https://yliteippaus.fi/

Mercedes-Benz GLC (2022->)

skiri

Sisäänajettu
Liittynyt
29.5.2018
Täysin uudistettu GLC tulossa 2022. Mersun mallikoodi X254.

Samat uudistukset tulossa tähän uuteen malliin mitä tuli myös C-sarjan mersuun tänä vuonna.

Hybridiin liittyen löysin nämä tiedot uuteen GLC:
- Akusto 25,4 kWh
- 100 km WLTP
- Sähkömoottori 95 kW (127 hp) 440 Nm
- Vakiona 11 kW kolmivaiheinen AC-laturi
- Lisävarusteena 55 kW DC-laturi
 
Tämä kiinnostaa kovasti ja olen uutisointia seurannut. Tuntuu nykytiedolla että yllättävän mieto uudistus tulee mutta katsotaan kun on valmista.

Hyvä hybriditekniikka ja range riittää moneen tarpeeseen. Mittaristo miellyttää kovasti, ratin hipaisukytkimet taas eivät ollenkaan. Joitain uusia mersuja tullut ajeltua missä nuo ovat ja en ole fani. Kunnon katkaisija mistä tuntee että jotain on tapahtunut, on minusta parempi, mutta opetellaan.
 
skiri sanoi:
Uuden GLC julkaisu.

Olipa yllätyksetön uudistuminen. Eipä ole ainakaan ulkonäössä mitään häiritsevää. Lataushybridissä odotetusti 100 kilometriä sähköajoa.

Sisämitat parin millin sisällä edeltäjästä. Tavaratila hieman suurempi, mutta lataushybridin 460 litraa on edelleen kovin pieni.
 
nemos sanoi:
Olipa yllätyksetön uudistuminen. Eipä ole ainakaan ulkonäössä mitään häiritsevää. Lataushybridissä odotetusti 100 kilometriä sähköajoa.

Sisämitat parin millin sisällä edeltäjästä. Tavaratila hieman suurempi, mutta lataushybridin 460 litraa on edelleen kovin pieni.

Plussia:
Akun patti matalampi
Isompi akkukapasiteetti
Nopeampi AC-laturi ja optio DC-laturille
Ilmeisesti taas saa ilmajousia plugariin

Miinuksia:
Edelleen liian pieni tavaratila
Ei tilaa vararenkaalle
Ei lisää jalkatilaa taakse
Omasta mielestä kaksiosainen mittaristo-medianäyttö on huonompi ja rumempi kuin GLE ja a-sarjan yhtenäinen mittaristonäyttöyhdistelmä
 
Etukäteisesti ajatellen plussalla latausluukun sijainti, lisävarusteiset laservalot, osa ulkonäöllisistä detaljeista ja sivulinjojen muotoilu, miksei kääntyvät takapyörätkin ja uusi monitoimiviiksi. Penkit näyttävät hyvältä!

Varauksin: akkukapasiteetti toki plussaa mutta painonnousu miinusta, samoin tavaratilan lisääntyminen mutta lisääntynyt pituus. Plugarin eri tehoversiot joo, mutta tykimpi 400e ei tuo numeroiden mukaan mitään lisää nykyiseen. Pienemmät etuvalot eivät periaatteessa lupaa hyvää, mutta jos ero tulee vain alaledinauhan poistosta, niin sitten OK.

Selkeää miinusta diskanttikaiuttimien sijoitus ja sitten silkkaa mielipidettä: kaikenkaikkiaan ovipaneelien ulkonäkö, enkä saa silmää lepäämään keskikonsolissa tai kojelaudan muodoissa (toki nykyversio on hyvinkin vanhahtava). Jos nähdyt pari vannemallia on kirsikat kakun päällä, niin kuinkahan kamalia muut ovat?

Kokonaisuutena varovainen peukku kuitenkin. Jokohan voi alkaa odotella myyjän soittoa vai käykö kauppa ilman minuakin...

Kuvia esim. https://www.carexpert.com.au/car-news/2023-mercedes-benz-glc-revealed#gallery-1
 
Kovin yllätyksetön julkaisu, mutta sellainen varovainen kiinnostus nyt kuitenkin heräsi, vaikka mallina (SUV) ei ole oikein omaan makuun istuva. C-sarjan 4Matic-plugari ei tunnu ilmestyvän hinnastoon koskaan. Piti olla tilattavissa alunperin joulukuussa ja edelleenkin vain takaveto tarjolla.
 
vaaraM sanoi:
plussalla latausluukun sijainti

No parempi tuo takana sivussa oleva latausluukku kuin puskurissa alhaalla mutta eikö mersulla osata oikein päättää missä sen pitäisi sijaita kun se joka mallissa on eri paikassa?
 
Itelle latausluukku on siinä huonoimmassa mahdollisessa paikassa, ja akkupatti onneksi melko siedettävä mutta ylipäänsä sellaisen olemassaolo vuonna 2022 esitellyssä autossa on vähän meh. Lisäksi ponneton sähkömoottori on kyllä melko harmillista, ja sisusta vaikka sinänsä Cssä koeistuttuna varsin upea hyvin varusteltuna ei taas muotoilullisesti istu edelleenkään omaan silmään.

HUDiin on ainakin saatu oleellista lisäinfoa.

Mercedes-Benz-GLC-2023-1280-4d.jpg


E: olihan siinä sähköttimessä 440Nm vääntöä sentään.
 
