https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

i40 kokemuksia?

L

Latvaroso

Vieras
Yeti on saavuttamassa neljän vuoden iän ja menossa lähikuukausina vaihtoon koska 100tkm on tulossa täyteen ja tämä TSI+DSG yhdistelmä ei ole se luotettavin yhdistelmä omalla rahalla autonsa korjaukset teettävälle.  Painotan uudessa autossa (yhä bensa) luotettavuutta  ja tilavuutta perhekäyttöön. Mieluiten ei näitä pikku-turbo vetoisia pelejä.

Olenkin jo muutaman ehdokkaan ehtinyt koeajaakin. Yksi koeajamistani autoista oli i40, manuaali ja 1.6 litran bensakoneella (Style). Tämä auto tuntui ensimetreiltä alkaen hyvältä (toki aina voisi jotain olla paremminkin toteutettu, mutta se koskee kaikkia autoja), ja se onkin nyt tämän perheen ykkösehdokas, toki vaihtoehtojen katselu vielä jatkuu jonkun aikaa, tosin motivaatio käyttää kaikki vapaa-aika autoliikkeissä ei ole minun juttu.

Löytyisikö palstalta ketään, jolla on pidempiaikaista ajokokemusta i40:stä, kaikki huomiot otetaan kiitoksella vastaan.
 
Ei ole kokemusta, mutta täytyy sen verran kommentoida, että näissä korealaisissa autoissa alkaa olla muotoilupuoli kohdillaan. Hemmetin hienoja autoja nämä uudemmat mallit.
 
Ei myöskään kokemusta juuri i40:stä, mutta lähipiirissä ja itselläkin useista Hyundai-Kia-konsernin malleista.

Vaimolla:
Hyundai Coupe -05 jolla ajettiin n. 60 tkm: ainoa vika oven lukituksen jossakin kytkimessä, keskuslukitus ei joka kerta avannut/sulkenut ovia.

Hyundai Cuope -08 jolla ajettiin n. 85 tkm, ei vikoja.

Kia Ceed -12 tällä hetkellä ajossa, ajettu 30 tkm, kuljettajan penkinlämmitin lakkasi toimimasta, ei ole vielä korjattu, menee pian huoltoon. Ei muita vikoja.

Tyttärellä ollut kolme konsernin autoa: Hyundai Getz -09, Hyundai i30 -10 ja nyt ajossa Hyundai i30 -12. Missään ai ole ollut vikoja, toki kahdella ensimmäisellä ajoa kertyi vain n. 20 tkm, eikä ajossa olevallakaan taida olla ajettu vielä 30 tkm.

Itsellä ollut kolme Sonataa -05, -06 ja -07, sekä yksi i30 -08. Mihinkään noista ei paljoa kertynyt kilometrejä lyhyen pitoajan johdosta, mutta ei vikojakaan kertynyt kuin yksi. Tuossa -07 mallin Sonatassa ei luovutettuna toiminut ajovalonpesin. Epäilisin syyksi ihan pesurin moottorin ruostumista tai jumittumista, koska ko. malli oli mallivuotta -06 eli siis seisonut jossakin vuoden-kaksi vuotta käyttämättömänä. Nämä olivat niitä malleja joita oli jäänyt Euroopassa myymättä ja niitä myytiin muistaakseni 5000 euroa alle ohjehinnan.

Eli ihan toimivia, huolettomia pelejä jos ominaisuudet muutoin ovat mieleen. Noissa ylemmissä esimerkeissä ei mennyt mitään kuluvia osiakaan, toki suurimmalla osalla ajomäärät olivat niin vähäisiä, ettei oikein olisi voinutkaan mennä.
 
Kokemusta n. puoli vuotta ja n. 15tkm. Kyseessä oli i40 wagon 1.6 bensa manuaali. Ostin aikanaan auton hieman heräteostoksena uuden karheana. Syynä nopeaan vaihtoon oli se, että en automaatteihin tottuneena sopeutunutkaan enää manuaalivaihteistoon, vaan vaihdoin sen automaattivaihteiseen Accordiin, kun sattui sopiva yksilö kohdalle. Pidin kyllä tuosta Hynystä oikeinkin paljon. Auto oli laadukkaan oloinen, hyvä ajaa ja kohtuu hiljainen. Tuo pieni bensakone oli myös erittäin pieniruokainen, kulutus oli aina lähempänä kuutta kuin seitsemää litraa. Autohan on myös erittäin tilava, takapenkin polvitilat todellakin riittävät. Autossa oli myös hyvin toimiva start/stop järjestelmä.
 
