https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Terassin rakentaminen

Mr.T

Klassikkoainesta
Liittynyt
9.11.2016
Ei löytynyt terassin rakentamiseen keskittyvää aihetta, joten avataanpa.

Kotona hallitus on linjannut että meille rakennetaan yksi terassi lisää, kokoa tulee olemaan n. 4x7m riippuen hieman minkä mittaista kansilautaa on saatavilla. Materiaalina perinteinen painekyllästetty koossa 28x 120 tai 145. Toiveena tasainen tikuton pinta, joten pitäisi tehdä piilokiinnityksellä. Lautojen väliin asennettavat kiinnikepalat ei oikein innosta, ja komposiitti on materiaalina epämiellyttävä sekä turhan kallis.

Kuulisin mielelläni kokemuksia ruuveilla tapahtuvasta piilokiinnityksestä. Edellämainitun kokoisessa terassissa lisäkustannuksia menetelmästä tulee ~300e jos käytetään kalleinta työkalua ja ruuveja, joten ei huvita kokeilla jos lopputulos on kuitenkin huono.

Tuleeko nurkasta ruuvaten pinnasta oikeasti tikuton, ja esimerkiksi k600 jaolla jaksavatko ruuvit pitää kansilaudat suorina vuosien kuluessa. Kansilaudaksi tulee 28x 120 tai 145mm, ja periaatteessa runkojakoa voi vielä tihentää 100mm mikäli tarvetta.

Onko työkalulla merkitystä lopputuloksen kannalta, tai voiko esimerkiksi "merkkityökalussa" käyttää halvempia ruuveja. Ns. merkkivehkeinä pidän siis Camon ja ESSVE:n järjestelmiä joissa työkalu maksaa sen 70-140e ja ruuvit ~70e/200-250kpl. K-raudan prof tuotemerkiltä löytyy työkalua alle 20e ja ruuvit 20e/200kpl jolloin tälläisessa projektissa säästäisi sen 150-200e.
 
Juu, ei tule täysin, mutta huomattavasti siistimpi kuin päältä naulatessa. Toki onnistuu ilman työkaluakin, mutta aikaa ja hermoja säästää runsaasti. Eikä ruuvit estä puun normaalia vääntymistä. Kokemusta vasta vuoden verran, eli en osaa sanoa pitkän aikavälin  kokemuksia. Esim. Camoon saattaa mennä jonkun toisen valmistajan halvemmat ruuvit, mutta itse en jaksanut ruveta niitä arpomaan.
 
No tapojahan on tässä mainitut 3 nyt ainakin:
https://teeitse.com/terassi/puuterassi/3-tapaa-asentaa-ruuvit-piiloon

Ja sitten niitä omia mutteja:
- pitääkö kyljestä kiinnitys tosiaan ne laudat paikoillaan, vaikka ne kuivuessaan liikkuu ja vääntyileekin
- erilliset kiinnikkeet tarttee kalliin erikoislautansakin jossa on urat noille kiinnikkeille
- tulppaamalla toki tulee siistiä, mutta aikaa ja tupakkia palaa aikalailla

Eli itse olen aina kaikesta huolimatta mennyt ihan perinteisesti suoraan pinnasta 2x ruuvit per kiinnityspiste. Näin lauta on ja pysyy, vaikka toki ne ruuvin reiät pinnassa sitten ovatkin. Vaan pintauritetussa laudassa se ruuvin kanta on siellä uran pohjalla, joten hyvin on passannut 8)
 
Tämän kesän projektissa terassi värkätään Siperian lehtikuusesta ihan suoraan ruuvaten kaksi RST ruuvia per kiinnitys kohta.
Omasta mielestä lopputulema on hienompi kun kiinnitykset näkyy, toki kaikki reiät esiporataan, linjataan ja kannat hyvin vähän upoksiin ettei kerry likaa ja vettä koloihin. Kevyt hionta jotta ei sitten myöhemmin tule tikkuja.
 
Itse laitoin k-Proof ruskeilla terassiruuveilla vinorimaa kaiteisiin 10v sitten ja muutaman olen joutunut vaihtamaan, kun on mennyt vuosien saatossa itsestään poikki.

eli ruuvien laadussa ei ehkä kannata kuitenkaan säästää.
aikoinaan valitsin ruuvit tuon ruskean värin vuoksi.
 
