Asiaan ei varmasti löydy yhtä totuutta, koska autot tuntuvat käyttäytyvän kovin eri tavalla sen suhteen miten paljon lataus hidastuu ilman aktiivista esilämmitystä laturille suunnistettaessa. Eroa syntynee esimerkiksi siitä että vaikka auto ei osaisi sinänsä aktiivisesti tehdä valmistelulämmitystä latausta varten, osa lämmittää akkua muutoin ja se auttaa osin myös tähän asiaan.
Kärjistäen voisi todeta että osa autoista jää dramaattisen kauas kesälataustehoista talvella. Osassa ero on jokusen kymmenen prosenttia. Joku taas pystyy lähes samaa suoritukseen.
Itse olen testannut asiaa omassa autossani (MB EQA 250) ja siinä ero kesän ja talven välillä on noin 5% silloin kun autoa on pyydetty navigoimaan laturille:
Punainen käyrä plussakeleissä, sininen -20°.
Jos taas auto ei tule laturille siitä tietäen, ero on paljon suurempi, noin 20% (vihreä käyrä):
Vihreä käyrä ei edes kovassa pakkasessa, taisi olla noin -5° ja alla yli 100 motaria.
Asialla on ymmärtääkseni merkitystä myös kesällä, mutta merkitys on pienempi.