https://yliteippaus.fi/

BMW-Mini

TT_rex

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Ajattelin entisenä ministinä ja mahdollisesti potentiaalisena uusministinäkin laittaa pystyyn tällaisen yleisen
topicin tästä merkistä. Sattui osumaan silmään kuva tosta nykyisestä Mini GP:stä ja alkoihan se vähän syyhyttämään taas omalla tavallaan:)

Tuolta löytyy muuten sitten kohtuu kattavasti uutisluonteista tietoa koko Mini arsenaalista:
http://www.motoringfile.com/

 

Liitteet

  • jcw-gp-2012.jpg
    jcw-gp-2012.jpg
    105,9 KB · Katsottu: 1 817
Tuosta uudemmasta versiosta on kokemusta vain yhden koeajon verran. Se tapahtui ehkä nelisen vuotta sitten Mini Cooper Clubmanilla. Fantastinen kokemus, joka melkein koukutti tuohon hassunnäköiseen retro-peliin. Ongelma vain on, että uusi Mini on aivan liian kallis harrasteautoksi eikä noita Clubmaneja oikein vielä tuolloin löytynyt käytettyinäkään. Ehkä nyt löytyisi. Ainoaksi autoksi tuosta ei toki ole, tavaraa kun pitää mahtua kyytiin mökkireissuilla.
 
Mun silmiin tuosta BMW Mini mallistosta istuu muotoilullisesti ainostaan se perinteinen hatchback. Muut mallit aiheuttavatkin sitten enemmän tai vähemmän vatsankouristuksia:) Siinä coupessa oli ideaa, mutta sen toteutus jäi kuitenkin jotenkin puolitiehen. Nythän on hiljattain tuosta hatchbackista lanseerattu uus koppa. Pitää ihmetellä sitä sitten joskus tarkemmin.

Tosiaan jaottelun vois tehdä esim. classic Mini ja BMW Mini.
 
Täältä ilmottautuu yks uusministi... tämmönen R53 JCW tuli hommattua reilu vuos sitten.

Photo25122012202858_zps15c4c3e4.jpg


Ja suurinpiirtein tältä se näyttää nyt.

DSC_0461_028_zps1b058dc3.jpg


Tulevan kesän ratapäiviä odotellessa... :)
 
Igor: Oikein nätiksi olet Minisi laittanut :). Pitkään itsellä oli päällimmäisenä ajatuksena, että vain alkuperäinen Classic-Mini on aito ja oikea, kunnes koeajoin uuden Cooperin ja tykästyin. Tuollainen sopisi vallan mainiosti kakkosautoksi omaankin pihaan tai talliin.

Ja vielä: Lämpimästi tervetuloa AutoStadiumille! Toivotaan, että löydät täältä kiinnostavia keskusteluaiheita ja viihdyt sivustolla. Ja ellei ole valmiita aiheita, aina voi aloittaa uusia. Harvoin ne jäävät yksinpuheluksi ;).
 
Hyvännäköinen lopputulos. Scooppikin on vaihtunut vähän räyhäkkäämpään malliin vanteiden ohella.
Onko koneen puolelle tullut mitään muutoksia? Muistaakseni remmiahtimen välityksen muutos on suhteellisen tehdä ja sillä päästään sinne +200hv.
 
Kyllä tuommoinen JCW Mini olis aika makea laite. Hieno vehje Igorilla. Tuo TT_rexin postauksessa oleva harmaa JCW on kyllä myös aika häijyn näköinen.
 
TT_rex sanoi:
Hyvännäköinen lopputulos. Scooppikin on vaihtunut vähän räyhäkkäämpään malliin vanteiden ohella.
Onko koneen puolelle tullut mitään muutoksia? Muistaakseni remmiahtimen välityksen muutos on suhteellisen tehdä ja sillä päästään sinne +200hv.

Hups...toi olikin JCW...siinä jo onkin toi 200hv :)
 
-P- sanoi:
Kyllä tuommoinen JCW Mini olis aika makea laite. Hieno vehje Igorilla. Tuo TT_rexin postauksessa oleva harmaa JCW on kyllä myös aika häijyn näköinen.

