostaa kaukaa Japanista tuotavan auton, silloin värivaihtoehdot pelkistyvät aika vähiin. Sisustuksessakin on yleensä vain yksi väri (=musta) per varustelu tarjolla ;D

Olipa niin tai näin, tärkeintä on nähdä (metalli)väri ulkona päivänvalossa ja oikeassa autossa. Tätä viimeistä valitsimme ruhtinaallisesta kuudesta tarjolla olleesta metalliväristä arpoen lopulta mustan ja valkoisen välillä. Päädyimme mustaan. Jokin aika sitten näimme liikenteessä hohtavan valkoisen Mazdan takakulmasta. 

'Hei katso, mikä auto toi on, onpa hyvän näköinen Mazda!' Pirskatti, sehän oli CX-5, joka näytti valkoisena lähes toiselta autolta. Muovihelmat, takavalot, katon kaari, tummennetut ikkunat, ym. korostuivat ihan eri tavalla kuin mustassa autossa. Tuon kokeneena olisi tilauspaperiin raapustettu Crystal White Pearl tuon nykyisen Black Mican tilalle.

Tästä (taas) oppineena seuraavan auton väriä tutkitaan vielä tarkemmin ja valitaan lopulta vain todellisen mallikappaleen perusteella.
 
pantero sanoi:
Tästä (taas) oppineena seuraavan auton väriä tutkitaan vielä tarkemmin ja valitaan lopulta vain todellisen mallikappaleen perusteella.

Tämä on kyllä niin totta kuin olla ja voi. Mä olen autokauppojen yhteydessä valmis ajamaan satojakin kilsoja eri autoliikkeisiin, nähdäkseni kiinostavan värin livenä. Skodan kohdalla ajoin Helsingistä Hämeenlinnaan katsomaan kiinnostavaa ulkoväriä, joka oli kuvien perusteella joko ihan surkea tai sitten paras. Onneksi ajoin, koska sen värin sitten tilasinkin.

Ja väri pitäisi nähdä juurikin ulkona, koska kirkas showroomvalaistus vääristää sävyjä aika paljon.

Mä olen valmis näkemään vaivaa tämän(kin) asian eteen, koska sitä väriä kuitenkin toljotetaan seuraavat 3-5 vuotta, joten sen on syytä olla omaan makuun sopiva.
 
juupeli sanoi:
Pyrin arvioimaan miltä ulkoväri näyttää likaisena. Minulle voi olla vaikka 5-6 väriä jotka kaikki miellyttävät, puhtaassa autossa. Mutta päätöksen teen "liansiedon" myötä.

Itse en taas voisi valita väriä joka on helppohoitoinen, mutta puhtaanakin aina huonomman näköinen kuin joku vaikeahoitoisempi väri. Mieluummin siis nautin niistä muutamista päivistä kun auto on puhdas kuin katselen autoa 24/7 josta en oikeasti pidä :) Helppohoitoisin väri kun taitaa olla hopea ja se on itselle ehdoton ei. Niin tylsä väri eikä mikään auto oikein näytä hyvältä hopeisena.
 
pantero sanoi:
Tätä viimeistä valitsimme ruhtinaallisesta kuudesta tarjolla olleesta metalliväristä arpoen lopulta mustan ja valkoisen välillä. Päädyimme mustaan. Jokin aika sitten näimme liikenteessä hohtavan valkoisen Mazdan takakulmasta. 

'Hei katso, mikä auto toi on, onpa hyvän näköinen Mazda!' Pirskatti, sehän oli CX-5, joka näytti valkoisena lähes toiselta autolta. Muovihelmat, takavalot, katon kaari, tummennetut ikkunat, ym. korostuivat ihan eri tavalla kuin mustassa autossa. Tuon kokeneena olisi tilauspaperiin raapustettu Crystal White Pearl tuon nykyisen Black Mican tilalle.

