https://yliteippaus.fi/

Ammunta? Ei ääntely, vaan ampuminen harrastuksena

juntikka

Sisäänajettu
Liittynyt
11.1.2015
Moista, en oo huomannu- tai muista kommentoineeni. Eli, onko palstalla harrastajia? Kaikki "lajit" käy, ei erotella. Aktiiveja, satunnaisia, tuomitsevia, kiinnostuneita- mutta, ei tiedä- miten alkaa? Sana vapaa!

Itsellä, taustana ampumahiihto. Josta lähti lapasest, taas!

Pienoiskivääri, hirvikivääri.... Haulikolla, tuli ammuttua "ohi" 90-luvulla paljonkin. Perheen perustaminen, ei rahaa, paukut kalliita, aika loppui...

Nyt taas ammuskelen, onk muita?




Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Sopii, kunhan talon puolesta ei tule jeesustelijoita...  :eek:

Joskus on tullut pari paukkua paukautettua erilaisilla reikäraudoilla... ensi vuonna tulee 30 v. täyteen virallistetusta harrastamisen aloituksesta.
 
MJ sanoi:
Sopii, kunhan talon puolesta ei tule jeesustelijoita...  :eek:

Ja kun myös muistetaan, että ne eriävät mielipiteet ovat aivan yhtä sallittuja täällä. Jeesustelusta ei kannata puhua.
 
Kiinnostava aihe, ja varmasti keskusteluja herättävä, niin puolesta, kuin varsinkin vastaan.

Oikeastaan koko ikäni olen harrastanut ampuma-urheilua, ja jopa toiminut alan liikkeissä töissäkin. Joten kaikkiaan ala on hyvinkin tuttu. Joskus nuorempana tuli kokeiltua aivan kilpailumielessäkin eri lajeissa. Nykyään toimitaan vain aivan harrastuspohjalla.
Varmasti syntyisi täälläkin mielenkiintoisia keskusteluja.

Olen kuitenkin hyvin epävarma sopiiko tämä tänne autopalstalle. Täällä kun on kuitenkin porukka enemmän kiinnostunut aivan muista aiheista. Tosin tiedän aivan varmasti, että täällä on muutama alan harrastajakin mukana, mutta olen hyvin epävarma, viitsivätkö hekään osallistua tähän keskusteluun.
Epäilen että menee vain "kinan" puolelle, sillä joukosta löytyy muutama (?) varsinainen hillbillykin, jotka kyllä tukahduttavat keskustelun aika nopeaan.

Mutta hyvä vaan juntikka kun avasit tällaisenkin aiheen. Katsellaan nyt miten lähtee homma eteneen, vai lukitaanko piankin.
 
Totenkopf sanoi:
Kiinnostava aihe, ja varmasti keskusteluja herättävä, niin puolesta, kuin varsinkin vastaan.

Miten niin "varsinkin vastaan"?

Ei kai ampumaurheilu kovinkaan laajastai vastustettu ole, vaikka jotain alan palstoja lukemalla pääseekin nopeasti sisään salaliittoihin ja NWO-teorioihin, joiden perusteella aseen omistajat ovat kuulemma tulilinjalla.

Itse en tosin ampuma-aseista perusta, kun valtion ampumakoulun kokemukset olivat niin luotaan työntäviä. Ampumaratapäivä tiesi aina pakkiruokailua, vaikka varuskunnan ruokala oli näköetäisyydellä. Korkeassa polviasennossa jonotettiin kelissä kuin kelissä ja ruokailukin taivasalla, vaikka kolmen askeleen päässä olisi ollut ampumakatos sateensuojaksi. Sanomattakin on selvää, että vain alokkaat lapioivat noppasoppaansa vesisateessa.  :mad:
 
Mä harrastin ammuntaa joskus 1990-luvun puolella vielä, enimmäkseen lyhyillä aseilla (pistoolit & revolverit) ja suoritin IPSC:n turvallisen ampujan käytännön kokeenkin. Harmi kyllä kurssia vetäneen ampumaseuran intressi loppui siihen, eikä käsittääkseni kirjallista koetta järjestetty koskaan.

