H
hessu208
Vieras
- 5.5.2017 klo 19:36 / Peugeot 208 ja ETG kokemuksia
ETG on siis ns. robottivaihteisto. En tiedä mistä ja miksi tuo robotti-sana tulee, mutta käytännössä vaihteisto on automatisoitu manuaalivaihteisto. Muita PSA:n tuotenimiä ovat olleet ainakin 2-Tronic ja BMP. Omassa autossa on viisi vaihteinen versio. Myös kuusi vaihteista löytyy.
Mielenkiintoista oli lähteä sopeuttamaan uuden auton uutta vaihteistoa. Se on oikeastaan tämän stoorin pointti. Vaihteistossa on softa, joka oppii kuljettajan ajotyyliä ja sopeuttaa itseään sen mukaan. Nyt on n. 2000 km takana ja kyllä, vaihteisto on parantunut selkeästi kilometrien myötä. Liikkeelle lähdöt ovat silti hieman kuminauhamaisia, ja vaihto ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle on se ongelmallisin. Vaihto on melko hidas ja kiihtyvyys on heikko. Tiukkaan rakoon ei kannata risteyksissä mennä. Muut vaihdot ovat lähes huomaamattomia, vaihdot muistuttavat hieman luistavaa mehumaijaa. Alaspäin vaihdot eivät ole niin sujuvia kuin ylöspäin. Nykimistä on ja joskus nopeissa pysäytyksissä 3-2 vaihdossa alaspäin moottorin kierrosluku käväisee korkealla. Kytkin ei ihan ehdi mukaan. Käytös on kuitenkin kokonaisuutena siedettävää.
Kick-down on myös hieman epämääräinen. Vitoselta tulee hyppy kolmoselle ja heti perään neloselle, vaikka kiihdytys ei ole kunnolla edes alkanut. Lievemmin polkiessa vaihteen saa hyppäämään suoraan neloselle. Omassa autossa on vaihteenvaihtoläpyskät ratissa. Minusta oikein kätevät ohitustilanteissa.
Onko ETG yhtä hyvä kuin hyvä momentinmuunnin, tai DSG tai esim. Toyotan portaattomat? Olen ajanut kahdella ensi mainitulla yhteensä ainakin 200 th kilometriä. On ollut mm. jenkkiä, mersua, volkkaria, joista osa rankassakin työkäytössä. Toyotaa on koeajettu muutamat kerrat. Vastaus on (ei varmaan yllätys) että mielestäni ei ole. Tällä pärjää kuitenkin mainiosti. Jopa niin hyvin, että en mistään hinnasta vaihtaisi takaisin manuaali 208:siin.
Vaihteisto on kait pikku hiljaa poistumassa PSA:n malleista . Ei välttämättä tarvitsisi, ainakaan käyttöominaisuuksien takia. Halvemmassa autossa pikku puutteet ainakin sietää ihan mainiosti.
Paremmin tietäviltä tekniset tarkennukset ovat tervetulleita.
Mielenkiintoista oli lähteä sopeuttamaan uuden auton uutta vaihteistoa. Se on oikeastaan tämän stoorin pointti. Vaihteistossa on softa, joka oppii kuljettajan ajotyyliä ja sopeuttaa itseään sen mukaan. Nyt on n. 2000 km takana ja kyllä, vaihteisto on parantunut selkeästi kilometrien myötä. Liikkeelle lähdöt ovat silti hieman kuminauhamaisia, ja vaihto ykkösvaihteelta kakkosvaihteelle on se ongelmallisin. Vaihto on melko hidas ja kiihtyvyys on heikko. Tiukkaan rakoon ei kannata risteyksissä mennä. Muut vaihdot ovat lähes huomaamattomia, vaihdot muistuttavat hieman luistavaa mehumaijaa. Alaspäin vaihdot eivät ole niin sujuvia kuin ylöspäin. Nykimistä on ja joskus nopeissa pysäytyksissä 3-2 vaihdossa alaspäin moottorin kierrosluku käväisee korkealla. Kytkin ei ihan ehdi mukaan. Käytös on kuitenkin kokonaisuutena siedettävää.
Kick-down on myös hieman epämääräinen. Vitoselta tulee hyppy kolmoselle ja heti perään neloselle, vaikka kiihdytys ei ole kunnolla edes alkanut. Lievemmin polkiessa vaihteen saa hyppäämään suoraan neloselle. Omassa autossa on vaihteenvaihtoläpyskät ratissa. Minusta oikein kätevät ohitustilanteissa.
Onko ETG yhtä hyvä kuin hyvä momentinmuunnin, tai DSG tai esim. Toyotan portaattomat? Olen ajanut kahdella ensi mainitulla yhteensä ainakin 200 th kilometriä. On ollut mm. jenkkiä, mersua, volkkaria, joista osa rankassakin työkäytössä. Toyotaa on koeajettu muutamat kerrat. Vastaus on (ei varmaan yllätys) että mielestäni ei ole. Tällä pärjää kuitenkin mainiosti. Jopa niin hyvin, että en mistään hinnasta vaihtaisi takaisin manuaali 208:siin.
Vaihteisto on kait pikku hiljaa poistumassa PSA:n malleista . Ei välttämättä tarvitsisi, ainakaan käyttöominaisuuksien takia. Halvemmassa autossa pikku puutteet ainakin sietää ihan mainiosti.
Paremmin tietäviltä tekniset tarkennukset ovat tervetulleita.