https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Rivian

JiiJii71 sanoi:
R1T:n toimitukset ensimmäisille asiakkaille ovat näköjään alkaneet. Tämä ainakin vaikuttaa näiden start-uppien joukosta yksi elinvoimasimmista.

Hmmm... silti toimitus trailerilla - jos kuvaa on uskominen.
 
Taky sanoi:
Hmmm... silti toimitus trailerilla - jos kuvaa on uskominen.
Miten autot pitäisi siirtää tehtaalta kohti luovutusta? Tuossahan on traikulla pari ekaa luovutettavaa autoa matkalla johonkin. Luovutustilassa on sitten kuvaa omistajasta uuden autonsa kanssa.

Minä ainakin haluaisin autoni siten, että sillä ei ole ajettu tehtaalta luovutustilaan. Junalla, autotrailerilla ja laivallahan nämä "perinnemerkkienkin" autot matkaa. Miten se tuosta poikkeaa?

Rivian ja R1T on kyllä aika mielenkiintoinen ajoneuvo sikäli - "Jos olis rahaa"-pohdinnoissa vois olla korkealla omalla listalla. :)
 
Eikait autot trailerilla rikki mene pääsääntöisesti, vai onko tuossa nyt joku mitä en ymmärrä?

Autojen siirto satamista myyjille Suomessakin tapahtuu kyllä isoilla autotrailereilla, laveteilla yms.
 
Innostunutta videota DeMurolta

https://youtu.be/CYrunRy8hmw

Ymmärrän hyvä auto.

Osakkeen hinta hiukan vielä arvoitus, koska Rivian saman hintainen kuin Daimler. Daimelerilla kuitenkin pitkä lista autoja ja malleja ja myös sähköautojen valikoimaa. Myydäänkö noita avolavapakuja suuressa määrin Jenkkilän ulkopuolella? Ei tietääkseni.
 
Tämä on kyllä mielenkiintoinen auto.

Tämä kyllä täyttäisi auton kaikki vaatimukset, mutta todellinen kantama on arvoitus ja hinta rajoittaa ainakin itsellä hankintaa. Muutaman vuoden päästä näkee mihinkä käytettyjen hinnat asettuu ja onko niitä edes Euroopassa saatavilla.
 
^ Eikö samalle alustalle rakennettu paku  olisi kätevämpi Suomen oloissa? Avolavalla tavarat on aina enemmän tai vähemmän säiden armoilla. On tossa lavalla toki suojakuori joka toimii sähköllä, mutta onko se vesitiivis ja miten se toimii kun päälle tulee sohjoa joka yöllä jäätyy.

Nämä kommentit pätee tietty kaikkiin avolava autoihin.
 
mmb sanoi:
^ Eikö samalle alustalle rakennettu paku  olisi kätevämpi Suomen oloissa? Avolavalla tavarat on aina enemmän tai vähemmän säiden armoilla. On tossa lavalla toki suojakuori joka toimii sähköllä, mutta onko se vesitiivis ja miten se toimii kun päälle tulee sohjoa joka yöllä jäätyy.

Nämä kommentit pätee tietty kaikkiin avolava autoihin.

Juu, jos tulisi tilaisuus ostaa tälläinne (uutena) niin vaikea olisi päättää avolavan ja pakun välillä. Mieli haluaisi avolavan, mutta järki varmaan kallistuisi umpikopan puolelle.

Ehkä nämä ominaisuudet skaalautuvat pienempiin(halvempiin) malleihin myös. Tai vaikka muihinkin valmistajiin.
 
Näppäriä gadgetteja ja yksityiskohtia. Infotainmenttia suunnitellessa on istuttu tunti jos toinenkin eräässä toisessa amerikkalaisessa täyssähköautossa. Vähän tuli mieleen ”Skoda meets Tesla”.
 
mmb sanoi:
Innostunutta videota DeMurolta

Katselin että metkan näköinen latausliittin... Kohdassa ~14.24 avataan tuo latausluukku ja liitin näyttää hyvkinkin CCS:ltä, mutta Type2 -osuus ei ihan täsmää... Onhan siellä toki omanlaisensa sähköinfra, mutta en tiennyt että vaikuttaisi myös latausliittimiin. Teslahan on kaiketi käyttänyt Type2:sta myös kotimaassaan? Näköjään noita variaatioita on:
https://evcharging.enelx.com/resources/blog/552-ev-charging-connector-types

Mielenkiintoinen auto kyllä vaikkei avolavat niitä kaikkein järkevimpiä autoja omasta mielestä olekaan. Ja vaikka kiinnostaisikin, niin hinta tosin rajaisi tuon todennäköisesti ulottumattomiin, vaikka joskus täällä myytäisiinkin.

kaius sanoi:
Näppäriä gadgetteja ja yksityiskohtia. Infotainmenttia suunnitellessa on istuttu tunti jos toinenkin eräässä toisessa amerikkalaisessa täyssähköautossa. Vähän tuli mieleen ”Skoda meets Tesla”.
ePa sanoi:
Siitähän ei voi tulla silloin huono?
Skodamaiset yksityiskohdat itsellekin tuli mieleen. Selkeästi mietitty mitä tarpeita käyttäjillä saattaisi missäkin tilanteessa esiintyä. Toivottavasti nuo erinäiset napit yms. ei ole vikaherkkiä ja on testattu myös talvikeleissä.
 