Harrastus hiipui ensin sotaväen myötä, siellä kun lajista osattiin karsia kaikki ilo aika tehokkaasti. Mutta lopullinen niitti touhulle oli silloisen kotipaikkakuntani poliittinen päätös sulkea pistooliradat alueelta. Huvittavaa sinänsä että ihan samalla alueella kivääri- ja haulikkoradat saivat jatkaa toimintaansa, mutta kaksi vierekkäistä pistoolilajeille pyhitettyä monttua piti saada käyttökieltoon, ymmärtääkseni melun johdosta. :rolleyes:

Kun vajaat 10 vuotta sitten muutin toiselle paikkakunnalle, tiesin että kunnassa sijaitsee yksi ehkäpä kattavimmista eteläisen Suomen ampumaurheilukeskuksista. Mietin aloittaisinko harrastuksen uudestaan, mutta nyt vapaata aikaa on ollut todella niukalti eikä varsinkaan jälkikasvun ilmestyttyä kuvioihin meinaa ehtiä tekemään entisiäkään kotitöitä. Enkä toisaalta tiedä miten viranomaiset nykyään suhtautuisivat jos pudotan tiskille lupahakemuksen johonkin neljävitoseen SIG Saueriin...
 
Asuin ennen kaupungissa, jossa oli sisäampumarata ja sai vuokrata erilaisia aseita kokeiltavaksi. Ja sitä tuli silloin tällöin hyödynnettyä, minusta ampuminen on mukavaa touhua. Siinä keskittyminen on niin intensiivistä, että muut asiat unohtuu hetkeksi. Armeijasta hieman päinvastaisia kokemuksia, siellä se aseiden käsittely ja ampuminen vasta mukavaa olikin  :) Ehkä ainoa asia, mikä jäi harmittamaan kun armeija loppui, oli ettei enää päässyt ampumaan samankaltaisissa olosuhteissa. Ammuinkin kaikki mahdolliset kuntoisuuslomat, pullakahvit ja mitalit, mitä oli tavallisella tykkimiehellä ammuttavissa. Siviilissä minulla ei ole ollut koskaan aseenkantolupaa enkä tiedä, jaksaako sellaista lähteä hakemaankaan. Toki aihe, josta mielipiteitä puolesta ja vähän vastaankin varmasti, mutta itse en näe kovin negatiivisena asiana ampumisharrastetta ja siihen liittyviä aseita.
 
Meillä oli junnuna väestösuojaan rakennettu ampumarata ilmakoille, johon kuka tahansa sai mennä omilla aseilla harjoittelemaan. Tulihan tuolla käytyä muutaman kerran, mutta lopulta harrastus jäi muiden harrastuksien alle.
 
Tänään pakkasin ratakamat ja kävin tekemässä perustreeniä sotilassaarella. Pari tuntia kului nopeasti 300 m radalla.
 

Liitteet

  • WP_20160513_002.jpg
    WP_20160513_002.jpg
    24 KB · Katsottu: 251
Hyvä kasa, "neljällä" laukauksella ;D. Itsellä tänään oli, todella kahtia jaettu ilta, eka kierros todella surkea. En ees muista, milloin alle puoleen on jäänyt. Mikään ei onnistunut, kaikki pieleen. Toisella hyvin, kunnes vitos paikalta kaikki ohi. No onnistuin kasaamaan itseni vielä.

Mutta, tosissaan kun aihetta avasin- mielessä kävi- tää on todellakin mielipiteitä jakava asia. Tosin, luvallinen ja ohjattuna harrastuksena mitä mainioin, tapa haastaa itseään. Opettaa hillitsemään itseään, ja pitämään ajatuksia kasassa... Kuten dosenttikin totesi, muut asiat unohtuu.
 
juntikka sanoi:
Aaaaa. Yks reikä on soikea!
Meinaatkos, että olisi muka mennyt kaksi samasta reijästä?!  ;D Epäilen, että olisi käyttänyt jotain Lapuan halpaa patruunaa, ja luoti on vaan hieman "lepattanut", ja siksi on tehnyt reijästä soikean.  ;)

Mutta ihan totta puhuen, niin on kyllä melko hyvin ammuttu kasa 300m:stä.