HiTec sanoi:
- erilliset kiinnikkeet tarttee kalliin erikoislautansakin jossa on urat noille kiinnikkeille

Ei tarvitse, ihan metritavara siperianlehtikuuseen käytin muovisia T-mallisia kiinnikkeitä - ajoin yläjyrsimella urat koolinkien kohdalle.

Pöydälle = sopiva työskentely korkeus, mitoitus koolijaosta ja laudoille jigi, niin ei mikään mahdoton homma ollut 60m2 lautojen jyrsintä.
 

Liitteet

  • terassi.jpg
    terassi.jpg
    35 KB · Katsottu: 263
Itse tein Camon välineillä ja ruuveilla lehtikuusesta. Ruuvien pitävyyteen on paha vielä mitään sanoa, kun terassilla on ikää vasta pari kuukautta. Kyllä tuolla ihan siistin jäljen saaja halutessaan nuo ruuvien reiät pystyisi vielä pyyhkäisemään vaikka hiomapaperilla yli:

 

Liitteet

  • Terassi.pdf
    289,3 KB · Katsottu: 158
  • Terassi2.pdf
    206,1 KB · Katsottu: 106
Tuleeko noita tikkuja siis ruuvauskohdista vai ihan muuten. Yritin oikein muistella mutta ei tullut mieleen, että olisi terassista tikkua tullut jalkaan. Omat terassit on tullut hiottua aina ennen öljyämistä. Ja ruuvaus aina päältä.
 
Kyllä tuo Vsec:n lopputulos näyttää omaan silmään jo riittävän siistiltä. Eikös lehtikuusi ole lämpökäsiteltyä joten pitäisi pitää muotonsa aika hyvin, eikä myöskään kutistu kovasti?

Meillä teki urakoitsija toisen terassin ennen luovutusta ja se on ammuttu nauhasta jollain hobauruuveilla. Lopputuloksena pienet syvät reiät joiden reunat pärsiintyneet. Jos päätyisin nyt tekemään tämänkin päältä ruuvaten, pitäisi jaksaa esiporata + senkata joka reikä.
 
Toistelen varmaankin itsestäänselvyyksiä, mutta omat kokemukset..

Ruuvauksessa (päältä) auttaa kun käyttää akkukoneen momenttia niin, että kaikki ruuvit jää tasaan, eikä mene kuopalle.
Terassin käytössä mahdolliseen puun taipumiseen, josta voi tulla pikku halkeamaa ja tikkuisuutta, auttaa tietysti tiheä koolaus. Minusta esim. yleisesti suositeltu 60 cm on liian leveä ohuemmalle n. 30mm terassilaudalle. 45mm paksuus ratkaisee tämän ongelman ja on muutenkin jämäkämmän oloista käytössä. Terassiruuvitkaan ei pääse elämään ja kannat ei ajan kanssa nouse, kun tekee tuhdimmasta tavarasta.

Tottakai järeä tavara on kustannuskysymys, varsinkin jos tekee tanssilavan kokoista terassia.
Toisaalta terassi tehdään pitkäaikaista käyttöä varten, niin kerralla semmonen, että ei notku, eikä natku ;)

Edit: Niin ja tuo esiporaus.. aika pieni lisävaiva terassin teon kokonaistuntimäärässä.
 
Vakiomomentti ei auta, kun laudat on eri kovuuksisia ruuvauksen kohdalta. Joku ruuvi uppoaa kuin "voihin" ja osaan joutuu lisäämään momenttia.

Itsellä 28*145 terassilauta, laitoin koolausvälin vähän yli 40 cm ja päissä oli n. 20 cm. Koolauspuuna oli vain "kakkosnelonen", kun halusin rungosta niin matalan kun helpolla saa eikä pituutta ollut paljon. Kehän runkopuut oli 100x100 ja 8 perustaa.
Tuo tiheä koolausväli siltä varalta, jos nuoriso haluaa joskus vaihtaa komposiittilaudan tilalle, jos runko on vielä siinä kohtaa ok.
Vähintään kaksi ruuvia per koolaus ja kolmeen riviin lisäsin vielä kolmannet ruuvit.
 
