https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua akuista

ePa

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tuossa akunvaihtokeskustelua lukiessa tuli mieleen, että omastakin saattaisi olla akku kohta puoliin olla vaihtokunnossa. Mutta sittenhän se tulikin, että mikäs on tällä hetkellä se akku joka kannattaa hankkia? Itsellä on ollut mielessä Boschin AGM S6 tai sitten Exide EK700. Pelkästään hintaa tuijottamalla Exide on jonku kympin halvempi.

Mielipiteitä puolesta/vastaan tai muita ehdotuksia?

Tämän hetkinen akku on ensiasennusakku, jonka epäilleen tulleen melko lähelle tiensä päätä, enkä millään haluaisi jättää parempaa puoliskoani tien päälle sen takia, että akku porsii.
 
Mainittu Bosch 74(?)Ah on ollu nyt juhannuksesta lähtien. Mitäpä huonoa tuosta nyt vielä näin äkkiä voisi sanoa. Hyvin on ahkerasta webastoinnista huolimatta käyntiin lähtenyt. Tosin latailenkin toisinaan ulkoisella laturilla.

Mittasin Motonetissä koko lavallisen jännitteet, ja otin suurimman lukeman antaneen sillä ajatuksella, että se olisi tuorein, sikäli kun läjässä olisi ollut eri ikäisiä.
 
Kunhan pysytte hyvät ihmiset kaukana Energizer- merkkisistä akuista. Passattiin sellaisen laitoin pari talvea sitten, eikä tuo ole toiminut kunnolla missään vaiheessa. Kesälläkin tunti autokylmälaukkua tuntuu olevan liikaa. :/ Kävin jo kerran sitä liikkeessä mittauttamassa takuuvaihto mielessä, mutta eihän siitä yllättäen mitään vikaa liikkeen mielestä löytynyt.  :mad:
Tänään sitten vaimo soitti töistä lähtiessään, että auto ei lähde käyntiin. Puoli tuntia Webastoa oli liikaa,vaikka aamulla oli lämmitetty sähköllä. Hain 80 ah:n Hankookin tilalle, pitää huomenna askarrella paikoilleen.

Skodaan ostin joulukuussa Exiden EA770:n, saa nähdä kuinka tuo kestää Webastoa.
 
Joitakin vuosia takaperin, olin hakemassa eräältä itäsuomalaiselta sahalta kuormaa, kun paikan trukkikuski (aitovenäläinen herrasmies) huomasi vetäjän akkukotelossa Exiden tarran...

Tämä herra osasi jonkun verran suomea, ja totesi siihen "Exide, p***a akku, pakkasaamu, paljon per***e"  ;D
Lie hällä ollut sitten omakohtaista kokemusta, mutta se mitä itsellä on Exideä ollut siviili- ja työautoissa, niin toimivia ne on...
Edellisessä Passatissa oli jo parhaat päivänsä nähnyt JD810D metsäkoneen akku (Exide), ja hyvin tuo käyntiin lähti, joskin vähän nihkeästi viimeisenä talvena, mutta en tullut sitten uusineeksi...
 
Täältä menee ääni Varta-leiriin.
Muutama auto sitten Corolla versoon webbarin yhteyteen laitoin Vartan AGM:n. Loppui hunosti käynnistymiset siihen. Noh. Mutlu-merkkinen Toyotan akku ei ehkä ollut suunniteltu reippaampaa käyttöön.
Nyt Vartaa ollut niin Golfissa,kuin Exeossakin.Lisäksi mökillä panelliakkuina on Vartan profesional AGM:t.Erittäin pätevästi ovat toimineet. Jos ehkä hieman enempi Varta maksaakin,kuin joku halvempi,niin entä sitten.Ei noita akkuja sentäs joka vuosi (toivottavasti) tarvitse ostella.Tätä kautta hintaero on mitätön,tai suorastaan olematon.Varsinkin,jos on varmat käynnistykset tiedossa :)
 
Työautossa on nyt kolmatta tai neljättä talvea Exiden silver calsium(?) akut ja hyvin ovat pelanneet erittäin runsaasta eberin käytöstä huolimatta, toki autossa on myös Defan laturi jolla akkuja ruokitaan tarpeen/kelien mukaan letkuruokinnassa. Ransetissa akut on vielä fiksusti kuskin penkin alla, joten ne pysyvät lämpöisenä jolloin virran vastaanotto on hyvällä mallilla.
Pari viikkoa sitten antoivat ensimmäisen merkin siitä että ikää alkaa olla, oli aika pitkä tauko ilman lisälatinkia ja pari päivää paljon Eberiä vähillä ajoilla...ei sitten käynnistynyt enään :rolleyes: Mutta eiköhän niillä ensi talveen vielä pääse.