No niin, auto vaihtui. Yeti meni kiertoon ja Hunu tuli taloon. Olimme Yetiin autona hyvin tyytyväisiä kaikin puolin, ainoa syy pistää auto vaihtoon oli lukuisat tekniikkaongelmat ja kun takuukin oli jo melkein kaksi vuotta sitten umpeutunut, alkoi korjauksista tulla kustannuksia ja luottamuspula TSI-moottoreita kohtaan  katkaisi kamelin selän. Ei ollut haluja pelata TSI-rulettia. Ja olihan siinä vielä se DSG:kin, vaikka toistaiseksi oli hyvin toiminutkin...

Minulla ei olekaan aikaisemmin ollut korealaista autoa, japanilaisia useampiakin. En ole koskaan ollut mihinkään suuntaan merkkiuskollinen, joten hyppiminen merkistä toiseen on ihan helppoa. Valintaprosessi oli aika nopea. Käytiin koeajamassa neljä vaihtoehtoa ja tämä vain tuntui niistä kokonaisuutena parhaimmalta. Lisäksi kun hyvitys oli erittäin hyvä ja väliraha sitä kautta pienin, niin se oli sitten siinä.

Ensivaikutelmat parin  päivän jälkeen autosta Yetiin verrattuna ovat lyhykäisesti seuraavat. Auto on ISO sekä sisältä että ulkopuolelta, tämä näkyy negatiivisesti kääntösäteenä, joutuu opisekelemaan parkkipaikkamanööverit ahtaimmissa paikoissa uusiksi. Lisäksi näkyvyys ulos on paljon heikompi kuin Yetissä. Taakse auttaa hyvä parkkikamera, joka on älykkäästi integroitu sisäpeiliin. Eteen vissiin auttaa vaan kilometrien tuoma kokemus. Kuskin penkiltä ei reunoja kyllä näe.  Yetissä penkin säätövarat riittivät minulle juuri ja juuri, tässä tuntuu että kuskina voisi olla kirahvikin ja silti jäisi säätövaraa ja taakse mahtuu vielä aikuinenkin. Penkki muutenkin tuntuu erittäin hyvältä, tosin hyvähän se oli Yetissäkin. Kaikki penkin säädöt on sähköllä ja niitä säätöjä on moneen suuntaan, tosin manuaalisillakin säätimillä pärjäisi yhtä hyvin, olisivat jopa nopeammat.

Toinen heti huomattu eroavaisuus on hiljaisuus. Yetiin verrattuna tämä tuntuu merkittävästi hiljaisemmalta. Jousituskin on pehmeämpi, enemmän sellainen ranskalainen mukavuuspainotteinen. Yetissä hidasteiden yli meneminen oli aina vähän sellaista rymistelyä. Tämä nielee nuo hienosti.

Muotokieli ulkona ja sisällä on aikalailla erilainen kuin Yetissä, senhän näkee sokeakin otsallaan. Tämä Hunu on ehkä vähän liikaakin sellainen teknosukkula, kaikenlaista dingelidongia soi kun menee autoon ja painaa start-nappulaa ja kun sammuttaa auton. Onneksi nuo saa päältä pois jos ne alkaa häiritä. Yetin sisusta henki enemmänkin arvokkuutta, tämä on sellainen moderni tietokonepelaajan unelma, onneksi kuitenkin kaikki nappulat ja vipstaakin tuntuvat olevan ergonomisesti juuri oikeassa paikassa. Laatuvaikutelma, sekä materiaalit, että kokoonpanoratkaisut näyttää lupaavan hyviltä. Yhden asian vaihtaisin heti kuitenkin ja se on tuo vakkarin säätötapa. Ne säätimet on Hunussa ratissa ja Yetissä viiksen päässä. Yetissä sitä pystyi operoimaan irrottamatta kättä ratista, tässä en ainakaan vielä ole samaan luontevasti tottunut.

Moottorista (1.6 bensa) ja menosta ei vielä pysty kommentoimaan mitään, sisäänajovaihe on menossa sekä tekniikalla että renkailla.  Kevyellä kaasunkäytölläkin on kuitenkin yllättävän hyvin ehtinyt vaikka auto on painava. Kun moottori on sisäänajettu, pitää alkaa kokeilla miltä Hunun moottori kuulostaa kun vetää punarajalle (6800rpm). Tyhjäkäyntiääni on hyvin sivistynyt, ero TSI-moottorin dieselimäiseen äänimaailmaan on suuri.

