autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus  (Luettu 3523 kertaa)

Poissa makelja

Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #20 : 09.06.2022 15:41 »
Tigar ei ole kiinapaskaa vaan Michelinin merkki, jota nykyään myydään myös nimellä Orium. Lähinnä heidän kolmosmerkki, niin kuin Continentalilla on Viking ja Barum.
Aiemmin mullakin on ollut tapana ostaa ns. kakkosmerkkejä kesärenkaiksi, paitsi nyt tuli Hankookit. Ja edelliset oli kiinalaiset Landsailit, jotka nyt meni vaihtoon ihan muista syistä kuin että olisivat olleet huonot omasta mielestäni. Kovasti nytkin harkitsin Landsaileja, mutta päädyin pienen hintaeron takia noihin em. Hankookeihin.
Nämä Hankookit, otsikon mukaan, ovat hiljaiset ja mukavat vaikka ovatkin 245/40/19 kokoa.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2022 15:45 kirjoittanut makelja »
Slava Ukraini!

Poissa jrinnes

Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #21 : 09.06.2022 19:20 »
Kyllä se ensimmäinen "hätäväistö" tai "yllättävä tilanne" tai vesiliirto sitten opettaa. Jos ei upouutena niin jahka renkaat on ajettu vaikkapa puoliksi kuluneiksi.

Sen suhteen mitä pitää olla päässä, että vaikkapa 4 vuoden (4 kesää) aikana reilusti yläkanttiin arvioiden pitää säästää 400e. Todellisuudessa tuokin summa on keskivertoisessa 225-235 & R17 / R18 -kokoluokassa lähempänä jotain ... 200 euroa.

Ihan kotimaisen kivijalkaliikkeen, Vianor Oy:n hinnoista vertailtuna, alle asennettuna:

Kiinanpaskaa Radar Dimax R8: 235/45R17 97Y XL 489e.
Laadukasta Bridgestone Potenza Sport: 225/45R17 94Y 559e.

Kiinanpaskassa oli yleinen 225/45 -koko loppuun myyty.

Erikoiskoossa sitten ero kasvaa, sen myönnän. Esimerkiksi 245 / 40 R18:

Huippurengas, viimeisintä huutoa oleva Michelin Pilot Sport 5 848e.
Kiinanpaskaa ties mistä, Tigar Ultra High Perofrmance, 499e.

Saa olla suht persaukinen, jos menee pilaamaan jonkin "perhesporttiautonsa" ajo-ominaisuudet säästääkseen 349e.

Netistä tilaamalla hintaerot pienenee edelleen, jos on pakko säästää ja haluaa nähdä vaivaa. Itse tilasin rallirimpulaani Michelin Pilot Sport 4S -renkaat netistä samaan hintaan kuin kotimaiset kivijalat myy pelkkää 4:sta, noin 800e. Ja tuo "S" -malli on huomattavasti sporttisempi, samalla kalliimpi.

Varmaan ymmärrät, että Kiinalaisia renkaitakin on olemassa montaa eri laatua. On sitä paskaa, mutta on myös tavallisiin autoihin, tavallisille kuljettajille ja normaaliin liikenteeseen aivan loistavasti soveltuvia renkaita. Kun tuolla tien päällä liikkuvista autoilijoista valtaosa ajaa kuitenkin liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan. Silloin laadukas Kiinalainen rengas toimii aivan mainiosti. Myös niissä hätäväistöissä ja yllättävissä tilanteissa. Mullakin on ollut useita kiinanrenkaita useassa eri autossa ja hyvin olen pärjännyt myös yllättävissä tilanteissa. Tai sitten on seilattu vaan tuurilla. Toki yhteistä näille renkaille on ollut se, että ne eivät ole olleet sitä kaikkein halvinta kuraa, vaan Kiinalaisiksi sieltä kalliimmasta päästä.
Myös nuo kovasti parjaamasi Linglongit olivat ihan hyvät renkaat. Ja nimenomaan kesärenkaat. Meluisat ne kyllä olivat, siitä ei pääse mihinkään. Linglongin talvirenkaista sen sijaan mulla ei ole mitään hyvää sanottavaa. Niillä olen kaksi talvea lipsutellut, kun tuohon toiseen autoon tulee niin vähän ajoa, että en ole nähnyt järkeväksi vielä ostaa uusia.
Superb 2.0 TDI
Passat 1.8 TSI
Autostadium ry:n jäsenvastaava

