https://tummennuskalvot.fi/

Honda Accord 2003 ei käynnisty. Vikakoodi p0340.

Karivaan

Uudenkarhea
Liittynyt
22.4.2022
Hei,

Minulla on mystinen ongelma vm.2003 Honda Accordin (2.0 CL7, 155hv). Auto pyörittää ja pyörittää, mutta ei suostu käynnistymään. Alunperin antoi vikakoodia p0340. Autoon vaihdettiin imu ja pakopuolen nokka-akselin asentoanturit. Vikakoodia ei enää tämän jälkeen tullut, mutta auto ei edelleenkään käynnisty. Puolat on testattu ja toimii. Sytytystulpat vaihdettu.

Mikähän voisi olla mahdollisesti vialla? Seuraavaksi varmaan vaihtoon menee kampiakselin asentotunnistin. Mutta jos jollain olis vinkkejä niin olisin kiitollinen niistä. :)
 
Mites bensan saanti? Inertiakytkin kannattaa tarkistaa. Vastaavassa dieselissä se on ohjausakselin tienoilla kaasupolkimen yläpuolella. Kumitutin alla oleva nappi.
 
Ei auttanut inertiakytkimen painallus, eikä myöskään kampiakselin asentotunnistimen vaihto.. oisko sit kellään ideoita mitä lähteä katsomaan?? Puolat testattu, sytytystulpat vaihdettu, akku vaihdettu, molemmat nokka-akselin asentotunnistimet vaihdettu. Polttoainepumppu toimii ja moottorille asti tulee, koska bensa haisee kovasti kun yrittää käynnistää.
 
Karivaan sanoi:
Auto pyörittää ja pyörittää, mutta ei suostu käynnistymään.

Ajonesto estää sytytyksen - tuleeko kipinää?

Bensan saanti - startti pilotia startatessa imupuolle suihkimaan - hörähtääkö?

Noilla haarukointia onko sähkössä vai polttiainepuolella ongelma.
 
Karivaan sanoi:
...
Mikähän voisi olla mahdollisesti vialla? Seuraavaksi varmaan vaihtoon menee kampiakselin asentotunnistin. Mutta jos jollain olis vinkkejä niin olisin kiitollinen niistä. :)

Juuri siihen tuo vikakoodi viittaa.
Jos siinä on vikaa ja asentotieto pielessä, niin voi olla ajoitusongelmia.
 
vespa68 sanoi:
Juuri siihen tuo vikakoodi viittaa.

Itse asiassa ei viittaa, vaan nokka-akselin asentotunnistimeen.

Nythän oli jo tosin vaihdettu nokkien tunnistimet ja vielä tuo kampiakselin tunnistinkin. Outo homma, mulla tulee mieleen (Hondaa sen tarkemmin tuntematta) että voisiko Hondan oma diagnostiikkatesteri saada esille enemmän vikakoodeja? Jos ne on nyt luettu jollain yleismallin lukijalla, niin ainakin saksalaisissa autoissa yleismallin lukijat eivät pysty näyttämään kuin juuri noita geneerisiä P-alkuisia koodeja. Merkkikohtainen testeri löytää paljon muitakin vikakoodeja jotka ovat usein kultaakin kalliimpia vianhaussa.
 
Onko asentoantureina käytetty Hondan alkuperäisiä antureita?
Bemarit on monesti esimerkiksi tosi tarkkoja että ei kannata kun alkuperäisiä käyttää.
Oletan että puristus siellä on. Onko testerin livedatalla katsottu että kierroslukutieto varmasti tulee eculle?
 
Mika_M sanoi:
Itse asiassa ei viittaa, vaan nokka-akselin asentotunnistimeen.
...
Ääh, totta, niinhän tuo onkin.

Onkohan nuo nokkien tunnistimet ajoitettu synkkaan kampiakselin kanssa; vai voiko ne edes olla pielessä?

Vai voisiko olla niin, että vika ja merkkivalo hävisi, mutta vikamuistia ei ole nollattu?
 
Jossain merkeissä testerillä näkee nokkien REF /Actual positionit. Sitä kannattaisi myös katsoa.
 
Honda HDS olisi nyt tarpeen. Ne tarvikemallit kun ei näytä kuin osan vikakoodeista Hondassakin. Monilla auton optimoijilla on HDS kiinan versio, jolla pääsee kaikkiin järjestelmiin kiinni, jotka voisi olla avuksi (esim. optimoi autosi, lisää tehoa). Nythän on myös ongelma, että halpaa autoa tuskin kiinnostaa lähteä hinuuttamaan mihinkään.

Näissä koneissa on paljon ajettuna ja huonosti huollettuna jakoketjuja myös venynyt. Yleensä kyllä käy siitäkin huolimatta vikavalo taulussa.

Tuossa on kiitosta saanut Honda osaaja vuosikymmenten kokemuksella. Jos sattuis olemaan lähelläkään...

https://www.arin-autofix.fi/
 
^Komppaan yllä olevaa. Kannattaa tarkastaa, ettei jakoketju ole venynyt, jos jako on hypännyt pari pykälää, ei lähde käyntiin vaikka mitä vaihtaisi. Muutamia mystisiä vikaketjuja näitten kohdalla olen vuosien varrella seurannut ja pari kertaa ovat jäljet johtaneet jakoketjuun, kun ei mikään muu ole tepsinyt. Harvinainen, vaan ei tavaton vaiva Accordeissa, joka tietenkin vuosien kuluessa ja kilometrien lisääntyessä on hieman nostanut rumaa päätään.