https://tummennuskalvot.fi/

Mistä löytyy oikeat WLTP ja muut lukemat?

Squierrel

Sisäänajettu
Liittynyt
23.10.2014
Olen tekemässä vertailuexceliä kiinnostavista sähköautoista. Ongelmana on vertailukelpoisen ja paikkansapitävän datan löytäminen.

WLTP:n pitäisi olla yksiselitteinen vertailukelpoinen standardi, mutta silti eri lähteet ilmoittavat eri lukemia samalle autolle. Jotkut jopa antavat vaihteluvälin. Mistä löytyy ne oikeat vertailuluvut rangelle ja kulutukselle?

Niinikään akkukapasiteetista liikkuu vaihtelevaa tietoa. Jotkut ilmoittavat pelkän bruton, toiset pelkän neton (VW), jotkut ilmoittavat molemmat. Eri lähteistä löytyy yleensä yhteneväistä dataa bruttokapasiteetista, mutta nettolukemat sitten vaihtelevat.

Milläs näitä nyt sitten vertailet? Mua ei kyä huvita kohta enääm mikää.
 
Squierrel sanoi:
WLTP:n pitäisi olla yksiselitteinen vertailukelpoinen standardi, mutta silti eri lähteet ilmoittavat eri lukemia samalle autolle. Jotkut jopa antavat vaihteluvälin. Mistä löytyy ne oikeat vertailuluvut rangelle ja kulutukselle?
Tuohan riippuu siitä millä varusteilla ja renkailla auto tulee, eli ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä WLTP lukemaa. Ota se isoin lukema mitä löydät?

Squierrel sanoi:
Niinikään akkukapasiteetista liikkuu vaihtelevaa tietoa. Jotkut ilmoittavat pelkän bruton, toiset pelkän neton (VW), jotkut ilmoittavat molemmat. Eri lähteistä löytyy yleensä yhteneväistä dataa bruttokapasiteetista, mutta nettolukemat sitten vaihtelevat.
Ja jotkut ei ilmoita ollenkaan ja joissakin malleissa akkukapasiteetti voi muuttua eri mallivuosien välillä ;D
 
Squierrel sanoi:
Milläs näitä nyt sitten vertailet? Mua ei kyä huvita kohta enääm mikää.

https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/ löytyy infoa, miten relevanttia....


Voi olla että WLTP antaa Excelissä jotain lisäarvoa, mutta kun se ei kuitenkaan korreloi todellisen kulutuksen kanssa riittävällä tarkuudella ei sen painoarvoa kannata paljoa pilkulla tahi desimaaleilla hieroa.
 
Onko tuolla WLTP excelin tekemisellä mitään merkitystä lopullisen auton oston/valinnan kannalta :)

Jos auto on muuten mieleen ja kaikki muu natsaa, niin valitse mieluummin se kuin auto, jossa muut asiat hiertää, mutta mitattu WLTP olisi kaikista suurin.

Tuntuu osa täällä ostavan/valitsen auton Excelin perusteella mikä on vähän hupaisaa. Käykää ajamassa ja kokeilemassa sitä autoa, kyllä sen siitä huomaa mikä sopii itselle ja mikä ei :)
 
skiri sanoi:
Tuntuu osa täällä ostavan/valitsen auton Excelin perusteella mikä on vähän hupaisaa.

Miksi - toki pelkän kulutuksen osalta ehkä, mutta auton käyttökuluihin liittyy paljon muutakin kuin kulutus ja Excelin tai muun kanssa on hyvä tehdä vertailuita kulujen osalta mitkä on tiedossa.
Se suurin kustannus - arvon muutos - onkin sitten haastava kun ei ole kristallipalloa.
 
Squierrel sanoi:
Olen tekemässä vertailuexceliä kiinnostavista sähköautoista. Ongelmana on vertailukelpoisen ja paikkansapitävän datan löytäminen.

WLTP:n pitäisi olla yksiselitteinen vertailukelpoinen standardi, mutta silti eri lähteet ilmoittavat eri lukemia samalle autolle. Jotkut jopa antavat vaihteluvälin. Mistä löytyy ne oikeat vertailuluvut rangelle ja kulutukselle?