Poissa ErgonomicMonkey

Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #22 : 09.06.2022 20:07 »
Itellä ollut myös Linglong Greenmaxit ja Landsail Qirin 990:t nyt toinen sarja alla ja on väistetty peuraa 100km/h nopeudessa eikä mitään ongelmia ole renkailla ollut. Linglongit tosiaan reippaasti äänekkäämmät kuin Landsailit. Myös yhdessä autossani oli ostettaessa 5mm pinnalla olevat Radarit...näillä pärjäsi myös yhden kesän aivan hyvin vaikka eivät niin mukavat renkaat enää  olleet.
Talvirenkaina on yhden talven ollut uudet kiinan nastat alla ja niilläkin pärjäsi kun alku jännitys meni ohi, niin lopputalvi meni ilman ongelmia kun tiedosti vain mitkä renkaat on alla...Edelleenkään en suosittele talveksi kiinalaisia renkaita vaikka niillä pärjää. Ja jos tämmöiset on pakko hankkia niin ehdottomasti mielummin silloin nastarenkaat kuin kitkarenkaat.

Poissa JussiX

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 44
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #23 : 10.06.2022 23:29 »
Onkohan missään lehdessä vertailtu ajomukavuutta ja melua 16" vs 17" vs 18" renkailla, samassa autossa?

Poissa tmr97

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2495
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #24 : 11.06.2022 08:21 »
Myös nuo kovasti parjaamasi Linglongit olivat ihan hyvät renkaat. Ja nimenomaan kesärenkaat. Meluisat ne kyllä olivat, siitä ei pääse mihinkään.

Jos kesärengas on meluisa, niin ei se voi olla "ihan hyvät". Ei ole ajettavuudeltaan huonoja uusia kesärenkaita vielä sen 30v aikana alle osunut, mitä kortti on ollut, vaan ihan hyviä ovat olleet. Tosin käytän ns merkkirenkaita. Sen sijaan melun vuoksi kelvottomaksi todettuja on osunut, viimeisimmät uuden Yariksen mukana tulleet bridgestone ecopiat. Ero talvirenkaaseen (R3) on järkyttävä, nuo ovat aivan hirveät renkaat.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1664
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #25 : 11.06.2022 08:56 »
Onkohan missään lehdessä vertailtu ajomukavuutta ja melua 16" vs 17" vs 18" renkailla, samassa autossa?
On ollut joitakin vertailuja aiheesta. Ainakin Tuulilasi-lehdessä vuosia sitten. Yleisesti voisi todeta, mitä matalaprofiilisempi ja leveämpi rengas on, sitä enemmän melua ja mahdollista epämukavuutta ilmeneee. em. rengaskokojen erot ovat paljon merkittävämpiä kuin eri merkkisten renkaiden erot. Ns. nopean ajon ominaisuudet taas pääsääntöisesti kärsivät kun rengas kapenee ja profiilisuhde kasvaa. Suomen nopeusrajoituksilla ei juurikaan ole tarvetta erittäin matalaprofiilisile renkaille, paitsi ulkonäön suhteen. Tosin monissa nykyautoissa on jo vakiona 18-20-tuumaisia pyöriä. Tällöin on vaikeaa muuttaa renkaan profiiilisuhdetta korkeammaksi ilman että renkaan kehän pituus kasvaa. Esim. omassa C-HR:ssä on vakiona 225/45/19-renkaat. Näille vanteille ei ole korkeamman profiilin rengasta löydettävissä. Vannekoon vaihdolla 18-tuumaiseen olisi vaihtoehtoina 225/50/18 tai pienellä kehän pituuden lisäyksellä 225/55/18. Viime mainittu onkin jo huomattavasti (=eron havaitsee) hiljaisempi ja mukavampi kuin vakiokoko, näin siis Toyota C-HR GR-mallissa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2022 08:58 kirjoittanut Uti »

Poissa Matle

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 551
  • Opel Astra Innovation+ 1.4TA
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #26 : 11.06.2022 09:06 »
Onkohan missään lehdessä vertailtu ajomukavuutta ja melua 16" vs 17" vs 18" renkailla, samassa autossa?
Muistaakseni on ollut jotain vertailua.