Zaphod sanoi:
Kovin yllätyksetön julkaisu, mutta sellainen varovainen kiinnostus nyt kuitenkin heräsi, vaikka mallina (SUV) ei ole oikein omaan makuun istuva. C-sarjan 4Matic-plugari ei tunnu ilmestyvän hinnastoon koskaan. Piti olla tilattavissa alunperin joulukuussa ja edelleenkin vain takaveto tarjolla.
Jep, ei ole näköjään kuin sedan-mallista tuo neliveto saatavana, farmarista puuttuu
 
Taavetson sanoi:
Itelle latausluukku on siinä huonoimmassa mahdollisessa paikassa, ja akkupatti onneksi melko siedettävä mutta ylipäänsä sellaisen olemassaolo vuonna 2022 esitellyssä autossa on vähän meh. Lisäksi ponneton sähkömoottori on kyllä melko harmillista, ja sisusta vaikka sinänsä Cssä koeistuttuna varsin upea hyvin varusteltuna ei taas muotoilullisesti istu edelleenkään omaan silmään.

HUDiin on ainakin saatu oleellista lisäinfoa.

Mercedes-Benz-GLC-2023-1280-4d.jpg


E: olihan siinä sähköttimessä 440Nm vääntöä sentään.
Varsin käytännöllisen tehoinen tuo GLC sähkömoottori on arkikäytössä kaupunkinopeuksilla johtuen sen sijainnista vaihdelaatikon ja moottorin välissä, eli vaihteisto voidaan hyödyntää myös sähköllä ajaessa. Väännön ansiosta varsin rivakat lähdöt ihan pelkällä sähkölläkin. Takakulman töpselinpaikka on itselle ollut toistaiseksi varsin mainio ja polttoaineluukun puolelle siirto aiheuttaa tulevaisuudessa laturin uudelleen asennuksen.
 
Koskahan tämän GLC:n coupe malli uudistuu?
Olen konfaillut GLCe coupea konfiguraattorissa, mutta siellä antaa akun maksimimatkaksi vain 45km?
Tuollainen n.100km alkaisi olla ihan riittävä, tuo 45km ei oikein jaksa innostaa, kun nykyisessä on jo se sama.
 
Taitaa konfiguraattorissa olla edelleen vanha GLC ja siksi ranget pieniä.
 
Zaphod sanoi:
Taitaa konfiguraattorissa olla edelleen vanha GLC ja siksi ranget pieniä.
Sama 45 km siellä on niissä esitteissäkin?
Hinnastossa näyttäisi olevan erikseen myös facelift, mutta kun ei aukaise niitä .pdf:ä, ainakaan tabletilla
 
Tuo on ihan uusi malli, ei facelift. Sähkörange n. 100 km eli vanhoja tietoja MB:n sivuilla.
 
No niinpä tietysti.
Ilmankos tuo tuntuikin niin edulliselta. Uudessa mallissa on varmaan hintakin noussut sen verran, ettei sekään enää kiinnosta.
 
Coupe-versiota (C254) ei ole vielä edes esitelty, vain SUV-versio (X254). Vanha facelift-malli (C253) on käsittääkseni edelleen tuotannossa ja tilattavissa.
 
Sähköpostiin Vehon tiedote ennakkomyynnin alkamisesta: GLC 220 d 4MATIC A kevythybridi alk. n. 67 990 eur. Sama konfiguraattorissa. Muut mallit myöhemmin.
 
Itsellä seuraavana vaihtoehtona GLC, EQE homma meni puihin hinnan kivutessa  liian korkeaksi. GLC plugin hyprid hinnoitellaan lokakuussa, silloin alkavat ottamaan tilauksia siitä.  100km toimintasäde sähköllä ja DC pikalatuksen saa lisävarusteena , latautuu noin 25 min täyteen. Oikeastaan ainut varteenotettava plugari omiin tarpeisiin. GLC coupe uudistuu ensi keväänä.
 
Stinkfist sanoi:
Eli alkaen-hinnat nousseet reilusti, jopa 6000 euroa?
Siltäpä tosiaan näyttää.

Ekalla yrityksellä alkaen-mallista reippaan käden suunnittelemani päätyi 105 000 euroon, siitä autoveroa jotain 15 000. Muistaakseni jonkin verran kökömmin varustetussa omassani vero jäi alle 3500 eur.
 
Mäkin tossa lämpimikseen vähän klikkailin, niin 100 000 meni rikki aika helposti... Konfiguraattori vähän bugas, mutta niinpä tuo tuppaa tekemään aina uusien mallien ilmestyessä, eiköhän se vähän paremmin toimi päivän tai parin päästä.
 
Aika tyyriiltä kyllä vaikuttaa näin pikaisen konfiguraattorin pyörittelyn jälkeen. Eipä ainakaan harmita, että oman GLC:n sopparia jäljellä vielä reilu 2 vuotta.

Lisäongelma GLC:n (ja myös uuden C-sarjan) kanssa on että perussisusta näyttää omaan silmään aika ankealta. Tämä toki ratkeaa ainakin suurimmilta osin AMG line-sisustalla, mihin palaakin heti 5000e mikäli hinnastoa oikein tulkitsin.
 
93 000 sain hinnaksi,mutta autoverohan on ilmeisesti aikanaan esiteltävästä plugarissa huomattavasti pienempi.