https://tummennuskalvot.fi/

Käytetty Nissan Leaf -14 kestotestissä

Makela

Sisäänajettu
Liittynyt
10.9.2020
Voi vittu. Heti nämä lauseet artikkelissa tukee akkujen huononemista ajan kanssa:

"Vaikka budjettimme oli sentään kymppitonni, käytetyn sähköauton hankkiminen ei ollut mikään helppo tempaus. "Tuossa hintaluokassa Leafeja oli jatkuvasti pari kappaletta myynnissä, mutta mittariston akun kunnosta kertova palkkijono paljasti niiden akkujen menettäneen jo parhaan ryhtinsä. Kun jo ennestään pienen toimintasäteen auton akusta leikataan pois parisenkymmentä prosenttia, kyseessä on erittäin pienen toimintasäteen – ja täten myös vähemmän käyttökelpoinen – auto."

Tosta ei ole enää pitkämatka siihen, että akku on vaihtokunnossa. Onhan noi huonoja ostoksia käytettynä.
 
Lefasta ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä nykypäivän sähköautojen akkujen kulumiseen.
 

Liitteet

  • 6D94B48B-00A0-4C17-992A-EF9FEFA6592A.jpeg
    6D94B48B-00A0-4C17-992A-EF9FEFA6592A.jpeg
    32,3 KB · Katsottu: 223
googleismyfriend sanoi:
Voi vittu. Heti nämä lauseet artikkelissa tukee akkujen huononemista ajan kanssa:

"Vaikka budjettimme oli sentään kymppitonni, käytetyn sähköauton hankkiminen ei ollut mikään helppo tempaus. "Tuossa hintaluokassa Leafeja oli jatkuvasti pari kappaletta myynnissä, mutta mittariston akun kunnosta kertova palkkijono paljasti niiden akkujen menettäneen jo parhaan ryhtinsä. Kun jo ennestään pienen toimintasäteen auton akusta leikataan pois parisenkymmentä prosenttia, kyseessä on erittäin pienen toimintasäteen – ja täten myös vähemmän käyttökelpoinen – auto."

Tosta ei ole enää pitkämatka siihen, että akku on vaihtokunnossa. Onhan noi huonoja ostoksia käytettynä.

Siihen on varmaan joku syy, että ne huonoakkuiset ovat halvimpia... Leafin ensimmäiset vuosikerrat on eri kemialla kuin uudemmat. Uudemmat automallit on varustettu akunjäähdytyksellä jne jne. Tämä on kuin vertaisi T-Fordia 50tkm moottorinvaihtovälillä uuteen Mondeoon jolla työntää 400tkm.
 
googleismyfriend sanoi:
Tosta ei ole enää pitkämatka siihen, että akku on vaihtokunnossa. Onhan noi huonoja ostoksia käytettynä.

Itse ajelen vain 9kWh:n nettokapasiteetilla n. 15 tkm/vuosi. Ykkösautoksi vanhasta Leafista ei oikein ole, mutta monelle loistava kakkosauto.
 
Leafiin kuntotarkastettu käytetty 24:n akku 5500€, jos ei nyt auton arvoon nähden halpa niin ei kuitenkaan mikään aivan naamattoman hintainen jos se patteri sattuu kuolemaan.
 
Karvis sanoi:
Leafiin kuntotarkastettu käytetty 24:n akku 5500€, jos ei nyt auton arvoon nähden halpa niin ei kuitenkaan mikään aivan naamattoman hintainen jos se patteri sattuu kuolemaan.

Oliko tuossa jo mukana hyvitys vanhasta akusta? Ei sekään täysin kuollut ole vaihdettaessa.
 
Karvis sanoi:
Leafiin kuntotarkastettu käytetty 24:n akku 5500€, jos ei nyt auton arvoon nähden halpa niin ei kuitenkaan mikään aivan naamattoman hintainen jos se patteri sattuu kuolemaan.