Esim. https://youtube.com/c/tyrereviews löytyy mielestäni hyviä ja selkeitä juttuja renkaista

Ilmeisesti renkaan kantavuusluokka vaikuttaa mukavuuteen ja meluun. Ei kannattai turhaan ottaa suositeltua suurempaa kantavuusluokan rengasta.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1664
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #27 : 11.06.2022 09:13 »
Muistaakseni on ollut jotain vertailua.

Esim. https://youtube.com/c/tyrereviews löytyy mielestäni hyviä ja selkeitä juttuja renkaista

Ilmeisesti renkaan kantavuusluokka vaikuttaa mukavuuteen ja meluun. Ei kannattai turhaan ottaa suositeltua suurempaa kantavuusluokan rengasta.

Hyvä huomio! Vielä voisi lisätä, että usein ajetaan melko kovilla rengaspaineilla. Rengasliikkeet ja monet näillä foorumeillakin laitttavat renkaisiin 0,3-0,7 bar enemmän kuin autonvalmistajan suositus on. Lisäpaine voi säästää hitusen polttoainetta mutta lisää melua ja epämukavuutta.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2022 09:16 kirjoittanut Uti »

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7904
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #28 : 11.06.2022 09:40 »

Ilmeisesti renkaan kantavuusluokka vaikuttaa mukavuuteen ja meluun. Ei kannattai turhaan ottaa suositeltua suurempaa kantavuusluokan rengasta.

Tuo kantavuus vaikuttaa paljon, ja ikävä kyllä nuo rengaskoot ovat nykyään niin sekaisin että autoon kuin autoon on vaikea löytää sopivan matalan kantavuuden renkaita.

Ex-audissa minulla oli kantavuudet ihan minimissä, ne olivat samalla myös parhaat renkaat koskaan mm. mukavuuden osalta.

Tuossa autossa talven 16” setti oli selkeästi 17” kesäsettiä mukavempi.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2022 09:42 kirjoittanut TON-III »

Paikalla Taky

Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #29 : 11.06.2022 09:56 »
Ex-audissa minulla oli kantavuudet ihan minimissä, ne olivat samalla myös parhaat renkaat koskaan mm. mukavuuden osalta.

Ihan kaikista markkinoilla olevista?

Minusta - yksityinen eikä laajatkaan lehti tms. - testit ei anna kuvaa kuin yhden rengaskoon suhteesta muista samalla tavalla tzekaituista vertailuryhmässään.

Jo koon tai profiilin vaihtaminen muuttaa tilannetta, niin on mahdotonta arvoida eri kokojen ja eri renkaiden vaikutusta - ei kellään riitä siihen rahkeet.

Mutuilua meistä jokainen toki tekee.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 SUV 4/2022
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7904
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #30 : 11.06.2022 10:08 »
Tarkoitin parhaat renkaat koskaan mitä itse olen autooni hankkinut. Jokusen kerta ajatellut sitä että kun vain olisi mahdollista ostovaiheessa kokeilla 2-3 eri sarjaa alla, sitten tietäisi vielä paremmin. Mutta kuten sanoit, kenelläkään ei riitä rahkeet moiseen.

Rengasmerkillä on vaikutuksensa, bemarini 19” kesäsetti muuttui mukavammaksi jo pelkällä renkaan vaihdolla, suurin muutos oli uusien etenkin eturenkaiden pienempi kantavuus.

Poissa yason

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 648
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #31 : 11.06.2022 10:14 »
Onkohan missään lehdessä vertailtu ajomukavuutta ja melua 16" vs 17" vs 18" renkailla, samassa autossa?