Minullakin on yksi Anchutz piekkari, minkä olen itse rakentanut ns.kasa-aseeksi, jos nyt piekkarista voidaan moista  nimitystä käyttää. Raudat ovat lähes alkuperäiset, mutta tukin olen rakentanut täysin itse. Tukki on tehty täsmälleen omiin mittoihin, joten toisen on sillä aika vaikea ampua. Kaiken lisäksi tukki on vielä vasenkätinen. Huonompi homma tuossa vaan on se, että lukko on edelleen oikella puolella. Eli on siis kohtalaisen hankala käsitellä, ainakin latausvaiheessa.
Mutta Antsu käy kuitenkin loistavasti. Sillä saa todella pientä kasaa. Tosin piekkarillahan ammutaankin 50m, joten homma on huomattavasti helpompaa kuin 300m tuikkiminen.

Halpa, ja mukava harrastus.
 
No joillakin aseilla pamahdus voi olla olematon. Kuitenkin ampumasuuntaan ääni kuuluu aina aika hyvin ja ne jotka siellä asuvat ja elävät, eivät yleensä nauti tuosta "harrastuksesta" yhtään, vaan se paukuttelu suorastaan ketuttaa.
Sitten kun vielä kehutaan, että on tämä halpaa huvia ja ampumaseura on niin köyhä, ettei mitään "voi tehdä" melun suhteen, niin niitä naapuriston kuuntelijoita ketuttaa vielä enemmän.
Joo ja "kaikki" saatavilla olleet lomat on kyllä kasalle ammuttu aikoinaan armeijassa, jotta se homma onnistuu. Sitä vaan en ymmärrä, että toiset joutuu vuosikausia paukuttelemaan ja kasat sen kun suurenee... :)
 
kt sanoi:
No joillakin aseilla pamahdus voi olla olematon. Kuitenkin ampumasuuntaan ääni kuuluu aina aika hyvin ja ne jotka siellä asuvat ja elävät, eivät yleensä nauti tuosta "harrastuksesta" yhtään, vaan se paukuttelu suorastaan ketuttaa.
Sitten kun vielä kehutaan, että on tämä halpaa huvia ja ampumaseura on niin köyhä, ettei mitään "voi tehdä" melun suhteen, niin niitä naapuriston kuuntelijoita ketuttaa vielä enemmän.
Joo ja "kaikki" saatavilla olleet lomat on kyllä kasalle ammuttu aikoinaan armeijassa, jotta se homma onnistuu. Sitä vaan en ymmärrä, että toiset joutuu vuosikausia paukuttelemaan ja kasat sen kun suurenee... :)

Mulla kanssa veetättää tuo hiihtolatu joka menee tuosta ikkunan alta vaikka jotkut kuulemma siitäkin hommasta nauttii, minä en nauti kun aamulla latukone ajelee kuudelta latua sileäksi että rapakuntoiset pääsee lenkille. Ja se suksien suhina sen jälkeen, voi että se ottaa kupoliin.
 
Karvis sanoi:
Mulla kanssa veetättää tuo hiihtolatu joka menee tuosta ikkunan alta vaikka jotkut kuulemma siitäkin hommasta nauttii, minä en nauti kun aamulla latukone ajelee kuudelta latua sileäksi että rapakuntoiset pääsee lenkille. Ja se suksien suhina sen jälkeen, voi että se ottaa kupoliin.

Ihan mielenkiinnosta. Onko tuo ulkoilureitti tullut tuohon muuttonne jälkeen?
 
^Karviksella on tosi pirullinen tilanne. Joutuu koko ajan olemaan hereillä ja kuulostelemaan, että hiihtääköhän nyt joku kämpän ohi vai ei? Varmaan joutuu katsomaan ikkunastakin, että onko siellä hiihtäjä vai ei.
Näissä ammunnoissa on se hyvä puoli, että aina herää, vaikka nukkuisi sikeästikin.  :D
 
^ Harmillista jos asuinalueen keskelle on asuinrakentamisen jälkeen perustettu ampumarata. Vai olisiko asia kuitenkin päinvastoin?
 