Samalla rahalla saisi 3000 litraa ysivitosta. Jos pätkäajossa söisi 10 litraa satasella niin 30 tkm ajoa vastaisi akun hinta. Ihan siedettävä takaisinmaksuaika tai -matka.
 
Leafin (1. gen) akun kunnon likiman näkee suoraan mittaristosta koko ajan, ominaisuus, jota ei kai missään muussa autossa ole. Tämä pienentää riskiä ostaa huonoakkuinen merkittävästi.

Leafin akkkua voi katsella leafspy ohjelmalla kännykällä ja ODB-donglella. Sillä näkee hyvinkin tarkoin akun tilan, jopa kennoittain miltä näyttää.

Leafin akkuun yksittäisten kennojen vaihto onnistuu siedettävällä työmäärällä -> siedettävällä hinnalla.

Jos ostaisin vanhan sähköauton, niin Leaf olisi tosi vahvoilla em syistä.
 
Karvis sanoi:
Leafiin kuntotarkastettu käytetty 24:n akku 5500€, jos ei nyt auton arvoon nähden halpa niin ei kuitenkaan mikään aivan naamattoman hintainen jos se patteri sattuu kuolemaan.

Olen itse vaihdattanut alkupään Lefaan tuoreemman (2013 -->) mallin akuston tonnin halvemmalla.
 
Patteri sanoi:
Siihen on varmaan joku syy, että ne huonoakkuiset ovat halvimpia... Leafin ensimmäiset vuosikerrat on eri kemialla kuin uudemmat. Uudemmat automallit on varustettu akunjäähdytyksellä jne jne. Tämä on kuin vertaisi T-Fordia 50tkm moottorinvaihtovälillä uuteen Mondeoon jolla työntää 400tkm.

Uskoo ken tahtoo.

Tännekkin linkitetyssä kustannusvertailussa uusissakin akkubusseissa akut vaihdetaan 6 vuoden kohdalla. Okei, käyttö on kovaa muttei se kovin hyvää kuvaa anna uusistakaan akuista.

Sama juttu sen Car and Driverin kestotesti-Teslan kanssa. Mites sattui, että riippumattoman lehden käyttötestiakkuauton akku alkaa jo testin aikana menettämään kapasiteettiansa. Tuskin sattumaa.

Aika näyttää, mutta oma vahva epäilys on se, että 5 vuoden päästä on hyvin vähän hyviä järkihintaisia käytettyjä akkuautoja markkinoilla.

Jokainen voi itse miettiä onko 5 tonnin korjauslasku leaffin kaltaisessa autossa kohtuullinen vai ei. Mutta Urlaubin laskema 30tkm takaisinmaksuaika on ihan hatusta vedetty.
 
Tosi mielenkiintoinen testi, seuraan tarkasti. Itselleni varmaan se todennäköisin skenaario myös, eli mahdollisimman edullinen käytetty Leaf, jossa akku vielä iskussa, ihan puhtaasti tuohon eestaas työ/kaupunki/kauppareissun suhaamiseen miltei vuoden jokaisena päivänä, vajaat 40 km kerrallaan. Jos tarvitsee pidemmälle reissata, niin sitten perheen muilla autoilla.

Leaf on tosiaan kiitollinen ostettava siinä mielessä, että pelkällä mittariston palkkikuvalla voi raakata pois kuluneet yksilöt ja jos löytyy 12/12, niin sitten voi kiinnostua ja käydä tsekkaamassa, tyrkätä Leaf Spyn kiinni ja katsoa tarkemmin. Nordic-varustein ja ILPillä, eli 2013 ja eteenpäin, kun nuo täyttyy, niin voi tsekata, että auto on muuten kuosissa.
 
googleismyfriend sanoi:
Uskoo ken tahtoo.

Tännekkin linkitetyssä kustannusvertailussa uusissakin akkubusseissa akut vaihdetaan 6 vuoden kohdalla. Okei, käyttö on kovaa muttei se kovin hyvää kuvaa anna uusistakaan akuista.