Tässäkin on aikas makeen näköinen...perskutas alko taas tekemään mieli Miniä :)
 

Liitteet

  • Mini.jpg
    Mini.jpg
    114,3 KB · Katsottu: 618
TT_rex sanoi:
Sä taidat olla se isä-batman sitten - ainakin tosta avatar-kuvasta päätellen ;)
:) kieltämättä onhan tuossa vähän jonkinlaisen batmobilen tyyliä. Tosin ei se ole mun, joku satunnainen kuva vaan.
 
TT_rex sanoi:
Hyvännäköinen lopputulos. Scooppikin on vaihtunut vähän räyhäkkäämpään malliin vanteiden ohella.
Onko koneen puolelle tullut mitään muutoksia? Muistaakseni remmiahtimen välityksen muutos on suhteellisen tehdä ja sillä päästään sinne +200hv.

Tänks. JCW:n koneessa on tosiaan jo vakiona 210hv, mutta remmiahtimen hihnapyörä vaihtui silti vähän pienemmäksi (-11% -> -17%). Vakiota kevyempi ja 2% isompi kampiakselin hihnapyörä on menossa paikalleen kun uusi hihnankiristin vain saapuu. Huipputehoja noilla ei juuri tule lisää, mutta tonne 3000-5000rpm alueelle kyllä. Välijäähyn vaihdoin vähän isompaan, ja E85:ttä varten 550cc suuttimet. Tarttis vielä laittaa laajakaista kiinni ja viedä säädettäväksi.

Alustan puolella on Bilstein B14 coiloverit, madallusta tuli n.30-35mm. Edessä on SPC camber kit ja KAVSin RCA-palat, ja takana KAVSin säädettävät tukivarret. Etualatukivarsissa ja -vakaajassa polypuslat, samoin moottorin ja vaihdelaatikon kiinnikkeissä. JCW:n etujarrut on jo valmiiksi vähän isommat, joten jarruihin on vaihdettu vain teräspunosletkut ja EBC yellowstuffit. Niillä pärjäsi radalla ihan kivasti. Kuumana ne kyllä kävi, kun pulverimaalatuista vanteista suli maalit... eli jarrujäähyt tarttee varmaan jossain kohtaa laittaa. :)
 
No, olihan siellä aika paljon kaikkea kuvista näkymättömissä olevia muutoksia :) Se moottorin kiinnike muuten siinä apumiehen puolella oli tyyppiviallinen - laski ensin öljyt ulos ja sitten alkoi sellainen naks-naks - ääntely vaihdetta vaihdettaessa ja kytkintä nostaessa. Eipä tiennyt edes merkkihuolto tätä vaan oli jo vaihtamassa vetareita ja kytkinpakettia :)

 
Tulipakin mieleeni Ministä, että työpaikalla eräs viimekesäinen opiskelija/harjoittelijakaveri, joka on ensi kesäksikin tulossa, niin oli voittanut jonkun radiokanavan jonkun ohjelman jossain kilpailussa Minin viideksi viikoksi käyttöönsä. Kaveri oli sitten soittanut autoa tarjoavaan liikkeeseen ja sopinut käytännön asioista ja järjestelyistä. Hänelle tarjottiin jotain Clubmania jollain pikkukoneella. No kaveri kysyi että onko mahdollista saada jotain muuta, esim. Cooper S:ää. Kommentti oli jotain että "Ai semmoisenko sä haluaisit, kyllä se käy, mutta ei ole nyt ihan heti mutta toukokuun alussa olisi". No se kävi hyvin. Kaveri on nyt kuin tulisilla hiilillä kun odottaa että pääsee uudenkarhean Cooperässän rattiin, tällä hetkellä ajelee vanhalla micralla :)
 
Mini on hieno auto. Oli minullakin vaihtoehtona pähkäillessäni vaihtoehtoja alkuvuodesta. Hinta vaan ei mahtunut budjettiin. Minissä samoja ominaisuuksia kuin ST:ssä paitsi että ulkonäön osalta vie 100-0.
Yksi niistä autoista jotka pitäisi käydä koeajamassa.
 