Niinikään akkukapasiteetista liikkuu vaihtelevaa tietoa. Jotkut ilmoittavat pelkän bruton, toiset pelkän neton (VW), jotkut ilmoittavat molemmat. Eri lähteistä löytyy yleensä yhteneväistä dataa bruttokapasiteetista, mutta nettolukemat sitten vaihtelevat.

Milläs näitä nyt sitten vertailet? Mua ei kyä huvita kohta enääm mikää.
Etsit todennäköisesti EV-databasen tyyppistä vertailusivustoa. Tuolta vain vertailemaan, pääsee ainakin sopivalle hehtaarille. Saahan tuolta nyt jollain tavalla laitettua laitteita järjestykseen ja ymmärtää sen että nuo ovat suuntaa antavia tietoja. Linkki: https://ev-database.org/
 
Jos auton on myynnissä jenkeissä niin sille jenkkien EPA-lukemat (Environmental Protection Agency), jotka pitää aika hyvin paikkansa, koska testimenetelmä on eri kuin WLTP:ssä, jotka on puuta heinää.
 
Squierrel sanoi:
Olen tekemässä vertailuexceliä kiinnostavista sähköautoista. Ongelmana on vertailukelpoisen ja paikkansapitävän datan löytäminen.

WLTP:n pitäisi olla yksiselitteinen vertailukelpoinen standardi, mutta silti eri lähteet ilmoittavat eri lukemia samalle autolle. Jotkut jopa antavat vaihteluvälin. Mistä löytyy ne oikeat vertailuluvut rangelle ja kulutukselle?
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Miksi ei voi olla sivustoa esim wltp.eu mistä löytyisi kaikki arvot. Kai joku instanssi noita mittauksia kumminkin valvoo ja pitää tallessa?
https://www.auto-data.net/fi/ sivultota löytyy aika paljon WLTP arvoja.
Arvohan voi vaihdella tosiaan samalla mallilakin, kun esim rengastus tuohon vaikuttaa, joten voi olla noita arvoja 16.8-17.9 kWh/100 km.
Polttomoottori autoillehan arvoja on useampikin, mutta esitteistä löytyy yleensä vain yksi.
(Hidas, keskinopea, nopea, erittäin nopea, yhdistetty)
Jos noi on kaikki mitattu, niin miksi arvoja ei pysty mistään katsomaan.
 
Uudessa Moottorilehdessä on Norjassa ajetun range-testin tulokset. Testissä liki 30 autoa.
Testissä vertailtiin eri autojen WLTP paikkaansapitävyyttä. Testi oli jossain +10 asteen lämpötilassa joten olosuhteet vähän WLTP pahemmat. Silti joillain autoilla pääsivät enemmän kuin WLTP kertoo.

Suhteellisen lähellä olivat Isoimma virheet  yhdellä Kiinalaisilla  ja osalla Mersuja.

 
Tietäjä sanoi:
Testissä vertailtiin eri autojen WLTP paikkaansapitävyyttä. Testi oli jossain +10 asteen lämpötilassa joten olosuhteet vähän WLTP pahemmat. Silti joillain autoilla pääsivät enemmän kuin WLTP kertoo.

Ei vertailtu. Siinä vertailtiin maantieajon rangea WLTP-syklin kulutukseen, ja ne ovat täysin eri asia, vaikka jossain määrin saattavatkin osua samalle hehtaarille.

Mutta on väärin sanoa tuollaisen testin perusteella että jonkun auton WLTP pitää tai ei pidä paikkansa. Testi kun on eri.

Asian voisi rinnastaa siihen että ajaisi kaupunkinytkytystä polttiksella ja repisi lööppejä kuinka maantiekulutukseksi ilmoitetut numerot olivat paljon pienempiä kuin kaupungissa saavutettu todellisuus.

Sama aivopieru toki on jo alkuperäisessä norjalaisessa lähteessä. On hämmentävää miten pihalla alan ammattilaisetkin asioista ovat.