Sama juttu sen Car and Driverin kestotesti-Teslan kanssa. Mites sattui, että riippumattoman lehden käyttötestiakkuauton akku alkaa jo testin aikana menettämään kapasiteettiansa. Tuskin sattumaa.

Aika näyttää, mutta oma vahva epäilys on se, että 5 vuoden päästä on hyvin vähän hyviä järkihintaisia käytettyjä akkuautoja markkinoilla.

Jokainen voi itse miettiä onko 5 tonnin korjauslasku leaffin kaltaisessa autossa kohtuullinen vai ei. Mutta Urlaubin laskema 30tkm takaisinmaksuaika on ihan hatusta vedetty.

Akkubusseissa on tuossa kuuden vuoden iässä yli puoli miljoonaa kilsaa mittarissa.
 
Akkuvikainen 1st Gen Lefa voisi olla jollekin kulkumulkulle oiva kilsakorvauseten nostelupeli jos Dala’s EV Repair ottaa taas 62kWh battery upgreidin ohjelmistoon ensi vuonna. Pahasti patterivikaisen voisi saada nelinumeroisella summalla ja battery upgrade 12500€. Tuohon vielä Dalan CCS muunnos ja viritykset sähkömoottoriin, niin oivan kulkupelin voisi saada reippaalla parilla kympillä?
 

Liitteet

  • 2CBEFFCE-91B1-4678-8B6B-95D7197F6CF0.png
    2CBEFFCE-91B1-4678-8B6B-95D7197F6CF0.png
    40,1 KB · Katsottu: 129
googleismyfriend sanoi:
Uskoo ken tahtoo.

Tännekkin linkitetyssä kustannusvertailussa uusissakin akkubusseissa akut vaihdetaan 6 vuoden kohdalla.

Onko kyseessä Mazdan sähköbussi? Kyllä käsittääkseni esim. pk-seudulla oletetaan että bussissa akku kestää n. 20 vuotta.
 
JiiJii71 sanoi:
Akkuvikainen 1st Gen Lefa voisi olla jollekin kulkumulkulle oiva kilsakorvauseten nostelupeli jos Dala’s EV Repair ottaa taas 62kWh battery upgreidin ohjelmistoon ensi vuonna. Pahasti patterivikaisen voisi saada nelinumeroisella summalla ja battery upgrade 12500€. Tuohon vielä Dalan CCS muunnos ja viritykset sähkömoottoriin, niin oivan kulkupelin voisi saada reippaalla parilla kympillä?

Ihan hauska idea. Toki hintaero "aitoon" uudempaan jää aika (liian?) pieneksi, mutta CCS voi olla isokin plussa.
 
googleismyfriend sanoi:
Uskoo ken tahtoo.

Aika näyttää, mutta oma vahva epäilys on se, että 5 vuoden päästä on hyvin vähän hyviä järkihintaisia käytettyjä akkuautoja markkinoilla.

Meinaatko, että pitävät hintansa niin hyvin, että järkihintaisina ei 5-vuotiaita sähköautoja ole tarjolla?

Vai porsiiko akut 5-vuotiaina? Kumma sinällään, kun lähes kaikkiin autoihin on annettu 8 vuoden akkutakuita. Mikä ongelma se silloin on jos akut ovat 5-vuotiaina sök

googleismyfriend sanoi:
Jokainen voi itse miettiä onko 5 tonnin korjauslasku leaffin kaltaisessa autossa kohtuullinen vai ei. Mutta Urlaubin laskema 30tkm takaisinmaksuaika on ihan hatusta vedetty.

Kerro ihmeessä mikä siinä mättää kun laskin 5500 eurolla saatavan 3000 litraa bensaa. Ja jos kympin satasella kaupungin pätkäajossa vie niin sillä pääsisi 30 tkm.

Mielestäni 1,83 euroa litralta (5500/3000) on hyvin realistinen hinta, kuten myös kympin keskikulutus automaattivaihteiselle autolle, jolla ajetaan yksinomaan kaupungissa. (Ykköskopan Leaf kun ei juuri muuhun sovi).
 
