https://tummennuskalvot.fi/

Sähköisen autoilun positiiviset puolet

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Sähköautojen yleistymisen este -ketjussa on tällä hetkellä puolisen tuhatta sivua argumentaatiota niiden yleistymisen esteistä.

Avataanpa sellainen ketju jossa pääsee kertomaan positiivisia kokemuksia sähköisestä autoilusta. Voin aloittaa omilla kokemuksillani.

Positiivisia puolia:

- ajamisen mukavuus. Vaikkei jääkärimallin ID.3 ei mikään tehohirmu tai tykki olekaan on sillä ajaminen todella mukavaa. Suomalaisiin nopeusrajoituksiin asti nopeudenmuutokset ovat terhakoita, auto on yllättävän hiljainen ja ohjaustuntumaltaan takavetoinen auto antaa muistoja ajalta jolloin vetoakselit eivät häirinneet ohjausta. Tehokkaammallakin sähkiksellä olen joskus saanut koeajoa suorittaa, päällimmäisenä kaksimoottorisesta Teslasta jäi mieleen ohittamisen helppous. Oikean jalan toiveesta tuntui kuin korkeamman voiman näkymätön käsi olisi tarttunut autoon ja siirtänyt sen hellästi mutta päättäväisesti edellä ajavan ohi.

- käytön mukavuus. Normiarjessa on mukavaa kun suurin osa auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta saa ladattua tai tankattua kotipihalla. En oikeasti kaipaa letkun päässä notkumista, loriseva ääni aiheuttaa vielä yleensä kusihädän samaan syssyyn. Pitkät huoltoväli ainakin omassa tapauksessa on myös mukavuutta luova elementti. Auto lämpenee nopeasti ja vastaavasti kesäaikaan auton saa pidettyä etäyhteydellä viileänä.

- ajamisen edullisuus. Pääomakustannuksia lukuunottamatta tällä hetkellä kotilatauksilla auto liikkuu edullisesti. Jossain harvoissa tapauksissa lataaminen ei ole pelkästään edullista vaan ilmaista. Esim tällä hetkellä olen pahnanpohjimmaisen sählytreenejä kattelemassa kun oli kimppakyydeissä meidän perheen vuoro. Kytkin auton yhteen kymmenestä liikuntahallin pihalla olevaan veloituksettomaan type-2 laitteeseen ja seiskan jälkeen akussa on enemmän virtaa kuin aamusta vaimon lähtiessä töihin. Päivän ajot tulevat siis veloituksetta energiakustannusten puolesta ajettua.

- lähipäästöttömyys. Joskus pakkasaamuisin jos olen muksuja kouluun viedessä taivastellut  käsinkosketeltavaa ilmaa jota koululaiset hengittävät.

- uuden teknologian viehättävyys. Työelämässä olen viime vuodet tottunut kertomaan ja näyttämään miten asioita voidaan tehdä tehokkaammin, nopeammin ja turvallisemmin. Sama analogia pätee loistavasti sähköiseen autoiluun.


Joko tyhjensin pajatson? Löytyykö mielestäsi sähköisestä autoilusta vielä hyviä puolia?
 
Ihana tunne siitä että Putin demokratiaa halveksuvine ja pienempiä kiusaavine tyrannijoukkoineen saa vähemmän öljytuloja.
 
Nopea lämpeneminen pakkasaamuina puhelimen kautta. Yhden polkimen helppo ajo. Hiljaisuus. Alennus -50% pysäköintimaksuista Stadissa. Saa ajaa joukkoliikennekaistaa Länsiväylällä. Ja se kiihtyvyys valoista.
 
Edullista ajoa, kun huomioidaan polttoaine ja huoltokulut polttiksissa. Viiveettömyys ja voimalinjan ominaisuudet kaupungissa/maantiellä. Ei tartte seisoa kevyissä vaatteissa pakkasessa pistoolin varressa. Puhelimen kautta etäkäyttö, lämmitykset/viilennykset.
 
Hesusnis sanoi:
Edullista ajoa, kun huomioidaan polttoaine ja huoltokulut polttiksissa. Viiveettömyys ja voimalinjan ominaisuudet kaupungissa/maantiellä. Ei tartte seisoa kevyissä vaatteissa pakkasessa pistoolin varressa. Puhelimen kautta etäkäyttö, lämmitykset/viilennykset.

Tuo on kyllä hassu asia tuo pukeutuminen. Koska auto on kokoajan lämpimänä tai lämpenee nopeasti huomaan pakkaskeleilläkin ajavani autoa hupparissa ja kollareissa.
 
Myöskin sähköauton etenemiskyky/luistonesto on ainakin omassani vakuuttanut, verrattuna polttiksiin.
 
