https://yliteippaus.fi/

Mazda 6, 3.sukupolvi

kolli

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Alkaa lähestymään Mazdan vaihto uuteen Opel insigniaan, joten pieni kommentti kuluneesta
vuodesta on paikallaan.
Malli siis 2, 0 sedan (165hv)automaatilla ja Premium plus varusteilla.
Oma mielipide autosta ilman syvällisempiä ajatuksia:

Plussat

-Ulkonäkö markkinoiden parhaimmistoa  perheauto luokassa, ellei paras ;)
-markkinoiden parhaita vaparikoneita niin kulutuksen kuin käyttöominaisuuksien puolesta
-toiminut  moitteettomasti eli aito japski
-sisätilat laadukkaat ja miellyttävät sekä selkeät käyttökytkimet/valikot
-hyvä automaatti perinteisellä momentinmuuntimella
-auton kokoinen

Miinukset
-rengasäänet 
-ei 4-vetoa eikä tehokasta mallia tarjolla
-tomtomin navi  temppuilut

Tarkemmat analyysit tekee alan ammattilaiset, mutta hyvä auto on kyseessä
ja tyytyväinen olen autoon ollut.





 
Uutta autoa odotellessa piti 1. vuosihuolto teettää kutoseen.Perushuolto Öljyt+suodatin ja työn suoritti Mastan huolto Tuusulassa.Hinta kohtuulliset 185€.
Muuta raportoitavaa ei ole, kun kaikki toimii autossa moitteetta.
 
Uteliaisuudesta, paljonkos kollin edesmennyt Mazda kulutti? Konetta ja automaattilootaa on kehuttu ja säästäväiseksikin haukuttu mutta mitä se oli käytännössä?
 
jalkkis sanoi:
Uteliaisuudesta, paljonkos kollin edesmennyt Mazda kulutti? Konetta ja automaattilootaa on kehuttu ja säästäväiseksikin haukuttu mutta mitä se oli käytännössä?
Kulutus pääkaupunkiseudun työmatka-ajossa vaihteli 7-8 litran välillä.Talvella ilman esilämmitystä liikuttiin tuolla 8 litran paikkeilla.Matka-ajossa helposti pääsi mataliin kutosen kulutuksiin, siistiltä ajolla allekkin.
Sanotaan näin, että 1 1/2 vuoden/19 000km. käytössä kulutuksen keskiarvo oli n. 7 litraa/100km.Isoa heittoa tuossa lukemassa ei ole
 
Mitä pidät tuon 6:sen jousituksesta pidemmän päälle? Koeajamassani bensa-automaatissa oli hitusen "tiukka" jousitus, eli hienoista epämukavaa pintakovuutta, ei paljoa mutta kuitenkin.
 
skt1 sanoi:
Mitä pidät tuon 6:sen jousituksesta pidemmän päälle? Koeajamassani bensa-automaatissa oli hitusen "tiukka" jousitus, eli hienoista epämukavaa pintakovuutta, ei paljoa mutta kuitenkin.
Kaikkeen tottuu,mutta on se hiukan pintakova jousitus.Pientä "nypytystä" epätasaisella alustalla.Toisaalta auto oli varsinkin kokoonsa nähden hyvä ajaa mutkaisemmilakin teillä.Autoon kokonaisuutena olin oikein tyytyväinen.
Kutosessa on paljon hyviä ominaisuuksia kauniin ulkomuodon lisäksi.
 
Kävin maanantaina koeajamassa uuden 6:n 165 hv bensakoneella ja automaatilla. Lyhyen lenkin perusteella ei hirveän syvää analyysia voi kirjoittaa, mutta muutama asia jäi mieleen: Moottori oli yllättävän kova- ja karkeaääninen, start-stop ei toiminut mitenkään erityisen huomaamattomasti ja vaihteiden vaihtumisenkin huomasi pienillä vaihteilla yllättävän selvästi. Vastaavasti täällä mainitusta pintakovuudesta ei ollut tietoakaan, vaan auto oli erittäin mukava ja hiljainen. Tosin koeajolenkin päätteeksi huomasin, että autossa oli vielä kitkat alla, vannekoon ollessa jotain 15". :D Renkaiden syyksi voitaneen laittaa osittain myös etäinen ohjaustunto, joskin tuohonkin varmasti tottuisi.