JiiJii71 sanoi:
Akkuvikainen 1st Gen Lefa voisi olla jollekin kulkumulkulle oiva kilsakorvauseten nostelupeli jos Dala’s EV Repair ottaa taas 62kWh battery upgreidin ohjelmistoon ensi vuonna. Pahasti patterivikaisen voisi saada nelinumeroisella summalla ja battery upgrade 12500€. Tuohon vielä Dalan CCS muunnos ja viritykset sähkömoottoriin, niin oivan kulkupelin voisi saada reippaalla parilla kympillä?

Itsekin kulkumulkun hommia aikoinaan tehneenä en usko että luontoni kestäisi ajaa kovin pitkään 2012-mallin Leifilla työkseen. Niissä hommissa alkavat auton muut ominaisuudet painaa ihan eri tavalla kuin pelkästään se kuinka edullista se ajaminen on. Eikä mulle tullut edes kilometrejä niin kuin joillekin sankareille. Riippuuhan asia myös asenteesta, mutta luulen että itse alkaisin kyseenalaistaa elämäni valintoja jos pitäisi Lefalla lähteä joka aamu vetelemään puolen Suomen poikki. :D Onhan se toki myös persoonakysymys
 
Makela sanoi:
Itsekin kulkumulkun hommia aikoinaan tehneenä en usko että luontoni kestäisi ajaa kovin pitkään 2012-mallin Leifilla työkseen. Niissä hommissa alkavat auton muut ominaisuudet painaa ihan eri tavalla kuin pelkästään se kuinka edullista se ajaminen on. Eikä mulle tullut edes kilometrejä niin kuin joillekin sankareille. Riippuuhan asia myös asenteesta, mutta luulen että itse alkaisin kyseenalaistaa elämäni valintoja jos pitäisi Lefalla lähteä joka aamu vetelemään puolen Suomen poikki. :D Onhan se toki myös persoonakysymys

Ei kai kukaan vakavissaan tuollaista ehdotakaan, mutta perheen kakkos- tai kolmosautoksi voisi olla hyvinkin soiva peli. Nurmijärveltä voisi pendelöidä lähes ilmaiseksi työ- ja muut reissut isolle kirkolle.

Tuosta syystä ounastelen käytetyille sähköautoille varsin hyvää hintatasoa, kun auton hinta ensin vajoaa jonnekin kymppitonnin tietämille. Sen jälkeen pysynee vakaana niin pitkään kuin kori ei ruostu pitsiksi tai akku tarjoaa vähintään 100 km rangea.
 
^tulevat olemaan haluttuja, koska kotitaloussähköllä ajaminen on edullista, tulevaisuuden ruuhkamaksut päästöjen perusteella, ei öljynvaihtoja jne. Kakkos -tai kolmosauton kohdalla käyttökulut ja arjen helppous merkkaavat myös, kun kyseessä on ”pakollinen paha.”
 
Urlaub sanoi:
Kerro ihmeessä mikä siinä mättää kun laskin 5500 eurolla saatavan 3000 litraa bensaa. Ja jos kympin satasella kaupungin pätkäajossa vie niin sillä pääsisi 30 tkm.

Mielestäni 1,83 euroa litralta (5500/3000) on hyvin realistinen hinta, kuten myös kympin keskikulutus automaattivaihteiselle autolle, jolla ajetaan yksinomaan kaupungissa. (Ykköskopan Leaf kun ei juuri muuhun sovi).

Tuo 5500 sähköautonhintaan lisää on kuin ostaisi uuden tankin polttariautoon, sillä ei auto liiku vielä yhtään. Sähkökin maksaa joten tuo 30tkm vertaus ei ihan toimi.

Olisiko 60 tkm tjsp lähempänä kuoletuskohtaa, sähkönhintahan on aika kysymysmerkki nyt.