Kyllä minulla ovat ruuvit aina nousseet :-[
Keväällä, kun lauta on kutistunut 10% eli 2,8 mm, tulevat ruuvinkannat koholle ja syyssateilla vastaavasti painuvat puuhun.

Hommasin Ryobin harjattoman porakoneen, jossa on automaattinen momentin säätö. Se kiertää ruuvin kantaan asti ja momentin kasvaessa pysähtyy riippumatta puun laadusta. Jatkaa sitten käyttäjän pyynnöstä eteenpäin.
 
Itsellänikin edessä matalan terassin tekeminen, olisiko arvon raatilaisilla hyvää ratkaisua tarjolla ?
Koko olisi 7 m. pitkä ja 3 metriä syvä terassi, tarkoitus olisi tehdä siitä 'kelluva' joka makaisi 12 kpl. 60 cm. x 60 cm. kivilaatan päällä.
 
TON-III sanoi:
Itsellänikin edessä matalan terassin tekeminen, olisiko arvon raatilaisilla hyvää ratkaisua tarjolla ?
Koko olisi 7 m. pitkä ja 3 metriä syvä terassi, tarkoitus olisi tehdä siitä 'kelluva' joka makaisi 12 kpl. 60 cm. x 60 cm. kivilaatan päällä.
Aika harvakseltaan tuntuisi olevan tukea runkojuoksuille tuolla laskelmalla.
 
Taky sanoi:
Ei tarvitse, ihan metritavara siperianlehtikuuseen käytin muovisia T-mallisia kiinnikkeitä - ajoin yläjyrsimella urat koolinkien kohdalle.

Pöydälle = sopiva työskentely korkeus, mitoitus koolijaosta ja laudoille jigi, niin ei mikään mahdoton homma ollut 60m2 lautojen jyrsintä.

Luulin, että olen ainoa kuka jaksaa/viitsii värkätä itse uran ;D
Itse ajoin myös uran yläjyrsimellä, mutta kiinnitukseen käytin nelikulmaista aluslevyä.
Hyvin on kymmenen vuotta pysynyt.



 
TON-III sanoi:
Itsellänikin edessä matalan terassin tekeminen, olisiko arvon raatilaisilla hyvää ratkaisua tarjolla ?
Koko olisi 7 m. pitkä ja 3 metriä syvä terassi, tarkoitus olisi tehdä siitä 'kelluva' joka makaisi 12 kpl. 60 cm. x 60 cm. kivilaatan päällä.
vespa68 sanoi:
Aika harvakseltaan tuntuisi olevan tukea runkojuoksuille tuolla laskelmalla.
Kyllä, koska keskelle ja päätyyn tarvitaan myös. 24 vähintään, mielummin 28. Mutta 30cm valmis betonilaattakin riittää kelluvalle. 60cm jako tai helpommin 50cm jolloin menee tasan 14 eli 28 laattaa.
 
Olisi se hyvä olla toki keskellä jotain, mutta ei ihan välttämätön.

Meillä on terassi "vähän" paksumpaa kamaa, 2x20cm aineksesta runko ja kävin mittaamassa jännevälin.. 2.9m.

Ja sivusuunnassakin on aika pitkää pätkää. En tarkkoja mittoja ottanut enkä siis myöskään muista, mutta jotain 5.5m pitkä, 8m leveä on tuo meidän yksilö.

Seinään roppasin palkin kiinni, siihen u-jalalla samaan korkoon juoksut.
Keskellä muutama 40cm betonilaatta joiden päällä pilariharkko ja huopakaista. Kelluu runko siinä päällä.
Etulaidassa ja keskellä siis 7kpl harkkoja joiden alla laatta.

Hieman se notkuu kun hyppii paikallaan pahimmalla kohdalla mutta erittäin vähän siihen nähden millä jännevälillä on tehty. olikohan 50cm runkojako tuossa käytössä ja leveä lauta päällä olikohan joku 180mm.
Matalalla osalla menty 125mm runkopuulla, ettei sepeli ota kiinni. Kallistusta talon reunalta.

Pääkulku ja liike tapahtuu keskellä olevan tukipuun kohdalta, joten notkuminen on hyvin minimaalista.

60cm kanttiinsa oleva laatta painaa sitten ihan huolella, meillä on paljon pienemmät.
 