Kylmässä auton notkeus joka kelissä, ei eroa onko kesä tai talvi.

Parkissakin voi pitää autoa läpimänä ilman moottorin tai weban käryytystä vaikka maileja lukiessa.
 
Hesusnis sanoi:
Myöskin sähköauton etenemiskyky/luistonesto on ainakin omassani vakuuttanut, verrattuna polttiksiin.
muistan jostain täältä palstalta lukeneeni, että joku jäi sähkärillä tasamaalla nurmikolle kiinni ihan äskettäin, kun luistonestoa ei saanut pois. mallikohtainen juttu kai
 
Jaska sanoi:
Tukee omaa kokemistani. Sähkiksen etu/takavetoisen vetoluistonesto vastaa miltei polttiksen nelivetoa.

No ehkä siinä mielessä, että sähköauton luistonesto hoitaa kyllä hommansa eleettömästi ja auto kiihtyy sen minkä pystyy ilman mitään draamaa.

Mutta onhan se kiihdytys liukkaalla onnettoman hidasta, verrattuna nelivetoon, siltä ei kyllä pelasta mikään käyttövoima.
 
JiiJii71 sanoi:
Tehokkaammallakin sähkiksellä olen joskus saanut koeajoa suorittaa, päällimmäisenä kaksimoottorisesta Teslasta jäi mieleen ohittamisen helppous. Oikean jalan toiveesta tuntui kuin korkeamman voiman näkymätön käsi olisi tarttunut autoon ja siirtänyt sen hellästi mutta päättäväisesti edellä ajavan ohi.
Jees, tämän haluaisin myös omaan autooni, mutta massi ei riitä.

Samaa ohittamisen vaivattomuutta olen kokenut isoilla sport touring -moottoripyörillä.
 
Yksi sähköllä ajamisen mukava puoli on se, ettei harmita tehdä lyhyttäkin siirtymää. Polttiksen kanssa jos joutuu talvipakkasella käymään lähikaupassa, niin periaatteen tasolla ärsyttää kun tiedän ettei kone lämpene lähellekään normaalilämpöjä koko matkalla vaan kerää kondenssivettä öljyn sekaan yms. Eikä kyllä lämpene sisätilatkaan. Paitsi jos hehkuttaa webastolla tarpeeksi, mutta sen kun yhdistää lyhyeen ajomatkaan niin akku taas tykkää huonoa.

Sähkiksen kanssa ei tarvitse uhrata ajatustakaan tuollaiseen. Senkun ajelee vaan, lämpöisen sisätilan mukavuudessa.
 
Itseä eniten viehättää sähköautossa se että se on erilainen bensa- saatikka dieselautoon verrattuna. Ei tarvitse odottaa moottorin lämpenemistä jotta sisälle alkaa tulla lämmintä, se että voit ladata autoa silloin kun olet kotona ja ei tarvitse mennä enää jonottamaan tankille.

Ja kun tietää että se on tulevaisuutta niin miksi koettaa harata sitä vastaan?

Pakkohan siihen on vaan sopeuduttava.
 
Nopea koeajo erään tämän palstalaisen Model 3:lla suoritettu. Olipa kyllä kertakaikkiaan hieno kokemus, miten Autopilot toimii, viimeistelyn laatu, ajettavuus yms. Kiitokset vielä kerran koeajosta asianosaisille.👍
 
Yksi positiivinen puoli sähköisessä autoilussa on se, että ajokokemus on aika pitkälle softattua. Miten voimapoljin toimii, miten (regenerointi)jarrutus toimii yms. Myös energia kulutus ja joskus myös tietyin rajaehdoin jopa akkukapasiteetti (esim Tesla S 75D / 90D) on kanssa koodien takana

Tuota softa pystytään muokkaamaan uudemmaksi ja paremmaksi, usein jopa OTA -päivityksillä. Tällöin voi olla tilanne, että aamulla auto sisältää uusia ja parempia ominaisuuksia kuin illalla nukkumaan mennessä. Pitää kohta lähteä nukkumaan, mutta sitä ennen meinasin käydä katsomassa millainen ID:n uusi päivitys on jota se alkoi kasin aikaan illalla pihamaalla tekemään.
 
Kaikenlaisesta tekniikasta kiinnostuneelle sähköautoilu tuo uusia asioita opittavaksi ja seurattavaksi. Vähän tulee uudenlaisia haasteitakin kun suunnittelee latauksia ja kerää kokemusta miten suunnitelmat toteutuvat ja miten akku käyttäytyy eri oloissa ja miten koko sähköautoilun ympärille muodostuvat palvelut toimivat. Aivojumppaa saa myös tarvittaessa kun laskeskelee kulutuksia ja matkoja pidemmillä reissuilla. Monin verroin parempaa seurata uuden teknologian kehitystä, kun on siinä itse mukana. Eikä tämä pitkään enää ole kovinkaan jännittävää, joten kannattaa hypätä kyytiin pian, jos tuollaisesta kuvittelee saavansa kicksejä.