Ajo on kaikin puolin tuntunut hyvin huolettomalta, mikään ei ole ainakaan toistaiseki noussut negatiivisesti esiin vaikka pakkohan se on myöntää, että Yetin jämäkän ohjaustuntuman jälkeen ohjaus on omaan makuun turhan kevyt. Tätä ei pidä ymmärtää niin, että se olisi huono, kaukana siitä. Uskonkin että kilometrien kertyessä tämän kanssa ollaan ihan sujut, kuten aikaisempienkin japanilaisteni kanssa.

Ja mikä tärkeintä, takuuta on tästä sitten viisi vuotta eteenpäin. Tärkeä juttu meille, varsinkin Yetin luotettavuusongelmien jälkeen  8)






 
Onko tässä yhtään parempi ohjaus kuin pikkuveljessä? Autohan on kyllä ulkoisesti todella komea.

Onnea uudelle ajopelille.
 
Trollsten sanoi:
Onko tässä yhtään parempi ohjaus kuin pikkuveljessä? Autohan on kyllä ulkoisesti todella komea.

Onnea uudelle ajopelille.

En ole koeajanut i30:ta, joten en pysty vertaamaan. Tämä on maallikkotuntumalla aikalailla  samanlainen kuin uudessa koeajamassani Avensiksessa, eli ei varmaan kerää autolehdissä ylistystä mutta kelpaa meille taviksille. ???
 
Latvaroso sanoi:
En ole koeajanut i30:ta, joten en pysty vertaamaan. Tämä on maallikkotuntumalla aikalailla  samanlainen kuin uudessa koeajamassani Avensiksessa, eli ei varmaan kerää autolehdissä ylistystä mutta kelpaa meille taviksille. ???
2010 Avensiksessa oli mielestäni ihan ok ohjaus. Ei mikään huippu, mutta ei siinä mikään erityisesti myöskään häirinnyt, joten jos samalla tasolla ollaan niin ihan kelpo.

i30:n ohjauksessa jokin sen sijaan häiritsi. Onko tässä isommassa muuten sitä säädettävää ohjausvastetta?
 
Trollsten sanoi:
2010 Avensiksessa oli mielestäni ihan ok ohjaus. Ei mikään huippu, mutta ei siinä mikään erityisesti myöskään häirinnyt, joten jos samalla tasolla ollaan niin ihan kelpo.

i30:n ohjauksessa jokin sen sijaan häiritsi. Onko tässä isommassa muuten sitä säädettävää ohjausvastetta?

Joo, uusissa on. Tämä meidän on vielä sitä vanhempaa tuotantoa. Lukemieni testien mukaan ainakaan Kiassa se säätömahdollisuus ei tuo mitään kummempaa apua. Se normaali-asento on paras kaikkiin ajo-olosuhteisiin.
 
i30:ssa sillä ei ainakaan tehnyt mitään. Se jäykin asetus oli todella keinotekoisen jäykän tuntoinen ja hävitti mielestäni sen vähänkin tunnon, mitä normaaliasetuksella oli. Kevein sitten olisi ehkä jossain parkkihallissa tai parkkipaikalla pyöritellessä ollut ok, mutta ajossa sillä ei tehnyt mitään.
 
140, 1.6 manuaali. Takana nyt viitisen tuhatta ja auton sielu alkaa hahmottua. Lyhyesti voisi sanoa, että hieno peli ja ei voi kuin ihmetellä vaisuja myyntimääriä. Kyllä tämä pesee esim. Avensiksen rökälevoitolla (kummastakin ajokokemusta). Alla maallikon tuntemuksia sekalaisessa järjestyksessä:

+ Hiljainen, varsinkin kesärenkailla. Tässähän puhuu takapenkilläkin olevan kanssa moottoritienopeuksilla ihan ääntä korottamatta
+ Nitinät ja natinat ja kaikenlaiset hälyäänet loistaa poissaolollaan
+ Ajettavuus on mainio, suuntavakaa ajettava. Miksi ihmeessä tätä ohjausta tunnutaan moitittavan?
+ Kulutus maantieajossa on positiivinen yllätys, kulutusmittari näyttää 80km/h matkanopeudella noin 5.5l kulutuslukemia. Tankillisella pääsee matka-ajossa noin 1000km.
+ 1.6l bensamoottori on aivan riittävä tehovarojensa puolesta. Ihan viivalta lähtiessä paino tuntuu, mutta noin 40km/h jälkeen kiihtyvyys on vähintäänkin hyvä ja moottori jaksaa yllättäen vääntää jo reilun 1200rpm paikkeilta ilman jurinoita. Tehoahan tuossa ei noilla kierroksilla ole mutta moottori+vaihteisto ei näytä ottavan tuosta nokkiinsa.
+ Kaikki hallintalaitteet tuntuvat olevan juuri oikeassa paikassa ja toimivat kevyesti
+ Muotoilu, sekä sisältä, että ulkoa näyttää yhä yhtä hyvältä. Myös naapureiden mielestä  ;)

