https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi RS3 (8V)

Lebis

Klassikkoainesta
Liittynyt
31.12.2013
No niin, nyt tuli hieman koeajettua Audi RS3:sta. Huikea parannus edeltäjäänsä sekä huikea parannus nykyiseen S3 malliin. Isompaa koeajoraporttia en ala kirjoittamaan, koska koeajo jäi minun mittapuullani kevyeksi ja aivan kaikkea autosta en saanut irti eli kaikkeen en voi kommentoida. Mm. autoilla ajamani testitie jäi ajamatta RS3:lla ja tuo tie antaa todella paljon informaatiota auton käyttäytymisestä. Mihinkään laadukkuuteen tai sen tuntuun ja sisustuksellisiin yms. asioihin en puutu yhtään, koska ne eivät minua voisi vähempää kiinnostaa. Minua kiinnostaa vain millainen auto on ajaa. Tosin penkistä on pakko sanoa, että sitä ei saa tarpeeksi alas. Sama asia koskee tosin myös nykyistä autoani ja lähes kaikkia muitakin perusautoja. Miksi siihen penkkiin ei vain voisi laittaa myös alemman asennon säätövaraa, ärsyttää hieman kuskata näitä autoja liian korkealta. Lisävarusteiset RS3 -erikoisistuimet olivat hyvät ja tukevat istua, tosin esimerkiksi Cupran vakiopenkitkään eivät kyllä paljon rinnalla kalpene. Lisäksi täytyy mainita, että ratti on erinomainen.

Ulkoisesti auto on A3/S3/RS3 korimalleista parhaimman näköinen. Sopivan räyhäkäs ja pullisteleva sekä kuitenkin maltillisen tavallinen. Olen moittinut Audin uusien mallien roikkuvaa perää ja RS3:ssa roikkuva perä häivettyy hieman suurten molemmin puolin sijaitsevien pakoputken päiden sekä diffuusorin tapaisen muodoilla. Miellyttää jo minuakin, kun tasapaksuun roikkuvaan perään laitetaan hieman särmää.

Auton tehosta en sano sen enempää kuin, että sitä on ja sillä tulee hyvin toimeen. Mikään tehokas autohan tuo ei vielä ole, mutta suorituskyky on hyvää luokkaa. Cupraan verrattuna se on selvästi nopeampi ja tehokkaamman tuntuinen. En tiedä miten toimii radalla, mutta sielläkin tätä olisi mukava päästä myös kokeilemaan. Varmaan se ihan hyvin toimii. :D

Ajettavuus on aivan loistavalla tasolla. Ohjaus edelleen nykyiseen tyyliin omaan makuun hieman liian ylitehostunut, mutta dynamic –tilassa kaiken kaikkiaan aivan mahtava ohjaus. Ohjaustuntuma ja -vaste riittää erinomaisesti myös kovemmassa ajossa. Muut ohjauksen ajo-asetukset ovat surkeita. Auto ei pyri kaarteissa ja mutkissa juuri aliohjautumaan ja kaasua voi runtata polkimesta mutkassa kunnolla ja tuntuma on jopa mukavan yliohjautuva ja auto menee täsmälleen sinne mihin minä sitä käsken. Esimerkiksi S3 pyrkii hieman aliohjautumaan, mikä häiritsee todella paljon eli alustan-ohjauksen-vetotavan kombinaatiota ei ole täysin kunnossa. Tämän pikkukorimallin neliveto toimii RS3:ssa hyvin ja se osattu säätää hienosti toimivaksi. Samantapaista koin aiemmin jo uuden TT:n koeajolla.

Alustan toimivuus häiritsi minua S3:ssa hieman, koska se oli omaan makuuni hieman liian löysä ja periksi antava. S3 on suunniteltu selvästi erilaisten ihmisten kohderyhmälle kuin Cupra tai VW Golf R (en ole ajanut) vaikka käytännössä pitäisi olla lähes sama auto. Tosiasia taitaa vain olla, että ne eivät ole ”samoja autoja” ja RS3 on enemmän Cupran ja Golf R:än kaltainen (oletus) vaikka tehopuoli onkin Audissa kovempi. Golf R:än ja S3:n vertailu vain puhtaasti lukemani perusteella, omakohtaista kokemusta minulle ei ole. RS3:ssa alusta toimii dynamic –tilassa aivan jäätävän hyvin ja pidin siitä todella paljon. Ihastuttavan jäykkä alusta, toimii mutkissa ja nypyissä ja töyssyissä. Hyvin paljon nykyisen autoni kaltainen ja hieman jopa kovempikin, mutta se ei haitannut minua ollenkaan. Erot eivät ole suuria, mutta havaittavia. Cupran alustahan onkin suunniteltu kovan ajon ja mukavuudenhaluisten ihmisten kompromissina (lue ”kermapersesportti”). RS3:ssa jopa alustan comfort –tila oli ajettava, mutta esimerkiksi Cuprassa comfort –tila on taas täysin  käyttökelvoton minulle.