Näihin voi vaikuttaa yllättävästi sellainenkin tekijä, että meluun vaikuttavat parametrit voivat vaihtua samankin mallin sisällä jopa samassa koossa. Esimerkiksi viimeksi rengaskaupoilla käydessäni huomasin jännän rajakohdan, missä saattaa olla jotain eroja runkorakenteessa tai kumiseoksessa:

Landsail Qirin 990: 205/55/R16 koossa ohiajomelu 65 dB
Landsail Qirin 990: 215/55R16 koossa ohiajomelu 70 dB

(Polttoainetaloudellisuus ja märkäpito kummassakin B)

Poissa repomies

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2263
  • hinnat-alkaen-sähköautoilija
Vs: 18” vs 17” vs 16” rengasmelu ja ajomukavuus
« Vastaus #32 : 18.06.2022 18:59 »
Tuo kantavuus vaikuttaa paljon, ja ikävä kyllä nuo rengaskoot ovat nykyään niin sekaisin että autoon kuin autoon on vaikea löytää sopivan matalan kantavuuden renkaita.


Tässä asiassa on vielä rengasvalmistajien sumutus mahdollista.

Kaverini on töissä nimeltämainitsemattomalla rengasvalmistajalla, ja tiesi kertoa, että monesti ero saman rengaskoon eri kantavuusmerkinnöillä varustettujen renkaiden välillä on tasan vain ja ainoastaan leima ja hinta. Ei kuitenkaan aina, mutta monesti. Eli täysin samaa rengasta myydään eri kantavuus- ja nopeusluokitusleimoilla.

Niinpä listoilta valittu pehmeä "89H" saattaakin tosiasiassa olla 95V XL, jollaista myös myydään. Karua.

Tämän sumutuksen saattaa tunnistaa EU-rengasmerkinnästä, tai ainakin niillä voi havaita jos rengas on aidosti eri. Jos EU-merkinnät eroavat, silloin renkaassa on varmasti jotain muutakin eroa kuin pelkkä leima.

Prinsiippejä sisämelultaan hiljaisen renkaan metsästykseen:
Kapeampi rengas on hiljaisempi kuin leveämpi
Pienempi vannekoko mutta sama renkaan halkaisija, on hiljaisempi kuin suurempi vannekoko lähes samalla renkaan halkaisijalla
Pehmeämpi kumiseos on hiljaisempi kuin kova. Kitkarengas on pehmeämpi kuin all-season joka on pehmeämpi kuin kesärengas.
Pienemmän kantavuuden rengas on hiljaisempi kuin suuremman kantavuuden (extra load) renkaat
Matalamman nopeusluokan rengas on hiljaisempi kuin suuremman nopeusluokan renkaat
EU-merkinnältään huomattavasti hiljaisempi (esim 6dB) rengas on todennäköisesti hiljaisempi kuin EU-merkinnältään todella meluisa rengas. Ainakin jos kyse on saman rengasmallin eri koosta/kantavuudesta.
Vaimennusmateriaalilla varustettu rengas on hiljaisempi kuin vaimentamaton muuten identtinen rengas

Nämä kaikki olivat sitten karkeita yleistyksiä. Poikkeukset vahvistavat säännön.

Etsimällä kunnon pullamalliset kapeat paapparenkaat jotka ovat inasen ylikokoa halkaisijaltaan ja pienellä vanteella, jotka ovat vielä all seasonit ja EU-merkinnältään hyvin hiljaiset, eikä valmistajalla ole samasta renkaasta samassa koossa lainkaan XL-mallia, niin siinä alkaa sitten olla kohtuulliset edellytykset sille, ettei rengas ole raivokkaan meluisa kotimaisilla karkeilla asfalteilla. Hyvästä yrityksestä huolimatta voi silti käydä huono tuuri.

Ainoa karkean pinnan sisämelua mittaava all-seasonien testi joka on tullut vastaan, on tämä: https://www.tyrereviews.com/Article/2020-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htm

Mutta tuossakaan testissä ei ollut mitään kunnon pullarenkaita. Jos kuitenkin etsii noista kyseisistä testin hiljaisimmista all-seasoneista sellaiset kapeat pikkuvannekoot joiden EU-merkintä on huomattavasti hiljaisempi kuin testiin päätyneessä koossa, niin sanoisin että on melun osalta heittämässä arpaa oikealla tavalla.