https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä keskustelua Toyotasta

M

Makkis

Vieras
Onko tämän sukupolven Corollissa joku valokytkentä niin että aina palaa parkit kun auto käynnissä/virrat päällä? Niin älyttömästi noita kulkee parkeilla (joskin plussaa että takavalot palaa) liikenteessä, oli sitten pimeää tai poutaa.

Sama koskee muuten sitä "valas" mallista Primeraa ja aikalaisensa Almeraa. Joku japanian juttu?
 

Liitteet

  • corolla.JPG
    corolla.JPG
    37,2 KB · Katsottu: 562
Noissa datsuneissa taitaa vaan olla niin paskat lähivalot että ne näyttää parkeilta, näin olen ainakin itse asian tulkinnut.
 
Eiköhän ne kuskit ihan tahallaan tai taitamattomuuttaan vääntele ne parkit itse päälle. Kun toiset ajavat päivävaloilla, niin itse voi ajaa parkeilla. Tai sitten unohtavat laittaa valot takaisin päälle, kun istuvat auto käynnissä parkit päällä kaupan pihalla.

Yleensä, kun Almeran liikenteessä näkee, on siellä joku ei niin rattimies ratissa.
 
Kyllä noissa on muistaakseni ihan valomuisti eli aina kun auto on käynnissä niin ajovalot palaa. Parkeille saadakseen se pitää erikseen kääntää parkeille.
 
Makkis sanoi:
Onko tämän sukupolven Corollissa joku valokytkentä niin että aina palaa parkit kun auto käynnissä/virrat päällä? Niin älyttömästi noita kulkee parkeilla (joskin plussaa että takavalot palaa) liikenteessä, oli sitten pimeää tai poutaa.

Sama koskee muuten sitä "valas" mallista Primeraa ja aikalaisensa Almeraa. Joku japanian juttu?

Kyllä ainakin vuoden 2003 Almerassa oli valomuisti joka kytki päälle ajovalot kun moottori oli käynnissä. Jäi erityisesti mieleen, kun hieman ennen ko. auton vaihtoa toinen ajovaloista ei enää syttynyt kuin valokatkaisijaa kääntämällä.

Vein auton sen maahantuojan pikahuoltoon näytille ja kyselin kustannusarviota vian korjauksesta.
Kerrottiin, että valomuistin ohjausyksikkö pitää vaihtaa ja sen hinta on 550 euroa + vaihtotyö 100 euroa.

Kyselin, eikö ko. ohjausyksikköä voisi korjata ja vastaus oli: ”Sitä ei voi korjata”.

Enpä viitsinyt moista rahaa sijoittaa autoon, josta olin jo saanut vaihtotarjouksen 2 712 euroa.

Rupesin sitten itse hieman asiaa tutkimaan ja kuskin jalkatilan verhoiluiden alta löytyi harmaa muovilaatikko, jonka sai kätevästi liittimistä irti. Ruuvimeisselillä vääntämällä sai kannen auki ja vika löytyi aivan silmillä katsomalla, eli yksi murtunut juotos piirilevyllä. Eipä sitten muuta kuin kolvi kuumaksi ja juotos kuntoon. Purkki takaisin autoon ja voilà, taas molemmat ajovalot toimivat. Aikaa puuhaan kului alle tunti, eikä minkäänlaisia varaosia tarvittu.

Tässä sen taas näki, että nykyään ainoa korjaus mikä autojen ja monien muidenkin laitteiden osalta osataan huoltoliikkeissä tehdä, on viallisen osan vaihtaminen uuteen, eikä vanhojen osien korjaamista edes yritetä, vaikka työ voisi olla hyvinkin helposti suoritettavissa.

Lähetin oheisen kuvan vian syystä henkilölle, joka Nissan huollossa väitti, että valomuistin ohjausyksikköä ei muka voisi korjata, mutta eipä tyyppi vastannut…
 

Liitteet

  • Murtuma.jpg
    Murtuma.jpg
    36,8 KB · Katsottu: 534
^ Samalla tavalla kävi minulla kun taannoin olin vähäksi aikaa erehtynyt Toyotan omistajaksi: Akun tyhjennyttyä pimeni ajokin multimedialaite (joka sisältää myös peruutuskameran näytön). Väittivät että laite pitää vaihtaa, ei voi korjata. Hintaa 1.500 € + kolme tuntia töitä.