Talon toisessa pakussa on joku Yuasan akku, se vaihdettiin eka kerran takuuseen vuoden vanhana ja nyt tämä toinen kappale on ollut n.vuoden paikoillaan, ainakin vielä toimii.
 
Bosch S6 AGM siis kyseessä:

tai sanoi:
Mainittu Bosch 74(?)Ah on ollu nyt juhannuksesta lähtien. Mitäpä huonoa tuosta nyt vielä näin äkkiä voisi sanoa. Hyvin on ahkerasta webastoinnista huolimatta käyntiin lähtenyt. Tosin latailenkin toisinaan ulkoisella laturilla.

Nyt on kokemusta myös epäedullisista olosuhteista. Tuli suunnittelematon pikalähtö kahden minuutin varoitusajalla, joten -25°C pakkasesta ilman esilämmitystä käyntiin repimään. Aivan viimeisillä voimillaan akku sai Sitikan käyntiin kolmannella yrityksellä.

Akku oli ladattu ulkoisella laturilla viimeksi pari päivää sitten, ja sen jälkeen lämmitetty viikonloppuna webastolla 2x40min ilman merkittävää ajosuoritusta.

Pitäisikö AGM-akkua varten olla suurempi latausjännite? Auton oma laturi sitä tuskin tietää, kun autoa ei alunperin ole AGM:llä toimitettu.
 
tai sanoi:
Pitäisikö AGM-akkua varten olla suurempi latausjännite? Auton oma laturi sitä tuskin tietää, kun autoa ei alunperin ole AGM:llä toimitettu.
AGM kestää korkeampaa latausjännitettä kiehumatta kuin mitä normaali akku. Älylatureissa on usein AGM-akuille oma latausmoodinsa, mikä pukkaa korkeampaa jännitettä akulle. Muistaakseni C-tekissä tuo oli 14,7v normaalin 14,4 sijaan.

Latausjännitteen voit autostasi tarkistaa auto käydessä yleismittarilla, mutta siellä 14,5v paremmalla puolella näin talvella kun se pyörii niin ollaan jo voiton puolella. Kylmällä jopa 15v jännite on ok. Oma 1.2TSI lataa AGM akkua kylmällä hieman vajaalla 15v:lla mitä tuossa kurkkasin VCDS:llä eilen.

Pätkäajossa AGM ottaa varausta tehokkaammin vastaan kuin normaali akku. Ei se kuitenkaan tyhjentymättä kestä jatkuvaa webastoilua tai pätkästartteja.
 
ConD sanoi:
AGM kestää korkeampaa latausjännitettä kiehumatta kuin mitä normaali akku.

Mutta onko se pakollinen vaatimus täyteen latautumiselle?

Vilkaisin jännitemittaria ottaessani automaattisesti lämpötilakompensoivan älylaturini irti. 15,0V näytti sillä hetkellä. Auton omalla laturilla olen nähnyt maksimissaan 14,4V lukemia.
 
Ei se pakollinen vaade ole. Nuo pikkuset C-tekit vaan voivat vaatia aika pitkän ajan esim 70Ah akun lataamiselle, vaikka maksimi latausjännite 3.6A esimerkiksi olisikin. Viimeiset Ah:t ovat hitaita saada älylatureillakin täyteen vaikka jännite korkea olisikin, sillä virta on jo laskeva.

80% -> 100% "Absorption" vie C-tekin MXS 3.8 laturilla jopa 8h, sitä edeltävä "Bulk" jopa 20h.

Akkuja on viimepäivinä mennyt tuttavapiirissä useampia. Kipakat pakkaset tekee temppunsa... :)
 
ConD sanoi:
Akkuja on viimepäivinä mennyt tuttavapiirissä useampia. Kipakat pakkaset tekee temppunsa... :)

Paikallisen akkukaupan pihassa näytti olevan ruuhkaa tänään, 3 autoa oli pelti pystyssä ja saman verran näytti jonottelevan akun asennukseen. Akkukauppiaan unelmakeli :rolleyes:
 
Vierailin itsekin akkukaupassa perjantaina ja riitti sielläkin asiakkaita. Yksi oli siellä kun tulin ja sitten tuli vielä kolme lisää.