Samalla kuitenkin arkiajot ovat äärettömän helppoja ja mukavia, ja aivot voi pitää aika lailla narikassa, kunhan välillä muistaa laittaa lataukseen. Ajomukavuus, lämmitys/jäähdytys etänä, ripeä liikkuminen, päästöttömyys ja mitä näitä yllä on mainittu ovat sitten sitä bonusta mistä sitten vähän sai maksaa.

Kai tuolla Zoen hinnalla olisi keski-ikää lähestyvä tai ehkä sen jo saavuttanut mies voinut jotain turhempaakin hommata.
 
JiiJii71 sanoi:
Normiarjessa on mukavaa kun suurin osa auton liikkumiseen tarvittavasta energiasta saa ladattua tai tankattua kotipihalla. En oikeasti kaipaa letkun päässä notkumista, loriseva ääni aiheuttaa vielä yleensä kusihädän samaan syssyyn.

Tämä on oikeasti aivan erinomaisen mukava ominaisuus, siis miten pitkälti pelkällä kotilatauksella pärjää.

Kuitenkin itse on tunnustettavana, että jos minulla olisi mahdollisuus esittää taikalampun hengelle toivomus sähköautoihin, niin jos pyytäisin ”tuhannen kilsan rangea, jonka saa laturista 90 sekunnissa ja sellaisia latureita löytyisi Suomesta tuhansia” ja lampunhenki sanoisi ”onnistuu, mutta sillä ehdolla ettet enää koskaan voi ladata kotona”, vastaisin ”aivan sama, hyperteholatausta kehiin!”
 
Sähköautoa ei saa sammumaan varomattomalla kaasun käytöllä.

Muistin tämän kun lähdin pitkästä aikaa liikkeelle manuaalivaihteisella polttiksella. Pihasta kun peruuttaa pois, pitää lähteä jyrkkään ylämäkeen. Viileän moottorin käynnissä pitämisen kanssa saa olla tarkkana. Kytkin pohjaan, ykkönen sisään, kaasua ja hiukan kytkimen luistatusta että moottori pääsee paremmalle vetoalueelle. Pienen kiihdytyksen jälkeen taas kytkintä pohjaan ja kakkonen sisään. Kohta tulee risteys jossa täytyy melkein pysähtyä joten taas haetaan ykköstä. Rasittaa vatkata sitä keppiä ja polkea kytkintä.

No ok, automaattivaihteisella autolla tämä olisi vältettävissä, mutta sähköauton ajamisen helppous ja äänettömyys kaupunkialueella vaan sykähdyttää.
 
Itselleni tärkeimmät positiiviset puolet:

* pienipäästöisyys ja lähipäästöttömyys
* vaihteistottomuus eli reagoinnin viivettömyys
* matalat kotilatauskustannukset joilla investoinnin sai juuri ja juuri perustelluksi
* nopea lämpeneminen ja näppärä etälämmitys
* kaikki mielenkiintoinen data mitä auto tuottaa  ;)
 
Sukjone sanoi:
Täyttä propagandaa. Jokainen sähköautoilija vaihtaisi kotona tankkauksen heti ja välittömästi autoon, jonka saa tankattua täyteen 90 sekunnissa asemalla. Lorinatkin saa tulla kaiuttimista.

EDIT: ei sentään ihan jokainen, poikkeuksena täällä trollaavat puolenkymmentä tyyppiä

Riippuu kyllä olosuhteista:
- Meillä on auto oven edessä ja paikoillaan telineessä latausjohto. Helpompaa ei voi olla, en missään nimessä vaihtaisi tankkaukseen.
- Toinen autopaikka on erillään ja sukopistoke on lukitun kannen alla. Jos joka kerta pitäisi laittaa ja ottaa sitten irti suko-type2 johto isolla mötikällä ja vielä luukun avaamisen ja sulkemisen kera, niin tottakai ottaisin mielummin tankkaustyyppisen ratkaisun. Tälläinen suko lukitun kannen alla ja johto aina irti ei kyllä ole kuin tilapäisratkaisu*.

* Tämän voi helposti muuttaa hyväksi. Johto kiinni sukopistokkeeseen ja kansi kiinni pysyvästi. Tolppaan teline johdolle. Turvallisuuskin on kunnossa, sillä type2 on jännitteetön, kun ei ole kytkentää tunnistettu (se mötikkä hoitaa tämän).