Manuaalimies, kun olen henkeen ja vereen, niin täytyy kehua 7 –vaihteista automaattivaihteistoa. Se toimi jopa minunkin mielestäni erittäin hyvin enkä kokenut sen olevan yhtä jäykkä ja kankea, kuten esimerkiksi S3:ssa ja monissa muissa ajamissani autoissa automaattivaihteistot ovat olleet. BMW:n 8 –vaihteisiin automaatteihin olen mieltymykseni joskus ilmaissut, vaikkakin manuaalimiehelle automaatit ovatkin aina automaatteja :(. Tietysti vaihteistoja on erityyppisiä, mutta itse vertaan vain niihin, joita itse olen ajanut. Tämän auton kohdalla voisin henkeen ja vereen manuaalimiehenä hyväksyä tuon vaihteiston. Ja tuo jo senkin takia, että manuaalia ei siihen edes saa. Mutta kylläpä olisi manuaalina makea auto :p.

Äänet ovat makeat 5 –sylinterisestä moottorista, siitä ei pääse mihinkään. Vielä näitäkin saisi, vaikka ekoajat koittavat jyrätä päälle. Vähissä ovat 5 –sylinteriset mallit tosin.

Annan RS3:lle 4,3/5 tähteä. Joku saattaa miettiä paljonko annan tähtiä nykyiselle Cupralleni, sen tähdet ovat 3,8/5. RS3 jätti minuun sellaisen kutkutuksen, että en tiedä mitä tästä seuraa. No ensiksi ainakin koeajan muut kilpailevat mallit, seuraavana vuorossa olisi Mersedes-Benz A 45 AMG. RS3:ssa kaikki ne asiat, jotka S3:n kohdalla jäivät minua kaivelemaan ovat paremmin. Tämä auto on oikeasti jo enemmän minun näköiseni auto, vaikka onhan se tämäkin auto sellainen ”kaikenkansansportti”. Todellinen räyhäkkyys kuitenkin puuttuu. Kokemusteni perusteella joudun sanomaan, että omalla kohdalla, jos Audin ostan niin mallin S eteen on pakko sijoittaa kirjain R, että saa auton josta pitää. Tosin ainakin jo pykälää isomman numeron kohdalla budjetti paukkuu uuden auton kohdalla niin yli, että saa vain haaveilla… :D

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Missäs sä "urheilet" tämmösillä autoilla suomessa? Sakkoja saat, eikä niitä voi toisten piikkiin laittaa....

Suomen tiet on nii paskassa kunnossa, että joutuu pintaa kattoo, jos meinaa pitää vanteet/renkaat kunnossa....
 
Johan näissä autoissa on kova juttu sekin, että jonoa ohittaessa auto käyttäytyy tavan Corollaa vakaammin, kun poljetaan täysiä ohitse ja jarrutellaan välissä possujunan keskelle odottamaan vastaantulijan tai muun esteen ohitusta ;)

Ja onhan noita kinttupolkuja pitkin poikin Suomea, kun vain sattuu tietämään oikeat polut. Niitä ei vain tavan arkiajossa tuppaa löytämään vaan ne pitää ihan varta vasten käydä katsastamassa.
 
Lebis sanoi:
Mihinkään laadukkuuteen tai sen tuntuun ja sisustuksellisiin yms. asioihin en puutu yhtään,...

Ulkoisesti auto on A3/S3/RS3 korimalleista parhaimman näköinen.

:eek: 8)

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Onko kellään tietoa onko RS3 sportback häviämässä kokonaan ja jää vain RS3 Sedan, joka vähän aikaa sitten julkaistiin? Vai päivittyykö myös se 400 hv versioon.
 
Lebis sanoi:
Onko kellään tietoa onko RS3 sportback häviämässä kokonaan ja jää vain RS3 Sedan, joka vähän aikaa sitten julkaistiin? Vai päivittyykö myös se 400 hv versioon.
Ainakaan pikavilkaisulla ei sportback:a näytä enää täällä päin olevan Audin sivuilla eikä konfiguraattorissa. Sedanin esittely löytyy muttei vielä konfiguraattorissa. Hintaakaan ei vielä ole. Maininta "Arriving in late 2017"..
 