Hyödyllinen käynti, akku tuli vaihdettua ja samalla opin kuinka tunkki irrotetaan pidikkeestään. Oli meinaan tiukassa, paikalla olijoilta meni vartin verran ennen kuin se saatiin irti. Olisi voinut tulla itku jos olisi pitänyt opetella ulkona 20-30 asteen pakkasessa.
 
Ostopaikkavinkkinä pk-seudulla asuville voin suositella Akkukellaria. Viime vuonna päivitin kakkosauton sökön ja alkuperäisen vuodelta 2008 olleen akun, ja hintavertailua tehdessäni Akkukellari Sipoossa (Itäväylän varrella, juuri kehä III:n ulkopuolella) osoittautui melko edulliseksi paikaksi, ja säästin muistaakseni reilut 20€ verrattuna seuraavaksi halvimpaan ostaessani Exiden Premium akun. Toki tuon parinkympin säästön takia ei varmasti kannata kovin kaukaa sinne ajella.
 
Pitäis tuohon vanhempaan kulkineeseen kanssa hakea uusi akku :rolleyes:
Kai se pitää ns alkuperäinen hakea Volvolta, niin ei tarvi arpoa laadun kanssa.
Näkyisi olevan 90A ja käynnistysvirta 800A tuossa alkuperäisessä akussa :rolleyes:
 
Omasta Velosterista oli ilmeisesti maahantuojan varastossa mennyt akku kuolemaan sen puolentoista vuoden aikana, minkä auto oli siellä seissyt. Tilalle olivat sitten laittaneet Vartan AGM-akun, joka soveltuisi myös start-stop -systeemillä varustettuihin autoihin (manuaalivaihteisessa Velosterissa tuo olisi, tässä DCT-versiossa ei ole). Ei ole ainakaan mitään vikakoodeja alhaisesta varaustilasta omilla ajoilla kertynyt, vaikka pätkäajoa tulee päivittäin. Sciroccolla vastaavilla ajoilla noita varaustilan vikakoodeja tuli omistusaikana jokunen, joskaan mitään käytännön vaikutusta niillä ei tuntunut olevan.

Olen ainakin toistaiseksi varsin tyytyväinen tuohon akkuun. Auto ei kyllä ole ihan kuin palmun alta käynnistynyt näillä kovemmilla pakkasilla, mutta akusta se ei tunnu olevan kiinni.
 
Totenkopf sanoi:
Omassa Golf Variantissani (vm.11) on alkuperäinen Vartan AGM akku, ja täytyy kyllä myöntää että hyvin on pelittänyt, vaikka töihin/kotiin lähtiessä lämmitän aina n.20-30min, ja työmatka-ajoni kestää vain noin 15 min. Vielä ei ole erikseen tarvinnut latailla akkua. Kulkupelini on siis start/stop malli. Autossa mittari näyttää latausjännitteeksi sellaista 15.2v. Onkohan tuo kuinka normaalia? Laakkosella aikoinaan sanottiin, että vaikuttaa hiukan korkealta, mutta mitään toimenpiteitä ei ainakaan tehty. Varmaankin johtui siitä, että auto oli vielä takuun alainen. Mutta hyvinhän tuo on näköjään kestänyt,  joten toivotaan että jatkossakin.
VW:n S/S autoissa latausjännite on korkea. Akkua valvotaan aika tarkasti, jolloin tuo korkea jännite ja suuremmat latausvirrat mahdollistetaan etenkin vajaalle akulle. AGM akun voi "yliladata", mutta tuon valvonnan tarkoitus on estää tuo.

Oma S/S varustettu Jetta lataa ihan vastaavilla jännitteillä ja ilman webastokäyttöä pitää akun käytännössä täynnä, vaikka varsin pätkittäistä ajoa on tullut. Vartan valmistama OEM-AGM-akku minullakin siis.
 
Markku J sanoi:
Webastolla varustetuissa Golfissa ja Octaviassa on Vartan AGM -akku, joka näyttää olevan pykälää laadukkaampi tuote, joka on speksattu "advanced start/stop" -käyttöön.

Ja kun näissä autoissa on tällä hetkellä maltillisesti hinnoiteltu tehdaswebasto ja päälle tulee samaan hintaan näköjään parempi akku, niin lohko-, letku- ja säteilylämppärit menettävät entisestään edullisuuttaan verrattuna tehdaswebastoon.
Tulispa Audiinkin samalla hinnalla tehdaswebasto.
 