Kaiken kaikkiaan autosta jäi ihan kiva vaikutelma. Jos olisi farkulle tarvetta, kävisin hakemassa pidempään koeajoon - ja keliin sopivilla renkailla.
 
Oli se tuo Mazda 6 kova peli. Vielä kovempi on siinä ollut 2,2 Skyactiv-D Diesel moottori. Minullakin on joskus ollut sellainen... :-X

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mazda6lle-nopeusennatys

========================

(Mutta kyllä hybridikin on poikaa. Tänään opin jo tempun, millä kotitienpätkä tullaan pelkästään sähköllä ja loppumäessä ladataan akut taas täyteen. 8) )
 
pokkus sanoi:
Onko hinnat oikeasti kovemmat kuin muissa vastaavan kokoluokan autoissa? Vähän karannut hintakäsitys Suomessa kun vain paikallisia hintoja on katsellut. Itse olen lisäksi ymmärtänyt, että Kutonen on aika hyvin varusteltu auto Suomessakin? Täällä samoilla varusteilla "premium mallin" hinnan saa melkein tuplata, että vastaava varustus löytyy.

Listahinnat on ~samalla tasolla kuin muissakin mutta välirahat on pitkiä, hinnassa on paljon vähemmän löysiä kuin kilpailijoilla. Lisäksi Mazdaa vaivaa se japsien perisynti, varusteet on pitkälti sidottu varustetasoihin ja esimerkiksi ajovalot saadakseen pitää ottaa vöyreämpi varustetaso vaikka pykälää alempi taso olisikin muuten varsin riittävä.
 
juuei. mutta ne vastaavatkin maksaa täällä---paljon.  olen kyllä katsonut mazdan hintoja täällä-ihan kilpailukykyisiä ne kyllä ovat. aika hyvinkin... miinusta tulee vaparikoneista, kulutus ok. mutta ei vääntöä...
 
pokkus sanoi:
Uudistuneen ilmeen lisäksi tervetullut lisä on 25%:a hiljentynyt maantiemelu.

Tämä on hyvä uutinen, kävin silloin esittelyn aikoina koeajamassa ja melu oli ainoa negatiivinen asia. Oli vähän omituinen kokemus kun odotusarvo on se, että isohko auto olisi mukavan hiljainen mutta melua onkin samalla tavalla kuin pari kokoa pienemmissä autoissa...Mutta hyvä että ovat tähän kiinnittäneet huomiota. Ulkoisesti pienet viilaukset ovat tehneet jo onnistuneesta mallista vieläkin paremman.

Vaparikoneen käyttöhän kuuluu tähän Mazdan ajatukseen siitä, että kehitetään olemassa olevaa tekniikkaa äärimmilleen ennen kuin lähdetään ahtamaan tai muuten lisäämään hajoavien osien määrää autossa. Automaattilaatikotkin on massasta poikeavasti ns. perinteistä mallia ja kehitetty mahdollisimman taloudellisiksi. Eihän ne varmaan kaksoiskytkinvaihteiston taloudellisuuteen pääse mutta jos perinteinen tekniikka tarkoittaa kestävyyttä niin minusta pieni kulutusero ei ole merkitsevä asia.

Muutenkin kaikki nämä uudet Mazdan mallit näyttää omaan silmään todella hyviltä, kutonen ehkä kaikkein onnistunein mutta ei kolmonenkaan huonolta näytä.
 
Isompi näyttö on tulossa kuutoseenkin...noita hinnastoja kun katselee niin Mazda 6 Premium Plus automaatilla on melko tarkkaan kymppitonnin kalliimpi kuin vastaava kolmonen. Isompi kori ja 45 hv enemmän tehoa mutta vääntöä aavistuksen vähemmän, varusteet samat. Autoveron osuus kuutosella 8264 ja kolmosella 5483 euroa, valtio ottaa omansa pois kun mielit nousta Golf-luokasta ylöspäin :mad:

Kuutosta en ole ajanut mutta oma kolmonen on ihan riittävän ripeä kaupunkiliikenteessä ja todella näppärä ohjastaa. Navigaattorin ohjelmakortti tosin on aivan törkeän kallis, 900 euroa enkä tähän sitä aio enää ostaa, kun kerran Audin navin kartat päivitin uusimpaan versioon alle kolmen sadan.
 