Olikos täällä joku kenellä RS3 on päivittäisessä ajossa? Mietityttää miten näiden vermeiden sisämelu vs normi A3/S3, ollaanko samalla tasolla vai onko RS:n lisätty eristystä?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Ei ole omaa, mutta sen verran olen noilla ajanut ja samanlainen metakka kuuluu. 19 - tuumainen vanne niin jopa aavistuksen kovempi jylinä tulee sisälle.
 
Tuo on kyllä harmillinen homma. Auto olisi muuten pirun mielenkiintoinen, etenkin tuleva sedani. Noissa on kuitenkin kulutuskin maantieajossa ihan kohtuullinen vs vaikkapa B8 mallinen RS4.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Oli Turun AC:lle ilmestynyt pihaan Nardo harmaa RS3 Sedan. En osaa sanoa onko pysyvästi esittelyautona vai maahantuojalta lainassa, mutta ainakin tänään oli siellä.

Hienon näköinen laitos, mutta on se pieni! [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tuohon en pysty kyllä sanomaan juuta tai jaata. Sen verran ilolla katselin moista harvinaisuutta, etten kiinnittänyt huomiota. Tässä maassa kun ei ole yhtään RS-autoa liikaa.
 
Tuli varmaan kyseinen harmaa RS3 bongattua Turussa sunnuntaina, kun sattumalta osuttiin samalle pesupaikalle. Täytyy sanoa, että oli aika komea ilmestys. Puoliso totesi kyseisestä autosta, että näyttää omistaja pitävän autosta todella hyvää huolta, kun tuli pesemään sitä vaikka ei nähty autossa yhtään likaa tai sitten harmaa väri vain peitti sen täydellisesti. 😄
 
Olin toukokuun toisella viikolla 5 päivää Alpeilla Audi On Demandistä vuokratulla Audi RS3:lla. Tässä muutamia mietteitä autosta, vertailukohtana lähinnä oma päivittäisessä käytössä oleva Golf GTI MK7.5 (2017 facelift).

Päällimmäisenä autosta jäi mieleen äänet, niin hyvässä kuin huonossakin. Vaihteiston ollessa sportti-moodissa putkisto aukeaa ja äänet muuttuu todella hurjiksi. 5-sylinterisen koneen ääni on muutenkin ihan mainio mutta insinööri on höystänyt äänimaailmaa S-moodissa yhdellä jos toisella paukahduksella. Reippaassa ajossa pauke jaksoi hymyilyttää koko viikon, mutta loppuviikosta jatkuva pauke käynnistäessä alkoi ärsyttämään todenteolla.

Tehoa autossa on riittävästi (400hv), jyrkätkin nousut alpeilla taittui vaivattomasti. Kiihdytyksen lähtiessä kakkoselta tuntui kuin autossa olisi hyperajo, sen verran tehokkaasti liimautui penkkiin. Jonkun kerran luistonesto taisi tehdä tepposet kun lapun reipas tälläys pohjaan sai aikaan tehojen totaalisen sakkaamisen, Audi On Demandin vuokrausehdot kieltää ESPin kytkemisen pois joten jäi epäselväksi mistä tuo johtui.

Audin virtual cockpit on huippu hyvä, huomattavasti parempi kuin Golffin vastaava. Toisaalta taas olin aivan hukassa pari ensimmäistä päivää Audin vakionopeudensäätimen kanssa, Audissa nuo on viiksessä kun taas Golffissa ne on ratissa. Audin keskinäyttö ja sen operointi keskikonsolissa olevalla pylpyrällä ei ollut aivan sujuva kokemus, ehkä senkin kanssa tulisi sinuiksi kun pidempään käyttäisi.

Kulutus vastasi nykyaikaa ja tehoja, vanha Impreza GT:ni vei suunnilleen saman verran vaikka siinä oli 100hv vähemmän tehoa, mutta ikääkin 20v enemmän kuin tässä Audissa.

Rengastus tässä RS3 mallissa on mielenkiintoinen, edessä on 255 leveät renkaat, takana 235. Ohjaus ja ajettavuus oli erinomaisia, alusta otti kuoppaistenkin teiden työssyt hyvin vastaan. Ero iskunvaimennuksessa comfort ja dynamic tiloissa on ihan huomattava. 19" pyörä ei tuntunut ollenkaan liian isolta tähän. Rengasmelu keskieuroopan tasaisilla asvalteilla on aivan olematon.