- Kulutus taajama-ajossa on korkeahko, noin 7.5 - 8l
- Näkyvyys vähän joka suuntaan on heikohko, isot taustapeilit ja peruutuskamera onneksi paikkaa tilannetta
- Maavara voisi olla muutaman sentin korkeampi. Routatöyssyissä joutuu ottaa varovaisemmin kuin Yetillä
- Mutkaista tietä kovaa ajettaessa, auto ei käänny yhtä halukkaasti mutkaan kuin aikaisempi autoni Yeti, joka suorastaan tuntui imeytyvän ja nauttivan tiukoista mutkista
- Peruutusvaihteen kytkemisessä on joskus ollut pientä jäykkyyttä


 
Olikos tämä sedani malliltaan? Kieltämättä itssekin hiukan ihmettelen tuota I40 vaisua myyntiä, varsin hyvältä tuo on kylmätyypeillä vaikuttanut. Minkähintaisia tuohon on huollot ja kuinka usein Hyny siellä käy?
 
P.Alikka sanoi:
Olikos tämä sedani malliltaan? Kieltämättä itssekin hiukan ihmettelen tuota I40 vaisua myyntiä, varsin hyvältä tuo on kylmätyypeillä vaikuttanut. Minkähintaisia tuohon on huollot ja kuinka usein Hyny siellä käy?

Farmari. Auto on vasta muutaman kuukauden vanha ja toimii kuin sveitsiläinen kello,  joten huoltokokemuksia ei ole. Huoltohan on joko kerran vuodessa tai 30tkm. Kumpi tulee ensin.
 
P.Alikka sanoi:
Kieltämättä itssekin hiukan ihmettelen tuota I40 vaisua myyntiä, varsin hyvältä tuo on kylmätyypeillä vaikuttanut.

Vaikea ymmärtää, miksi Avensista myydään 7 kertaa enemmän. Sedanien ostajissa on toki konservatiivisia ostajia, joille Hyundain merkki ja muotoilu ei kelpaa, mutta paljon Avensista ostavat myös esim. lapsiperheet.
 
Uudessa Auto Bildissä 100 000 km. kestotestin loppuraportti.Hyvin on toiminut.Kannattaa lukaista.
 
nemos sanoi:
Vaikea ymmärtää, miksi Avensista myydään 7 kertaa enemmän. Sedanien ostajissa on toki konservatiivisia ostajia, joille Hyundain merkki ja muotoilu ei kelpaa, mutta paljon Avensista ostavat myös esim. lapsiperheet.

Joo, en tajua itsekään Avensiksen ja edes koko merkin suosiota alkuunkaan. Ok, jos haluaa toimintavarman ja huomiota herättämättömän auton niin sitä vaan, mutta jos mielessä on yhtään mitään muuta niin Tojot kiertäisin kaukaa.

Kaveri on eräällä vuosikymmeniä Tojoja myyneellä ketjulla duunissa, ja totesi kerran että aina kun uusi Ave tai Corolla esitellään niin isännät on jonossa tekemässä kauppaa luottomyyjänsä kanssa. Auto ostetaan monesti jopa koeajamatta, ja luonnollisesti valitaan nopeasti toimitettava varastomalli, eli 1.6 bensakoneella, manuaali-ilmastoinnilla ja peltivanteilla oleva kuljetin. Ison talon isännät ottavat sitten sen 2-litraisen aluvanteilla, mutta muuten ihan sama. Kauppa käy kun siimaa.
 
Marty McFly sanoi:
Joo, en tajua itsekään Avensiksen ja edes koko merkin suosiota alkuunkaan. Ok, jos haluaa toimintavarman ja huomiota herättämättömän auton niin sitä vaan,
Niin monelle suomalaiselle tuo toimintavarmuus on se tärkein tekijä autossa. Toyotat on kuitenkin vuodesta toiseen siellä luotettavuustilastojen kärjessä. Omassa tuttavapiirissä Toyotalla ajavat ne, joille auto ei ole muuta kuin väline kulkemiseen paikasta A paikkaan B ja sen liikkumisen pitää tapahtua varmasti, ongelmitta ja ei siinä mitään huomiota tarvitse. Olen alkanut ymmärtää noita ihmisiä, kun oma saksan autoteollisuuden ripuli vilkuttelee mitä vikailmoitusta milloinkin.