Jaran sanoi:
Mielenkiintoinen auto kyllä vaikkei avolavat niitä kaikkein järkevimpiä autoja omasta mielestä olekaan.
Näköjään tarjolla on (tai tulee olemaan) myös 7-paikkainen versio, R1S.
Näyttäisi olevan hyvinkin samankaltainen kun R1T, mutta katetulla takaosalla. Olisiko tuo sitten maasturiversio saman alustan päälle? Teknisesti hyvinkin samankaltaiset speksit.
https://rivian.com/r1s
 
Ei se sähköauton teko aina oli niin helppoa.
Rivianin kurssi on laskenut 45  % listautumishinnasta, kun odotukset olivat, että kurssi nousee 160 %
Vuoden:
Ylin 52 vk 179,47
Alin 52 vk 50,00
 
rka1 sanoi:
Ei se sähköauton teko aina oli niin helppoa.
Rivianin kurssi on laskenut 45  % listautumishinnasta, kun odotukset olivat, että kurssi nousee 160 %
Vuoden:
Ylin 52 vk179,47
Alin 52 vk50,00
Tekemisellä ja pörssikurssilla ei taida juuri olla tekemistä keskenään.

Hype ei ole riittänyt kurssin nousuun. Autona edelleen mielenkiintoinen.
 
Kunnon mälli. Liekeistä huolimatta hyvä uutinen on, että akkupaloa ei syntynyt, vaikka varmaan jostain näin kohta saakin lukea kun sähköautosta on kyse.
 
En tiedä onko ollut jo jossain täällä palstalla, mutta ohessa pick-up:ien kiihdyttelyjä. Rivian pärjää ihan hyvin vaikka laitetaan peräkärry perään. ;D

 
A Rivian R1T Has Landed In Belgium

rivian-belgium-png.5453


A R1T has been spotted in Luik (Liège) Belgium. Apparently Luik is near the headquarters of VDL Nedcar, a company that Rivian has been in talks with about a European factory.

https://www.rivianownersforum.com/threads/a-rivian-r1t-has-landed-in-belgium.2742/?fbclid=IwAR29Xkybun8Lf1C9GkTxtsz8gnp3WGr-6Ykx6A8B248Kd1PGa-oTYV97Nnc
 
Rivian on jo pitkään ollut tulossa Eurooppaan, mutta homma viivästyi, koska sarjatuotannon saaminen pyörimään on ollut tuskaa. Mutta ainakin 2023/Q4 tuotantoluvut ovat helpotus osakkeenomistajille ja auton jo tilanneille. Tuotanto pyörii eikä laatuongelmia tai takaisinkutsuja ole tullut julkisuuteen enemmälti. Rivanilla on jo Saksan Düsseldorfissa ensimmäinen "Europe Service Center". Service Center tuli Amazon.com pakutilauksen kylkiäisenä eli Rivian sai 100.000 kappaleen sähköpakettiauton tilauksen pari vuotta sitten Amazon.comilta. Amazon toimii myös Euroopassa ja nyt ensimmäiset USA:ssa tehdyt sähkövanit ovat tulleet Amazon Europen käyttöön. Ensihätään Rivanin Service Centerit ovat valjastettu Amazon.com pakujen luovutukseen ja ylläpitoon.
Rivianin CEO RJ Scaringe ilmoitti viime kesänä Rivianin katselevan nyt uudestaan Euroopan tehtaan sijoituspaikkaa. Huhujen mukaan vahvimmat ovat Magna Steyr (Itävallassa) tai VDL NedCar (Hollannissa). Tehtaan sijoituksen kannalta varmaan yksi määräävistä tekijöistä on se, minkälaiset tuet ja avustukset tehdas saa valtiolta. Näihän ne yleensä menee. Eurooppaan tulon yksi ongelma on EU:n ajoneuvoluokitukset. Rivianin kokonaismassa menee yli 3.500kg, joka EU:ssa määritelty yläpainorajaksi henkilöautolle. Rivianit menisivät EU:ssa kaikki kevyisiin kuorma-autoihin, joka vaatisi C1/C1E -kortin. Samalla autoihin tulisi nopeudenrajoitin pakolliseksi. Tätä Rivian ei halua. Sama ongelma koskee myös Teslan Cybertruckia, Ford F-150 Lightningiä, Hummer EV....akkuautot vain painaa niin tajuttomasti. EU:ssa on nyt vireillä hanke, jossa tuota kokonaismassan ylärajaa nostettaisiin sähkökäyttöisille autoille, mutta missä vaiheessa homma on..on hyvä kysymys.
 
Rivian mukana tuossa Apple TV+ sarjassa Long Way Up, ajavat sähkömoottoripyörillä Etelä-Amerikasta Los Angelesiin. Rivianit toimivat huoltoautoina.
”Long Way Up on brittiläinen televisiosarja, joka debytoi 18. syyskuuta 2020 ja dokumentoi Ewan McGregorin ja Charley Boormanin vuonna 2019 tekemää moottoripyörämatkaa Argentiinan Ushuaiasta Etelä- ja Keski-Amerikan kautta Yhdysvaltojen Los Angelesiin.”

 
EU:ssa on nyt vireillä hanke, jossa tuota kokonaismassan ylärajaa nostettaisiin sähkökäyttöisille autoille, mutta missä vaiheessa homma on..on hyvä kysymys.
En tiedä olenko ainoa, joka toivoo että tuollaiset hankkeet eivät mene läpi? Mielestäni tuollaisia tankkeja ei tänne tarvita, käyttövoimasta riippumatta. Autoja pitäisi muutenkin verottaa painon mukaan kuten esimerkiksi Norjassa tehdään.