Liitteet

  • terassi.png
    terassi.png
    55,5 KB · Katsottu: 1 331
  • Terassi2.png
    Terassi2.png
    67 KB · Katsottu: 1 494
TON-III sanoi:
Itsellänikin edessä matalan terassin tekeminen, olisiko arvon raatilaisilla hyvää ratkaisua tarjolla ?
Koko olisi 7 m. pitkä ja 3 metriä syvä terassi, tarkoitus olisi tehdä siitä 'kelluva' joka makaisi 12 kpl. 60 cm. x 60 cm. kivilaatan päällä.
Tai jos laittaa lyhyelle 3m sivulle 3 x 60 cm laatat kumpaankin päähän, joilla saa jaon tasan (**.. ja sitten pitkälle sivulle pienempiä 30cm laattoja tiuhempaan?

12 kpl 60cm laatoilla tulisi pitkälle sivulle 150cm välit tukeen, joka on liian pitkä, kuten jo todettiin.

Edit..
(** Eikä muuten edes mene ihan tasan 60cm jaolla 3m matkalle.
Suosiolla pohjakivetys ja jako tiuhemmaksi.
 
Vastataan vielä vanhan terassin osalta myös.

Terassi vuosien takaa.
4x4m kokoinen terassi, seitsemän runkopuuta kakkosvitosta pystyssä. Jokaisen alla neljä tukipistettä. Ovelta alkaen kaksi ekaa vanhan laatoituksen päällä, etureuna harkolla ja näkyvä ilman harkkoa oleva on puujalalla, ruuvattuna kylkeen pätkä ja huopa alla.

Oli ihan kelpo eikä notkunut tai elänyt tuokaan.
Harkkojen kanssa korkoon terassin saaminen ilman kunnon materiaalivaihtoa on ihan hirveää.. Joku säätöjalka tms on aika hyvä idea.. Oli harkot tuonkin riviin 3 mutta ei ollut sietokykyä säätää millipelillä loppuun asti.
Naapurille kun tehtiin niin kaikki paitsi seinän viereen ja etureunaan tehtiin puujalalla ettei tarvinnu säätää yksittäin.
 

Liitteet

  • terassi3.png
    terassi3.png
    52,4 KB · Katsottu: 245
mabe sanoi:
Meillä on terassi "vähän" paksumpaa kamaa, 2x20cm aineksesta runko ja kävin mittaamassa jännevälin.. 2.9m.

Myös meillä on tuo terassi/parveke 2x8" rungoilla 50cm välein jännevälillä 4m. Tuon päällä 2x2" ristiin samaten 50cm välein, jonka päällä ristiin vasta itse terassilaudat. Näin saatiin laudat talosta ulospäin yhtenäisinä, jatkamattomina, tuolla katetulla terassilla kun on kuitenkin ulkomittoja 4x8m verran, lattia lähes 3m korkeudessa maasta 8)
 
Terassi varmaa tulee sokkeliin kiinni? jos tulee niin sitte vaa hakee niitä euron 30x30cm betonilaattoja ja niiden päälle se terassi. Terassi saa tuen sokkelista ja sitten 1,5m seinästä laatta ja ulkoreunaan laatta jokaisen pattingin kohdalle. Pitäs tulla 28 kun 50cm jaolla menee. Helpoin ja edullisin tapa.
 
braide sanoi:
Terassi varmaa tulee sokkeliin kiinni? jos tulee niin sitte vaa hakee niitä euron 30x30cm betonilaattoja ja niiden päälle se terassi. Terassi saa tuen sokkelista ja sitten 1,5m seinästä laatta ja ulkoreunaan laatta jokaisen pattingin kohdalle. Pitäs tulla 28 kun 50cm jaolla menee. Helpoin ja edullisin tapa.

Tämä kuulostaa hyvältä ohjeelta, 2 x 4 pattinki riittäisi pohjaristikkoon ?
 
Asiat riippuu asioista...  ;)
Mieti ensin kumminko päin haluat ne pintalaudat.
Kuinka tiheään laitat poikittaisia juoksuja riippuu siitä miten paksua kansilankkua aiot käyttää.
Ja mitä vahvempaa kannatuslankkua, niin sitä harvemmalle jännevälille voi sitten sen alle laittaa niitä tukia.