Tuo uusi Auris oli sitä paitsi autonakin aivan kelpo. Samana päivänä ajoin uuden Auriksen, Octavian ja Leonin. Ei niistä yksikään ajoltaan ollut sen suurempi elämys kuin joku toinen noista.

No täydellinen offtopic. Taidan käydä i40:n kokeilemassa jossain välissä. i30 ei vakuuttanut, mutta ehkä tämä on parempi.
 
nemos sanoi:
Vaikea ymmärtää, miksi Avensista myydään 7 kertaa enemmän.
Oletko koskaan asioinut huihai-kaupassa? Vika ei ole tuotteessa, vaan myynnissä, huollossa ja siinä kuinka kalliiksi se autoilu tulee vs. vaikkapa se surkea toyo...
 
jf sanoi:
Oletko koskaan asioinut huihai-kaupassa? Vika ei ole tuotteessa, vaan myynnissä, huollossa ja siinä kuinka kalliiksi se autoilu tulee vs. vaikkapa se surkea toyo...
Juu, Huihai myyjän tarjous kävi lähinnä huonosta vitsistä.
 
jf sanoi:
Oletko koskaan asioinut huihai-kaupassa? Vika ei ole tuotteessa, vaan myynnissä, huollossa ja siinä kuinka kalliiksi se autoilu tulee vs. vaikkapa se surkea toyo...

Ei saa yleistää. Meillä Pohjanmaalla Hyundai-myyjä on todella aktiivinen ja Hyundaita on ainakin edellisinä vuosina myyty paljon enemmän kuin Kiaa.
 
Trollsten sanoi:
Juu, Huihai myyjän tarjous kävi lähinnä huonosta vitsistä.

Meidän autonostoprojektista voisi ihan kirjoittaa oman tarinansa, olihan senverran mieleenpainuvan huonoja kokemuksia melkeinpä jokaiselta myyjältä  :eek:, mutta ihan lyhyesti voisi todeta, että myyjät olivat melkeinpä kaikkialla hyvin passiivisia ja sai melkein pakottaa tyhjässä autohallissa olleen myyjän esittelemään meille i40:tä. Toyotan myyjä oli ehdottomasti paras kaikista, sympaattinen ja osaava nuori mies, auto ei kuitenkaan pärjännyt vertailussa ja hyvityskin oli vain keskitasoa.

Hyndailla oli selvästikin joku tehtaan sponssaama agressiivinen hintakampanja menossa, koska tarvittava väliraha oli heidän tapauksessa selvästi pienin samanhintaluokan autoissa.

Itsellänikin oli ennakkoluuloja hujun hankinnan suhteen, en tiennyt automerkistä juuri mitään ja lisäksi tuttavapiirissäkään ei ollut yhtään hujun omistajaa. Toyotalla on Suomessa vahva ja vakiintunut käyttäjäkunta, ja jonkun Hyundain on siihen väliin hyvin vaikea lyödä kiilaa, markkinointibudjettikin lienee kymmenesosa Toyotan vastaavasta.
 
Erittäin hyvät ensi fiilikset "uudesta" i40:stä. Parin päivän kokemuksen perusteella vaikuttaa vallan hyvältä hankinnalta. Moottorin ja automaattilaatikon toiminta on erittäin hienostunutta, vaihteet vaihtuvat todella hienosti ja moottorista löytyy vääntöä mukavasti. Auto on maantiellä jopa yllättävänkin hiljainen, renkaina Hankook 205/60/16.
 
Onnea uudesta autosta! Itsekin pidän i40 farkun muotoilusta, ja uskoisin että ominaisuuksiinkin voisin olla tyytyväinen. Tuo ostamasi auto lienee diesel automaatti? Ja mikä varustemalli?

EDIT: Onkos tämän Suomen mallistoa supistettu tai varusteita karsittu? En ollut löytävinäni esim. panoraamakattoa tai navia enää hinnastosta.

EDIT 2: Jaa, ilmeisesti facelift on tulossa 2015 alussa, mikä voi osaltaan selittää malliston kapenemisen juuri ennen uusitun mallin tuloa.