Istuimet on melko avoimet, isompikin kaveri mahtuu istuimeen hyvin. Kun istuin omaan Golffiin tuntui että olin lihonut kun sen nahkapenkit on huomattavan kuppimaisemmat. Istuma-asento jäi Audissa aivan liian korkealle, sen seurauksena pää (tai no hiukset) otti ajoittain kattoon ja tuntui ettei autosta näe kunnolla ulos. Autossa oli manuaalisesti säätyvä istuin, kokemuksesta tiedän että Golffissa sähköistuin tarjoaa enemmän säätövaraa kuin manuaalinen, tilanne on luultavasti Audissa sama.

Omassa autossa on keyless start ja tästä Audista se puuttui, ja sen korpesi todella paljon. Avaimettomuuden vaivattomuuten tottuneena avaimen kaivelu tuntui typerältä varsinkin kun pysähtelin usein. Eihän tämä toki automallin vika ole, tästä oli vain jätetty tuo varuste pois.

Vuokrauskokemuksena ihan mukava, mutta omaksi en tätä autoa ostaisi. Autossa on liikaa päivittäisessä ajossa ärsyttäviä seikkoja, lähinnä tuo pauke autoa käynnistäessä johon väsyy tosi nopeasti. En jaksanut tutkia onko autossa ns. "silent starttia" mutta ainakaan comfort ja dynamic tiloilla ei ollut asiaan mitään vaikutusta. Oma GTI tuntuu aivan oikealta valinnalta päivittäiseksi käyttöautoksi.

Joitain valokuvia reissulta https://www.flickr.com/photos/63722047@N03/albums/72157695028663691




 
Todella mielenkiintoinen knoppi tuo nelivedon sekarengastus jossa nimenomaan edessä on leveämmät renkaat, vieläpä 20mm leveämmät  :eek: Aikaan itse en ole ikinä missään törmännyt vastaavaan.

Mitä tulee tuohon paukkeeseen niin sehän on 100%:sti teennäistä sekä teknisesti tai suorituskyvyn suhteen täysin turhaa skeidaa, vähän samaa kastia kuin syntetisaattorilla auton ohjaamoon tuotettavat teennäiset moottorin äänet. Molemmilla kalastellaan nykypäivän "show off" -jengiä, jos auto kuullostaa takavuosien urheiluautolta, joissa siis em. pauke tuli ihan tehon, vaihteiston toiminnan sekä silloisen teknologian oheistuotteena. Se myy sellaiselle tietyntyyppiselle ... "jonnejengille" paljon paremmin kuin täysin vastaava tuote ilman teennäistä pauketta tai virtuaaliääniä radion kajareista.
 
billy.gif sanoi:
Todella mielenkiintoinen knoppi tuo nelivedon sekarengastus jossa nimenomaan edessä on leveämmät renkaat, vieläpä 20mm leveämmät  :eek: Aikaan itse en ole ikinä missään törmännyt vastaavaan.

Vanhakoppaseen RS3:een oli jo tuommoiset saatavilla.
 
^Onkohan tuossa rengastuksessa vain kyse siitä, että renkaita kierrätetty ja tällä kertaa leveämmät sattuneet eteen?
Kaippa ne kaupasta ulos ajettaessa on olleet takana.
Sama tilannehan tulee vaikkapa Amg- mersujen ja monien bemarien kohdalla.. tehtaalta lähtiessä takana leveämmät ja niitä sitten kierrätetään käytön aikana välillä eteenkin.
 
nokivasara sanoi:
^Onkohan tuossa rengastuksessa vain kyse siitä, että renkaita kierrätetty ja tällä kertaa leveämmät sattuneet eteen?
Kaippa ne kaupasta ulos ajettaessa on olleet takana.

Ei.
 

Liitteet

  • RS3renkaat.jpg
    RS3renkaat.jpg
    37,4 KB · Katsottu: 313
^No höh.. onko tuolla haettu vähempää puskemista / jotain tasapainoa.
Onhan toisaalta fillareissakin (esim. maasto) usein leveämpi rengas edessä pidon takia ja vähän kapeampi takana, kun takarengas vastaa pääosin rullausvastuksesta.
Autoissa lienee yleisempää, että originaali rengastuksessa leveäpi takana.. niinkuin formuloissa :)