-P- sanoi:
Tulipakin mieleeni Ministä, että työpaikalla eräs viimekesäinen opiskelija/harjoittelijakaveri, joka on ensi kesäksikin tulossa, niin oli voittanut jonkun radiokanavan jonkun ohjelman jossain kilpailussa Minin viideksi viikoksi käyttöönsä. Kaveri oli sitten soittanut autoa tarjoavaan liikkeeseen ja sopinut käytännön asioista ja järjestelyistä. Hänelle tarjottiin jotain Clubmania jollain pikkukoneella. No kaveri kysyi että onko mahdollista saada jotain muuta, esim. Cooper S:ää. Kommentti oli jotain että "Ai semmoisenko sä haluaisit, kyllä se käy, mutta ei ole nyt ihan heti mutta toukokuun alussa olisi". No se kävi hyvin. Kaveri on nyt kuin tulisilla hiilillä kun odottaa että pääsee uudenkarhean Cooperässän rattiin, tällä hetkellä ajelee vanhalla micralla :)

Nythän tuli just toi uus F56-malli, ja siinä ässässä on 2-litrainen turbokone. Tais olla jotain 190 heppaa, ja alavääntöäkin löytyy. Varmasti hauska peli ajaa, mutta ulkonäkö ei oo ihan meikäläisen makuun...

mini-mini-2014_00_normal_535x401.jpg
 
Igor sanoi:
Nythän tuli just toi uus F56-malli, ja siinä ässässä on 2-litrainen turbokone. Tais olla jotain 190 heppaa, ja alavääntöäkin löytyy. Varmasti hauska peli ajaa, mutta ulkonäkö ei oo ihan meikäläisen makuun...
Jep, juurikin tuo F56 kakslitrasella turbokoneella on ko. kaverille tulossa ajoon.
 
Igor sanoi:
Nythän tuli just toi uus F56-malli, ja siinä ässässä on 2-litrainen turbokone. Tais olla jotain 190 heppaa, ja alavääntöäkin löytyy. Varmasti hauska peli ajaa, mutta ulkonäkö ei oo ihan meikäläisen makuun...

Ei ole mennyt toi muotoilu kyllä parempaan suuntaan. R53 on linjoiltaan kyllä edelleen onnistunein - siinä ei ole sellaista futuristista leikkiautomaisuutta ulkonäössä vaan enemmänkin klassista ja sporttista henkeä. R56 on vielä ulkoisesti ihan ok sekin, mutta vähän siinä jo oireilee noi F56:sen muotoilut.
 
Nyt on viikon lomareissulla Mini vuokra-autona ja fiilikset eivät itse autosta ole kyllä kovin kummoiset. Kun vuokraamon täti sanoi, että saatkin Minin, kun muut pikkuautot oli loppu, niin olin varsin tyytyväinen. Mutta odotin jotenkin enemmän, kuin mitä todellisuus oli.

Isoin yksittäinen syy on tietysti motti, eli 1.6 bensavapari. Se luonnollisesti latistaa fiilistä missä tahansa autossa, mutta silti Minillä ajellessa ei ole oikein viime päivien aikana avautunut se, että miksi se maksaa niin paljon.

Auto on edelleen ulkoisesti hauskan näköinen, mutta tyylikkäällä tavalla hauska. Sisällä nyppii erityisesti kaksi yksityiskohtaa. Vilkun käyttö on aivan idioottimaista ja aina tulee fiilis, että suunnilleen katkaisee vilkun viiksen, kun haluaa laittaa jatkuvan vilkutuksen päälle. Ja en ole keksinyt mitään etua tai hyötyä siitä, että vilkun viiksi palaa aina normiasentoon. Ja se vilkun ääni on kyllä infernaalinen.

Toinen ikävä yksityiskohta on nopeusmittari. Se toki näyttää hauskalta, mutta nopeuden seuraaminen siitä on vaivalloista. Myös se pieni diginäyttö ratin takana on todella pieni. Ehkä tällä ongelmalla ei ole merkitystä niille, jotka eivät seuraa ajonopeutta, mutta omalla kohdalla tökkii pahasti.