MJ sanoi:
^ Harmillista jos asuinalueen keskelle on asuinrakentamisen jälkeen perustettu ampumarata. Vai olisiko asia kuitenkin päinvastoin?

Vähän sama tilanne moottoriratojen kohdalla...
 
Totenkopf sanoi:
Meinaatkos, että olisi muka mennyt kaksi samasta reijästä?!  ;D Epäilen, että olisi käyttänyt jotain Lapuan halpaa patruunaa, ja luoti on vaan hieman "lepattanut", ja siksi on tehnyt reijästä soikean.  ;)

Mutta ihan totta puhuen, niin on kyllä melko hyvin ammuttu kasa 300m:stä.

Minullakin on yksi Anchutz piekkari, minkä olen itse rakentanut ns.kasa-aseeksi, jos nyt piekkarista voidaan moista  nimitystä käyttää. Raudat ovat lähes alkuperäiset, mutta tukin olen rakentanut täysin itse. Tukki on tehty täsmälleen omiin mittoihin, joten toisen on sillä aika vaikea ampua. Kaiken lisäksi tukki on vielä vasenkätinen. Huonompi homma tuossa vaan on se, että lukko on edelleen oikella puolella. Eli on siis kohtalaisen hankala käsitellä, ainakin latausvaiheessa.
Mutta Antsu käy kuitenkin loistavasti. Sillä saa todella pientä kasaa. Tosin piekkarillahan ammutaankin 50m, joten homma on huomattavasti helpompaa kuin 300m tuikkiminen.

Halpa, ja mukava harrastus.

Tarkennetaan sen verran että eilisellä keikalla käytin .308 puolimoottoria, joka vanhojen jäärien mukaan EI VOI olla tarkka asekonstruktio. Paukkuna ei ollut Lapuan tehdaslataamaa evästä, vaan kotiprässin ääressä aikaansaatua munitsioonia - komponentit tosin olivat Lapua - Vihtavuori -akselia + nallina Federal. Tämän rinnalle löytyy 6,5-.284 pulttilukko, jolla voi tavoitella yhden reiän kokoista kasaa tuolle matkalle.

Minkäslainen Ansu sinulla on ollut kasapyssyn aihiona? Kenties 54 -aktio? Itselläni oli tuohon aktioon perustuva lippaaton stdpienoiskivääri ensimmäinen oma ruutiase silloin -80 -luvulla. Tarkka kuin mikä, paras tulos 40 ls makuulta (hihnatuella) 16 -vuotiaana oli 491 tai 492. Pitemmillekin matkoille sillä osui, kiikaria käyttämällä olen ampunut 150 m etäisyydeltä 15 cm pleittejä tuolla nurin. Tällöin tosin osuman pitää olla selkeästi pleitin keskilinjan yläpuolella, jotta kevyt ja hidas lyijyluoti jaksaa torpata maalin nurin. Ja tuo Anschützin laukaisu on sellainen, että kaikki muut sen jälkeen ovat vain... huonoja.

Jos .22 LR:llä aikoo ampua kasaa, niin luoti saisi kaiketi olla painava, mutta kuitenkin riittävän lähtönopeuden omaava. Reunasytytteisellä patruunalla ei kotilataaminen ole ensimmäinen vaihtoehto, joten tässä toki kiinnostaa, mikä patruuna kasa-ammunnassa toimii parhaiten.
 
MJ sanoi:
Minkäslainen Ansu sinulla on ollut kasapyssyn aihiona?
Minun piekkaria ei voi oikeastaan nimittää miksikään "kasa-ammunta"vehkeeksi. Se on mallia 1450, eli sieltä halvimmasta päästä.
Tuossa mallissa on alkujaan raudat pedattu tukkiin kiinni ainoastaan yhdellä(?!) ruuvilla. Sen muutoksen olen tehnyt, että olen asentanut siihen toisenkin ruuvin. Nyt se istuu tukissa jämäkästi, ilman klappia, ja tulos on sen mukainen.

Itsehän en oikeastaan ole harrastanut kasa-ammuntaa, vaan silhuettia, ja pistoolilla. Tuo Anchutz projekti on ollut vain sellainen mukava harrastus.