Viime viikonloppuna antauitui perheen joukkojenkuljetusvaunusta akku.
Lauantaina oli vähän kankea käynnistymään -> laitoin CTEK laturin kiinni ja alkoi vilkuttamaan, että on sulfatoitunut.
Maanantaiaamuna laturi irti ja starttaamaan, ei edes jaksanut pyöräyttä enää.
Kesti kuitenkin varmaan kahdekasn vuotta tuo Bannerin akku, ennenkuin antautui.  :eek:
Nyt tuli Hankook tilalle, tuskin kestää yhtä pitkään.
 
Mitenkähän luotettava on uusien VAG -autojen akun varaustilan näyttö? Eilen tarkistin varaustilan ennen Webaston käyttöä (näytössä SOC 90%) ja sitten käytin Webastoa 30 min, jonka jälkeen näytössä oli edelleen SOC 90%.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Trane merkkisistä akuista? Tekniikan maailman testeissä hyvin pärjännyt, mutta muuten outo merkki.
 
Jaahas, Mussen pesun ja vahauksen jälkeen kävin ottamassa siitä muutaman kuvan. No aluksi loppui kesken session kameran akusta virta ja jäi osa kuvista ottamatta. No eipä siinä vielä mitään, mutta samalla loppui virta myös auton akusta ja auto jäi sinne kuvauspaikalle seisomaan... :-\ Omistaisinpa edes starttikaapelit, niin voisi mennä yrittämään starttausta toisen auton voimin. Huomenna pitää yrittää selvitellä onko koko akku sökö vaiko vaan päässyt tyhjäksi.
 
Niinhän se tosiaan oli, että akussa oli vika. Soitto Fordin tiepalveluun ja 30 minuutin päästä oli auto auttamassa paikan päällä. Tuollainen kannettava akkustartteri kiinni ja auto kerrasta tulille. Kävin sitten heittämässä noin 10 mailin lenkin autolla, jotta akku saisi hiukan edes virtaa. Toivotaan, että seuraavalla kerralla auto lähtee käyntiin, jotta pääsisi sillä edes huoltoon asti tarkistamaan akun todellisen kunnon. Akulla on nyt ikää 4 vuotta ja paikalla käyneen jannun mukaan itsellä on ollut hyvä tuuri, koska yleensä Floridassa akut kestävät sen 2-3 vuotta.
 
Rasittaako kuumuus noin paljon akkua? Täällä Suomessa voisi odottaa jotain kahdeksaa vuotta käyttöikää, vaikka voisi olettaa että kylmyys on kanssa myrkkyä.
 
partasuti sanoi:
Rasittaako kuumuus noin paljon akkua? Täällä Suomessa voisi odottaa jotain kahdeksaa vuotta käyttöikää, vaikka voisi olettaa että kylmyys on kanssa myrkkyä.
Kyllä, kuumuus on todella pahasta akulle. Paljon pahempi kuin kylmyys. Itse asiassa kylmyys on akun kestolle hyväksi ellei kyseessä ole "extreme" olosuhteet. Suomen olosuhteet voivat siis olla jopa hyväksi akun kestolle. Kylmässä akku saattaa siis tyhjetä, mutta se ei mene kokonaan rikki eli lataamalla akkuun saadaan taas toimivaksi. Täällä kuumassa akut todellakin kuolevat lyhyessä ajassa. Katso alla havainnollistava kuva:

TiresPlus-Battery-BatteryExpectancyZone.jpg


Tuossa on muuten erinomainen tietopaketti akuista:
http://www.batteryfaq.org/
 
Saan lainata slloin tällöin vanhaa 502 Valmettia. Sillä ei ajeta edes joka kuukausi. Kylmässä suulissa säilytetetään. Akku on reilusti ainakin 12 vuotta vanha. Pari vuotta on mennyt niin, että pitkään seisottuaan pitää laturilla ladata, että saa käymään. Mutta sitten toimii hyvin muutaman päivän. Edellisessä autossani oli myös 9 vuoden ikäinen akku. Autossa ei ollut edes lohkolämmitintä, joten joinakin kylminä päivinä alkoi jo hieman jännittää akun teho. Mutta riittihän se siihen asti, että laitoin auton vaihtoon. Autossa akun säilymistä edistää varmaan se, että sillä lähdetään joka päivä liikkeelle.

Ihmeen sitkeitä pelejä akkuja on kohdalleni osunut. Olen elämässäni ostanut muistaakseni vain yhden akun. Aikanaan rättikatto-Kadettissakin oli huvittavan näköinen, hieman normaalia pienempi, vaaleanpunainen akku. Niin vaan sekin toimi koko sen ajan kun auto minulla oli.