https://tummennuskalvot.fi/

Opel Karl

Paha71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
24.12.2013
Opel esitteli Geneven autonäyttelyn aattona täysin uuden Karl-mallin

Julkaistu: 2.3.2015 14:39


Ilta-Sanomat seuraa näyttelyn antia paikan päällä.


Opel Karl sijoittuu pikkuautojen kasvavaan joukkoon Opel Corsan alapuolelle. "Pikku-Kalleksi" nopeasti nimetty uutuus on 3,68 metriä pitkä, 1,48 metriä korkea ja sen akseliväli 2,385 metriä.

Pienehkö kokonaispituus ja lyhyt akseliväli tarkoittavat, että Karl on suunniteltu ketteräksi kaupunkiautoksi.

Karlin yhteneväisyydet Euroopan markkinoilta poistuneeseen Chevrolet Sparkiin ovat selkeät, vaikka muotojensa puolesta auto on selkeästi aito Opel. Akseliväli on Karlissa sentin pidempi, ja muutenkin autot ovat hyvin saman kokoiset. Karlin pyörät on sijoitettu mahdollisimman nurkkiin sisätilojen maksimoimiseksi. Maksimissaan Karlin tavaratila kasvaa takaistuinten selkänojat kaatamalla 940 litraan.

Karl on suunniteltu edulliseksi vaihtoehdoksi pikkuautojen kovasti kilpailtuun ryhmään. Sen vuoksi myös moottorissa tyydytään 1,0-litraiseen vapaasti hengittävään bensiinivaihtoehtoon, joka tuottaa 75 hevosvoimaa. Koska auto painaa kuitenkin vain 939 kiloa, on suorituskyky pikkuautolle riittävä.

Ecoflex-version yhdistetty kulutus on 4,3 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 99 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Karlin odotetaan saapuvan Suomeen heti kesän jälkeen. Hinnat asettuvat Corsan hintojen alapuolelle, mutta niitä ei ole vielä vahvistettu.

Harry Kuurio, Ilta-Sanomat, Geneve

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1425299253004.html?pos=ksk-trm-auto-ostu
 
Alkaa nuo ooppeli kaupat olla jo pullollaan näitä pikkusia! Aika tihee seula; Adam>Karl>Corsa>Mokka....
 
Jysky sanoi:
Alkaa nuo ooppeli kaupat olla jo pullollaan näitä pikkusia! Aika tihee seula; Adam>Karl>Corsa>Mokka....

Ihan sama fiilis tuli itsellenikin...  :eek:  Ei oikein aukea tällaisen pienen "välimallin" funktio.  :rolleyes:
 
Eihän tuo mikään välimalli ole vaan perusauto kaikista pienimpään luokkaan eli kilpailija esim. VW Upille tai Toyota Aygolle.

Adam yrittää olla enemmän lifestyle auto ja on sitä myös hinnaltaan. Corsa taas on isompi kuten crossover Mokkakin. Minusta tälle on hyvinkin selkeä paikka Opelin mallistossa. Enemmän kyseenalaistaisin Adamin olemassa olon.
 
Mutta nuo nimet. Adam ja Karl. Molemmat oikein tomeria arialaisvesoja, mutta Mocca. Onko se tuo turkkilainen serkuntuttu...?
 
Niin, kyllä minäkin tälle paikan Opelin mallistosta löydän ja Adam on sitten paikkaa vailla oleva erikoisuus. Eikös tämä ole käytännössä Chevrolet Sparkin korvaaja Euroopassa.

Joka tapauksessa tämän pitäisi olla Suomessa todella edullinen, jotta edes jotenkin merkitykselliseen myyntiin päästäisiin. Hintaero Corsaan jäänee kuitenkin pieneksi ja myyntiluvut sen mukaisiksi.
 
Pekka P sanoi:
Eikös tämä ole käytännössä Chevrolet Sparkin korvaaja Euroopassa.

Jotain sen suuntaista tuossa Ilta-Sanomien artikkelissa mainitaan...  ;)

Pekka P sanoi:
Joka tapauksessa tämän pitäisi olla Suomessa todella edullinen, jotta edes jotenkin merkitykselliseen myyntiin päästäisiin. Hintaero Corsaan jäänee kuitenkin pieneksi ja myyntiluvut sen mukaisiksi.

+ 1
 
Jysky sanoi:
Alkaa nuo ooppeli kaupat olla jo pullollaan näitä pikkusia! Aika tihee seula; Adam>Karl>Corsa>Mokka....

Haluamme takaisin takapotku Omegan ja ylvään Senatorin!

HAL9000 sanoi:
Mutta nuo nimet. Adam ja Karl. Molemmat oikein tomeria arialaisvesoja, mutta Mocca. Onko se tuo turkkilainen serkuntuttu...?

Haluamme takaisin sotilasarvot Ooppelin mallinimiksi. Kadett, Kapitän, Commodore, Admiral jne.

Jokin Insignia on mitään sanomaton nimi, mutta jos nimi olisi Opel Kapitän, niin olisihan siinä ryhtiä.  ;D
 
Pekka P sanoi:
Joka tapauksessa tämän pitäisi olla Suomessa todella edullinen, jotta edes jotenkin merkitykselliseen myyntiin päästäisiin. Hintaero Corsaan jäänee kuitenkin pieneksi ja myyntiluvut sen mukaisiksi.
Niin joka tapauksessa tämän luokan myyntiluvut on muutenkin pienet Suomessa. Keski-euroopassahan tämä on tärkeä malli.
 
Luonnollisesti näin. Tarkoitin, että oikealla hinnalla näitä voitaisiin myydä Suomessa useampi sata yksilöä vuosittain eli vähäistä sekin. Veikkaan kuitenkin hintaa sellaiseksi, että malli jää aivan marginaaliseksi Suomessa.
 
Eikös tuo IL:n kuva hieman näytäkin Chevrolet Sparkilta. Sellaisella ajelin Kreikassa lomareissulla.

Mallinimistä olen Urlaubin kanssa samaa mieltä. Nuo sotilasarvot kuulostivat aikanaan hienoilta - mutta taitaa olla aika ajanut ohi minusta ja omasta maustani tässä asiassa. Opel Kapitän voisi olla minua kiinnostava auto  ;D. Insignia ei ole.
 
Markku J sanoi:
Nuo sotilasarvot kuulostivat aikanaan hienoilta - mutta taitaa olla aika ajanut ohi minusta ja omasta maustani tässä asiassa. Opel Kapitän voisi olla minua kiinnostava auto  ;D. Insignia ei ole.

Aika vastenmielisiltä kuulostaisivat malliniminä sotilasarvot minusta. Jotenkin särähtää myös Karlin brittisisaren nimi Vauxhall Viva.
 
Jotenkin särähtää myös Karlin brittisisaren nimi Vauxhall Viva.

Siis ihanko tosissaan UK GM on kaivanut tuon Vaiva nimen esiin  ;D

No, kun Kadett oli Kadett ja eli B-sukupolveaan, brittiversio oli Vaiva. Vaiva oli kyllä paljon linjakkaampi kuin Dublo legolta näyttävä Kadett. C-sukupovi taisi olla Chevette, mitä oli a, d, ja e (muna) kadetit Britanniassa? Sorry offtopic.
 
Vivahan toi tosiaan on UK:ssa.

Itseasiassa Opelin alemman keskiluokan malli on ollu UK:ssa Astra jo D-sukupolvesta lähtien eli Kadett D ja E olivat UK:ssa Vauxhall Astroja.