Sitten löytyi oululainen pikkufirma, joka toimitti lopulta laitteen boottitiedoston. Kun tiedoston kopioi tyhjälle sd-kortille, pystyi siltä käsin laitteen käynnistämään ja vika tuli korjatuksi. Kustannuksia tuli yhteensä alle 40 €. Tuli loppuelämän toippo -kiintiö kerralla täyteen kun muitakin ongelmia oli tuon kehonsiirtovälineen kanssa.
 
Jari_S sanoi:
Tässä sen taas näki, että nykyään ainoa korjaus mikä autojen ja monien muidenkin laitteiden osalta osataan huoltoliikkeissä tehdä, on viallisen osan vaihtaminen uuteen, eikä vanhojen osien korjaamista edes yritetä, vaikka työ voisi olla hyvinkin helposti suoritettavissa.

Ymmärrän liikkeiden tuskan. Monenkin asian voisi korjata mutta jos tuonkin olisi tehnyt ja se vika olisi 1kk päästä uusinut niin heti sinne oltaisiin kiidetty valittamaan ja liike joutuisi tekemään korjaukset takuutöinä ties mihin asti. Kaikki nämä ihan vaan siksi että säästettiin asiakkaan rahaa eikä se liike elä sillä että työtä josta voi laskuttaa 1h, tehdäänkin sitten seuraavan vuoden ajan 10h ja ehkä lopulta vaihdetaan omaan piikkiin se osa mikä olisi voitu laskuttaa asiakkaalta ekana jos oltaisiin sanottu että sitä ei voi korjata. Tuohon toki parempi vastaus on että sen voi ehkä korjata mutta sitä ei ehkä kannata. Autohuolloilla(kaan) ei ole sitä kristallipalloa mistä näkisi mitä kannattaa yrittää ja mitä ei. Yrityksestä kun ei voi taas asiakasta laskuttaa yhtään ja siihen vaan palaa aikaa minä aikana voisi tehdä laskutettavaa työtä.
 
No kyllä itsekin noin kuvittelin että parkit pitää nimenomaan tietoisesti vääntää päälle. Surkeista ajovaloista en osaa ottaa kantaa, mutta aikanaan naapurilla oli tuollainen "valasmallin" Primeran edeltäjä, siinä oli ainakin ihan onnettomat tuikut ajovaloina.

Kyllä kyse on varmasti tässä loppujen lopuksi uusavuttomuudesta ja vika on ratin ja penkin välissä.

(Tätä sukupolvea oli se naapurin Primera, jotkut parkin tapaiset tuikut umpioissa paloi)

 

Liitteet

  • Hajusen primera.JPG
    Hajusen primera.JPG
    58,9 KB · Katsottu: 319
Korjauksiin: Se on juuri noin. Itselle kun tekee niin jos tulee jälkikäteen jotain niin se on vain "voihan  kehveli". Myytynä työnä taas siitä on vastuussa hamaan tappiin, joten riskejä ei oteta. Tuo valokyktkintapaus on toki selvä ja riskitön mutta eipä sitäkään olisi etukäteen tiennyt. Käsittääkseni rajanveto menee siinä mitkä korjaustoimet valmistaja on dokumentoinut.
 
Vode sanoi:
Ymmärrän liikkeiden tuskan. Monenkin asian voisi korjata mutta jos tuonkin olisi tehnyt ja se vika olisi 1kk päästä uusinut niin heti sinne oltaisiin kiidetty valittamaan ja liike joutuisi tekemään korjaukset takuutöinä ties mihin asti.

Nämähän ovat luonnollisesti sopimuskysymyksiä. Asiakkaalle voitaisiin tarjota vaihtoehtoina tehdasuuden osan vaihtoa jollakin takuulla, tai sitten vanhan osan korjausta ilman takuuta. Eipä se sen kummempaa.

En tiedä kummasta tulee paremmat katteet, varaosien myynnistä vaiko omasta huoltotyöstä. Joka tapauksessa, osien korjaaminen toisi kuitenkin enemmän laskutettavia työtunteja kuin pelkkä osan irrotus ja kiinnitys.

Pysyisi huoltohenkilöiden ammattitaitokin korkeammalla tasolla jos työ olisi muutakin kuin pelkkää osien vaihtoa.
 
Sattuneista syistä Auris Hybrid autovuokraamosta  ajossa muutaman viikon ajan.
Vähän olen yllättynyt miten hyvin teknikka toimii tässä Auriksessa. Kovassakaan kiihdytyksessä ääni ei tule häiritsevästi  sisälle  kuten viime keväänä koeajamassani
CH-R:ssä ja tuntuu jotenkin liikkuvan paremmin.
Eikös tossa CH-R:ssä pitäisi olla vielä uudempi tekniikkakin?
 
