https://tummennuskalvot.fi/

MAZDA MX-3 1.6i vm.94 Ei puhalla lämmintä ilmaa sisälle???

M

Mazdamies

Vieras
Tervehdys Mazdanerot😃Joo elikkä tuli n.viikko sitten ostettua otsikon mukainen auto ja nyt kaipailisin pikaisesti vinkkejä/tietoa/kokemusta tuohon lämpiämis ongelmaan? Huomenna olisi tarkoitus lähteä lämpimään halliin tuota vikaa selvittämään niin kaikki apu olisi nyt tarpeen👍Elikkä tässä vähän tietoa moottori lämpiää normaalisti ja lämpömittari näyttää silloin pikkuisen yli puolenvälin tämä on kait ihan ok? Tuosta ei nouse enempää eikä mittari seilaa. Mutta lämmintä ei tule sitten yhtään sisälle? Ilmaa ei pitäisi olla koska kerran järjestelmän ilmasin omasta mielestä ja lisäsin uutta nestettä. Eli voiko olla vaikka termostaatti jumissa,kennolle menevät putket tai itse kenno tukossa? Sopiiko tuohon koneeseen esim.bg 323 1.6 termostaatti eikös perusmoottori ole sama paitsi et tässä monipisteruisku mx-3?
 
Auttaisikohan lämmityslaitteen kennon huuhtelu myötä- ja vastavirtaan. Onko vesipumppu kunnossa, ettei esim. pumpun siivet ruostuneet tai kuluneet ja neste ei vaan kierrä tarpeeksi?
MX-3 taisi olla sellainen harvinaisempi Coupe mallin Mazda :) Osien vastaavuudesta BG 323:n ja tämän välillä en valitettavasti tiedä vaikka mulla olikin -90 323:n joskus.
 
Mazdamies sanoi:
Sopiiko tuohon koneeseen esim.bg 323 1.6 termostaatti eikös perusmoottori ole sama paitsi et tässä monipisteruisku mx-3?

Eikö MX-3:ssa ole moottorina maailman pienin V6, jolla ei ole mitään tekoa 323:n kanssa vaikka iskutilavuus sama onkin. Vai oliko siihen tarjolla myös neloskoneita.

Pyöriikö lämmityslaitteen propelli? Entä lämmönsäätövivut pelittääkö kylmältä lämpimälle?

Termostaatti on varsin todennäköinen vikakohde, jos muutoin pelittää ilman oireita.


Edit: Korjaan heti itseäni eli on sitä ollut tarjolla 1,6-litraisella neloskoneella. V6 oli 1,8-litrainen ja sellaisen olen omistanutkin.
 
Kiitos vastauksista👍edellinen omistaja tehnyt jakopäärempan+vesipumppu vaihdettu n.4tkm sitten niin ei uskos pumpun olevan sökö ainakaan. Ja kone tosiaan 1.6 neloskone ruiskulla (107hp) versio kyseessä. Päältäpäin tuo näyttää ihan samalta bg 323 1.6 kaasari/yksipisteruiskun kanssa. Tuon termostaatti asian takia kiinnostunut juuri kun ei äkkiseltään löytynyt termaria ku Saksasta ni on turhan vaikean matkan takana sieltä tilata😬lämppärin säätövivut liikkuu hieman jähmeästi eli näppituntumalla ois ne kunnossa?
 
Jos siinä on oheisen kuvan mukainen kaksoistermari, niin tarkista että että pienemmän termostaatin tiiviste on ehjä. Tiivisteen kadottua jäähdytysjärjestelmän syövereihin auto ei lämminnyt normaalilämpöön plussakelissäkään hädin tuskin edes kymmenen kilometrin matkalla, nimim. kokemusta on.

Mazdan (ja muidenkin japsien) lämpömittari osasi jo analogiaikaan VAGien hienouden, eli mittari näyttää tasaista normaalia todellisen vedenlämmön ollessa mitä vaan välillä 60-105 astetta.


 

Liitteet

  • termari.jpg
    termari.jpg
    18,7 KB · Katsottu: 213
Jaa täytyypä katsoa😉kiitti vinkistä👌
 
En ehkä itse ensimmäiseksi veikkaisi termaria jos mittari näyttää normaalilämpöjä muttei puhalla yhtään lämmintä sisälle, luulis edes puhaltavan haaleaa. Kun omassa 626ssa oli termari hajalla niin viimeistään maantienopeuksissa lämmöt nousi ihan normaaliksi (talvellakin), vasta kun hidasti 60 paikkeille (suurin vaihde päällä) alkoi viisari tippumaan.

Jos vesipumppu vaihdettu hiljattain niin yksi mahdollisuus ettei ilmattu kunnolla. En tiedä kyseisestä mallista mutta esim Mazda 6 vaatii tietyn ilmausprosessin ennen kuin puhaltaa lämmintä: 5min 2500rpm, tyhjäkäynnille, muutaman kerran 3000rpm 5s, minutti tyhjäkäyntiä ja sammuttaa.

Seuraavaksi veikkaisin tukkeutunutta kennoa tai lämmönsäätömekanismi ei toimi. Mutta toki helpompaa kokeilla vaihtaa termari ennen kuin alkaa kennoa purkamaan esille.
 
Termarin karkea pikatesti: Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin alkaessa lämmetä, ylävesiletkun kuuluu pysyä kylmänä kunnes muuttuu lämpimäksi kerrasta termarin auetessa.

Vuotavalla termostaatilla ylävesiletku alkaa lämmetä kauttaaltaan pikkuhiljaa.

Ilmaamisen mahdollinen tarve kokeiltava sekin.