Tuo kantavuus vaikuttaa paljon, ja ikävä kyllä nuo rengaskoot ovat nykyään niin sekaisin että autoon kuin autoon on vaikea löytää sopivan matalan kantavuuden renkaita.
Tässä asiassa on vielä rengasvalmistajien sumutus mahdollista.
Kaverini on töissä nimeltämainitsemattomalla rengasvalmistajalla, ja tiesi kertoa, että monesti ero saman rengaskoon eri kantavuusmerkinnöillä varustettujen renkaiden välillä on tasan vain ja ainoastaan leima ja hinta. Ei kuitenkaan aina, mutta monesti. Eli täysin samaa rengasta myydään eri kantavuus- ja nopeusluokitusleimoilla.
Niinpä listoilta valittu pehmeä "89H" saattaakin tosiasiassa olla 95V XL, jollaista myös myydään. Karua.
Tämän sumutuksen saattaa tunnistaa EU-rengasmerkinnästä, tai ainakin niillä voi havaita jos rengas on aidosti eri. Jos EU-merkinnät eroavat, silloin renkaassa on varmasti jotain muutakin eroa kuin pelkkä leima.
Prinsiippejä sisämelultaan hiljaisen renkaan metsästykseen:
Kapeampi rengas on hiljaisempi kuin leveämpi
Pienempi vannekoko mutta sama renkaan halkaisija, on hiljaisempi kuin suurempi vannekoko lähes samalla renkaan halkaisijalla
Pehmeämpi kumiseos on hiljaisempi kuin kova. Kitkarengas on pehmeämpi kuin all-season joka on pehmeämpi kuin kesärengas.
Pienemmän kantavuuden rengas on hiljaisempi kuin suuremman kantavuuden (extra load) renkaat
Matalamman nopeusluokan rengas on hiljaisempi kuin suuremman nopeusluokan renkaat
EU-merkinnältään huomattavasti hiljaisempi (esim 6dB) rengas on todennäköisesti hiljaisempi kuin EU-merkinnältään todella meluisa rengas. Ainakin jos kyse on saman rengasmallin eri koosta/kantavuudesta.
Vaimennusmateriaalilla varustettu rengas on hiljaisempi kuin vaimentamaton muuten identtinen rengas
Nämä kaikki olivat sitten karkeita yleistyksiä. Poikkeukset vahvistavat säännön.
Etsimällä kunnon pullamalliset kapeat paapparenkaat jotka ovat inasen ylikokoa halkaisijaltaan ja pienellä vanteella, jotka ovat vielä all seasonit ja EU-merkinnältään hyvin hiljaiset, eikä valmistajalla ole samasta renkaasta samassa koossa lainkaan XL-mallia, niin siinä alkaa sitten olla kohtuulliset edellytykset sille, ettei rengas ole raivokkaan meluisa kotimaisilla karkeilla asfalteilla. Hyvästä yrityksestä huolimatta voi silti käydä huono tuuri.
Ainoa karkean pinnan sisämelua mittaava all-seasonien testi joka on tullut vastaan, on tämä:
https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htmMutta tuossakaan testissä ei ollut mitään kunnon pullarenkaita. Jos kuitenkin etsii noista kyseisistä testin hiljaisimmista all-seasoneista sellaiset kapeat pikkuvannekoot joiden EU-merkintä on huomattavasti hiljaisempi kuin testiin päätyneessä koossa, niin sanoisin että on melun osalta heittämässä arpaa oikealla tavalla.