Kai mä nyt tavaratilastakin mainitsen, vaikka eihän se tämän auton kohdalla olekaan millään muotoa merkitsevä tekijä. Takaluukkuun saa mahtumaan kaksi normaalia käsimatkalaukkua ja yhden kapean lasten käsimatkalaukun. Ja siinä se :)

Muihin nykyautoihin tottuneena tuulilasinpyyhkijät tuntuvat ja näyttävät aina yhtä koomisilta. Ne ovat niiiiin pienet ja lyhyet, että niitä käyttäessä fiilikset palaavat välittömästi iloiselle 80-luvulle 8)

Ja se motti. Kutosella kun tulee ylämäkeen, niin auto hiipuu. Ei se jaksa edes ylläpitää nopeutta kutosella, kun kyydissä on kaksi aikuista ja kaksi lasta. Jos loivassa ylämäessä haluaa ohittaa ohituskaistaa käyttäen vaikka rekan, niin kakkonen on ainoa vaihde millä voi edes harkita nopeuden vaivalloista lisäämistä ;D Cooper S olisi varmasti aivan toista maata. 1.6 bensavapari on sovelias vain kaupungilla näyttäytymiseen.

Monien Premiumautojen kohdalla mä ymmärrän hintalisän, mutta pakko se on nyt myöntää, että Minin kohdalla en enää. Itse en maksaisi Ministä siitä pyydettyä hintaa. Ainakaan tästä 1.6:sesta.
 
Juu kyllä tästä R53:sta on premium kaukana. :D Eikä R56 vaikuttanu siinä suhteessa yhtään paremmalta. Tossa uudessa F56;ssa on kuulemma panostettu laatuvaikutelmaan, ja konttikin on vähän isompi. Ja nopeusmittari ratin päällä. Mutta onhan se pikkuautoksi aika prkleen kallis uutena.
 
Igor sanoi:
Juu kyllä tästä R53:sta on premium kaukana. :D Eikä R56 vaikuttanu siinä suhteessa yhtään paremmalta. Tossa uudessa F56;ssa on kuulemma panostettu laatuvaikutelmaan, ja konttikin on vähän isompi. Ja nopeusmittari ratin päällä. Mutta onhan se pikkuautoksi aika prkleen kallis uutena.

R53 on hyvällä tavalla karu. Muistan, kun se R56 aikoinaan tuli markkinoille niin monet pitivät sitä R53:seen verrattuna liian fiiniä ja sivistyneenä - karuus puuttui ja samalla tietty henki ja fiilis. Meni liian premiumbimmerimäiseksi.
 
-P- sanoi:
Tulipakin mieleeni Ministä, että työpaikalla eräs viimekesäinen opiskelija/harjoittelijakaveri, joka on ensi kesäksikin tulossa, niin oli voittanut jonkun radiokanavan jonkun ohjelman jossain kilpailussa Minin viideksi viikoksi käyttöönsä. Kaveri oli sitten soittanut autoa tarjoavaan liikkeeseen ja sopinut käytännön asioista ja järjestelyistä. Hänelle tarjottiin jotain Clubmania jollain pikkukoneella. No kaveri kysyi että onko mahdollista saada jotain muuta, esim. Cooper S:ää. Kommentti oli jotain että "Ai semmoisenko sä haluaisit, kyllä se käy, mutta ei ole nyt ihan heti mutta toukokuun alussa olisi". No se kävi hyvin. Kaveri on nyt kuin tulisilla hiilillä kun odottaa että pääsee uudenkarhean Cooperässän rattiin, tällä hetkellä ajelee vanhalla micralla :)
Tämmöinen tuo kyseinen peli nyt on. Kaveri oli saanut tuon maanantaina ajoon. Aika maukas laitos kyllä. Lisävarusteita tuohon oli ruksittu sen verran että hintaa kertyy 43keur, eli onkoha nniitä nyt sitten about 12keur edestä. Väri on kyllä hieno, ei ihan keltainen eikä oranssikaan vaan jotain siltä väliltä.

Mini3_zps161d78ff.jpg

Mini2_zps97255ec7.jpg

Mini4_zpsc17e7df0.jpg
 
^ Eikös sitä korinväriä olekaan sisällä yhtään? Luulin näin..

No, joka tapauksessa hieno auto! Kelpaisi varmasti kakkoskiesiksi..