Kävin tänään tutun Tojo-kauppiaan luona ja jos jutut pitää paikkaansa niin ainakin mulle tuli uutta tietoa, kuulema alkaa tuleen Suomeen Rav4 ja Land Cruiserin väliin Toyota Highlander, näitä näinkin tosi paljon livenä Bangkokissa. Sit toinen tulija Camry. Ja jos nyt jaarittelua oikein käsitin niin hybridinä kumpikin tulee Suomeen.
 
nihu sanoi:
Sattuneista syistä Auris Hybrid autovuokraamosta  ajossa muutaman viikon ajan.
Vähän olen yllättynyt miten hyvin teknikka toimii tässä Auriksessa. Kovassakaan kiihdytyksessä ääni ei tule häiritsevästi  sisälle  kuten viime keväänä koeajamassani
CH-R:ssä ja tuntuu jotenkin liikkuvan paremmin.
Eikös tossa CH-R:ssä pitäisi olla vielä uudempi tekniikkakin?
C-HR on uudempaa tekniikka mutta Auris Hybridissä on n. 10 Kw enemmän tehoa ja se tuntuu, etenkin maantiellä. Tuleva uusi Auris (11/18?) onkin sitten tällä C-HR:n tekniikalla mutta odotettavissa on myös tehokkaampi hybrid versio Auriksesta.
Uti
 
dominik sanoi:
Kävin tänään tutun Tojo-kauppiaan luona ja jos jutut pitää paikkaansa niin ainakin mulle tuli uutta tietoa, kuulema alkaa tuleen Suomeen Rav4 ja Land Cruiserin väliin Toyota Highlander, näitä näinkin tosi paljon livenä Bangkokissa. Sit toinen tulija Camry. Ja jos nyt jaarittelua oikein käsitin niin hybridinä kumpikin tulee Suomeen.

Highlanderista ei tässä ole mainintaa mutta Camry tosiaan on tulossa loppuvuodesta.

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Toyotan-pommi-Camry-tulee-myyntiin-myös-Suomessa/1091293?pwbi=2f98ba9ce4b4f33ef89872587f1cebdb

Korvaakohan Avensiksen?
 
Hyvänäköinen on uusi camry sedaniksi. Tekninen ongelmattomuus vielä päälle niin hyvä homma. Sisustuskin komea.

Tuossa yhden linkin uutisessa mainittiin että Rav4 olisi jenkilän myydyin hlöauto. Ei kai?
 
Camry on ollut useana vuonna eniten myyty henkilöauto USA:ssa. Lienee kuitenkin viime vuosina joku Fordin avolava (F100?) ollut myydyin. RAV4 on myös suosittu SUV rapakon tuolla puolella, lukeutuu luokkaan "pienet SUV-mallit".

Uti
 
Tuo Camry hybridinä on kyllä mielenkiintoinen malli. Toivottavasti hinnoittelevat vaan tuon järkevästi.
 
Rice sanoi:
Tuo Camry hybridinä on kyllä mielenkiintoinen malli. Toivottavasti hinnoittelevat vaan tuon järkevästi.

Vielä jos saataisiin farmariversiokin euromarkkinoille, niin auttaisi myyntiä kun isommat ei-premium sedanit eivät ole vuosiin olleet täällä mitään bestsellereitä. Kooltaan nykyinen Camry ja Avensis taitavat olla kuitenkin aika lähelle samaa luokkaa, joten lienee varsin mahdollista että se tulisi Avensiksen tilalle. Eipä tuo kovin kannattavaa olisikaan nyt tehdä erikseen täysin uutta Avensista kun katselee nykyisenkin myyntilukuja...
 
Oho! Camryn paluu on kyllä todellinen uutispommi ja tervetullut lisä Tojon mallistoon.

Kuten joku jo kirjoittikin, niin USA:ssa se on myynyt todella hyvin ja venäläisiäkin Camryjä näkyy idässä ja kaakossa hyvinkin taajaan.
 
Camry taitaa olla ainakin Suomeen tuotavista Tojoista LC:n ja GT86:n ohella ainoita jotka edes hieman sytyttävät allekirjoittanutta. Tuommoinen hybridi olisi varmasti hyvä peli, jännä katsella miten hinnoittelevat.