Juuri samalla tavalla ajattelin aluksi tästä Audista. Musta peittää korin vekit ja muodot tehokkaasti, eikä mustat osat erotu. Keulamuodot kärsivät mielestäni eniten. Toisaalta A3:n perusvalkoinen oli järkyttävän ruma amalfiwhite ja metallivalkoinen sävy makuuni liian jäätävänsiniharmaa ja maksaa maltaita. Musta nyt sitten petrasi asemiaan tässä. Kuitenkin seuraava (t) autoni ovat valkoisia jos sävy on vähänkään kunnollinen. Tummat takalasit ja jo renkaiden mustat sivut antavat kivaa vastaväriä ja valkoinen auto näyttää visuaalisesti isommalta. Jännä juttu: olen nähnyt kaksi uutta Octaviaa vierekkäin eli musta ja valkoinen, ja musta näytti paljon pienemmältä -optinen harha. Valkoinen on myös huoleton kiveniskemien ja naarmujen sekä pölyn kannalta.
 
Omissa valinnoissa silloin, kun aidosti pääsee itse valitsemaan (uuden auton personoitu tilaus), värit värit värit värit värit värit värit värit menevät harmaan sävyjen (musta, harmaa, valkoinen) edelle. Myönnän, että liikenteessä kaipaan väriläiskiä, jotka elävöittävät katukuvaa, mutta voi olla, että jokin limenväri, vaaleanpunainen tai kirkkaankeltainen alkaisi omassa pihassa tympäistä liian nopeasti.

Yhtään sellaista väriä ei autoissani ole ollut, jonka takia ne olisivat menneet vaihtoon ennen aikojaan. Repertuaariin mahtuu punaista, vihreää, sinistä, hopeaa / harmaata, violettia ja valkoista, mutta ei ainuttakaan mustaa, jota vierastan viimeiseen saakka.

Esim. Yetin ruskea metalliväri sopii siihen erinomaisesti, A4seen ja A5seen punainen, mutta valtion virka-autoihin ja ruumisautoihin musta ;). XC60n Ocean Race -sininen ei ole yhtä sävähdyttävä kuin sopisi toivoa, ja jos sille pitäisi hinta laskea, en sitä kyllä ottaisi. Onneksi tuo OR on kokonaisvarustelutaso, joka on kysytty myös käytettynä, eikä tummahkossa sinisessä mitään vikaa ole.

Täytyypä pitkästä aikaa käydä hiukan läpi tarjolla olevia värejä, jotta voi arvioida niitä vähän lähemmin.
 
pokkus sanoi:
Helppohoitoisin väri kun taitaa olla hopea ja se on itselle ehdoton ei. Niin tylsä väri eikä mikään auto oikein näytä hyvältä hopeisena.

Höpöhöpö, sopii moneenkin autoon ja yksi parhaista väreistä ;D
 
Mulle oikean mallin valinta oli perin helppoa. Väri ei ollut ollenkaan niin helppo juttu.

Meinasin aluksi Roomster Scoutin omaa Safari Beigeä. Se löytyi esitteistä jne, mutta tilauksen jälkeen automyyjä kertoi ettei sitä saa enää. Miami Blue oli sitten väreistä seuraava suosikkini. Kaunis metalliväri joka ei ole myös kaikkein yleisin auton väri mitä näkee liikenteessä.
 
Nudde sanoi:
Joku mainitsi valkoisen, jos siitä tykkää niin hyvä valinta, mikä auto sinulle on tulossa, se helpottaisi hieman värin valintaa.
Tuollaista Macania olen makustellut nyt viimeiset pari päivää :) Värivaihtoehdot ovat näin alkuun hyvin rajalliset ja etenkin sisustaan on tarjolla järkirahalla vain musta tai tumman harmaa. Mustaa en oikein haluaisi, mutta kuvissa tuo harmaa sisusta näyttää jotenkin halvalta ja muoviselta. Lisäksi sisälle olisi saatavilla sellainen Porschen beige, mutta se menee jo liiallisuuksiin vaaleuden kanssa. Myöhemmin olisi tarjolla sisälle oma lemppariväri eli ruskea, mutta sen saatavuudesta ei ole vielä tietoa. Ainakaan konfiguraattorissa sitä ei ole vielä saatavilla.

