- 24.11.2021 klo 18:02 / Sähköisen autoilun positiiviset puolet
Sähköautojen yleistymisen este -ketjussa on tällä hetkellä puolisen tuhatta sivua argumentaatiota niiden yleistymisen esteistä.
Avataanpa sellainen ketju jossa pääsee kertomaan positiivisia kokemuksia sähköisestä autoilusta. Voin aloittaa omilla kokemuksillani.
Positiivisia puolia:
- ajamisen mukavuus. Vaikkei jääkärimallin ID.3 ei mikään tehohirmu tai tykki olekaan on sillä ajaminen todella mukavaa. Suomalaisiin nopeusrajoituksiin asti nopeudenmuutokset ovat terhakoita, auto on yllättävän hiljainen ja ohjaustuntumaltaan takavetoinen auto antaa muistoja ajalta jolloin vetoakselit eivät häirinneet ohjausta. Tehokkaammallakin sähkiksellä olen joskus saanut koeajoa suorittaa, päällimmäisenä kaksimoottorisesta Teslasta jäi mieleen ohittamisen helppous. Oikean jalan toiveesta tuntui kuin korkeamman voiman näkymätön käsi olisi tarttunut autoon ja siirtänyt sen hellästi mutta päättäväisesti edellä ajavan ohi.
- käytön mukavuus. Normiarjessa on mukavaa kun suurin osa auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta saa ladattua tai tankattua kotipihalla. En oikeasti kaipaa letkun päässä notkumista, loriseva ääni aiheuttaa vielä yleensä kusihädän samaan syssyyn. Pitkät huoltoväli ainakin omassa tapauksessa on myös mukavuutta luova elementti. Auto lämpenee nopeasti ja vastaavasti kesäaikaan auton saa pidettyä etäyhteydellä viileänä.
- ajamisen edullisuus. Pääomakustannuksia lukuunottamatta tällä hetkellä kotilatauksilla auto liikkuu edullisesti. Jossain harvoissa tapauksissa lataaminen ei ole pelkästään edullista vaan ilmaista. Esim tällä hetkellä olen pahnanpohjimmaisen sählytreenejä kattelemassa kun oli kimppakyydeissä meidän perheen vuoro. Kytkin auton yhteen kymmenestä liikuntahallin pihalla olevaan veloituksettomaan type-2 laitteeseen ja seiskan jälkeen akussa on enemmän virtaa kuin aamusta vaimon lähtiessä töihin. Päivän ajot tulevat siis veloituksetta energiakustannusten puolesta ajettua.
- lähipäästöttömyys. Joskus pakkasaamuisin jos olen muksuja kouluun viedessä taivastellut käsinkosketeltavaa ilmaa jota koululaiset hengittävät.
- uuden teknologian viehättävyys. Työelämässä olen viime vuodet tottunut kertomaan ja näyttämään miten asioita voidaan tehdä tehokkaammin, nopeammin ja turvallisemmin. Sama analogia pätee loistavasti sähköiseen autoiluun.
Joko tyhjensin pajatson? Löytyykö mielestäsi sähköisestä autoilusta vielä hyviä puolia?
Avataanpa sellainen ketju jossa pääsee kertomaan positiivisia kokemuksia sähköisestä autoilusta. Voin aloittaa omilla kokemuksillani.
Positiivisia puolia:
- ajamisen mukavuus. Vaikkei jääkärimallin ID.3 ei mikään tehohirmu tai tykki olekaan on sillä ajaminen todella mukavaa. Suomalaisiin nopeusrajoituksiin asti nopeudenmuutokset ovat terhakoita, auto on yllättävän hiljainen ja ohjaustuntumaltaan takavetoinen auto antaa muistoja ajalta jolloin vetoakselit eivät häirinneet ohjausta. Tehokkaammallakin sähkiksellä olen joskus saanut koeajoa suorittaa, päällimmäisenä kaksimoottorisesta Teslasta jäi mieleen ohittamisen helppous. Oikean jalan toiveesta tuntui kuin korkeamman voiman näkymätön käsi olisi tarttunut autoon ja siirtänyt sen hellästi mutta päättäväisesti edellä ajavan ohi.
- käytön mukavuus. Normiarjessa on mukavaa kun suurin osa auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta saa ladattua tai tankattua kotipihalla. En oikeasti kaipaa letkun päässä notkumista, loriseva ääni aiheuttaa vielä yleensä kusihädän samaan syssyyn. Pitkät huoltoväli ainakin omassa tapauksessa on myös mukavuutta luova elementti. Auto lämpenee nopeasti ja vastaavasti kesäaikaan auton saa pidettyä etäyhteydellä viileänä.
- ajamisen edullisuus. Pääomakustannuksia lukuunottamatta tällä hetkellä kotilatauksilla auto liikkuu edullisesti. Jossain harvoissa tapauksissa lataaminen ei ole pelkästään edullista vaan ilmaista. Esim tällä hetkellä olen pahnanpohjimmaisen sählytreenejä kattelemassa kun oli kimppakyydeissä meidän perheen vuoro. Kytkin auton yhteen kymmenestä liikuntahallin pihalla olevaan veloituksettomaan type-2 laitteeseen ja seiskan jälkeen akussa on enemmän virtaa kuin aamusta vaimon lähtiessä töihin. Päivän ajot tulevat siis veloituksetta energiakustannusten puolesta ajettua.
- lähipäästöttömyys. Joskus pakkasaamuisin jos olen muksuja kouluun viedessä taivastellut käsinkosketeltavaa ilmaa jota koululaiset hengittävät.
- uuden teknologian viehättävyys. Työelämässä olen viime vuodet tottunut kertomaan ja näyttämään miten asioita voidaan tehdä tehokkaammin, nopeammin ja turvallisemmin. Sama analogia pätee loistavasti sähköiseen autoiluun.
Joko tyhjensin pajatson? Löytyykö mielestäsi sähköisestä autoilusta vielä hyviä puolia?