Onko kukaan kokeillut kolmosta ja kutosta peräkkäin että voisi antaa arvion rengasmelun eroista. Pidin kolmosessa tuon Skyactiv-vaparin luonteesta, mutta rengasmelu on liikaa ja haluaisin ajella jatkossakin farkulla. Uuteen ei pysty, mutta vähän käytettyjä alkaa olla tarjolla.
 
HatYai sanoi:
Navigaattorin ohjelmakortti tosin on aivan törkeän kallis, 900 euroa enkä tähän sitä aio enää ostaa, kun kerran Audin navin kartat päivitin uusimpaan versioon alle kolmen sadan.

Nämä on kyllä käsittämättömiä juttuja, kun marketista saa kuitenkin irtonavin reilulla satkulla, missä on "elinikäiset" ilmaiset karttapäivitykset.
 
Facelift kutosen hinnat ilmestyneet Mazdan sivuille.Sport wagoniin tarjolla myös neliveto diesel.
Neliveto hinnat alkaen 150 hv Premium plus  manuaali  karvan päälle 42 tonnia.Huipulla 175 hv luxury automaatti 52 tonnia ja risat.
 
Tässä tulee aina toistettua samaa, mutta kutonen on pirun hieno muotoilultaan ja nyt on sisustakin komea.
Kyllä muotoilun osalta tuli itselle takapakkia, kun cupraan kutosen vaihdoin.
 
On kyllä upea auto, faceliftin jälkeen entistäkin parempi. Tosin vaatii isommat vanteet, aivan kuten kolmonenkin joka sekin on luokkansa hienoin auto ja pieksee kaikki premiun-merkit mennen tullen.
 
Voin myöntää rehellisesti, etten usko että sisäkuvat ovat Mazdasta. Täytyypä käydä jotain täysvarusteltua essaria potkimassa jahka ehtii.
 
pokkus sanoi:
2016-Mazda-6-i-Grand-Touring-2392-876x535.jpg

Laatuvaikutelmasta ei yleensä voi mitään sanoa pelkkien kuvien perusteella, hienon näköinen kuitenkin paitsi ratti ja mittaristo. Hienosti Mazdassakin on oikeinpäin vaihteiston manuaalipuolen isompi-pienempi -valinta.
 
pokkus sanoi:
Niinhän se on. Itsellekin on monen saksalaisen premiumauton sisusta osoittautunut isoksi pettymykseksi, kun paikan päälle on päässyt katsomaan.

+1 Taitava kuvaaja saa ämpärimuovinkin näyttämään hyvältä. Kutosen sisusta näyttää kyllä kuvissa melkeinpä premiumilta ja entiseen verrattuna muutos on joka tapauksessa parempaan suuntaan. En usko, että kovin moni tuohon tulee tosissaan pettymään.
 
pokkus sanoi:
Itse en tosin muista lukeneeni ainuttakaan testiä edes ennen tätä faceliftiä olleesta uudesta Kutosesta, missä olisi haukuttu auton sisustan laatuvaikutelmaa. Kaikissa sitä on aika varauksetta kehuttu eli en usko, että kyse on pelkästään hyvin otetuista kuvissa tässä tapauksessa, vaikka itse en autoa vielä livenä ole nähnytkään.
Mulla oli ilo tutustua uudistuneeseen kutoseen ja kyllä tässä yhteydessä on turha kenenkään nostaa japski
korttia pöytään.Kestää vertailun eurooppalaisten merkkien kanssa sisustan osalta aivan täysin.
Ulkonäöltään kutonen hakkaakin sitten kilpailijat  aika selvästi.
 
On tuon uudistuneen kutosen sisustan laatuvaikutelma hyvän näköinen. Oli se jo preFL:ssakin. Samoin tykkäsin uuden kolmosen kabiinista, kun sitä ajoin männäkesänä.

Noissa Pokkuksen linkaamissa kuvissa vain näyttäisi hansikaslokeron kansi vähän roikkuvan, hmmm...