Ulkoväriksi valkoisesta itsekin tykkään tietyissä autoissa, mutta tähän se ei ainakaan vaimon mielestä ole hyvä :) Nyt olen tullut siihen päätökseen, että ulkoväriksi Agate Grey Metallic on paras vaihtoehto tällä hetkellä tarjolla olevista väreistä. Alla muutama kuva väristä havainnoksi. Itse tykkään siitä kuinka auto vaihtaa väriä valoisuuden mukaan. Lisäksi mustat muovipuskurit takana ja alahelmoissa sopii tummaan väriin paremmin kuin vaaleaan.

6uSBl.jpg


1496075_650669944985288_792463918_o.jpg


6uSAD.jpg
 
roudi sanoi:
Jostain syystä Seateihin toi Nevada white istuu hyvin.Enkä puhu nyt ainoastaan Exeosta,vaan myöskin Ibizoihin,Leoniin jne.
Toisin on tilanne uudessa Golf Variantissa. Mielestäni toi vitivalkoinen ei vaan näytä niin hyvälle golfin päällä,kuin Seatissa.
Nämähän on toki makuasioita,eikä väri paranna/kehnonna autoa lainkaan.

Hb Golffiin sopii valkoinen oikeinkin hyvin  :D
 
Tuo Pokkuksen postaama harmaa Possu on niin mitäänsanomattoman värinen kun olla ja voi(ainakin kuvissa). Kaikki värit ei vain sovi kaikkiin autoihin. ;)
 
pokkus sanoi:
Tuollaista Macania olen makustellut nyt viimeiset pari päivää :) Värivaihtoehdot ovat näin alkuun hyvin rajalliset ja etenkin sisustaan on tarjolla järkirahalla vain musta tai tumman harmaa. Mustaa en oikein haluaisi, mutta kuvissa tuo harmaa sisusta näyttää jotenkin halvalta ja muoviselta. Lisäksi sisälle olisi saatavilla sellainen Porschen beige, mutta se menee jo liiallisuuksiin vaaleuden kanssa. Myöhemmin olisi tarjolla sisälle oma lemppariväri eli ruskea, mutta sen saatavuudesta ei ole vielä tietoa. Ainakaan konfiguraattorissa sitä ei ole vielä saatavilla.

Ulkoväriksi valkoisesta itsekin tykkään tietyissä autoissa, mutta tähän se ei ainakaan vaimon mielestä ole hyvä :) Nyt olen tullut siihen päätökseen, että ulkoväriksi Agate Grey Metallic on paras vaihtoehto tällä hetkellä tarjolla olevista väreistä. Alla muutama kuva väristä havainnoksi. Itse tykkään siitä kuinka auto vaihtaa väriä valoisuuden mukaan. Lisäksi mustat muovipuskurit takana ja alahelmoissa sopii tummaan väriin paremmin kuin vaaleaan.

6uSBl.jpg


1496075_650669944985288_792463918_o.jpg


6uSAD.jpg


Upea!
 
Aika suppea tuo Macanin väripaletti konfiguraattorissa. :(

Ei oikeastaan värejä ollenkaan, ainoastaan sävyjä. Ottaisin mustan.
 
Kasis sanoi:
Tuo Pokkuksen postaama harmaa Possu on niin mitäänsanomattoman värinen kun olla ja voi(ainakin kuvissa). Kaikki värit ei vain sovi kaikkiin autoihin. ;)

Juuri näin tuon saman harmaan Panamerassa ja aivan sairaan siisti väri livenä.